גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי נתיבים בלעדיים: המטרונית בחיפה הפכה למערכת של פשרות

מערכת התחבורה המתקדמת הייתה אמורה להיות פרויקט הדגל של חיפה והקריות • בפועל, זמני הביצוע מתאחרים, חלק מהקווים נפתחים ללא העדפה בתשתיות, והגופים האמונים עליהם לא מפסיקים להתכתש • כעת, במשרד התחבורה עובדים על עדכון התוכניות

המטרונית בחיפה / צילום: שלומי יוסף
המטרונית בחיפה / צילום: שלומי יוסף

האם מערכת התחבורה המתקדמת שהוקמה בחיפה ובקריות נהפכת למערכת של פשרות? מסקירה של מספר קווים בעיר, נראה שהתשובה היא כן.

ביום שישי האחרון, באיחור של שנה מתאריך היעד המקורי, נפתחה מטרונית קו 4 לתנועת נוסעים. היא נעה ממרכזית הקריות עד למרכזית המפרץ, על ציר המטרונית שהיה פעיל עוד קודם. לאחר מכן היא נכנסת למנהרות הכרמל ומשם לגרנד קניון ושוב למנהרות הכרמל עד למרכז הקונגרסים, קניון חיפה והתחנה המרכזית בחוף הכרמל.

במקטע האחרון ממרכזית המפרץ דרומה, המטרונית מחליפה אוטובוס שכבר ביצע קודם לכן את המסלול דרך המנהרות - קו 101 שבוטל. במקטע זה אין העדפה בתשתיות, ובמנהרות הכרמל לא סומן נת"צ. זאת, משום שבמשרד התחבורה לא צופים עומסים בכביש האגרה ולכן לעמדתם האוטובוסים לא צריכים נתיב בלעדי. בשמונת החודשים הקרובים גם לא תהיה למטרונית העדפה ברמזורים ועדיין לא ברור כיצד היא תיפעל מבלי להקצות לה תשתית בלעדית.

 

במשרד התחבורה מזכירים שגם המטרונית שנפתחה בשנת 2013 פעלה תחילה ללא העדפה ברמזורים וכי למרות העיכובים הם מעדיפים להפעיל את המטרונית ולהמשיך את השיפורים בהמשך. ואולם, בעשור שחלף מצופה היה ממשרד התחבורה להציג קפיצה בדרך שבה הוא פותח פרויקטים לרווחת ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית.

קווים נוספים נקלעו לעיכובים רבים

קו 4 צפוי לענות על ביקושים רבים ולחבר בין גוש הקריות לדרום העיר חיפה בדרך מהירה, ויש לכך יתרונות רבים. מנגד, כאמור, המערכת להסעת המונים תופעל בחיפה ללא העדפה בחלק מהתוואי ובאיחור רב. על כן גורמים בענף התחבורה תוהים מה ביצעה חברת חוצה ישראל מאז קיבלה את הפרויקט לידיה, לפני כשנה וחצי, אם זה התוצר הסופי שהתקבל.

בחברה, מצידם, טוענים כי עבדו על תכנון מפורט בחודשים האחרונים, וכי עד למחצית השנה הבאה תיפתח בחלק מסוים במקטע פנייה בלעדית למטרונית כדי לקצר את זמני הנסיעה. כמו כן, בנוסף לשדרוג אותה הצומת, יתווספו רציפים ושבילי אופניים.

גם קו 5 נקלע למסכת עיכובים. הקו אמור היה להיפתח בסוף שנת 2020, נדחה לסוף שנת 2021, לאחר מכן לחודש אפריל ואז שוב נדחה. הקו יחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה. הפרויקט הועבר לפני כשנה וחצי לחברת נתיבי ישראל - תחילה אמרו בחברה שהפרויקט הועבר כבר לחברת נתיבי איילון שאמונה על האחזקה שלו, ולאחר מכן תיקנו כי הפרויקט עדיין בשלב תכנון הרמזורים.

מתוך 13 תוכניות הקו, ארבע בלבד אושרו, והיתר בשלבי אישור שונים של משרד התחבורה והמשטרה. כל זאת, בזמן שהתשתיות עומדות מוכנות והאוטובוסים שלצידן - עומדים בפקק. גם הקו הזה יפתח ללא העדפה ברמזורים, למעט מקטע שמשמש גם את קו 3 הפעיל היום. הקו צפוי להיפתח בחודש ספטמבר ורק בשנה הבאה תתווסף העדפה ברמזורים. התקציב לפרויקט זה עומד על כ-407 מיליון שקל.

גם בכל יתר הקווים שתוכננו חלים עיכובים. הפעלתה המלאה של המטרונית לעכו מצומת כורדני נתקלה בהחלטת פקיד היערות בחודש ספטמבר, שלא לאשר כריתתם של 121 עצים לאורך התוואי. מכך, נולד הצורך בתכנון מחדש, ועיכובים שונים נרשמו גם ביתר מקטעי הפרויקט שצפוי להבשיל בשנת 2025. עיכובים חלים גם בהארכת המטרונית לטירת הכרמל שצפויה להבשיל לפי חברת חוצה ישראל בשנת 2026.

ציר קריטי נוסף של המטרונית שנקלע לעיכובים, ולא ברור אם ומתי תבשיל בנייתו, הוא ציר רכס הכרמל. הציר תוכנן לעבור על נתיב העדפה בלעדי מסטלה מאריס (הנקודה הנמוכה ביותר של הכרמל) ועד לאוניברסיטת חיפה, דרך מרכז הכרמל ומרכז חורב שבו הנת"צ אמור היה להסתיים.

אולם, בעיריית חיפה מסרבים לביצוע התוואי עד שיגיעו להסכמות עם משרד התחבורה על ירידות משכונות הבלון שעל הכרמל לציר החוף דרך הוואדיות. זאת, כדי להפחית את הביקושים לנסיעתם של כלי רכב פרטיים על ציר הרכס ומטעמים בטיחותיים. וכך, משתמשי התחבורה הציבורית יאלצו להמתין עד לגיבוש פתרונות לנוסעי הרכב הפרטי.

הגופים מתכתשים והנוסעים יצטרכו להמתין

עד לפני שנה וחצי, תכנון וביצוע קווי המטרונית היו באחריות חברת יפה נוף העירונית בחיפה. שרת התחבורה הקודמת, מירי רגב, החליטה להפקיע מהחברה את כל הפרויקטים שמשרד התחבורה מתקצב והמשרד האשים את החברה העירונית בגרירת רגליים בביצוע העברה זו.

בחברה טענו כי גורמי משרד התחבורה לא נאותו להיפגש איתם כדי לבצע העברה מסודרת של הפרויקטים. ברקע הדברים, כנגד שרת התחבורה נטען כי בהפקעת הפרויקטים מהחברה עמדו שיקולים פוליטיים, ובמשרד התחבורה טענו לחוסר שיתוף פעולה של החברה ושל ראשת העיר עינת קליש־רותם.

בכל אופן, בעוד הגופים מתכתשים, כמעט בכל הפרויקטים נרשמו עיכובים, הן בשל העברת המקל והן בשל העברת ההתקשרויות מול גורמים שונים. הסבר נוסף לעיכובים הוא מגפת הקורונה שהשפיעה על ענף התשתיות.

בכל הנוגע לקווי המטרונית: חלק מהפרויקטים הועברו לביצועה של חברת חוצה ישראל וחלקם לביצועה של חברת נתיבי ישראל. לאחר העבודות הפרויקטים יועברו לאחזקה של חברת נתיבי איילון.

המטרונית עומדת לבחינה מחודשת

המטרונית, שנחשבת לסיפור הצלחה יחסית למערכות התחבורה הציבורית בישראל, היא מערכת של אוטובוסים רבי קיבולת שנעים על מסלול ייעודי ונהנים מהעדפה ברמזורים. הקיבולת של המטרונית נמוכה יותר מזו של רכבת קלה אך גבוהה יותר מזו של האוטובוסים העירוניים.

היא הופעלה לראשונה בשנות ה-70 ונחשבת למערכת קלה וזולה יותר להקמה מזו של הרכבת הקלה. בשנת 2015 פרסם משרד התחבורה תוכנית אסטרטגית למטרופולין ונקבע אז שעד לשנת 2025 כל קווי המטרונית יופעלו בנוסף לרכבת קלה בין חיפה לנצרת. בהמשך, התכניות דיברו על הפעלת מטרוניות נוספות מנווה שאנן בחיפה לרכס הכרמל, ומעראבה וסחנין לקרית אתא ולכרמיאל וכן רכבת קלה על כביש 22.

כעת, עובדים במשרד התחבורה על עדכון ושינוי התוכניות. במסגרת הבדיקות שבוצעו עולה שקיבולת המטרונית בציר ההסתדרות בכביש 4 כבר מגיע לרף העליון - 3,800 נוסעים בשעת השיא לכיוון. בשעות אלו חולפים 40 אוטובוסים במקטע וההרחבה שתתאפשר תהיה לכ-43 אוטובוסים כדי לא לפגוע במרווח שבין המטרוניות ובהעדפה ברמזורים. לכן, פתרון המטרוניות במקטע זה צפוי לעמוד לבחינה מחודשת.

למקטעים בהם התנועה משותפת לרכב פרטי ולמטרונית אין ניסיון רב בישראל. הצלחה או כישלון של שילוב זה צפוי להשפיע גם על פרויקטים עתידיים.

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות