גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט

עשרות חברות תעופה בעולם פועלות במודל החסך שמציע כרטיסי טיסה זולים, ואליהן הצטרפו לאחרונה לא מעט חברות חדשות ● קרוב למחצית מהכנסותיהן מגיעות לא מהמושב במטוס, אלא מתוספות - החל מהושבה ועד לכוס מים ● כתבה שלישית ואחרונה בסדרה

מטוסים של חברת הלואו קוסט אייר אסיה בשדה תעופה במלזיה / צילום: Associated Press, Vincent Thian
מטוסים של חברת הלואו קוסט אייר אסיה בשדה תעופה במלזיה / צילום: Associated Press, Vincent Thian

בונזה מאוסטרליה, בריז איירווייז, א-הא, AVELO ו-Flair airlines מארה"ב, Play האיסלנדית ו-French Bee מצרפת - זוהי רק רשימה חלקית של חברות לואו קוסט שהשיקו את פעילותן בעת האחרונה. כל אלה מצטרפות לשחקניות ותיקות ובולטות בהן וויז אייר ההונגרית, ריאנאייר שנוסדה באירלנד, איזי ג'ט הבריטית, ספיריט מארה"ב או אייר אסיה. בעולם יש עוד עשרות חברות שפועלות במוטו זהה: למכור כרטיס טיסה במחיר תחרותי. את החוויה משאירים מחוץ למטוס.

2,500 טיסות בוטלו ביום אחד. עם כוח האדם הנוכחי, זו רק ההתחלה
דובאי מצטרפת לאיסטנבול, והופכת ליעד חם לטיסות הקונקשן

מודל החסך נולד ב-1949 בארה"ב, ולאורך השנים השתכלל והשתנה. הוא שינה את תפיסת הנוסעים בשני מובנים עיקריים: ראשית, אין צורך לשלם על שירות מלא בטיסה, אלא רק על השירותים הנצרכים (כבודה, הושבה, מזון וכדומה). את הגישה הזו אימצו גם חברות הלגאסי (מסורתיות). שנית, טיסת הלואו קוסט משולה לאוטובוס. החוויה, מבחינת החברות והנוסעים, תתחיל לאחר ההגעה ליעד.

 

זו גם הסיבה שעם השנים המושבים במטוסי הלואו קוסט הפכו דקים יותר (במטרה להכניס כמה שיותר נוסעים ולייצר מושבים קלי משקל), ועוד שירותים לנוסעים (כולל כוס מים) נכנסו לתפריט שמכניס לקופות החברות כסף, והרבה.

"עניין חווית הטיסה בקרב דור המילניאלז כמעט שאינו קיים", אומר מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר. "הנוסעים הללו, שמהווים כיום 50% מהתנועה האווירית, מתייחסים לטיסה כאמצעי תחבורה המביא אותם מנקודה לנקודה. מול זה, חברות הלגאסי עדיין מנסות למכור לנוסע 'סיפור' או חוויה, שלא מעניינים את הדור הזה".

איך השפיעה הקורונה על החברות שמתנהלות במודל רזה?
"בזמן הסגרים, חברות הלגאסי העדיפו לסגור פעילות ולפטר עשרות ומאות אלפי עובדים, ואחרים הוצאו לחל"ת. הן קיבלו סיוע ומענקים מהממשלות, ולהבדיל, רוב חברות הלואו קוסט לא זכו לסיוע נדיב ונאלצו לשמור על גרעין של פעילות. הן ביצעו שינויים, צמצמו קווים וטסו עם מטוסים ריקים כדי לשמור על סלוטים.

"בזמן הקורונה וויז אייר אפילו הטיסה מטענים, מה שהיא לא עשתה לפני כן. חברות הלואו קוסט נאלצו לשמור על ערוצי השיווק פתוחים, כי לא היה להן 'אבא עשיר'. כעת הן מוצאות עצמן בסיטואציה אחרת - הן נאלצות לשלם יותר לעובדים (גם כדי לגייס עובדים לנוכח המחסור העולמי), הן משלמות יותר על הדלק שהתייקר, וגם הן נאלצו לייקר מחירים.

"עם זאת, הן עדיין מצליחות לשמור על פער גדול מול חברות הלאגסי. בין היתר, משום שכ-45% מההכנסות שלהן לא מגיעוים ממחירו הבסיסי של המושב במטוס אלא מהכנסות מסביב - כמו הושבה, עלייה מוקדמת למטוס, מזוודה, אוכל ושתייה".

משרדים במכולות

מודל הלואו קוסט לא יכול להצליח בלי חשיבה שמתחילה מלמעלה ומשקפת את התנהלות הארגון. איזי ג'ט, שמשרדיה ממוקמים במכולות, היא דוגמה טובה לחברה שחושבת חיסכון בכל רמ"ח איבריה. החיסכון בא לידי ביטוי גם בצי מטוסים חדיש וחסכוני, במספר מטוסים המתאים להיקף הפעילות (בלי ספיירים), בשכר עבודה נמוך יותר ובייעול מקסימלי של הפעלת הטיסות. למשל, באמצעות הצבת יעדי זמן מאתגרים להכנת מטוס בין המראה לנחיתה.

נקודת המוצא היא שמטוס עומד הוא מפסיד, ולהפסיד זו לא אופציה. גם לטוס עם מושב ריק זה רעיון שסותר את המודל, ואכן, החברות ממלאות מטוסים בשיעורי תפוסה גבוהים לעומת הממוצע של כלל החברות. כך, למשל, שיעור התפוסה בכ-88.5 אלף טיסות שהפעילה רינאייר במאי האחרון הגיע ל-92%. לשם השוואה, הממוצע העולמי טרום המגפה עמד על כ-82%.

מדוח שפורסם בארה"ב לאחרונה עולה כי שיעור הנוסעים שטסו בחברות לואו קוסט זינק מ-5% בשנת 2010 ל-15% ב-2020. בנתב"ג הנתון אף גבוה יותר. מתחילת השנה ועד סוף מאי שיקף נתח השוק של שלוש חברות הלואו קוסט הדומיננטיות בשוק הישראלי - וויז אייר, ריאנאייר ואיזי ג'ט - 18% מתנועת הנוסעים. בסוף 2019 נתח השוק הזה הסתכם בכ-13.5%. חברות לואו קוסט נוספות הצטרפו מאז לקווים מישראל, דוגמת טראנסאוויה או פליי דובאי, שגם מציעה מושבי מחלקת עסקים במטוסיה, עניין חריג בנוף חברות הלואו קוסט.

הדנ"א האמיתי שנדרש מחברות כדי לפעול כלואו קוסט הוביל גם לכישלונות: ב-2018 סגרה אל על את מותג הלואו קוסט UP שהשיקה חמש שנים קודם לכן. המותג נכשל משום שבדומה לחברות מסורתיות אחרות, אל על לא יכולה להציע מחירים תחרותיים במודל התנהלות שרחוק מעולמות החסך.

נכנסים לטרנס-אטלנטיות

חברות הלואו קוסט לא רק שינו את מודל התמחור או היחס של הנוסעים לרעיון הטיסה, אלא גם את האופן שבו אפשר לרכוש כרטיס טיסה לכיוון אחד מבלי לשלם עליו את הפרמיה העודפת שהייתה נהוגה בחברות הלגאסי.

אופציה זו חלחלה לכלל החברות, והיא מובילה למגמה שתופסת תאוצה. שילוב של שתי חברות תעופה, אחת בהלוך ואחרת בחזור, עשוי להיות המסלול המשתלם והנוח. נאמנות לחברות אינה עניין בתחום הלואו קוסט, ולחברות גם אין תוכנית נאמנות לצבירת מיילים.

לפי נתוני אתר TripActions שפורסמו השבוע, טיסה "רגילה" מארה"ב לברצלונה או לונדון תעלה הקיץ בממוצע כ-1,600 דולר, 23% יותר מאשר קיץ 2019. ההתייקרות הזו מגדילה את העניין של הצרכנים בחברות הלואו קוסט (האפשרות השנייה לטיסה זולה היא עצירה בדרך - קונקשן).

אגב, אם בעבר הטיסות המוזלות התמקדו ביעדים קרובים, כיום הן זולגות גם לקווים טראנס אטלנטיים. Norse Atlantic, למשל, צפויה להשיק טיסות מוזלות מארה"ב לאוסלו בכ-120-150 דולר לכיוון. בעוד טיסה ישירה מארה"ב לאיסלנד תעלה הקיץ יותר מ-1,100 דולר בחברות הלגאסי, בטיסת לואו קוסט המחיר יעמוד על כ-640 דולר.

חברות הלואו קוסט גם הצליחו לשים על המפה יעדי תיירות פחות פופולריים, כשהן מחפשות אחר נמלי תעופה שזולים להן בהיבט האגרות. כך, נמל התעופה הראשי של לונדון, הית'רו, הוא מחוץ לתחום - לעומת גטוויק, שקורס מעומס נוסעים בימים אלה. מתל אביב יוצאות טיסות לבאדן באדן שבגרמניה, למרות שלא מדובר ביעד פופולרי בלשון המעטה. השיטה הזו גם מסייעת לפזר את העומסים בערים המבוקשות.

החסרונות: תדירות נמוכה, תוספות מחיר ואין שירות טלפוני

הטיסות בלואו קוסט אמנם מאפשרות חיסכון במחיר, אולם יש להן גם חסרונות. ראשית, התדירות לרוב נמוכה ביחס לחברות המסורתיות, שמפעילות טיסה יומית לפחות ליעדים מסוימים. בנוסף, מי שיפספס טיסה או שהכבודה שלו פספסה את הטיסה יצטרך לתמרן בטיסות קונקשן או להמתין לטיסה הבאה, שלא בהכרח תהיה בסמיכות.

יש לזכור גם שהמחיר הזול הוא לא בהכרח כזה בתחשיב סופי: נוסעים שזקוקים לכבודה לטיול (משפחה, למשל) צריכים לבדוק את המחיר הכולל מזוודות כדי לדעת אם הוא משתלם להן, ולא להסתנוור ממחיר הבסיס, שלאחר התוספות יכול להיות יקר ביחס לטיסה "רגילה".

שירות לקוחות טלפוני אינו נחלת חברות הלואו קוסט, מה שעשוי להוביל לתסכול בקרב נוסעים. מנגד, בקורונה רובן התנהלו בצורה הוגנת יותר. בזמן שנוסעים חיכו להחזרים מחברות התעופה המסורתיות במשך יותר משנה, רוב נוסעי הלואו קוסט קיבלו החזר מהר יותר.

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל