מנכ"ל אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם: לביטקוין אין עתיד כרשת תשלומים

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת FTX, מתח ביקורת על המטבע הדיגיטלי בעקבות חוסר היעילות והעלויות הסביבתיות הגבוהות שלו • המיליארדר בן ה-30 אמר שכדי ליצור רשת תשלומי ביטקוין פונקציונלית, יהיה צורך בחידושים טכנולוגיים או בשיטה חלופית למערכת הוכחת עבודה - העומדת כעת בבסיס המטבע

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / צילום: ויקיפדיה, By Cointelegraph
סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / צילום: ויקיפדיה, By Cointelegraph

לביטקוין "אין עתיד" כרשת תשלומים בגלל חוסר היעילות והעלות הסביבתית הגבוהה שלו, כך אומר אחד המנהלים המשפיעים ביותר בזירת המטבעות הדיגיטליים.

לפי הדיווח בפייננשל טיימס, המיליארדר סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, אמר שמערכת הוכחת העבודה לאימות עסקאות בבלוקצ'יין, שיטה העומדת בבסיס הביטקוין ופועלת כמעין פתרון חידות (מה שדורש אנרגיה רבה), לא מסוגלת להתרחב מספיק על מנת לעמוד במיליוני העסקאות שיידרשו כדי להפוך את המטבע הדיגיטלי לאמצעי תשלום יעיל.

לדברי בנקמן-פריד, "רשת הביטקוין היא לא רשת תשלומים והיא אינה רשת שמתרחבת".

הטענות שלו מגיעות על רקע הירידות החדות בשוק הקריפטו. הביטקוין ירד ביותר מ-35% מאז ינואר והגיע לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז סוף 2020. האת'ריום איבד יותר מ-45% מאז תחילת השנה, וקרדאנו נפל ביותר מ-58%.

למרות התנודתיות שלו, הביטקוין עדיין נתפס בעיניי כמה חובבי קריפטו כדרך לביצוע עסקאות יומיומיות. מדינות כמו אל סלבדור והרפובליקה המרכז-אפריקאית אימצו את המטבע הדיגיטלי כהילך חוקי, אך לפי מחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית, באל סלבדור כמעט ולא משתמשים בו, למרות השקת כספומטים מיוחדים וניסיונות השלטון לעודד את המעבר אליו.

FTX, שבנקמן-פריד ייסד ב-2019, הוערכה ב-32 מיליארד דולר במהלך סבב גיוס בפברואר אחרון. לפי מגזין פורבס, בנקמן-פריד עצמו שווה 21 מיליארד דולר.

השראה מהאת'ריום

המיליארדר בן ה-30, שהפך את FTX לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, אמר שכדי ליצור רשת תשלומי קריפטו פונקציונלית, יהיה צורך בחידושים טכנולוגיים או בשיטה חלופית למערכת הוכחת עבודה, כמו פרוטוקול הוכחת החזקה (Proof of Stake), העומד במרכז השדרוג "Ethereum 2.0" ברשת את'ריום. במסגרת שיטה זו, המשתתפים מספקים ערבות ומתוכם נבחרים באקראי אנשים שיאמתו את העסקאות ויוסיפו אותן לבלוקצ'יין.

"דברים שאתה מבצע איתם מיליוני עסקאות בשנייה חייבים להיות יעילים וקלילים במיוחד ועם עלות אנרגטית נמוכה. פרוטוקול הוכחת החזקה הוא כזה", אמר בנקמן-פריד.

הביקורת שלו על הביטקוין מבליטה חשש סביבתי כבד בנוגע לכמות האנרגיה הנדרשת לתפעול מערכת הוכחת עבודה. מספר רגולטורים באירופה כבר קראו לאסור על כריית ביטקוין בשיטה זו בשל פליטות הפחמן שלה. ההערכה היא שעסקת ביטקוין בודדת צורכת 1,544 קילוואט שעה (קוט"ש) עד השלמתה. לשם השוואה, בית ממוצע בישראל צורך בשנה כ־8,000 קוט"ש. כלומר, עסקת ביטקוין אחת צורכת כ־20% מכמות צריכת האנרגיה השנתית של בית ישראלי או כחודשיים וחצי של חשמל.

לפי מדד צריכת החשמל של הביטקוין שמפרסמת אוניברסיטת קיימברידג', כריית המטבע הדיגיטלי צורכת יותר אנרגיה ממספר מדינות, כולל נורבגיה ושבדיה.

"חייב להיות מצב בו אנחנו לא מרחיבים את המערכת עד לנקודה שבה בסופו של דבר נוציא פי 100 ממה שאנחנו מוציאים היום על עלויות אנרגיה לכרייה", אמר בנקמן-פריד.

בורסת FTX השתמשה בקיזוז פחמן כדי לפצות על הפליטות של החברה, אך בנקמן-פריד אמר שלא מדובר בפתרון בר-קיימא, "כי פשוט נגמרים לך הדברים לקזז בשלב מסוים".

למרות הביקורת שלו על המטבע, בנקמן-פריד הבהיר שהוא עדיין מאמין שיש לביטקוין מקום בשוק הקריפטו. "אני לא חושב שזה אומר שהביטקוין חייב ללכת", אמר, והוסיף שעדיין יש למטבע עתיד כ"נכס, סחורה ומאגר ערך", בדומה לזהב.