לא מוצאים תור לחידוש הדרכון? ארבעה יזמים פתרו את הבעיה

לארבעה יזמים ישראלים נמאס מהקושי להזמין תור כדי להוציא דרכון, מה שהוביל ליצירת בוט שפותר את הבעיה • "המערכת שלנו פשוטה מאוד. היא בוחנת את פניות התורים ומאפשרת לאזרחים לקבל תור פנוי בערים שאותן הם בחרו, במקום להיכנס בכל פעם ולחפש תור בלשכה ספציפית", מספר ניר אהרן, אחד המפתחים

דרכון ישראלי. ''בעיית התורים במדינה היא בעיה מוכרת'' / צילום: Shutterstock
דרכון ישראלי. ''בעיית התורים במדינה היא בעיה מוכרת'' / צילום: Shutterstock

כמעט בכל מקום יש תור, מה שהופך אותנו למדינה בהמתנה - אבל אם יש המתנה שיכולה להעיק על כולנו, זו ההמתנה לשירותים הממשלתיים המתבקשים. אזרחי מדינת ישראל מתלוננים, ובצדק, שהתהליך לחיפוש אחר תור להוצאת דרכון הוא פשוט בלתי נגיש וסביר. ישנם פתרונות בשוק שמנסים לענות על הצרכים הללו, אבל גם לפתרונות האלו צריכים סיוע, וזה מה "גם כן בוט" בא לפתור, ובחינם.

ארבעת המייסדים הכירו דרך חברים במקום עבודתם, חברת Wix, והרכיבו את הצוות כך: שני מפתחים - שילה מגן ושי לביא, מנהל המוצר - עידו קוסובר ומנהל התפעול - ניר אהרן. הם החליטו שנמאס להם מהקושי להוציא דרכון, מה שהוביל ליצירת הבוט הזה. אחרי הרשמה קצרה באתר שלהם, "גם כן בוט" יחפש עבורכם תור זמין בכמה לשכות של רשות האוכלוסין וההגירה במקביל, ישריין ויעדכן אתכם בזמן קצר לאחר שנמצא תור קרוב. כך למעשה הבוט מסייע למשתמשים לקצר תהליך שהיה ארוך במיוחד בדרכים המקובלות. לפי המפתחים, מי שנרשם ראשון יקבל את התור הפנוי הקרוב.

"המערכת שלנו פשוטה מאוד"

ניר אהרן, אחד המפתחים מספר לגלובס כי "בעיית התורים במדינה היא בעיה מוכרת, לקבוע תור זה פחות פשוט למי שלא נעזר בגורם חיצוני. המערכת שלנו פשוטה מאוד, היא בוחנת את פניות התורים בכל מספר דקות ומאפשרת לאזרחים לקבל תור פנוי בערים שאותן הם בחרו, במקום להיכנס בכל פעם ולחפש תור בלשכה ספציפית. כמו כן ראינו שיש מערכות אחרות בתשלום, אנחנו החלטנו לתת את השירות הזה בחינם".

וכמו כל דבר, גם כאן - ההבנה הראשונה שהובילה להקמת השירות הגיחה מתוך ניסיון. שילה מגן, אחד המפתחים, מספר: "הכול התחיל כשאשתי רצתה להזמין תור לחידוש דרכון לה ולבן שלי, המערכת של משרד הפנים עבדה באיטיות מטורפת, ולא יכולנו לראות את השעות הפנויות לתורים - זה היה פשוט בלתי אפשרי לקבוע תור". הוא הבין שהוא חייב למצוא פתרון יעיל, השקיע לילה לבן של מחקר ופיתוח והצליח לקבוע תור לבן שלו. מכאן, הם החליטו לשתף את הבוט עם אנשים אחרים.

לא למטרות רווח ושומרים על הפרטיות

"אין לנו כוונה להרוויח מזה כסף, זה נועד לשירות הציבור בלבד. אנחנו מנסים לכסות את העלויות, כמו מערכת, שרתים ועוד, כך שמי שמעוניין יכול לתרום לנו עד 100 שקל אחרי שהוא מקבל תור", מסביר אהרן. "כולנו עובדים במשרה מלאה והרעיון היה לתת שירות קל ונוח לציבור במקום רק לשמור אותו אצלנו ולמקורבים שלנו. נשמח מאוד שכולם יוכלו להנות מגם כן בוט", מוסיף.

לפי הצוות, נושא הפרטיות הוא לא דבר שנשכח בצד. "אין לנו שום גישה למידע האישי של המשתמשים", אמר אהרן והוא מספר שהמידע עצמו מוצפן במאגרי המידע. הם מתכננים למחוק משתמשים ופרטים עליהם שכבר נקבעו להם פגישות. לדבריהם, הם לא מוכרים את המידע לאף גוף ולא משתמשים בו לצרכי שיווק - כמו מיילים לא רלוונטיים. "מאז שהבוט התחיל לפעול קיבלנו עשרות אלפי כניסות ואלפי תורים שנקבעו, אנחנו שמחים מאוד שיש לנו דרך להקל ולהפוך את חידוש הדרכון לפשוט יותר", סיפר אהרן.

מה השלב הבא?
"אנחנו לא מתכננים להעמיק הרבה יותר ממה שקיים כבר, יתכן וניתן בעתיד אופציה לבחור שעות או לבטל את התור דרך המערכת, כמו כן קיבלנו בקשות רבות לייצר בוט דומה לתעודות זהות, נשתדל לתת מענה גם לזה בהמשך".

אחת הביקורות שעלו על הבוט היא שהוא יוצר עומס מורגש על המערכת משום שהוא מבצע חיפושים מקבילים רבים. לפי אהרן, "אנחנו כאן כדי לעזור לאזרחים שרוצים תור להוציא דרכון. המערכת עמוסה בכל מקרה, יש אלפי אנשים שמחכים בתור ובכל יום בודקים מתי והאם יש תור פנוי. אנחנו בסך-הכול מנסים לעזור להם לעשות את זה בצורה אוטומטית ויעילה", חתם.

רשות האוכלוסין: "ננקטו כבר צעדים להקלה ויתבצעו צעדים נוספים"

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "רשות האוכלוסין וההגירה עושה מאמצים רבים כדי לשמור על שגרת מתן השירות לציבור לאורך כל התקופה המאתגרת שעברנו ושאנו עדיין עוברים. הצטברות העומסים בזימון התורים נוצרה עקב עליה משמעותית בדרישה לחידוש דרכונים מיד עם פתיחת השמיים, לאחר שנתיים בהן ישראלים לא טסו ולא חידשו דרכונים. ועל כך אנו מתנצלים".

עם זאת, הרשות מוסיפה כי ישנן כמה צעדים להמשך ההקלות. "בחודש האחרון כבר ננקטו צעדים להקלה על העומסים, לרבות הרחבת שעות קבלת קהל, הנחיה המאפשרת לישראלים לצאת בדרכון זר עד סוף שנת 2022 ובנוסף, הוחלט להאריך בחודשיים (עד סוף יוני) את תקופת מימוש התעריף המוזל למי ששילם עד סוף פברואר. בתקופה הקרובה יתבצעו צעדים משמעותיים נוספים להרחבת אפשרויות זימון התורים לטובת הציבור, כולל שיפורים טכנולוגיים", לשון התגובה.

לפי גורמים בשוק, בקרוב מאוד תעלה אפשרות דומה למה שהבוט עושה, רק בצורה פנימית במערכת ולא בעזרת בוט חיצוני.