ממאי 2023 ישראלים יידרשו לקבל אישור כניסה למדינות באירופה

האישור יידרש למגיעים ממדינות מהן לא נדרשת ויזה, והוא נועד להדק את הבקרה על הגבולות של מדינות החתומות על אמנת שנגן • בין המדינות בהן יידרש האישור: צרפת, קפריסין, צ'כיה, גרמניה, יוון, איטליה ועוד

פריז. 7 אירו עבור אישור כניסה למדינות / צילום: Shutterstock
פריז. 7 אירו עבור אישור כניסה למדינות / צילום: Shutterstock

ממאי 2023 ישראלים (בדומה לאזרחים של עשרות מדינות אחרות) יידרשו לקבל אישור כדי להיכנס למדינות באירופה, ולשלם עבורו 7 אירו. מדובר בתוכנית המכונה ETIAS (European Travel Information and Autorization System), אשר עלתה לדיונים מאז 2016 ואושרה על-ידי מועצת האיחוד האירופי, במטרה להדק את הבקרה על הגבולות של 26 מדינות החברות באמנת שנגן, בהיבט הביטחוני ובהיבט הבקרה על מהגרים.

בשונה ממדינות האיחוד האירופי, "מדינות השנגן" כוללות 26 מדינות שחתמו על אמנה לכללים אחידים בביקורת הגבולות שלהן. אומנם רוב מדינות האיחוד האירופי נמצאות באמנת שנגן, אך יש כאלה שלא - דוגמת קרואטיה או רומניה שממתינות להצטרף לאמנה. הסכם ה-ETIAS כולל גם מדינות שיש להן הסכם סחר חופשי עם "מדינות השנגן", בהן איסלנד, נורבגיה, שווייץ וליכטנשטיין.

התוכנית תקפה לבאים ממדינות שלא נדרשת מהן כיום ויזה כדי להיכנס לאירופה. מדובר בכ-60 מדינות שהנוסעים מהן יידרשו למלא טופס מקוון ולקבל את ויזת ה-ETIAS - אישור שאמור להתקבל זמן קצר לאחר ההרשמה שנעשית באתר ייעודי - בדומה לאישורים שקיימים כיום כדי להיכנס למדינות שונות דוגמת אוסטרליה ולמערכת ה-ESTA שמפעילה ארצות-הברית לבאים ממדינות מסוימות דוגמת אירופה.

האישור יאפשר שהייה של עד 90 ימים במדינה, הן לתיירי הפנאי והן לתיירים העסקיים. יוחרגו מהבקשה בעלי ויזת עבודה או סטודנטים הלומדים באחת המדינות. האישור למבקש יהיה תקף למספר ביקורים על פני תקופה של שלוש שנים (או עד שיפוג תוקף הדרכון של המבקש).

המדינות שהאזרחים שלהן יידרשו לקבל את ויזת ה-ETIAS כוללות לא רק את ישראל, וברשימה נמצאות גם בריטניה, ארה"ב, קנדה, יפן, סינגפור, אוסטרליה, ארגנטינה, מקסיקו, ברזיל ואחרות.

מדינות אליהן יידרש האישור כדי לבקר בהן כוללות את אוסטריה, בלגיה, בולגריה, קרואטיה, קפריסין, צ'כיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איטליה, מלטה, פולין, פורטוגל, רומניה, שבדיה, שווייץ ועוד.

כדי להגיש בקשה לבקר באחת המדינות יש להציג דרכון בתוקף, כתובת מייל וכרטיס אשראי. המידע שיתבקשו הנוסעים למסור כולל את שמם, תאריך הלידה והמדינה בה הם מתגוררים. שאלות נוספות נוגעות לרקע של המבקש בתחום ההשכלה והתעסוקה ורקע פלילי במקרה שקיים כזה.

לפי הודעת האיחוד האירופי, רוב הבקשות - שיועברו גם לבדיקת שירותי הביון באירופה - ייענו תוך דקות. באתר ETIAS.COM מצוין כי השינוי ייכנס לתוקפו בינואר 2023, אבל יהיה בחינם עד לחודש מאי 2023 - אז בקשת האישור תהיה כרוכה כאמור בתשלום של 7 אירו לנוסע (מגיל 18 עד 70). דמי התשלום, שכבר זכו לכינוי "מס תייר", יכניסו לקופת האיחוד סכומי עתק, ולפי הודעות האיחוד, הכסף יועבר לטובת תקציב ה-EU.