גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הם התגייסו לשב"כ בלי שאף אחד בקהילה ידע על כך, והפכו לנשק הסודי שלו

הם למדו תורה 12 שעות ביום, ללא בגרות או לימודי ליב"ה, במסלול הישיר להיות רבנים או ראשי ישיבות ● אלא שאז החליטו לשנות כיוון - והתגייסו למוסד ולשב"כ בלי שאף אחד בקהילה ידע על כך ● במסגרת תוכנית ייעודית ראשונה מסוגה כ-80 חרדים כבר התברגו בלב גופי הביטחון החשאיים ביותר בישראל

הרב ד''ר משה קהן / צילום: איל יצהר
הרב ד''ר משה קהן / צילום: איל יצהר

א' גדל במשפחה חרדית בירושלים. הוא למד בתלמוד תורה, בישיבה קטנה ובישיבה גדולה, ובגיל 27, כתלמיד כולל מצטיין, נשוי ואב לשניים, כבר הייתה לו שאיפה אחת ברורה: להיות ראש ישיבה או רב מוביל בקהילה. הוא מעולם לא למד אנגלית או מתמטיקה, ובטח שלא עשה בגרות, אבל תמיד, כך הוא מעיד, היה צמא לידע: "מאז שאני זוכר את עצמי נמשכתי לספרות ולידע מכל תחום אפשרי, לא רק לימודים תורניים. אינני רואה בזה סתירה, אדרבה, יש בחינוך ללימוד תורה את הרצון והיכולת ללמוד כל דבר באופן מעמיק, והמסוגלות לפענח טקסטים כמעט נעלמה היום". עד שיגשים את החלום להיות ראש ישיבה, החליט א' ללמוד במכינה קדם-אקדמית כדי לרכוש עוד ידע. שם הוא פגש חבר שסיפר לו על פרד"ס - עמותה חדשה שמכשירה צעירים חרדים מבריקים להשתלב בגופי הביטחון היוקרתיים והחשאיים ביותר של מדינת ישראל. "כילד חונכתי לשאוף להיות אישיות תורנית, עבודה בשירות הביטחון לא הייתה בכלל בלקסיקון בסביבה שלי", הוא מספר, "אבל הרעיון סקרן אותי מאוד".

כשניגש למיונים, הוא גילה שחוץ ממנו הגישו מועמדות למחזור הראשון של פרד"ס (ב־2018) יותר מ־2,000 צעירים חרדים. "לא נתתי לעצמי סיכוי להתקבל", הוא נזכר. אחרי ארבעה חודשים רצופי מבחנים וראיונות, קיבל א' הודעה שהוא בין ה‏־40 שעברו את המבחנים - והחליט לעזוב את הכולל. היום הוא בן 30 ומשמש סוכן סייבר בשב"כ. "לא האמנתי שאמצא את עצמי בתפקיד כזה".

לחברים בקהילה הוא מספר סיפור אחר, "רובם חושבים שאני עובד בהייטק", אבל זה לא גורע מהסיפוק שהוא חש בעבודה: "בסופו של יום ארוך ולעתים מייגע ההרגשה מספקת ומרוממת. אני תורם לביטחונה של המדינה ולחיי אדם".

גם פ' (30), נשוי ואב לשלושה מאשדוד, הוא בוגר פרד"ס, וכיום משמש כמתכנת בצוות הפיתוח במערך הסייבר הלאומי. הוא נולד וגדל בבני ברק, בן זקונים במשפחה בת עשרה ילדים. אביו היה מורה בישיבה ואמו עקרת בית. "גדלתי בסביבה חמה, מוגנת ושמורה. לא הכרתי כלום מעבר לפריזמה המצומצמת של בני ברק. הייתי ילד טוב, הלכתי בתלם. חלמתי כמו כולם להיות הכי טוב בלימודי תורה. את העולם הטכנולוגי לא הכרתי בכלל. לא היה לנו מחשב בבית כשהייתי ילד".

הוא למד בישיבה עד גיל 25, אלא שאז כבר היו לו שני ילדים, והוא הבין שלא יוכל להמשיך במסלול הזה. "ראיתי שאני לא מסתדר כלכלית ורציתי לפרנס את המשפחה. שאלתי את הרב ובעצתו החלטתי שאני יוצא לעבוד". עד גיל 28 הוא התגלגל בין עבודות שלא דורשות תואר אקדמי, ואז נחשף לפרד"ס. "לא הייתה לי גישה לרשת, אבל חברים ראו את הפרסום וסיפרו, וזה עניין אותי. הרגשתי שאני רוצה לשרת את מדינת ישראל ולממש את הפוטנציאל שלי באופן שייתן לי גם ערך מוסף".

פ' הגיש מועמדות ועבר את הליך המיון, "שהיה ארוך ומאתגר", הוא מספר. "כשהודיעו לי שהתקבלתי מתוך 2,500 מועמדים זה היה אחד הימים המאושרים בחיי".

האתגר הבא היה להשלים בגרויות בשלושה חודשים, כפי שנדרש במסלול. "אנגלית כמעט לא ידעתי, ובמתמטיקה אם היו שואלים אותי כמה זה 2 בחזקת 2 הייתי שואל מה זה 'בחזקת'.

"כיום, כשנתיים וחצי לאחר מכן ולאחר מכינה אינטנסיבית, סיימתי בהצלחה את כל הקורסים המתמטיים הדרושים לתואר במדעי המחשב". בתפקידו היום עוסק פ' בכתיבת קודים לכלים טכנולוגיים להגנת סייבר על המשק.

מה היו האתגרים המרכזיים בהשתלבות שם?
"הנושא של הסייבר היה חדש לי לחלוטין. לציבור החרדי אין טלפונים חכמים והוא לא מחובר לרשת אז לא נתקלים במתקפות סייבר. כשהגעתי נפתח בפניי עולם של מושגים ויכולות וכלים".

ויש עוד אתגר: בצוות שבו עובד פ' חברות מן הסתם גם נשים. "לפני עשר שנים לא הייתי יכול לדמיין סיטואציה כזאת, שבה אני נמצא עם נשים באותו המשרד, אבל בפרד"ס עברתי תהליך. היום אנשים כאן מתעניינים בי ומקבלים הצצה לעולם החרדי, ואני מכיר דברים שלא ידעתי קודם".

"דווקא החזקים בחרדיותם"

בראיון חריג לגלובס, בעילום שם ותחת מגבלות חמורות של מקומות עבודתם, חושפים חלק מאותם צעירים מדוע בחרו במסלול, על מה ויתרו בדרך ואיך זה לעבוד במקומות הכי סודיים במדינה כשרוב החברים שלהם עדיין משקיעים את רוב זמנם בלימוד תורה.
"אנחנו חבורה של חרדים שמשרתת ומייצגת את המדינה בתפקידים משמעותיים, וזה נותן לנו גאווה וסיפוק", אומר פ'. "מדי פעם יוצא לנו להיפגש כל החברים שהתחילו את הדרך בפרד"ס יחד, ויש שם נציגים מהשב"כ, המוסד, מפא"ת, להב 433 ויחידות אחרות במשטרה. זו תחושה מאוד מאוד מרגשת".

את עמותת פרד"ס (פשט, דרש, רמז, סוד) הקים ב־2018 הרב ד"ר משה קהן במטרה לתת הזדמנות שווה לציבור החרדי בתפקידי מפתח במערכות הביטחון והמודיעין. עובדים בה רבנים, אנשי שירותי הביטחון לשעבר ואנשי אקדמיה, שתפקידם לאתר בני 24 עד 35 מהקהילה החרדית מוכשרים במיוחד, עילויים, בעלי זיכרון פנומנלי ויכולות למידה וניתוח חריגות.

מי מהם שמתקבל לתוכנית נכנס למסלול הכשרה בסיסית של שלושה חודשים שבו הוא לומד שלושה ימים ארוכים בשבוע, בעיקר אנגלית ומתמטיקה. לאחריה הם מתחילים לימודי תואר באוניברסיטה הפתוחה לבחירתם - מדעי המחשב או גיאופוליטיקה. כבר בשנה הראשונה ללימודים הם משתלבים בגופי הביטחון והמודיעין המובילים והחשובים בישראל במשרות כמו מומחי סייבר, מתכנתים, מפענחים ואנשי מודיעין.

הצעירים האלה מגיעים לתוכנית ללא בגרות או רקע של לימודי ליבה, רבים מהם היו עטופים בקהילה סגורה, שבה למדו תורה עשר שעות ביום.

גם קהן עצמו הגיע משם. הוא נולד וגדל בירושלים, ולמד בישיבות הנתפסות כספינות הדגל של הציבור החרדי הליטאי.

הוא כבר היה במסלול הישיר להיות רב גדול, אבל הרגיש שזה לא מספיק לו. "עשיתי בגרויות ולמדתי לתואר ראשון בערבית ובאנגלית. התחלתי הכול מאפס. למדתי את ה־ABC כמעט בגיל 30". בהמשך הוא הפך למרצה לערבית ולקוראן ולמד קורסים בתולדות היהודים בספרד המוסלמית ושירה - כל זה במקביל ללימודי תורה בלילות. "חייתי חיים שונים מהחרדי המצוי והעשרתי את עולמי, אבל הקרבה לעולם החרדי, ההבנה שאני חלק ממשפחה גדולה, אפפה אותי משמעותית".

התחושה הזאת הולידה את הרעיון להקים את הפרד"ס. "הבנתי שלמעשה יש חלק משמעותי בציבור שהוא בלי שום כחל וסרק עילוי לכל דבר ועניין, אנשים שחייהם באינטלקטואל, והם רוצים לתרום ולהיתרם, ויש להם מנועים מטורפים".

קהן חשב מה ימשוך את אותם כישרונות מתוך הישיבות ללימודים ולעבודה, ומצא את התשובה. "הבנתי שלארגוני הביטחון היוקרתיים בארץ ובעולם יש המון הילה ויוקרה בקרב הציבור החרדי, עוד יותר אפילו מהציבור האזרחי. זו הילה שמבוססת על ספרי נוער שהם קראו ומותחנים חרדיים של שמואל ארגמן.

"רציתי להבהיר לאברכים הצעירים שהמסלול שהם נכנסים אליו לא הופך אותם לסוכני שינוי בקהילה. המסלול שלנו פנה דווקא לצעירים שאוהבים את אורח חייהם וחזקים בחרדיותם".

במסגרת עבודתו כמרצה באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטה העברית נפגש קהן לא פעם עם בכירים בשירותי הביטחון. "פניתי לכל מי שאני מכיר. התחלתי עם המוסד, ושם קיבלו את זה בזרועות פתוחות וחיברו את השב"כ ועוד גופים".

לא נשאלת איך צעירים בעלי השכלה תורנית בלבד ישתלבו בגופים הללו?
"היו מכשולים. באחת הפגישות אמרו לי: תקשיב, הם אמורים להתמודד עם חיילים ששירתו ב־8200, שמוכשרים שנים. היו גם שאלות לוגיסטיות, כי חלקם נגיד לא ניידים, וכמוהן סוגיות כמו איך יקבלו את זה בקהילה".

אחד האנשים שסייעו לקהן להוציא לפועל את התוכנית הוא יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר. "בימים הראשונים שלי בתפקיד החלטתי שהארגון צריך להיות שוויוני מקצה לקצה", מספר כהן, "לכולם ולכולן, ללא הבדל דת־גזע־מין, צורת חיים, שאיפות וכו'. היינו צריכים לעשות הרבה שינויים תרבותיים, ובאנו במגע עם עמותות שונות. פרד"ס מאוד בלטה, כי יש לה מבנה ויעדים ברורים, היא יודעת איך לאתר ולגייס ומשקיעה זמן ומאמץ במיון ובהכשרה.

יוסי כהן, לשעבר ראש המוסד. ''בחינוך התורני לומדים ארגומנטציה, פסיקה וניתוח. כלים אדירים'' / צילום: קובי גדעון - לע''מ

"אני בסוף בא ממשפחה חרדית, אז יכול להיות שגם הרקע שלי השפיע על הפתיחות לנושא. זה מהלך שמאיר פנימה, אל עובדי המוסד שרואים 'הנה, חרדים יכולים לעבוד איתנו כתף אל כתף במבצעים, במודיעין, בביטחון, בטכנולוגיה', אבל גם החוצה, זה עניין חברתי גדול".

אבל כהן מדייק: "זה לא עניין אפליה מתקנת, אנחנו לא עושים טובה לאף אחד. המתקבלים הם אנשים מוכשרים שהמוסד צריך, ובזכות המסננת המאוד צפופה של פרד"ס ושנים של הכשרה ומיון מגיעים טובים, אנשי מוסד לכל דבר ועניין".

עם פרסום מחזור א' של התוכנית הגישו מועמדות כ־2,000 אברכים ותלמידי ישיבות, מהם התקבלו 40, ולמחזור ב' הגישו כַ־2,500 מועמדים, מהם התקבלו 35. המיונים כוללים שאלון מוטיבציה, מבחן קוגניטיבי, שאלון אמינות ולבסוף מרכז הערכה עם ארבעה בוחנים - שניים מהם מנהלים מארגוני הביטחון ושניים פסיכולוגים תעסוקתיים מהעולם החרדי.

תלמידי פרד''ס בבית העמותה בירושלים. יותר מ-2,000 מגישים מועמדות לכל מחזור / צילום: באדיבות עמותת פרד''ס

במסגרת התוכנית הם לומדים הכשרה בסיסית ואז תואר ראשון, אותו הם מסיימים בשלוש שנים. "זה מדהים לראות איך אנשים מתחילים מאפס, בתוך חודש וחצי יש שמחה על הפנים שלהם, בתוך פחות משנה יש להם הישגים אקדמיים גבוהים ובתוך שנה הם בעבודה שהם לא חלמו עליה שנה קודם", אומר קהן. בימים אלה מתחילים בפרד"ס את ההרשמה למחזור השלישי.

"הייתי חייב לפרנס"

עבור ס' (35), אב לארבעה מירושלים ובוגר התוכנית, שעובד כיום במפא"ת, המינהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית - העולם הזה דווקא לא היה זר לגמרי. אבא שלו היה איש טכנולוגיה שפיתח תוכנת ניהול לבתי ספר, וכבר מגיל צעיר היה להם מחשב בבית, "כשעוד היה מקינטוש", הוא מספר. "אנחנו משפחה טכנולוגית: הכרתי את האינטרנט מגיל צעיר יחסית, לאבא שלי היה טלפון נייד עוד לפני כולם וסבתא שלי בת 90 ושולחת וואטסאפים".

ס' גם היה בילדותו בבית ספר ולא בחיידר, כך שעד כיתה ח' למד אנגלית, היסטוריה ומתמטיקה לפי התוכנית של משרד החינוך. למרות זאת, בהמשך הוא השתלב במסלול הלימודים הרגיל בישיבות ובגיל 23 המשיך לכולל. "תמיד הייתה לי משיכה לדברים לא סטנדרטיים בציבור שלנו. קראתי ספרות מתמטיקה. אבל האידיאל שלי היה לימוד התורה".

במקביל ללימודיו בכולל עשה תואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה של מורה בכיר, ובהמשך התמחה בהוראת מתמטיקה, וגם עבד בזה. "עבדתי כמורה במגמת תקשוב ובמתמטיקה בתיכון, אבל שכר מורה הוא לא טוב, והייתי חייב לפרנס. אמרתי שאם אני כבר הולך לעבוד אז שהתמורה תהיה המקסימלית".

כשסיים את פרד"ס בחר במפא"ת, שם הוא משמש כראש מדור טכנולוגיות תעופה. "זה הרבה הרבה יותר ממה שאנשים חשופים אליו. אנחנו עוסקים בעתיד הטכנולוגי של המדינה עבור שני הדורות הבאים, במה שאין. זה כמעט מדע בדיוני עבור רבים".

משמעת וחיבור למשימה

אז מה בעצם הופך את אותם צעירים חרדים לכל כך מתאימים לתפקידים האלה? "תמיד אמרו עליי שהיכולת האנליטית שלי היא בזכות העובדה שלמדתי גמרא מגיל 8", מספר כהן. "בחינוך התורני לומדים ארגומנטציה וטיעונים וצד א' וצד ב' ודעות שונות ופסיקה וניתוח. זה מעניק לחרדים כלים אדירים. לחלקם יש זיכרון פנומנלי, אחרים בעלי יכולת ניתוח יוצאת דופן. יש להם אינטליגנציה גבוהה, מודעות לאומית מדהימה וכישורים מיוחדים. חלקם ציונים גדולים, אבל זו ציונות מעודכנת מאוד".

אברהם זרוק, ראש המכלול הטכנולוגי במערך הסייבר הלאומי, מסביר: "הם מגיעים אחרי הרבה שנים בישיבה, עם הרגלי לימוד גבוהים מאוד והרבה משמעת עצמית ורצון להתחבר למשימה. יש להם יכולת לראות את הדברים בצורה שונה. חלק מלימוד הגמרא זה שקלא וטריא - היכולת לשאול שאלות, לחשוב על איפכא מסתברא. זה מאפשר ראייה רחבה וממוקדת מאוד הנדרשת בעולמות הסייבר".

מנגד, הוא מבהיר, "לא הורדנו את הסטנדרט לטובת שילובם במערך. ישבנו עם משאבי אנוש וחשבנו על הצרכים ועל הדקויות הקטנות, לא הקלנו ראש בשום בקשה, לא באנו לשנות אף אחד, אלא לחבר. שני הצדדים מבינים את התועלות מהשילוב. זה נותן לנו מענה להכשרת הון אנושי בתחום הסייבר, שבו קיים מחסור משמעותי".

"בקום המדינה היו פה 600 אלף איש ואנחנו מתקרבים ל־10 מיליון", מוסיף אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד ומי ששימש 40 שנה בתפקידים מבצעיים בשירות המדינה. "ככל שיש יותר אנשים כאן יש הכרח שגופים ממלכתיים יכילו יותר נתחים שונים של החברה בישראל, ולא מדובר רק על התחום העדתי. החוגים החרדיים מושפעים מהדרך שבה אנשים בתוכם מתנהגים. זה מקרב אותם ליכולת לא רק להזדהות עם המדינה, אלא גם לראות את עצמם ככאלה שצריכים לשרת אותה".

אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד. ''זה מקרב אותם ליכולת להזדהות עם המדינה'' / צילום: Eli Itkin מתוך ויקיפדיה

איך מקבלים את זה שם?
"יש לא מעט קהילות חרדיות בארץ שמתוכם יוצאים אנשים לכיוונים האלה והם זוכים לא רק לברכה של בכירי החרדים, אלא גם לעידודם, בתנאי שדבר היותם תומכים בתהליכים האלה לא ייוודע ברבים. הם חוששים גם שאם זה יהפוך לנחשול, תושפע הלכידות של הקהילה החרדית. אז הם תומכים בתהליכים הללו רק בסתר. יש כמובן כאלה שאינם שמחים לחשיפה של החרדים לסביבה אחרת על כל המשתמע על כך. ברגע שאתה פותח את הפתח נכנסות אלומות שונות של השפעה".

ר' (30), בוגר פרד"ס שעובד בחטיבת הסיגינט (מודיעין אותות) סייבר באגף המודיעין של משטרת ישראל, מרגיש את הסיפוק מהתפקיד כל יום. "היום פענחתי תיק ענק של ימ"ר ירושלים, וגם אתמול. זה מדהים. אלה תיקים מאוד רגישים וגדולים שלא היו מפוענחים בלי הכלים ביחידה שאני עובד בה", הוא מספר בהתלהבות. "כשביקרתי ביחידה החוקרת, שיירה של עשרה חבר'ה, המפקדים, הקצינים, השוטרים, כולם שאלו איפה ר', ואז הם רואים בחור חרדי עם חולצה לבנה ומכנסיים שחורים. הם הופתעו מאוד אבל קיבלו אותי באהבה".

איך זה לעבוד בסביבה חילונית?
"יש כבוד הדדי, והחברים סביבי מביאים את העולם שלהם אליי ואני את שלי אליהם. הם מאוד מכבדים. למשל, הם לא השמיעו מוזיקה במשרד בתקופת ספירת העומר מרצונם, לא ביקשתי, ואני עמדתי פה עם כולם בצפירה, למרות שבתלמוד תורה לא עומדים, ממשיכים ללמוד. אבל אני מרגיש היום חלק מהסביבה שאני נמצא בה".

מה גילית בעבודה במשטרה שלא ידעת קודם?
"אני נחשף לפשיעה. בקהילה החרדית לא מספרים לך על רצח או אונס. פתאום בן רגע נחשפתי לעולם רע שלא הכרתי בכלל. אבל אני מאושר שאני יכול לעזור לצמצם את זה. לפעמים אני קורא בעיתון על הישגים של המשטרה שהייתי מאחורי הקלעים שלהם. אני לא יכול לספר לאף אחד, אבל יש גאווה בלב". 

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר