גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכנולוגיה שהופכת משפט קצר לציור מרהיב תוך שניות בודדות

הטכנולוגיה DALL·E 2 משתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור תמונות או יצירות אמנות ריאליסטיות מתיאור טקסט שנכתב באנגלית – והרשת סוערת במיוחד על היכולות המרשימות המוצגות ● מדובר בפיתוח של חברה אמריקאית למחקר בינה מלאכותית, OpenAI

מתוך הבלוג של חברת OPENAI
מתוך הבלוג של חברת OPENAI

שני האיורים של השועל בתמונה נוצרו בעזרת מחשב בלבד. התיאור שהטכנולוגיה קיבלה הוא "a painting of a fox sitting in a field at sunrise in the style of Claude Monet".

בינה מלאכותית זה תחום מתפתח וחוקרים ברחבי העולם מנסים להבין את הגבולות והיכולות הגלומות בטכנולוגיות מהסוג הזה. הטכנולוגיה DALL·E 2, משתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור תמונות או יצירות אמנות ריאליסטיות מתיאור טקסט שנכתב באנגלית - והרשת סוערת במיוחד על היכולות המרשימות המוצגות.

התיאורים לתמונות יכולים להיות מורכבים, כמו שילוב תכונות, מושגים, פעולות, סגנונות אמנות ונושאים שונים, והבשורה שהמחשב עושה את זה לבד ובשניות בודדות. מדובר למעשה בפיתוח של חברה אמריקאית למחקר בינה מלאכותית, OpenAI, בין מייסדיה נמנה אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX המעוניין לרכוש את הרשת החברתית טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר.

בבלוג החברה מדגימים כמה אפשרויות שונות שהבינה המלאכותית יודעת לעשות, לדוגמה: "An astronaut playing basketball with cats in space in a watercolor style", תיאור כזה יאפיין בין האפשרויות השונות את התמונה הזו:

תמונה שהבינה המלאכותית יצרה לפי התיאור: ''אסטרונאוט משחק כדורסל עם חתולים בחלל בסגנון צבעי מים'' / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

לצורך ההדגמה, תיאור שכזה: "Teddy bears working on new AI research on the moon in the 1980s", יביא בין האפשרויות השונות תמונה שכזו:

תמונה שהבינה המלאכותית יצרה לפי התיאור: ''דובונים עובדים על מחקר בינה מלאכותית על הירח בשנות ה-80'' / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

לפי החברה, DALL·E 2 יכולה לבצע עריכות מציאותיות לתמונות קיימות, גם בעזרת תיאור טקסטואלי. התמונה המקורית היא תמונה של בריכה ובתמונה הערוכה מוסיפים תמונה של פלמינגו.

התמונה המקורית:

תמונה של בריכה שהבינה המלאכותית קיבלה / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

התמונה הערוכה:

תמונה של בריכה עם פלמנגו על הבריכה, שהבינה המלאכותית הוסיפה / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

מה שמדהים לראות, זה שהבינה המלאכותית יודעת להשלים את התמונה לא רק מבחינת החיתוך הטכני ואיך האובייקט נמצא בתמונה, אלא היא משלימה את ההשתקפות בבריכה ועושה את השינויים המתבקשים. בנוסף, הטכנולוגיה יודעת להביא לבנות גרסאות דומות של אותה תמונה או ציור בעצמה. התמונה המקורית היא ציור, והבינה המלאכותית יודעת לעשות את אלו:

התמונה המקורית:

התמונה המקורית שהבינה המלאכותית קיבלה / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

בין האפשרויות:

אחת הווריאציות שהבינה המלאכותית עשתה לאותה תמונה / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

אחת הווריאציות שהבינה המלאכותית עשתה לאותה תמונה / צילום: מתוך הבלוג של חברת OPENAI

איך הטכנולוגיה הזו בעצם עובדת?

למעשה מה שהטכנולוגיה עושה זה ללמוד את ההקשר בין תמונות לבין הטקסט המתאר. הטכנולוגיה משתמשת בתהליך שנקרא "דיפוזיה", כך מוסבר בבלוג החברה, שמתחיל למפות את התמונה בדפוס של נקודות אקראיות שמשתנה בהדרגה בהתאם להיבטים ספציפיים בתיאור התמונה. לפי תיאור החברה, הטכנולוגיה פותחה בעזרת אימון רשתות נוירונים של תמונות ותיאורים שלהם, ומציאת הקשרים בין הרשתות השונות בעזרת למידה עמוקה (דיפ לרנינג). "הבינה המלאכותית לא רק מבינה אובייקטים בודדים כמו דובי קואלה ואופנועים, אלא לומדת על היחסים בין האובייקטים", נאמר בתיאור החברה.

הפיתוח הראשוני הוצג בינואר 2021, חברת OpenAI הציגה את DALL·E, שמה של הטכנולוגיה הולחם בין שתי דמויות: הרובוט WALL-E והאמן סלבדור דאלי. הדור הקודם, בדומה לנוכחי, עשה בדיוק אותו דבר ויצר תמונות בהתאם לטקסט, רק ביכולות פחות משופרים. כיום התמונות מדויקות ומציאותיות יותר ורזולוציה שגדולה פי ארבעה, מ-256X256 פיקסלים ל-1024x1024.

תיאור של המודל שלהם:

איך זה עובד? ב- OpenAI אימנו את המודל כך שאספו מיליוני תמונות עם התיאור שלהם וכך אימנו את האלגוריתם שלהם את הקשר בין התיאור לתמונה. הטכנולוגיה DALL·E 2 משתמשת בתיאור כדי לייצר תמונות חדשות, הן מדורגות בעזרת אלגוריתם נוסף בשם CLIP, שתפקידו לייצר תיאור טקסטואלי לתמונה. כך שלמעשה התמונות עם התיאורים הדומים, הן התמונות הנכונות והמתאימות.

נכון לעכשיו, הפרויקט הזה לא מוצע לכל הציבור, אלא ישנה רשימת המתנה. כדי לוודא שלא יעשו בטכנולוגיה הזו שימושים רעים, הם פיתחו כמה כללים: הבינה המלאכותית מוגבלת ואיננה מסוגלת לייצר תמונות אלימות, תמונות שנאה או תמונות מיניות ולא ראיות. החברה צמצמה את החשיפה למושגים מהסוגים האלו, והם השתמשו בטכניקות מתקדמות כדי למנוע ייצור תמונות של אנשים אמיתיים ואנשים מפורסמים. כך שלמעשה החברה לא תאפשר ליצור תמונות אם המסננים שלהם מזהים הודעות או תמונות שעלולות להפר את המדיניות שלהן. לצד זאת, לחברה יש מערכות ניטור אוטומטיות ואנושיות כדי להגן מפני שימוש לרעה.

במאית שקיבלה גישה לכלי הזה, פרסמה סרטון עם מוזיקה כדי להראות את היכולות המרהיבות של הכלי:

הבשורה היא ההבנה איך בינה מלאכותית רואה את העולם שלנו

"התקווה שלנו היא שהטכנולוגיה הזו תעצים אנשים על מנת שיוכלו לבטא את עצמם בצורה יצירתית", נכתב בבלוג החברה. לצד המטרה הזו, החברה מצביעה על כך שהטכנולוגיה עוזרת להם להבין כיצד מערכות בינה מלאכותית מבינות ורואות את העולם, "וזה קריטי למשימתנו כדי ליצור בינה מלאכותית שתועיל לאנושות", נכתב.

בועז ארד, צלם במקצועו המבוסס בגרמניה, צייץ בטוויטר כמה תהיות סביב היכולות האלו, כמו איך פיתוח טכנולוגיה כזו יכולה להשפיע על משרדי פרסום ועל מעצבים גרפיים וצלמים שמועסקים כדי לעשות בדיוק את זה. הוא מעלה את התהייה לאן זה עוד יכול ללכת בעתיד - הכנת סרטונים כאלו או שירים שלמים.

תהליך חיובי או שלילי?

יחיאל אטיאס, מנכ"ל חברת Hexa הישראלית, פלטפורמה להדמיה תלת-ממדית, מסביר כי "הרשתות האלה בעצם יוצרות מפעל אינסופי של רעיונות, ומכילות בתוכן יכולות אדירות בייצור תוכן. בסופו של דבר, הרשתות האלה יעזרו לייצר קריאייטיב בלי הגבלה ולהקטין את הזמן שלוקח לייצר רעיונות חדשים". לדבריו, אי אפשר להניח איך זה ישפיע על תעשיית הפרסום.

"קצת מוקדם להגיד אם זה תהליך חיובי או שלילי. הרבה נכתב ונאמר על משרות שייעלמו מהעולם בשנים הקרובות וקשה להבין היום איך זה ישפיע על עולם העבודה בהקשר הפרסום, אבל בהסתכלות על תעשיות אחרות התשתיות האלה מפנות אנשים לעשות את התפקיד שמכונות לא יכולות להחליף - חשיבה קריאיטיבית. הטכנולוגיה הזו בעצם מסייעת ונותנות גישה נוחה יותר לכמויות מידע עצומות. הן מאפשרות לעשות את הפעולות החיפוש שהמוח עושה בסדר גודל של מיליוני מוחות", כך אטיאס. "כשנותנים עוצמה כזו לצוות קטן או פחות מנוסה, הוא משנה לחלוטין את הדינמיקה של משרד פרסום ומאפשר להפוך צוות קטן למפעל של רעיונות שיודע לשרת לקוחות רבים בהרבה".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"