רוסיה מאיימת להצית חזית חדשה בגלל סכסוך על מעבר סחורות בליטא

החרפה של הרטוריקה הרוסית כלפי מדינה החברה בנאט"ו: מוסקבה האשימה את ליטא במצור על המובלעת הרוסית קלינינגראד, לאחר שנמנעה אספקת סחורות מסוימות מרוסיה לאזור • ליטא מצידה טוענת כי מדובר באכיפת הסנקציות של האיחוד האירופי על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. איום מפורש על מדינה החברה בנאט''ו / צילום: Associated Press, Alexander Demyanchuk
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. איום מפורש על מדינה החברה בנאט''ו / צילום: Associated Press, Alexander Demyanchuk

הסלמה חריפה ברטוריקה נרשמה בשעות האחרונות בעימות המתגלגל בין רוסיה לליטא על מעבר סחורות דרך המדינה הבלטית למובלעת הרוסית קלינינגראד. רוסיה האשימה את ליטא בצעד "חסר תקדים", בכך שהיא מונעת מעבר של סחורות מסוימות הנמצאות ברשימת הסנקציות של האיחוד האירופי ברכבות שעוברות משטח רוסיה לקלינינגראד דרכה. ליטא והאיחוד האירופי אמרו כי מדובר בחלק מאכיפת הסנקציות. רוסיה האשימה את ליטא ואת מדינות המערב ב"מצור" על קלינינגראד, השוכנת לחופי הים הבלטי.

ארבעה חודשים למלחמה באוקראינה: עד מתי המערב יוכל לממן אותה | פרשנות
"מתקפת גז" רוסית על אירופה: חתכה בחצי את האספקה כדי לפגוע כלכלית באיחוד

מדובר באספקת סחורה שוטפת הזורמת מרוסיה לשטח המובלעת באמצעות רכבות משא. משום שהיא כוללת פלדה ומוצרי ברזל - האסורים החל מהשבוע ביבוא לאיחוד האירופי בהתאם לסנקציות שאומצו נגד רוסיה בשל פלישתה לאוקראינה - הבהירו הרשויות בליטא כי לא יאפשרו את המעבר של סחורות מסוימות. שר החוץ הליטאי העריך כי הסנקציות תקפות לגבי מחצית מהמשלוחים הרוסיים. רוסיה אמרה בתגובה כי הצעד הליטאי הוא "חסר-תקדים" ומשרד החוץ הרוסי הבהיר כי המדינה "שומרת לעצמה את הזכות להגיב כדי להגן על האינטרסים הלאומיים".

ליטא נחשבת ל"סמן ימני" באיחוד האירופי בנוגע למאבק בשלטון פוטין. המדינה חברה בנאט"ו, והחשש הוא שעימות מולה יהיה כרוך במלחמה כוללת בין רוסיה לבין המערב. שגריר האיחוד האירופי זומן היום לשיחת נזיפה במשרד החוץ הרוסי.

"אין שינוי במדיניות ליטא"

עד כה, האיחוד הביע תמיכה בצעדים של ליטא, ואמר כי המדינה "אוכפת את הסנקציות הבינלאומיות" שהוטלו על רוסיה. האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד, ג'וספ בורל, הכחיש שיש שינוי במדיניות מצד ליטא ואמר: "אין שום מצור (על קליניניגראד). המעבר היבשתי בינה לבין חלקים אחרים של רוסיה לא נאסר. מעבר של אנשים וסחורות שלא נכללות ברשימת הסנקציות נמשך. בנוסף, ליטא לא נקטה שום צעדים חד-צדדים. אני תמיד מודאג מתגובה רוסית". בורל הבטיח "לבדוק בשנית את כל האספקטים החוקיים" של המהלכים של ליטא ושל האיחוד האירופי.

מצד רוסיה, האיומים רק גברו בשעות האחרונות. "אם מעבר המטען בין קלינינגראד ליתר רוסיה דרך ליטא לא יחזור במלואו בעתיד הקרוב, הרי שרוסיה שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים כדי להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלה", נאמר בהודעה רשמית. מזכיר המועצה לביטחון לאומי אמר היום בצהריים כי "רוסיה שומרת לעצמה את הזכות להגיב לפעולות עוינות. ההשלכות יהיו כרוכות באימפקט שלילי ורציני על האוכלוסייה של ליטא".

בין המוצרים האחרים הנכללים ברשימת הסנקציות של האיחוד נכללים פחם, ציוד בנייה וציוד טכני מתקדם. המושל של קלינינגראד ניסה להרגיע את האוכלוסייה, על רקע תמונות של קניות מוגברות בסופרמרקטים במובלעת, ואמר כי ניתן יהיה לפצות על מה שלא יגיע באמצעות הרכבות באמצעות ספינות מטען. כחצי מיליון בני אדם גרים בקלינינגראד.