מדוע קרס מטבע הקריפטו Terra Usd והאם זה מבשר על מפולת בשווקים?

קריסתו השבוע של המטבע היציב Terra Usd הכתה גלים בעולם הקריפטו • הוא הותיר אחריו אנשים שאיבדו את כל חסכונותיהם, ויזם - דו קוון - שהתוודה שנשבר לו הלב • האם מדובר בסימן אזהרה עבור השוק כולו, ומהם בכלל מטבעות יציבים? • האזינו

טרה לונה / צילום: Shutterstock
טרה לונה / צילום: Shutterstock

דו קוון, אחד הכוכבים העולים של תחום הקריפטו ומי שהמציא את המטבע Terra usd, אמר לפני כשבועיים בראיון אונליין שהתחזית שלו לעתיד הקריפטו היא ש-"95% מהחברות לא ישרדו את השנים הקרובות". הוא אפילו הוסיף שיש משהו מבדר בלראות חברות מתות. אלא שכמיטב פעולתה של הקארמה, בסוף השבוע האחרון היה זה המטבע של קוון שקרס והרשת התמלאה סיפורים של אנשים שאיבדו את כל עולמם. אחרי שנעלם למשך כמה ימים, קוון כתב בטוויטר שנשבר לו הלב בגלל הסבל שההמצאה שלו גרמה לחברי קהילה.

Terra Usd לא היה מטבע דיגיטלי ככל המטבעות. הוא היה אמור להיות מטבע יציב ובטוח, שהשער שלו לא משתנה, מה שנקרא Stable coin.

אך זהו לא רק סיפורו של מטבע אחד. שוק הקריפטו כולו יורד, ושער הביטקוין למשל קרס ב-50% בתוך חצי שנה. זה קורה כאשר שוקי ההון מסביב לעולם גם הם מצויים בסערה ורשמו ירידות חדות בחודשים ובעיקר בשבועות האחרונים. באקלים שכזה, זה הזמן לתהות בנוגע לעתידו של שוק הקריפטו, כאשר אפילו המטבעות שאמורים להיות היציבים ביותר, אינם מצליחים להחזיק מעמד. הנה עוד כמה שאלות ותשובות.

מהם מטבעות יציבים

לפני שנצלול אל הסיפור של טרה USD ו"המטבע המייצב" שעמד מאחוריו ששמו טרה לונה - נסביר מהם מטבעות יציבים, מה שמכונה "סטייבל קוינס". מדובר במטבע שהשער שלו צמוד באופן מלא לשער של מטבע פיאט (שמנפיקה ממשלה) כלשהו - למשל סטייבל קוין שצמוד לדולר אמור להיות שווה אחד דולר. הם מבטיחים למחזיק אותו שווי של המטבע פיאט שאליו הם צמודים. באופן זה ניתן לקבע את שער הקריפטו ולהימנע מהתנודתיות, מבלי למכור אותו לפיאט ולהזדקק להליך בירוקרטי של הכנסת הכסף למערכת הפיננסית.

המטבעות היציבים הפכו לשחקנים עיקריים בעולם הקריפטו, לצד אי נוחות גלויה מצד הרגולטור בשאלת הכיסוי: כלומר, אם מבטיחים שערך מטבע מסוים צמוד לדולר או לכל מטבע פיאט אחר, האם ברגע האמת יש לחברה שהנפיקה אותו את הרזרבות המתאימות על מנת לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי המטבע.

מה קרה לטרה USD?

ובכל זאת, המטבע היציב לכאורה טרה USD, קרס בשבוע האחרון ב-65% ומשפיע על כל שוק הקריפטו. מי זו טרה לונה? היא הנפיקה צמדים רבים של מטבעות יציבים מול מטבע ספציפי - דולר, יין, יורו וכו'. היא גם פיתחה אלגוריתם שאמור לאזן את הצמידות באמצעות מנגנון של שריפה או הנפקת מטבעות טרה לונה, בהתאם לביקושים בכל צמד ספציפי, בדומה להגדלת היצע או הקטנתו בבנקים מרכזיים.

המנגנון הזה אמור היה לווסת את ההיצע באופן שהשער של המטבע היציב ישמור על יציבותו, אולם, ברגע האמת ובתנודתיות הגבוהה שנוצרה בשוק, המנגנון הזה קרס, וההצמדה של המטבע צמוד הדולר לא התקיימה במלואה. זה מה שהוביל את המשקיעים לחוסר אמון ולקריסה של טרה לונה. נציין שקריסה של מטבע יציב גדול היא אחד האיומים המרכזיים על שוק הקריפטו, ומוזכרת כאחת הסכנות העיקריות לאובדן אמון בו ולהתגלגלות לתרחיש של קריסת שוק הקריפטו באופן מוחלט, ומקבילים אותה למעשה למצב של "ריצה אל הבנק" בשווקים הפיננסיים המסורתיים. טרה לונה היא שחקן גדול בשוק הזה, אך השחקנים העיקריים בו הם טטר, בייננס ומטבע ה-USDC.

האם תהיה רגולציה למטבעות היציבים?

באחרונה הופיעה שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן בקונרגס ודיברה על כך שהמטבעות היציבים מהווים סכנה ליציבות הפיננסית, ולכן היא הייתה רוצה לראות חקיקה בנושא עד סוף השנה. האם אנו צפויים לראות מגמה כזו? ייתכן שכן, כי רגולטורים תמיד התעניינו בסטייבל-קוינס, וייתכן שלאור המגמות שראינו, העניין בהם יגדל אף יותר ויתרגם לצעדים של ממש.

הביטקוין, שמסמל את עולם הקריפטו, איבד כבר פעמיים מחצית מערכו בחודשים האחרונים. עד כמה זה חריג?

עבור אנשים שנמצאים בשוק הקריפטו מתחילתו לא מדובר במשהו חריג. בתקופה זו, לאור התנודתיות בשוקי ההון, נראית גם תנודתיות עזה בביטקוין.

האם הסיפור של טרה USD וטרה לונה מסמל משהו גדול יותר מאשר סיפור נקודתי של מטבע שקרס, למשל משבר שמתגלגל לפתחנו?

אין לדעת, אך במשחק הנוכחי הקריפטו לא לבד. אם מדובר באירוע גדול יותר, הוא יבוא לידי ביטוי בשוק המניות ובהמשך לכך גם בשוק הקריפטו, רק שבשוק הקריפטו הוא יופיע באופן חד הרבה יותר.