עקב המשבר עם הטייסים: ביטולי הטיסות באל על חוזרים, וזו רק ההתחלה

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן, לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום בוטלו, וכך גם מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש • ביטולי הטיסות מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ, וזאת לאור הקרע החוזר ביחסי ההנהלה עם הטייסים

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום (ה') - בוטלו. מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש, לא יצאו כמתוכנן. הנוסעים מאבדים אמון, ובצדק. אל על תידרש לשלם להם פיצויים ולפעול כדי לרכוש מחדש את אמונם, אבל השאלה היא כיצד ייראה לוח הטיסות של החברה בהמשך.

ביטולי הטיסות שהולכים ומתרבים, מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ ובסימן ההתאוששות של ענף התיירות לצד גידול דרמטי במכירות של אל על, וזאת לאור הקרע (החוזר) ביחסים של ההנהלה עם הטייסים.

ברקע נזכיר כי במסגרת צמצום כוח-האדם בחברה בתקופת הקורונה, נפרדה אל על משליש מעובדיה, כ-2,000 איש ואישה. מצבת הטייסים צומצמה בשיעור מופחת לכ-500 טייסים, והם שילמו את מחיר ההתייעלות דרך קיצוץ של 31% (לפחות) בשכרם.

עד הקורונה פעלו הטייסים על-פי הסכם עבודה שנחתם ב-2018 במסגרת תקנות הטיס שנכנסו בשעתו לתוקף. הסכם זה מפרט את רמת השתכרותם, לרבות תגמול על שעות נוספות (המהווה חלק ניכר משכרם). 

מסונדלים בהסכם מתקופת הקורונה 

בשיא הקורונה התבקשו הטייסים לחתום על הסכם עבודה חדש, שלפיו הקיצוץ בשכר - בשונה מהדרג הניהולי בחברה למשל - לא יהיה זמני לתקופת הקורונה. הטייסים, שמאוגדים יחד עם שאר עובדי החברה בהסתדרות, סירבו לחתום על הסכם שיקבע את התנאים האמורים עד לשנת 2026. המחלוקת הגיע לבית הדין לעבודה, שגיבה את ההסתדרות ואת ההנהלה שחתמו על ההסכם "מעל" הטייסים.

אלא שכעת הקורונה "מתאדה", ומנגד ההתאוששות, שמקורה בביקוש הרב לחופשות, ניכרת גם בדוחות אל על. החברה דיווחה כי קצב ההזמנות בחודש מאי השנה אף גבוה ב-10% מזה של 2019 (לפני המגפה) ומגיע לכ-267 מיליון דולר.

מבחינת טייסי אל על, ההתאוששות מצביעה על כך שהחברה התייצבה, והיא מסוגלת להשיב להם את שכרם לרמתו של לפני המגפה. הם מסונדלים בהסכם האמור, אבל הם גם יודעים שאפשר לשנות גם הסכמים חתומים - הכול עניין של משא-ומתן בין שני צדדים שכרגע פעורה ביניהם תהום.

דרישה נוספת של הטייסים היא להפריד אותם כיחידת מיקוח עצמאית בייצוג עובדים - בדומה למתרחש ברוב חברות התעופה בעולם. מאז שנות ה-80 הוחלט כי עובדי אל על ייוצגו כיחידה אחת בהסתדרות. הטייסים חשים שהם מקופחים באופן הזה, וידרשו שההנהלה תאפשר להם להיפרד לנציגות נפרדת כיחידת מיקוח. בלי אישור של ההנהלה, הדבר לא יתאפשר. למותר לציין כי בהסתדרות מתנגדים למהלך כזה. 

מנכ"לית חדשה 

מול הטייסים יושבת מנכ"לית חדשה - דינה בן טל-גננסיה. היא ותיקה בחברה ומכירה היטב את הניואנסים שמולה, אלא שנדמה כי בהנהלה לא מבינים את חומרת המצב. עם פרסום דוחות אל על, סיפרה המנכ"לית בהתלהבות כי בכוונתה להגיל את צי מטוסיה מ-37 פעילים כיום ל-46, כולל שדרוג צי ה-777 שכיום עומד על הקרקע. בשביל כל מטוס נדרש צוות של כ-15 טייסים שלאל על כרגע אין. מעבר לכך, בן טל-גננסיה סיפרה על הכוונה להגדיל את נתיבי התעופה. כל התוכניות הללו לא יוכלו להתקיים אם לא יהיה מי שייקח את ההגה.

בתגובה לשאלת גלובס על ביטולי הטיסות אמרה בן טל-גננסיה כי ביטולי טיסות הם נחלת חברות תעופה רבות ברחבי העולם בימים אלה בעקבות מצוקת כוח-האדם העולמית, אלא שגם היא יודעת שבאל על הסיפור מורכב בהרבה. אין מי שיאייש טיסות מנסיבות אחרות, והן לא פשוט ממריאות. הנוסעים מקבלים הודעה שעות ספורות לפני טיסתם שהיא מבוטלת, והם, יש להניח, לא יחזרו לטוס באל על בקרוב. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש
 דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש

בן טל-גננסיה אמרה כי מתנהל שיח שמטרתו לגשר על הפערים, "כחלק מייצוב החברה". למעשה, באל על אומרים שאף הוקם צוות מיוחד לשם משא-ומתן עם הטייסים. אלא שבפועל הצוות והטייסים עוד לא הפשילו שרוולים למשא-ומתן המתבקש שחייב להתחיל היום. בינתיים הטיסות מתבטלות, והנוסעים משלמים את המחיר. 

בעקבות הדרמות באל על הפנתה בן טל-גננסיה מכתב לחברי ועד הטייסים בבקשה לנהל שיח. השיח שברצונה לנהל נוגע להשמשת צי מטוסי ה-777 והשיבושים בלוח הטיסות.

החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסים לטיסות שאמורות להתקיים במטוסי ה-777 (למשל ללרנקה) שכיום אינם פעילים. "למרות האכזבה והתדהמה, כל הטיסות שתוכננו להליכי ההכשרה עד עתה לא יצאו אל הפועל נוכח ירידה מפעילות ואי התייצבות של אצ"א (אנשי צוות אוויר)... בימים האחרונים ניסינו להיכנס אתכם למו"מ... בנוסף לצעד בונה אמון בנושא האש"ל שנעשה ביוזמתי", כתבה בן טל-גננסיה. נציין כי עם הקיצוץ בשכר הטייסים קוצצו גם דמי ההוצאות שלהם בעת השהות בחו"ל.

"למרבה האכזבה דחיתם את היד המושטת והתניתם כל שיח ומו"מ עימכם בהכרה באצ"א כיחידת מיקוח עצמאית...". המסר לטייסים היא ש"השעה היא שעת הכרעה", כך המנכ"לית שגם שולחת מסר כי אם לא יוחזרו מטוסי ה-777 לפעילות, ההשלכות לכך - כלומר ביטול טיסתם של עשרות אלפי נוסעים - "ברורות גם לכם". לצד הציפייה כי יחל משא-ומתן, מצפה ההנהלה כי "לוח הטיסות יתקיים באופן מלא".

כבר לא קהל שבוי

אל על חייבת להביא בחשבון שמזמן תמו הימים שבהם הנוסעים הם קהל שבוי, של אף חברה. האופציות רבות, לכל יעד כמעט, וככל שהנוסעים לא יבטחו בחברה שהיא תוכל למלא את חובתה - הם יעבור לחברה אחרת, עם הכעס והתסכול שצברו בינתיים. לזכותם נזכיר כי חוק התעופה מחייב את החברה במקרים כאלה להשיב לנוסעים את כספם ולפצותם על ביטול הטיסה.

תגובות

מאל על נמסר: "אנו מצרים על אי-הנוחות שנגרמה לנוסענו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסות. צוותי אל על עושים הכול על-מנת למצוא פתרונות חלופיים באמצעות טיסות אחרות של אל על ובאמצעות טיסות של חברות אחרות". 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "עם חזרת פעילות התעופה במלוא העוצמה, טייסי אל על פועלים בהתאם להסכמי העבודה ובמלוא המרץ להטסת הפעילות במציאות החדשה שנוצרה לאחר המגפה".

בהמשך למכתב שהוציאה ההנהלה, מסרו הטייסים כי "עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות.

"ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה.
גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים.

"עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות. ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה. גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים".