אמות לקראת כניסה לתחום המגורים: רוכשת קרקע בת"א ב-261 מיליון שקל

הצעת אמות במכרז ל־3.2 דונמים במתחם תע"ש השלום, על דרך השלום בעיר, היא ההצעה הגבוהה ביותר • עיריית תל אביב־יפו, מפרסמת המכרז, טרם מסרה לחברה הודעת זכייה רשמית • מנכ"ל אמות, שמעון אבודרהם: "כניסת החברה לפעילות הכוללת מרכיב מגורים הכרחית להמשך התפתחותה וצמיחתה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור
מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

האם חברת אמות  בדרך לכניסה ראשונה לתחום הבנייה למגורים בישראל? החברה הודיעה היום (ב') כי הצעתה במכרז עיריית תל אביב־יפו ל־3.2 דונמים במתחם תע"ש השלום, על דרך השלום בעיר, היא ההצעה הגבוהה ביותר. החברה מדגישה כי נכון למועד זה טרם התקבלה בידי החברה הודעה מטעם העירייה על זכייתה במכרז, אך על פי תנאי המכרז, ההצעה הגבוהה ביותר שתוגש "תוכרז כהצעה הזוכה בכפוף לעמידתה בתנאי הסף ולהכרזתה ככזו על ידי ועדת המכרזים ומועצת העירייה".

אם אכן תוכרז הצעתה של אמות, העומדת על 261 מיליון שקל, כזוכה במכרז, יהיה זה הפרויקט הראשון שתקדם אשר כולל בנייה למגורים. כיום מחזיקה החברה בנדל"ן בשווי של כ־17 מיליארד שקל, אך מדובר במבני משרדים, לוגיסטיקה ותעשייה, קניונים ומרכזים מסחריים, סופרמרקטים עצמאיים ועוד - ללא שטחי מגורים. מנכ"ל החברה, שמעון אבודרהם, מציין כי "במציאות תכנונית המיישמת ברוב הפרויקטים המשמעותיים לתעסוקה עירוב שימושים, כניסת החברה לפעילות הכוללת מרכיב מגורים הכרחית להמשך התפתחותה וצמיחתה".

15,845 מ"ר שטח עילי למגורים, מסחר ותעסוקה סמוך לפרויקט ToHa

המגרש שעבורו הגישה חברת אמות את הצעתה נמצא ברחוב דרך השלום 15 בתל אביב. במתחם בנויים כיום שני מבנים - האחד בשטח של כ־3,100 מ"ר, לשימור מחמיר, והשני בשטח של כ־2,300 מ"ר, לשימור חלקי (חלקו ייהרס וחלקו ישומר). על המגרש חלה תב"ע מאושרת לבניית 15,845 מ"ר ברוטו עילי, בהם 9,507 מ"ר ברוטו עילי למגורים ל־94 יחידות דיור, 4,754 מ"ר ברוטו עילי לתעסוקה, 1,584 מ"ר ברוטו עילי למסחר ושטחי שירות תת־קרקעיים בשטח כולל זהה. לעירייה נתונה הזכות לנייד למתחם זכויות בנייה נוספות, משימור, בהיקף של כ־560 מ"ר ברוטו בייעוד למגורים.

מבחינת אמות מדובר ברכישה אסטרטגית עם ראייה לטווח ארוך, שכן המגרש ממוקם בסמוך לפרויקט ToHa של החברה, במשותף עם חברת גב־ים: מגדל המשרדים 1 ToHa מאוכלס כבר, ובימים אלו מקימות החברות את מגדל ToHa2, מגדל תעסוקה בן 77 קומות שיתנשא לגובה של כ־300 מטר. "לאמות אין יותר מדי פרויקטים של עירוב שימושים", אומר איתי שפרן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה בחברת גיאוקרטוגרפיה. "לכן פרויקט מעניין כזה, עם שימור, מגורים, מסחר ותעסוקה, הוא בהחלט אבן דרך עבורה ופרויקט חשוב כחיבור משלים לפרויקט ToHa הסמוך".

נזכיר כי הקרקע שהועמדה למכרז על ידי עיריית תל אביב־יפו היא חלק מתוכנית תע"ש השלום, שנמצאת על גבול תל אביב־גבעתיים - בין דרך השלום מדרום, רחוב עליית הנוער ממזרח ומבני תעסוקה מצפון וממערב, בתחומי שכונת נחלת יצחק. במסגרת התוכנית מוצעות 1,097 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר ותעסוקה, כאמור, שצ"פ ושימור של מבנה מפעל תע"ש מגן שפעל במקום. בתוכנית בינוי שבעיקרו יציע מבנים בני 7-23 קומות, לצד מגדל אחד בגובה 52 קומות. לצד אלו יוקם בתוכנית מרכז תחבורתי גדול.

מנכ"ל אמות אבודרהם: "בצומת השלום בתל אביב יוקם המרכז התחבורתי הראשי של מדינת ישראל. בתת־הקרקע מתוכנן מסוף תחבורתי שיחבר את תחנת הרכבת הכבדה 'השלום' עם שתי תחנות עתידיות של המטרו. המסוף יקושר ישירות לגני ToHa (פארק שיקיף את צמד הבניינים), וחלק נכבד מאוכלוסיית המדינה ייהנה מנגישות מעולה בתחבורה ציבורית למקום אסטרטגי זה.

"להערכתנו המתחם, המתפקד היום כמע"ר תל אביב, יתמצב בעתיד כמרכז העסקים הראשי של מדינת ישראל, וברכישה זו אמות ממשיכה להעמיק את נוכחותה במתחם. בכוונתנו לפעול במרץ לקידום הפיתוח, התכנון וההקמה של הפרויקט".

"מחירי המשרדים כבר עברו את רף ה־150 שקל למ"ר"

"הצד המזרחי של האיילון זוכה בחמש השנים האחרונות לתנופה אדירה", מוסיף איתי שפרן לניתוח העתיד של האזור, "עם פיתוחם של פרויקטים בתחום התעסוקה - מגדל אלון 1 ו־2, TOHA הקיים והעתידי ועוד. במקביל, עיריית תל אביב־יפו קידמה גם תוספת של עירוב שימושים למרחב הזה: מגורים, מגורים להשכרה (עם חברת דירה להשכיר), מסחר ועוד.

"רמות המחירים במרחב הזה צפויות להמשיך ולעלות בכל אספקט של נדל"ן. מחירי המשרדים כבר היום עברו את רף ה־150 שקל למ"ר במגדלים החדשים, וגם הביקוש לדירות צפוי להיות גבוה. בשנים הקרובות אנחנו צופים במרחב הזה פרויקטים רבים נוספים של עירוב שימושים, וזאת רק סנונית ראשונה וקטנה".