גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה איבדה כבר 44% מתחילת השנה, ומספקת לשוק הרכב סיבה גדולה לדאגה

מניית טסלה, ספינת הדגל של שוק הרכב החשמלי, איבדה כמחצית מערכה מתחילת השנה • אלא שלא מדובר בבעיה נקודתית של אילון מאסק: היחס הצונן של וול סטריט מתפשט במהירות לתעשיית הרכב החשמלי, ויצרניות אחרות מאבדות את המומנטום בשוק ההון

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

בסוף השבוע האחרון רשמה מניית טסלה ירידה חדה של יותר מ-6%, ובכך השלימה החברה קריסה של למעלה מ-44% מאז תחילת השנה. כעת, שווי שלה עומד על 687 מיליארד דולר - אובדן של 133 מיליארד דולר על הנייר. אמנם הירידה היא חלק מהמגמה השלילית הקיימת בכל השווקים, אך השינויים גם נובעים משלל סיבות שנוגעות לטסלה באופן ספציפי: החל מהפגיעה בייצור בעקבות הסגרים בשנחאי, דרך ביטול כניסת החברה לשוק ההודי, ועד הבעיות סביב רכישת הרשת החברתית  טוויטר על ידי המנכ"ל והמייסד של טסלה, אילון מאסק. הבעיה היא שלטסלה יש השפעה על שוק הרכב החשמלי בכללותו, ולא מדובר ב"עוד" חברה ציבורית, אלא חברה שמהווה סמל לכל תעשיית הרכב החדשה וליצרניות הרכב החשמלי בפרט.

לאורך השנים, מייסדי החברה הצליחו לשכנע את משקיעי שוק ההון שהרכב החשמלי הוא לא חלק מתעשיית הרכב הכבדה והמסורתית, אלא מוצר הייטק שמניותיו ראויות לתמחור בהתאם. ואכן, בדרך שהענקית האמריקאית סללה, נכנסו לשוק בשנים האחרונות מיזמי ייצור רבים של רכב חשמלי. רבים מהם מקווים לשכפל את המודל העסקי של טסלה - להנפיק בסכום דמיוני למרות הפסדי עתק בתחילת הדרך כדי לממן את הפיתוח העתידי של כלי רכב, ולשרוד עד להגעה לרווחיות. לפיכך, הצרות של טסלה בשוק ההון הן לא בעיה פרטית שלה אלא של כל הפלח החשמלי.

 

התוכניות של היצרניות עלולות להשתנות

היחס הצונן של וול סטריט כלפי מניית טסלה מתפשט במהירות למניות לתעשיית הרכב החשמלי בבורסות העולמיות. בשלב זה, בעיקר חברות ללא מכירות מהותיות סובלות ממנו, שזכו לתמחור יתר בתחילת הדרך. למשל, ריוויאן (RIVIAN ) איבדה 72% מתחילת השנה ופאראדי פיוצ’ר (FF) איבדה יותר מ-50%.

גם מניות של יצרניות אחרות, שמוכרות אלפי כלי רכב חשמליים בחודש, צנחו. דוגמה טובה הן שלוש יצרניות הרכב החשמלי הצעירות מסין - NIO , XPENG ו-LI AUTO - שהשלימו בשנים האחרונות הנפקות מוצלחות מאוד בנאסד"ק ובהונג קונג. שלושתן מכרו כבר בסין למעלה מ-100 אלף כלי רכב, ותומחרו בשיא לפי שווי שוק של עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, שלושת החברות הסיניות איבדו מתחילת השנה בין 25% ל-60% מערך המניות שלהן. היצרניות הסיניות הללו היו אמורות להיכנס בשנים הקרובות לאירופה ולישראל. אולם, מכיוון שהן עדיין לא הגיעו לרווחיות, הן יתקשו כעת לגייס בשוק ההון את הסכומים שנדרשים לתוכניות ההתרחבות השאפתנית שלהן, אלא אם כן הגלגל יתהפך שוב.

מצבן של השלוש אלה עוד טוב יחסית בהשוואה לגדוד שלם של יצרניות רכב חשמלי סיניות קטנות ואלמוניות יחסית, שתלו תקוות רבות בהנפקה בוול סטריט, בהונג או בשנחאי בחודשים הקרובים. כיום, רובן מאבדות בקצב מהיר מאוד את המזומנים שגייסו ממשקיעים בשנתיים האחרונות, כך שעבורן הנפקה ציבורית היא בבחינת "להיות או לחדול".

הביקוש לרכב חשמלי יצטמצם? אל תבנו על זה

אם יימשך היחס הצונן הנוכחי של המשקיעים כלפי טסלה ודומותיה, לא מן הנמנע שחלק מהחברות שטרם הספיקו להנפיק יחדלו מלהתקיים. עובדה זו מגדילה מאוד את הסיכון של גורמים עסקיים בישראל, שמשקיעים כיום משאבים רבים בחתימת חוזי יבוא עם יצרניות רכב חשמלי סיניות צעירות בתור "השקעה לעתיד". חלקן נדרשות לשלם "דמי רצינות" של מיליוני דולרים לסינים ואחרות משקיעות מיליונים כדי לסייע ליצרנים להשיג תקינה אירופאית.

לצד החברות הצעירות, המפולת בשווקי ההון לא פוסחת גם על יצרניות רכב ותיקות ומסורתיות, שבשנתיים האחרונות שמו את כל הקלפים שוק כלי הרכב החשמליים. חלקן, דוגמת ג’נרל מוטורס ופורד, הצליחו לשכנע את וול סטריט שהן בדרך הנכונה להפוך לחברות הייטק, ונהנו מנסיקה בריאה של ערך המניה. אולם כיום, כשכיוון הרוח מתחיל להשתנות, נראה שהן משלמות מחיר יקר על הציפיות המנופחות. המניה של פורד נחתכה ב-42% מתחילת השנה, למרות מאזן חיובי מאוד, ואילו מניית  GM  איבדה מעל 40% מתחילת השנה. עם זאת, להן יש מספיק מזומנים כדי לשרוד את המשבר.

מכל האמור לעיל קשה להסיק שהפוטנציאל של הרכב החשמלי מיצה את עצמו. נהפוך הוא - הביקוש הגלובלי לרכב חשמלי נמצא כיום בשיא של כל הזמנים בשל נסיקת מחירי הדלק, ועל פי הערכות צבר ההזמנות לאספקת רכב חשמלי שבידי היצרנים שווה ערך לכלל היקף הייצור הריאלי בשנתיים הבאות. במילים אחרות, הביקוש ימשיך להיות גדול מההיצע בעתיד הנראה לעין. אולם, אם ההתקררות של מניית טסלה בוול סטריט תימשך, החברות שפועלות בתחום יתומחרו בהתאם לביצועים המקובלים בתעשיית הרכב כמו מכירות בפועל ורווחיות - והמשמעות תהיה עיכוב משמעותי במוטיבציה לפתח את השוק.

הטלטלה עלולה לפגוע גם בהנפקת מובילאיי

עוד סימן שאלה גדול שנגזר מהטרנד השלילי בשוק ההון נוגע לחברות שפועלות בתחום האוטו־טק, ובמיוחד אלה שמציעות פתרונות לרכב אוטונומי וחשמלי. חברות סטארט-אפ רבות בתחום זכו בשנים האחרונות לקבל "תמחור חלומי" מהמשקיעים שהשתתפו בסבבי הגיוס שלהן - לא מעט בזכות "אפקט טסלה". חלקן אף הגיעו להנפקה בוול סטריט על פי הערכות שווי של מיליארדי דולרים, ששיקפו את ציפיות המשקיעים להשתלטות מהירה יחסית של כלי הרכב החשמליים על שוק הרכב בכללותו.

ההתפקחות של המשקיעים ביחס לשווי של החברות הללו החלה עוד לפני המפולת של חודשי אפריל ומאי, והיא גברה בשבועות האחרונים. לדוגמא, המניה של חברה REE , שמפתחת פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי, צנחה ב-83% מאז ההנפקה. אינוביז , שמפתחת ליידארים מתקדמים, נמצאת כיום כ-60% מתחת למחיר ההנפקה שלה, למרות שהכריזה החודש על זכייה במכרז ענק עם פוטנציאל להכנסות של מיליארדים. אלו רק שתי דוגמאות מתוך רבות נוספות.

אמנם גם חלק מהשחקניות הגלובליות הוותיקות שפועלות בתחומים הללו רשמו בחודשים לאחרונה ירידות משמעותיות, אך זו לא נחמה עבור קהיליית האוטו־טק הישראלית, שמונה מאות חברות סטארט-אפ, ורבות מהן יצטרכו כנראה לדחות את חלום האקזיט.

שינוי המגמה מעמיד בסימן שאלה גדול גם את עיתוי הנפקת הענק של מובילאיי, שצפויה להתרחש בחודשים הקרובים לפי שווי של לפחות 50 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. מקורות בסביבת החברה ממשיכים לטעון שההנפקה מקודמת על פי לוח הזמנים המקורי, והיא תתממש במחצית השנייה של השנה. אולם, אם הירידות בשוק ההון ימשיכו וחברות ההייטק הגדולות והרווחיות ימשיכו לספוג מהלומות, ספק אם מובילאיי תזכה להערכת השווי הנוכחית, ולוח הזמנים יידחה. כך או כך, לענף מחכה תקופה סוערת.

עוד כתבות

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב