גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטבעות שקורסים ותנודות חדות בשערים: בשוק הקריפטו מסכמים שבוע סוער

עולם המטבעות הדיגיטליים חווה ימים דרמטיים, עם קריסה של הבלוק טרה והמטבעות הצמודים שלו, וגם של טרה לונה ● אחת השאלות שעולות בעקבות האירועים האלו היא האם הקוד באמת יכול להחליף את קבלת ההחלטות האנושית

המטבע לונה של חברת טרה / צילום: Shutterstock
המטבע לונה של חברת טרה / צילום: Shutterstock

עולם המטבעות הדיגיטליים חווה שבוע דרמטי ביותר, עם תנודתיות בשערי המטבעות המובילים, וקריסה של הבלוק טרה והמטבעות הצמודים שלו, וכן של המטבע המוביל שלו - טרה לונה. גם בישראל התחום ממשיך לרכז עניין, גם בתעשייה וגם אצל הרגולטורים. ננסה לרכז ולסכם את התובנות מהשבוע הזה.

הקריפטו כנכס תנודתי

התקופה האחרונה ממחישה בצורה חדה למשקיעים בקריפטו מהי בעצם השקעה בנכס תנודתי. מתחילת 2022 אנחנו רואים ירידות חדות מאוד גם בשוקי המניות וגם בקריפטו, שאיבד 50% מהשיא.

עבור משקיעי הקריפטו הוותיקים, ירידה של 50% מהשיא היא לא משהו שהם לא ראו בעבר, וככל הנראה גם לא משהו שהם לא יראו בעתיד. בשנה האחרונה משכו אליהם עולמות הקריפטו הרבה מאוד משקיעי מיינסטרים, שהסתנוורו מסיפורי התעשרות מהירה בקריפטו, תוך שהם מחפשים את המטבע הבא שצפוי להתפוצץ. טרה לונה, שקרס לחלוטין בשבוע האחרון, היה אחד הכוכבים הגדולים של עולם הקריפטו ברבעון הקודם.

זה הזמן לחדד שוב: השקעות בנכסים מסוכנים ותנודתיים צריכות להיעשות כחלק מאסטרטגיה של השקעת כלל הכספים. גם החלק היחסי שלהן וגם טווח ההשקעה צריכים לשקף את הסיכון שבהן.

כולם חולמים להתעשר, וקבוצות הטלגרם שבהן מחפשים את המטבע הבא שצפוי לעשות 400% פורחות, אבל כמו בכל השקעה, צריך להבין לעומק לאן נכנסים, בטח בעולם כל כך סוער.

טוקבקים מהשבוע האחרון של "הפסדתי את כל הכסף שחסכתי לדירה בקריסה של לונה", בעיקר מעידים על ניהול בעייתי של סיכוני ההשקעה. התרחיש שנמשיך לראות את הקריפטו יורד סביר מאוד. הציפייה היא שנראה עוד ירידות במדדי המניות, והקריפטו נע במתאם עם שוקי המניות, אך בתנודתיות גבוהה יותר.

ומה אם הקוד לבדו לא יכול?

קריסת בלוק הטרה ומטבע הטרה לונה מעלה שאלה מעניינת - עד כמה באמת הקוד יכול להחליף את קבלת ההחלטות האנושית.

מעט רקע: אחת האג'נדות שעומדות בבסיס הקריפטו היא פישוט ההתנהלות, באמצעות קוד ידוע ומפורסם. כך, מטבעות רבים כוללים חוזים חכמים. מה הרעיון מאחורי זה? כל אחד יודע מראש את המנגנונים שעומדים בבסיס המטבע, והם מתבצעים באופן אוטומטי.

כך, למשל, אם יש התחייבות של הפרויקט שהנפיק את המטבע לחלק הטבה למחזיקים, היא מתבצעת בהתקיים התנאים הקבועים בחוזה החכם. אין צורך בכינוס ועדות, בהצבעות, בטיעונים לכאן או לכאן. הכול פשוט וידוע, וההתערבות האנושית נתפסת כחיסרון, כמקום לקידום אינטרסים והכנסת העדפות שונות במנגנון עתיר עלויות.

נחזור למקרה טרה לונה. בלוק טרה הנפיק צמדים של מטבעות יציבים. במרבית החברות הפועלות בתחום המטבעות היציבים, הבטחת השער של המטבע נעשית באמצעות שמירת רזרבות.

בפרויקט טרה ניסו לעשות משהו אחר - הצמדה אלגוריתמית. כלומר, באמצעות קוד שימש טרה לונה כמטבע המייצב של המטבעות היציבים על ידי הגדלה או הקטנה של ההיצע שלו.

השבוע ראינו שמנגנון ההצמדה האלגוריתמית לא עמד במבחן המציאות, ומעבר לכך, אנשי תוכנה מבינים את החולשות ואת נקודות התורפה, ויכולים לנצל אותן לעשות רווח מהיר - גם אם התוצאה היא קריסה של בלוק ומחיקת כספי משקיעים.

ככל שעולם הקריפטו הולך ומתבגר, ונכנס יותר ויותר למיינסטרים, יש רעיונות שהוא נפרד מהם: אי-כפיפות לריבון, אי-כפיפות לרגולציה, ואולי גם נגלה בהמשך הדרך שהתערבות אנושית זה לא דבר כל כך גרוע במקרים מסוימים, אחרת נקבל מלחמת קוד בקוד. לקריסת מנגנון ההצמדה האלגוריתמית יהיו השלכות, ובהן ההבנה שלפחות כרגע, חברות מטבעות יציבים זקוקות לגיבוי, ובהתאם תהיה תשומת הלב של הבנקים המרכזיים למטבעות אלו.

רגולטורים מגיעים לאל סלבדור ללמוד על ביטקוין

השבוע עדכן נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, כי נציגים מ-44 מדינות הגיעו לאל סלבדור על מנת ללמוד על מדיניות אימוץ הביטקוין, בהם נציגים מבנקים מרכזיים של המדינה ומרשויות פיננסיות. אל סלבדור היא המדינה הראשונה שאימצה את הביטקוין כמטבע שהוא הילך חוקי במדינה.

בסדרת הציוצים שלו ציין בוקלה את רשימת המשתתפים המלאה, שכוללת נציגים ממגוון מדינות, רובן מדינות מתפתחות, בהן רואנדה, נפאל, הונדורס, האיטי, סנגל, קונגו, זמביה, ליבריה, מלאווי, בנגלדש, גיאנה, אוגנדה, נמיביה, גאנה, אנגולה, פרגוואי, וגם נציגות מהאזור שלנו, בהן ירדן ומצרים.

בוקלה ציין כי הדיון יעסוק בכלכלה דיגיטלית, שירותי בנקאות לאוכלוסייה חסרת בנק, הרחבת הנגישות לשירותים פיננסיים ואימוץ ביטקוין - יתרונות וחסרונות.

לאל סלבדור, שאימצה את הביטקוין כהילך חוקי, הצטרפה באפריל מדינה נוספת: הרפובליקה המרכז אפריקאית, שאישרה חוק המאפשר מסחר בקריפטו במדינה, ובנוסף הפך את הביטקוין למטבע מוכר כהילך חוקי.

לבוקלה יש תוכניות רבות להצעיד את כלכלת אל סלבדור באמצעות הביטקוין, אך הנפילות בשווקים ובקריפטו מערימות עליהן קשיים. בוקלה תכנן להקים עיר ביטקוין שתתנהל ללא מס על השקעות ועבודה, שתמוקם למרגלות הר געש שיאפשר כריית ביטקוין באמצעות אנרגיה גיאותרמית.

לצורך מימון התוכנית התכוון בוקלה לגייס אג"ח מגובות ביטקוין, אך הנפקת האג"ח נדחתה בשל המצב בשווקים והצניחות בשוק הקריפטו. בשנה האחרונה השקיע בוקלה בביטקוין מכספי המדינה, כאשר לאחר הצניחות בשווי המטבע, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הפחיתה את דירוג החוב הדולרי של המדינה לרמה של Caa3 - רמה שמייצגת הסתברות גבוהה לחדלות פירעון. בנוסף, אימוץ הביטקוין כאמצעי תשלום באופן נרחב על ידי האוכלוסייה המקומית לא תפס תאוצה, ומרבית השימוש היומיומי בכסף במדינה נעשה עדיין במטבע הדולר.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%