גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסערה המושלמת מגיעה לשוק הרכב הישראלי: מה יקרה למחירים?

לשיבושי האספקה ומשבר השבבים מצטרפים כעת איומי מקרו חדשים: היחלשות ערך השקל מערערת את יציבות המחירים, והריבית המטפסת מאיימת על אופציית המימון • אולם, אם תתרחש התייקרות שמקורה בשערי המטבע, היא ככל הנראה תורגש בעיקר בשנה הבאה

שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק הרכב והאינפלציה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק הרכב הישראלי הפגין בשנים האחרונות עמידות מרשימה בפני הזעזועים שפקדו את הכלכלה העולמית והמקומית. המכירות התאוששו במהירות מהסגרים במשבר קורונה התמודדו עם גל האבטלה ללא פגיעה ארוכת טווח בשוק הליסינג. כל זאת, בנוסף למשבר השבבים והשיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית ב-2021 - אותם השוק שרד בהצלחה. בשורה התחתונה, השנה החולפת הייתה השנה הרווחית אי פעם בתולדות ענף הרכב.

עם זאת, כעת שוק הרכב מושפע משני נתוני מקרו שרבים שכחו את קיומם, או לכל הפחות הדחיקו אותם. ראשית, הפיחות בשקל ביחס למטבעות אחרים, ובראשם הדולר. שנית, עליית הריבית במשק בעקבות האינפלציה הגוברת. לשני אלה ניתן להוסיף את הקריסה שחווה שוק הקריפטו באחרונה. שלושת הגורמים הללו יחדיו פוגשים כיום עודפי ביקוש מאסיביים שעלולים להיפגע.

ערך השקל יורד, מחירי הרכב עולים

בשנים האחרונות השקל הפגין יציבות ביחס למטבעות אחרים, בעיקר מול הדולר, האירו וה-ין. יש הטוענים שיציבות זו הפכה אותו ל"בלם זעזועים" יעיל, שאפשר לשוק הרכב להתגבר על הטלטלות העולמיות. השקל החזק הגדיל את כוח הרכישה של הלקוחות הפרטיים בישראל, וסייע ליבואנים למתן את עליות המחירים התכופות של היצרנים בחודשים האחרונים, כתוצאה מהתייקרות חומרי הגלם, האנרגיה, השבבים וההובלה הימית. יציבות השקל גם אפשרה ליבואנים לשמר רמה סבירה של הנחות לחברות הליסינג, למרות התמעטות המלאים.

עם זאת, ערכו של השקל מתחיל להיחלש מול רוב המטבעות, ורבים בענף חוששים מכשל של אותו "בלם זעזועים", ולעליית מחירים כתוצאה מהתייקרות כלי הרכב אצל היצרנים.
יש לציין, שאם אכן תתרחש התייקרות שמקורה בשערי המטבע, היא תורגש כנראה בעיקר בשנת 2023. הסיבה לכך היא שכרגע השוק סובל ממחסור באספקת עשרות אלפי כלי רכב חדשים, ורוב היבואנים נוטים שלא להעלות מחיר רטרואקטיבית על הזמנות קיימות של לקוחות פרטיים, שחלקם ממתינים לאספקה חודשים רבים. סביר להניח שגם המחירים של הזמנות קיימות של חברות הליסינג לא יעלו. על כן, ההתייקרות תחול על הזמנות חדשות לכלי רכב, שמועד האספקה שלהן הוא הרבעון הרביעי ואילך.

 

גורם נוסף שממתן את הזעזוע בשערי חליפין - לפחות לבינתיים - הוא הייסוף המשמעותי שרשם השקל מתחילת השנה שעברה מול כל מטבעות הייבוא. אולם, בענף עוקבים מקרוב אחרי השערים, ורבים בשוק הרכב מעריכים שהקו האדום שיחייב העלאת מחירים, הוא שער הדולר שינוע סביב 3.7-3.8 שקל. נזכיר, שלמעלה מ-40% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל, נרכשים על ידי היבואנים בדולרים.

הריבית המזנקת פוגעות בביקושים

אם השקל החזק שימש בשנים האחרונות בתור "בלם זעזועים" ומנע מהשיבושים העולמיים לטלטל את שוק הרכב, הרי שהאינפלציה המזערית והריבית המוניטרית האפסית בישראל היו "הקטר", שדחף את שוק הרכב קדימה בעשור החולף. "הכסף הזול" הניע מאות אלפי לקוחות לרכוש רכב חדש במימון משמעותי - לעיתים עד כדי 100% ממחיר הרכב - ביניהם לקוחות משכבות אוכלוסייה שבעבר לא היו יכולות להרשות לעצמן לרכוש רכב חדש או אפילו משומש.

אולם כיום, כאשר האינפלציה מתחילה להרים ראש בכל העולם ובישראל, לקוחות רבים החלו להפנים שהכסף כבר אינו זול כשהיה והאופציה לרכוש רכב במימון עשויה להתגלות כבחירה יקרה. בארצות הברית התהליך הזה כבר בעיצומו, ואנליסטים העריכו באפריל שהעלייה בריבית הממוצעת על הלוואות רכב כתוצאה מעדכוני הריבית האחרונים של ה-FED - לאזור ה-5% - עשויה לצנן את השוק.

בישראל, לעומת זאת, שוק הרכב עדיין מפגין אדישות כלפי השינוי במגמת הריבית. אחת הסיבות לכך היא האופטימיות הבלתי נלאית, שממשיכים לשדר גופי החיזוי הכלכליים בישראל ובראשם בנק ישראל. למשל, בתחזית המקרו-כלכלית האחרונה של חטיבת המחקר בבנק ישראל, שפורסמה באפריל 2022, נטען ששיעור האינפלציה בישראל צפוי לעמוד ב-2022 על כ-3.1% . זה הוא נתון יחסית מתון בהשוואה לשיעור האינפלציה בארצות הברית. בתחזית של הבנק קיימת אופטימיות ביחס להמשך הצמיחה בתוצר, וההערכה היא שהריבית המוניטרית תעמוד בעוד שנה על 1.5% בלבד.

אולם, בתחזית הקודמת של חטיבת המחקר שפורסמה בינואר 2022, ההערכה בבנק ישראל הייתה ששיעור האינפלציה בשנת 2022 יעמוד על 1.6% בלבד. אז נכון שהכלכלה העולמית הושפעה מאירועים בלתי צפויים, דוגמת הפלישה לאוקראינה והסגרים בסין, אך קפיצה של 2% מתחזית אחת לאחרת לא מעוררת אמון רב ביכולת החיזוי של הגופים הכלכליים בימים סוערים שכאלה. כל זאת, בייחוד בשל העובדה שמגזרי ההיי-טק ושוק ההון - שתרמו בשנתיים האחרונות תרומה נכבדה לצמיחה בתוצר בישראל - סופגים בחודש האחרון רצף של מהלומות.

ייתכן שהטלטלה הנוכחית היא עוד מהמורה חולפת, שבסופה השוק יחזור למסלול. אך ספק אם ניתן לבנות על כך, שרכישות רכב ממונפות במימון של 100% ימשיכו להוות מנוע הצמיחה של שוק הרכב הישראלי ברבעונים הקרובים.

הקריפטו בצניחה ומאיים על צמיחת שוק הרכב

שוק מטבעות הקריפטו לא מוזכר בסקירות רשמיות של בנק ישראל בתור גורם מקרו המשפיע על השווקים, אך בפועל יש לו השפעה מהותית מאוד על הכלכלה הריאלית, במיוחד בכל הנוגע לצריכה הפרטית. בענף הרכב הישראלי, בדגש על פלח היוקרה, יודעים לספר על התעניינות רבה של לקוחות לגבי האפשרות של תשלום בביטקוין.

גורם בענף סיפר שלמרות שהיבואנים לא מקבלים תשלומים כאלה, "מתעשרי הקריפטו" תרמו בעקיפין באופן לא מובטל לצמיחת השוק בשנתיים האחרונות. לדברי אותו גורם, "מדובר בלקוחות צעירים יחסית, שצברו הון מהיר במסחר במטבעות וירטואליים ונוטים לממש אותו בתמחור של מוצרי יוקרה וראווה, כולל כלי רכב". המשמעות היא שלאנשים שהשקיעו בשוק הקריפטו יש פחות כסף לצריכה פרטית, כלומר פחות בתים, פחות תכשיטים ופחות ביקוש לכלי רכב.

כעת נראה, שקרן השפע הזו עומדת לדעוך. משוק הקריפטו הגלובלי - ששוויו המצרפי שלו נאמד רק לפני כחודשיים על כ-2.16 טריליון דולר - נמחקו בחודש האחרון כמעט טריליון דולר משוויו. טלטלה בהיקף כזה, שמצטרפת להתכווצות האלימה של שווקי ההון, תגיע במוקדם או במאוחר גם לשוק הרכב אפילו אם היא לא מוזכרת רשמית.
בשורה התחתונה, שוק הרכב ניצב כיום בפני זירת אירועים מורכבת מאוד, עם השפעות גומלין שעוצמתן עדיין לא ברורה. כך או כך, קשה להתעלם מנורות האזהרה שדולקות על לוח המחוונים של הענף.

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא