דירות במקום מעונות סטודנטים: תוכנית הבנייה הגדולה בירושלים יוצאת לדרך

ועדת התכנון המחוזית אישרה להפקדה שתי תוכניות גדולות בעיר: באזור התעשייה בגבעת שאול יאושרו לראשונה שימושי מגורים • סמוך לקמפוס האוניברסיטה יוקמו מתחמים מעורבי שימושים

התוכנית החדשה בהר הצופים / הדמיה: מליס אדריכלים ו-view point
התוכנית החדשה בהר הצופים / הדמיה: מליס אדריכלים ו-view point

שינויים ותוספת יחידות דיור בשתי תוכניות גדולות בירושלים: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של ירושלים אישרה להפקדה בישיבתה האחרונה שתי תוכניות שיאפשרו תוספת של כ-3,000 יחידות דיור בשתי שכונות העיר.

עדכון תוכנית האב לאזור התעשייה גבעת שאול יאפשר, לראשונה בשכונה זו, שימושי מגורים בהיקף של 25%. התוכנית, שכונתה "שכוניברסיטה", כוללת שלושה מתחמי מגורים בסמוך לקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. במסגרת השינוי, יוסבו תוכניות למעונות סטודנטים למתחמי מגורים מעורבי שימושים, זאת בשל עודף של כמעט 1,500 חדרי מעונות באזור.

יותר מ־1,500 יחידות דיור במקום מעונות

החלטת הוועדה המחוזית, באשר לתוכנית ה"שכוניברסיטה", נוגעת למעשה לשלושה מתחמים: מתחם מעונות ברונפמן לשעבר, מתחם מעונות רזניק לשעבר ומתחם הארזים. מדובר במתחמים הצמודים לקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה, ולפי ניתוח מיוחד שבוצע עבור הוועודה המחוזית, ישנו בהם כיום עודף של כ-1,450 חדרי מעונות, ביחס להיקף הלומדים בקמפוס, ועודף של כ-650 חדרי מעונות לפי תחזיות הגידול של הקמפוס.

בהתאם, הוחלט לשנות את הייעוד של שלושת המתחמים, כך שיהפכו למתחמי מגורים, עם שטחים ציבוריים ושימושי תעסוקה ומסחר. מתחם ברונפמן יכלול 500 יחידות דיור, ושטחי מסחר ותעסוקה בחזית מסחרית בשטח של כ-3,000 מ"ר. הבינוי המוצע כולל מבנה בגובה 30 קומות ובנייה מרקמית בגובה של עד 10 קומות לאורך רחובות לח"י ויסקי.

מתחם רזניק יציע כ-1,000 יחידות דיור, אשר 30% מתוכן להשכרה בלבד, ועוד 200 יחידות לדיור מוגן, ושימושי תעסוקה ומסחר בשטח של כ-15,000 מ"ר. הבינוי המוצע כולל שלושה מגדלים בגובה 20-30 קומות בצמוד לרחוב אהרון קציר, ומבני מגורים בגובה של 7-10 קומות. מתחם הארזים יכלול כ-130 יחידות דיור להשכרה, לצד כ-8,000 מ"ר לתעסוקה וחזית מסחרית בבינוי בן שבע קומות.

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה כי "אזור הר הצופים הוא מרחב אשר נדרש לחידוש ולתוספת זכויות לצד חיזוק קמפוס האוניברסיטה העברית. שלוש התוכניות שאושרו להפקדה מבטאות באופן מיטבי את מדיניות הוועדה המחוזית בדבר עירוב שימושים, ניצול יעיל של משאב הקרקע ועיבוי הבינוי לאורך ציר הרכבת הקלה. התוכניות יאפשרו את הפיכת ‘הדרך לאוניברסיטה’ לשכונה עירונית תוססת ומתפקדת".

עופר ברקוביץ’, חבר הוועדה המחוזית, יושב ראש סיעת "התעוררות בירושלים" וחבר מועצת העיר ירושלים: "השגנו הישג חשוב, שמאפשר הקצאת 30% מהדירות בתוכניות הגבעה הצרפתית לדיור להשכרה, אך לצערי הוועדה המחוזית פספסה הזדמנות לשנות את התכנון הלקוי של 'שכונת השינה' הזו, ולאמץ הצעה ליצירת מתחם אורבני משמעותי של תעסוקה במרכז התוכניות השונות.

"מתחם כזה היה מאפשר העסקת סטודנטים מהעברית במהלך התואר והשארתם בירושלים, משיכת חברות חדשות לעיר ויצירת שכונה תוססת שאפשר ללכת בה לעבודה ברגל וליהנות מעסקי בילוי ופנאי".

גבעת שאול: 25% שימושים למגורים

ההחלטה באשר לתוכנית האב לגבעת שאול - אזור תעשייה בעיקרו על שטח של 590 דונם בצפון העיר - מאפשרת להציע שטחי בנייה למגורים, לראשונה כאמור, עד להיקף של 25% מתוך סך כל שטחי הבנייה המרביים שמאפשרת התוכנית, מבלי לשנות את היקף שטחי הבנייה בתוכנית המקורית. כך, תמהיל השימושים בגבעת שאול יאפשר 50% שטחי מסחר ותעסוקה, 25% שטחי מלונאות ועוד 25% שטחי מגורים.

עם זאת, הוועדה המחוזית מציינת כי "בתוכנית מפורטת אשר תציע מענה ציבורי, הנותן מענה לצורכי הציבור בשכונות הסמוכות ואשר עולה באופן משמעותי על הנדרש על פי הפרוגרמה לתוספת יחידות הדיור המוצעות בתוכנית, תישקל האפשרות להגדיל את היקף הבנייה במתחם בהיקף של עד 20% נוספים מעבר לסך שטחי הבנייה המרביים בהתאם לתוכנית האב טרם עדכון זה".

ברקוביץ אומר כי "מדובר בשישה מוקדים בקצה השכונה, אשר יתאפשר בהם כעת גם בינוי למגורים. מדובר במהלך נכון שמייצר פוטנציאל של 1,500 יחידות דיור, בממשק עם השכונות הקיימות מסביב - בית הכרם, קריית משה, גבעת שאול והר נוף. המהלך יאפשר גם ניצול שטחים בצורה טובה יותר, ויניע גם את המימוש של שטחי התעסוקה בתוכנית, שבינתיים לא מתממשים בקצב מזהיר".