גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורד מציגה חיית שטח חדשה, רק אל תצפו לחיסכון בדלק

במבט ראשון, הפורד ברונקו החדש מזכיר צעצוע שתפח לממדי ענק ● מאחורי החזות הקשוחה מסתתר רכב מתוחכם שמתאים גם למי שאין ניסיון בנהיגה בשטח

פורד ברונקו / צילום: יח''צ
פורד ברונקו / צילום: יח''צ

פרויקט הפיתוח של פורד ברונקו החדש קיבל "אור ירוק" ממנהלת החברה בשלהי העשור הקודם, במהלך כהונת נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ. הדלק היה אז זול וזמין יותר מהיום, ההתחממות הגלובלית הייתה כביכול "פיקציה" ושוחרי איכות הסביבה היו מיעוט נרדף בארצות הברית. לפיכך, הרעיון להקים לתחייה רכב שטח אייקוני קשוח וענק התקבל בתשואות פטריוטיות.

אולם, כשהרכב יצא לשוק בשנת 2021, הסביבה הפוליטית השתנה מקצה לקצה. ממשל ביידן הקשיח את הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב, והביקוש לרכב חשמלי גבר ברקע מחירי הדלק המזנקים. בנוסף, כעת היו"ר החדש של פורד, ג’ים פארלי, מנסה לשכנע את משקיעי שוק ההון חובבי החשמליות שהעתיד של פורד הוא "חשמלי וירוק", ובחברה שואפים להיות "יותר טסלה מטסלה".

ענק מרווח על הכביש

גם אם הנהלת פורד תצליח להעלים את הברונקו החדש מהמצגות למשקיעים, היא תתקשה מאוד לעשות זאת על הכביש. לרכב הזה יש ממדי ענק, שמגמדים את רוב כלי הרכב בסביבתו, והם מודגשים על ידי עיצוב "רטרו מודרני", שמחצין ומקצין את הקווים והמשטחים הרבועים והזקופים, ואת המראה הכמעט תעשייתי של הברונקו המקורי.

המראה הנוסטלגי כולל פריטי עדכניים כמו פנסי LED מתוחכמים ומעוצבים, מערכי חיישנים היקפיים ומשטחי גוף הדוקים. לרכב נוספו גם חישוקים עצומים - כמעט צבאיים בעיצובים - עם צמיגי "בלון", שאחד מהם מותקן על הדלת האחורית. כל זאת בנוסף לגג בגובה של משאית חלוקה, מרווח גחון שחזיר בר יכול לעבור מתחתיו בלי מאמץ, וצביעה בשני גוונים. ומה קיבלתם? הלם חזותי, שגורם לסביבה לפעור פה.

הכניסה לתא הנוסעים גבוהה במיוחד, ואף אחת הגבוהות שבהן נתקלנו מאז הקומנדקר הצבאי שלנו. היא דורשת צמד ידיים חסונות וגמישות רגליים - לכן אל תנסו את התרגיל הזה עם חצאית. הגמול על הטיפוס הוא תצפית פנורמית על גגות המכוניות שמסביב, יתרון חיוני לתמרון בטוח של הדינוזאור הזה בחניונים וברחובות עירוניים צרים. עיצוב הפנים שומר על מסר הניאו-רטרו של החוץ ומשלב משטחים יציבים, תעשייתיים למראה ועמידים, שנראים כאילו אפשר לשטוף אותם בצינור השקיה.

 

הרצפה מצופה בשטיחי גומי עבים, המתגים גדולים מצופים בחומר עמיד וכל משטחי הגג הפלסטיים, ואפילו ידיות הדלתות חסונות למראה, ומעניקות תחושה של "חיבור אל הטבע" - ממש כמו בברונקו המקורי. בגרסה הארוכה בה נסענו, תא המטען גם גדול מספיק כדי לאכסן את כל הרכיבים המודולריים הללו אם תחליטו לפרק אותם אחרי היציאה לשטח.

עתיר שימושים

המראה הקשוח ומשטחי הדיפון העמידים בנוסח צבאי מסתירים בתוכם הרבה טכנולוגיית פנאי עדכנית: החל מלוח מחוונים דיגיטלי נאה שלידו מסך מולטימדיה עצום ממדים ועתיר פונקציות, דרך מערכת אקלים מתוחכמת ובורר אלקטרוני עם אין ספור מצבי תכנות לנסיעה בשטח ובאספלט, וכלה במערכת חיישנים ומצלמות היקפית שמשדרגות את הבטיחות בכביש ומאפשרות לצפות בכל מכשול בסביבת הרכב בעת נהיגת שטח.

כל העסק משרה בתא אווירה מאוד מאצ’ואיסטית, שדורשת מהנהג לשים ג’ינס, כובע בייסבול ומשקפי שמש כהים, אפילו אם הוא נוסע באמצע הלילה. איכות הייצור והגימור טובה מאוד, אם כי קשה מאוד לחסום את רעשי הרוח והאספלט בנהיגה מהירה ברכב עם מבנה וגלגלים כאלה.

בהינתן הממדים והעיצוב דמוי התיבה, לא הופתענו לגלות שהתא מרווח מאוד, מרחב הראש בלתי מוגבל אפילו לענקים ומרחב רגליים טוב מלפנים ומאחור. כל המושבים נוחים מאד לישיבה ממושכת וחבל רק שהמושב השלישי באמצע קומפקטי מדי. החלונות גדולים ומאפשרים לצפות היטב בסביבה אם כי הראות לאחור די חסומה.

יציבות על הכביש

המנוע התקני בברונקו בישראל הוא V6 טורבו-בנזין בנפח 2.7 ליטר, שמייצר 330 כ"ס מכובדים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. זו היא יחידת כוח נמרצת, חלקה ונעימה לאוזן, שמצליחה לרכך את הדימוי הקשוח. היא מאיצה את הרכב מעמידה בקצב נאה, צוברת מהירויות בשיפועים תלולים, ומעבירה הילוכים בצורה חלקה, או לחלופין עם בעיטות ספורטיביות בהתאם למצב התכנות. התנועה בזחילה עירונית מבוקרת ונטולת מאמץ. מי שינצל את הפוטנציאל הטמון במנוע ייראה גם 5 ו-6 ק"מ לליטר על מחשב המנוע.

להבדיל מהרבה רכבי שטח עם מרכז כובד גבוה, הברונקו שומר על יציבות מרשימה בפניות מהירות ויש לו היגוי יחסית מהיר ומדויק, שמשאיר את הנהג בתמונה. אפילו בשיוט למרחקים על הכביש המהיר, שהוא נקודת תורפה ידועה של כלי רכב עם צמיגי שטח מחורצים ומבנה אווירודינמי מגושם, הברונקו שומר על יציבות יחסית עד אזור ה-130 קמ"ש. עם זאת, הוא די רגיש לרוחות צד ודורש לא מעט ריכוז בנהיגה במהירויות כאלה. נוחות הנסיעה טובה ביחס לז’אנר בזכות צמיגי הבלון שמסייעים לסנן היטב זעזועים.

והמחיר? הוגן יחסית

יכולנו לכתוב כאן עוד 800 מילים רק על יכולות השטח של הכלי הזה ועל מפרט השטח הייעודי, אבל נסתפק במינימום. זהו רכב שטח מקצועי, שתוכנן להתמודד עם השטחים המאתגרים ביותר שקיימים. גם אם אין לכם ניסיון בנהיגה בשטח, יש מתחת לרכב מספיק מרווח גחון, סרנים, בולמי זעזועים, נעילות דיפרנציאליים וטריקים אלקטרוניים, שיאפשרו לכם להותיר מאחור גם בוגרי סיירות, שמתגלחים בשטח עם סכין מטבח ואוכלים לוף היישר מהקופסה. אהבנו במיוחד את מערכת "נהיגת שטח עם דוושה אחת", ששולטת אלקטרונית על הבלימה, על הגז ועל ההילוכים, ודורשת מהנהג רק לכוון את ההגה אפילו בעת צליחת מעלה מסולע בנגב, שמיועד לג’יפים.

לזכות פורד, ייאמר, שהיא עמדה בפיתוי ולא תמחרה את הרכב כמו צעצוע יוקרתי למיליונרים. מחיר הדגם הקצר מתחיל בכ-385 אלף שקל, והדגם הארוך הקרבי ביותר - WILDRTAK - עולה כ-450 אלף שקל. אלה מחירים נגישים בהחלט בפלח, שמייצגים תמורה מרשימה לכסף למי שרוצה רכב טיולים רב תכליתי ומתוחכם ופיסה מרשימה של אמריקה. רק אל תספרו לג’ו ביידן.

חלק מהמתחרות

ג'יפ רנגלר סהרה

443 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת. זהו רכב ענק עם מרווח גחון גדול שמצויד במערכת הנעה כפולה שמתוכננת לשטח. תא הנוסעים מודרני עם חספוס קרבי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 272 כ"ס ותיבה של 8 מהירויות.

ג'יפ רנגלר סהרה / צילום: יח''צ

דיפנדר 110

610 אלף שקלים עולה גרסת הדיזל ההתחלתית של הדיפנדר 5 דלתות החדש. לרכב יש עיצוב רטרו מרשים עם בסיס גלגלים של 3 מ'. הוא יכול לשאת עד 7 נוסעים ויש לו תא מאובזר. המרכב נשען על מתלי אוויר ומנוע דיזל 3 ליטר מייצר 250 כ"ס.

דיפנדר 110 / צילום: יח''צ

טויוטה לנדקרוזר

341 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב קומפקטי יותר מהברונקו, אך מתוכנן לשאת עד 7 נוסעים. הוא כולל שלדה עמידה, עם יכולות שטח מקצועיות ומוניטין אמינות סולידי. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.7 ליטר מייצר 204 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הסכם עם טורקיה סולל את הדרך להצטרפות פינלנד ושבדיה לנאט"ו

לפי הדיווחים, שרי החוץ של טורקיה, פינלנד ושבדיה חתמו הערב על מזכר הבנות שמנטרל את ההתנגדות של אנקרה למהלך

דב בהרב / צילום: חברת החשמל

מנהלת רשות החברות לדב בהרב: לא תוכל לכהן כדירקטור בחברה ממשלתית

דוח הבודק בנוגע למינויים בחברת חשמל יופץ בקרוב למעורבים ● כפי שנחשף בגלובס, הדוח הודף טענות שהעלה היו"ר הפורש בנוגע להליך מינוי המנכ"ל ● בצעד חריג הודיעה מיכל רוזנבוים לבהרב כי הרשות לא תתמוך בו יותר לתפקיד דירקטור בחברות ממשלתיות

הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק, ינואר 2021 / צילום: יח''צ

דיווח רשמי על עסקת פלייטיקה; המניה מאבדת גובה בוול סטריט

אחד הגופים מהתאגיד הסיני ששולט בחברת הגיימינג הישראלית פלייטיקה פרסם דיווח ב-SEC שלפיו ימכור 25.7% ממניותיה ב-2.2 מיליארד דולר ● מניות חברת הגיימינג הישראלית ימשיכו להיסחר בוול סטריט

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוזלה נוספת מתעכבת, ומחיר הדלק צפוי לעלות לכ-8 שקלים השבוע

שר האוצר ליברמן הכריז לפני שבוע על הורדה נוספת של מס הבלו על הדלק שתימשך עד סוף אוקטובר, אך ספק אם יצליח להוציא לפועל את המהלך ● משרד האנרגיה צפוי לפרסם מחר את המחיר המעודכן לליטר בנזין. לפי ההערכות, התעריף יטפס לכ-8 שקלים לליטר

אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול, יי גאנג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana, Geert Vanden Wijngaert, Patrick Semansky, Tolga Akmen

בנקים מרכזיים צריכים להעלות ריבית בחדות או להסתכן בתקופת אינפלציה גבוהה

כך עולה מדוח חדש של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) שמוכר כ"בנק המרכזי של הבנקים המרכזיים" ● חוקרי הבנק מזהירים כי הצעדים הנחוצים לבלימת האינפלציה עלולים לגרום לעוד העלאות מחירים גלובליי

פיתוח חיסונים במעבדה של פייזר / צילום: Reuters, EyePress

חברות התרופות לא עומדות בקצב הווריאנטים: לאן נעלם החיסון נגד האומיקרון

במשך שנה וחצי חברות החיסונים מנסות לפתח חיסון ייעודי אפקטיבי ללא הצלחה ● מדוע הן מתקשות להשיק חיסונים רלוונטיים, איזה שוק בכלל מחכה לחיסונים האלה והאם הפרסום הצפוי של הנחיות מינהל המזון והתרופות האמריקאי לגבי הפיתוח שלהם יוציא את החברות מהקיפאון

ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל, ובשאר אל מסרי, מייסד רוואבי / צילום: אפל

אפל חושפת: מפעילה מרכז מחקר ופיתוח ברשות הפלסטינית

במפגש של ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, ונשיא המדינה יצחק הרצוג נחשף כי מאז שנת 2018 מפעילה ענקית המחשוב מרכז מחקר ופיתוח בעיר הפלסטינית רוואבי שבשומרון ● במרכז עובדים בשיתוף עם מרכזי הפיתוח בהרצליה ובחיפה על פרויקטי חומרה גלובליים ● אפל מתכוונת להרחיב את פעילותה ברשות הפלסטינית בשנים הקרובות

עדיקה. בדרך להפוך לחברה פרטית / צילום: ערן סלם יח''צ

המניה צנחה, עשרות מיליונים נמחקו ורגע לפני שהכסף נגמר: עדיקה מגיעה לסוף דרכה העצמאית

כארבע שנים לאחר שהונפקה כהבטחת אופנה מקוונת, במהלכן רשמה הפסד של עשרות מיליוני שקלים והמניה קרסה ב-85%, מגיעה עדיקה לסוף דרכה העצמאית ● בחברה מעריכים מעריכה כי בהעדר גיוס הון משמעותי בתקופה הקרובה היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה

קנצלר גרמניה אולף שולץ נואם בפסגת G7 / צילום: Associated Press, Martin Meissner

בלי החלטות מהותיות, צעדים חדשים נגד פוטין או פתרון למשבר המזון: פסגת G7 הסתיימה בקול ענות חלושה

פורום הכלכלות המובילות בעולם מתקשה לגבות מחיר כלכלי נוסף מרוסיה, ומסתפק בהבטחות "להמשיך ולעבוד" על סנקציות נוספות ● בינתיים, הוא גם מכשיר את ההשקעה בגז טבעי, למרות שהבטיח בעבר לעצור השקעות בדלקי מאובנים "בגלל הנסיבות החריגות ובאופן זמני"

מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בבנק ישראל ובאוצר מסכימים: ישראל בדרך להאטה

מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל התייחס בוועידה השנתית של איגוד החברות הציבוריות לעדכון תחזית הצמיחה בשבוע הבא: "לא תהיה רחוקה מהקודמות" ● במקביל, מנכ"ל האוצר רמז שבנק ישראל החל באיחור את העלאות הריבית וטען: "ריבית גבוהה לא בהכרח תוביל למיתון"

יו''ר ועדת הכספים אלכס קושניר / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה את השינוי במדד תשומות הבנייה. כך זה ייראה

אחרי ארבעה דיונים הושגו הסכמות סביב תיקון חוק המכר, שכוללות אימוץ של ההצמדה לרכיב הבנייה במדד רק לאחר תקופת מעבר, ושיפור מתווה הפיצויים על איחור במסירת דירה לטובת הקבלנים • סעיף שכר הטרחה וסוגיית הרטרואקטיביות הושארו בחוץ • ההערכות: החקיקה תושלם מחר

חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic

ה-FDA אישר כי בוסטר הקורונה הבא יהיה חיסון מותאם אומיקרון - אבל זו רק התחלת הדיון

חברות החיסונים צפויות להוציא לאור במהלך הסתיו את החיסונים המעודכנים שלהן לקורונה ● רוב המומחים מבקשים לכלול בחיסון תשובה ייעודית לווריאנטים BA.4 ו-BA.5, ומוכנים לשם כך להתפשר על אורך הניסויים

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות אירופה; דריכות לקראת פרסום נתוני מאקרו

בספרד פורסם היום (נתון ראשוני) כי קצב האינפלציה השנתי ביוני הגיע ל-10.2%, לעומת 8.7% במאי וצפי כלכלנים לרמה של 9% ● ה-GDP בארה"ב צפוי לרדת ב-1.5% ברבעון הראשון ורכיב האינפלציה (PCE) שבתוך הנתונים צפוי לרשום עלייה שנתית של 8.1%

קארין אלהרר, יש עתיד / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

האם בזכות ההסכם שנחתם לאחרונה ישראל תייצא לראשונה גז לאירופה?

אם רק עכשיו נחתם הסכם רשמי, איך זה שגז ישראלי כבר הגיע לאירופה בעבר? ● המשרוקית של גלובס

בועז טופורובסקי, יואב קיש וזאב אלקין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הפטור מוויזות לארה"ב בסכנה בגלל מאבק על תאריך הבחירות

מליאת הכנסת תתכנס היום בצהרים ליממה אינטנסיבית של חקיקה עד לפיזור הכנסת ● החוקים שצפויים לעלות היום: חלופת שקד לתמ"א 38, חוק המכר של שר השיכון, וחוק התחרות הכלכלית ● המחלוקת עם האופוזיציה לגבי תאריך הבחירות מאיימת על אישור חוק המטרו וביטול הוויזות לארה"ב

חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

הוגה מיזם קנאביס נושל מהפרויקט. מה קבע בית המשפט?

יזם פעל להקמת פרויקט לגידול קנאביס ברמת הגולן, שותפו, בעל הקרקע החקלאית ביקש להוציאו מהמיזם בטענה כי השניים לא חתמו על הסכם שותפות ולא הסדירו בכתב את חלוקת הזכויות ● בית המשפט קבע כי הצדדים הסכימו מתחילת השיתוף ביניהם על חלוקה שווה

אימון של חיילי נאט''ו במקדוניה, בחודש שעבר / צילום: Associated Press, Boris Grdanoski

השינוי הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה: נאט"ו תציב 300 אלף חיילים להגנת מזרח אירופה

בכך יכפיל הארגון את מספר חייליו במזרח אירופה ובמדינות הבלטיות פי 7.5 ממספרם כיום ● זאת בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה ולהתגברות האיומים כלפי המדינות הבלטיות ופולין

מייסדי חברת גלואט / צילום: gloat

החברה הישראלית שעוזרת לספוטיפיי לשמר עובדים גייסה 90 מיליון דולר

חברת הסטארט-אפ הישראלית גלואט, שפיתחה מערכת לניוד והשמה של עובדים בתוך הארגון, הודיעה על גיוס 90 מיליון דולר בסיבוב רביעי (D) בהובלת קרן ההשקעות של סגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור ● בין לקוחות החברה: שניידר, גולדמן זאקס וספוטיפיי

אבנר צדוק, בעל חברת 'פלגים בריכות שחייה' / צילום: שבי קדם

החלים מסרטן והמציא עצמו מחדש בענף הבריכות: "עליות המחירים לא פוסחות עלינו. נאלצים לספוג אלפי שקלים"

אבנר צדוק, תושב כפר האורנים, בן 52 ● נשוי פלוס 3 ● בעל חברת 'פלגים בריכות שחייה' ● "הפער בין התמחור שנסגר בזמנו לבין העלויות בפועל הוא גדול" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז   

ד''ר דייבי דישטניק, לירון עזריאלנט, יורם סירקיס / צילום: כדיה לוי

כיצד לנהל את תיק ההשקעות בימים סוערים?

השווקים הגלובליים רועדים, הריביות בעולם עולות והפיקדונות הסולידיים עושים קאמבק ● למה עדיף לעקוב אחרי מדדים ולא אחרי מניות ספציפיות, האם זה זמן טוב להשקיע בסטארטאפים או שאולי בכלל כדאי לפנות לתחום הנדל"ן?