משתתפי "דירה בהנחה" החלו לקבל הודעות זכייה, אך כ־90% מהפרויקטים עדיין רחוקים מהיתר

10,053 משקי בית יקבלו היום הודעת זכייה במיזם "דירה בהנחה", אך מבחינת רובם יעבור עוד זמן רב עד שיוכלו לבחור את הדירה בפועל • מאז הושקה ההגרלה, חלה התקדמות בשלושה פרויקטים נוספים בלבד

בנייה. מתוך 150 הפרויקטים, ב־136 עדיין לא הוגשה בקשה להיתר / צילום: Shutterstock
בנייה. מתוך 150 הפרויקטים, ב־136 עדיין לא הוגשה בקשה להיתר / צילום: Shutterstock

הודעות הזכייה למשתתפי "דירה בהנחה" יישלחו היום (א') - אך עבור רובם יעבור עוד זמן רב, אפילו רב מאוד, עד שיוכלו להתקדם לשלב הבא, שלב בחירת הדירה בפרויקט שבו עלו בגורל. המשמעות ברורה: עד לאכלוס בפועל, יעברו שנים לא מעטות.

כזכור, עם השקת סבב ההגרלה הראשון של "דירה בהנחה", שכלל 10,053 דירות ב־31 יישובים ברחבי הארץ, בדקנו את סטטוס 150 הפרויקטים המשתתפים בהגרלה: למי מהם כבר ניתן היתר בנייה מלא, מי נמצא בתהליכים ומי עוד לא החל את התהליך וטרם הגיש בקשה להיתר.

מדובר בשאלה חשובה המשפיעה ישירות על לוחות הזמנים עד לאכלוס הדירות, שכן נכון להיום חולפת כמעט שנה - 319 ימים בממוצע - מרגע הגשת הבקשה ועד לקבלת ההיתר. זמן זה הופך ארוך עוד יותר כאשר מדובר בהיתרים "מורכבים" הכוללים הקלות או שימושים חורגים: 407 ימים בממוצע, כלומר יותר משנה.

רק לפרויקט אחד יש כעת היתר בנייה מלא

בבדיקה שערכנו במרץ, לפני כחודש וחצי, 139 פרויקטים מתוך 150 היו עדיין בשלב ההתחלתי ביותר, כלומר טרם הגשת הבקשה. מאז, בעוד סבב ההגרלה הנוכחי כבר הושלם וכלל הזוכים מתבשרים על זכייתם, כמעט דבר לא השתנה: מתוך 150 הפרויקטים, ב־136 עדיין לא הוגשה בקשה להיתר, כלומר קצת יותר מ־90% מהפרויקטים עדיין ממתינים להיכנס להליך שאורך שנה לפחות. נציין כי נתונים אלו נכונים לסוף החודש האחרון, כלומר משקפים את המצב לפני כשבוע ימים.

בהמשך לנתונים אלו, 12 מהפרויקטים נמצאים בשלב קבלת היתר בתנאים (באחד מהם מדובר על היתר בתנאים רק לחלק מהמגרשים בפרויקט), וממתינים להחלטת הוועדה המקומית ברשות הרלוונטית באשר למילוי התנאים שהציבה, אשר יזכו את הקבלן בהיתר בנייה מלא. בפרויקט אחד הוגשה בקשה להיתר, ורק פרויקט אחד כבר מציג היתר בנייה מלא: פרויקט בשכונת רמת פנקס באור יהודה, של חברת דור-אל ש. הנדסה בנייה והשקעות.

נדגיש כי שלב בחירת הדירות מתבצע, לכל המוקדם, כאשר הפרויקט מקבל היתר בתנאים, כך שנכון להיום רק ב־13 פרויקטים מתוך כל 150 הפרויקטים יכולים הדיירים להתחיל מעשית בתהליך בחירת הדירות, שיחל בפועל רק לאחר יצירת קשר מצד החברה הבונה.

נציין כי במדריך משרד הבינוי והשיכון למשתתפים בהגרלות "דירה בהנחה" נכתב כי המשרד יעדכן את הזוכים, מרגע זכייתם, בתהליך קבלת ההיתר, וכי "תהליך זה צפוי להימשך זמן רב". בהתחשב בזמן הבנייה ובעיכובים נוספים שנוצרים לא פעם בהמשך התהליך, הזמן שיעבור עד לקבלת המפתח לדירה מרגע קבלת הודעת הזכייה היום, הוא שלוש-ארבע שנים במקרה הטוב כשמדובר בפרויקטים שטרם הוגשה עבורם בקשה להיתר.

נזכיר משמעות נוספת של הזמן הממושך עד לאכלוס: ההצמדה למדד תשומות הבנייה, שעולה בתקופה האחרונה בקצב גבוה, ורשם קפיצה גדולה של 6.1% ב-2021. על פי תנאי תוכנית "דירה בהנחה", מחיר הדירה יוצמד למדד מרגע קבלת היתר הבנייה או חתימת ההסכם עם הקבלן - המוקדם מביניהם. מאחר שבין מועד זה לבין האכלוס צפויות לחלוף שנתיים לפחות, המשמעות היא תוספת של עוד אחוזים לא מעטים לסכום הסופי שיידרש הזוכה לשלם על דירתו.

הודעות הזכייה יימסרו במייל ובהודעת טקסט

כאמור, הבוקר החל המשרד לשלוח הודעות למשתתפים בסבב ההגרלה הראשון של "דירה בהנחה", כמעט 120 אלף משתתפים, שרובם יקבלו הודעה לפיה לא זכו בדירה, ומקצתם - קצת יותר מ-10,000 איש - יקבלו הודעת זכייה, באמצעות הדואר האלקטרוני ובהודעת טקסט. במשרד הבינוי והשיכון מעדכנים כי "במהלך היומיים הקרובים יעודכנו תוצאות ההרשמות להגרלות באזור האישי באתר, ולאחר העדכון תשלח הודעה טקסט נוספת המיידעת על כך. האזור האישי באתר האינטרנט יעודכן עם נתוני הזכייה עד מחר, 9.5.2022, בשעות הערב". בסוף חודש יוני תיפתח ההרשמה להגרלה הבאה, שתתבצע ביולי.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, מסר: "ברכות ליותר מ-10,000 משפחות שזכו הפעם ויוכלו לממש את חלום הדירה בהנחה שלהם. ולכל מי שלא זכה, זוהי רק ההתחלה. עוד מעט תיפתח ההרשמה להגרלה נוספת, ועד לסוף השנה נגיע ליותר מ־30,000 דירות שיוגרלו לזכאים. נמשיך לעבוד עבור הזוגות הצעירים ולייצר פתרונות דיור ראויים בהנחה משמעותית על חשבון המדינה".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, מסר: "ברצוני להודות לעובדי המשרד שנתנו מעל ומעבר במטרה לסיים את ביצוע ההגרלות במהירות האפשרית, ולראיה - פרסום התוצאות קורה היום שבועיים לפי תאריך היעד המקורי. אני מברך את 10,053 הזוכים, ולמי שלא זכה הפעם, אל תאבדו תקווה: עקבו אחרי הפרסומים. בסוף יוני תיפתח ההרשמה להגרלה הבאה ואחריה צפויות הגרלות נוספות".