המרוץ הסמוי בישראל לסמכויות הרגולציה על הקריפטו

מקצה לקצה נראה שכל הנוגעים בדבר מסכימים כי דרוש רגולטור אחד לעניין הקריפטו, אך עדיין לא ברור מי הוא יהיה • בין הרשות לניירות ערך, רשות שוק ההון והרשות לאיסור הלבנת הון מתקיים מאבק סמוי לקבלת הסמכות • עדיין לא נשללה האפשרות ליצור רגולטור חדש לטובת הנושא

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

מי יהיה "רגולטור העל" שיפקח על הפעילות של נותני שירותי מטבע וירטואלי? זאת אחת השאלות המונחות בשבועות האחרונים על שולחנו של שר האוצר אביגדור ליברמן ואנשי משרדו. בין הרגולטורים המרכזיים מתקיים מאבק סמוי לקבלת הסמכות לפקח על הקריפטו בהם הרשות לניירות ערך, רשות שוק ההון והרשות לאיסור הלבנת הון, אשר לכל אחת מהן נגיעה לתחום מזווית אחרת.

לאחר שאלת מעמדו של המטבע הווירטואלי (האם הוא נייר ערך או מטבע) וכן שאלות מיסוי הרווחים בזירת הקריפטו, השאלות המרכזיות שעולות בדיונים כעת הן איך להכניס את הכסף למערכת הבנקאית תוך צמצום סיכוני הלבנת ההון ומי יהיה הרגולטור האחראי על הפעילות.

הרגולטורים הרלוונטיים הגישו את המלצותיהם לשר האוצר וכן הלשכות המקצועיות והארגונים הפועלים בתחום, והכלכלנית הראשית באוצר הציגה בפני ליברמן וגורמי המקצוע במשרד האוצר סקירה של התחום והאסדרה שלו בעולם.

מקצה לקצה נראה שכל הנוגעים בדבר מסכימים כי דרוש רגולטור אחד לעניין, אך עדיין לא ברור מי הוא יהיה. ראש רשות ניירות ערך, ענת גואטה הציגה בפני האוצר משנה סדורה בנוגע לאני מאמין של הרשות בנושא וסבורה כי רשות ני"ע היא הרגולטור המתאים לשמש "כרגולטור על" בנושא. אך גם ברשות שוק ההון, שמפקחת בין היתר על נותני שירותים פיננסים במטבעות וירטואליים, וגם ברשות לאיסור הלבנת הון, סבורים כי הם מתאימים לשמש כרגולטור המפקח. עם זאת, לא נשללה עדיין גם האפשרות ליצור רגולטור חדש לטובת הנושא.