נצבא לבעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה בת”א: לא תקבלו זכויות בנייה עתידיות

הויכוח המשפטי על זכויות השטח של התחנה המרכזית בל אביב ממשיך • בכתב ההגנה שהגישה החברה המנהלת את התחנה המרכזית נטען: "אין לתובעים יד ורגל בזכויות על הנכס"

תחנה מרכזית חדשה תל אביב / צילום: Shutterstock
תחנה מרכזית חדשה תל אביב / צילום: Shutterstock

נצבא מבהירה לבעלי החנויות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב (התמח"ת): הזכויות שלכם במתחם התחנה - זכויות חכירה מוגבלות, על החנויות שרכשתם בלבד. כך עולה מכתב ההגנה שהגישה לאחרונה החברה המנהלת את התחנה, כמענה לתביעה שהגישו כ־350 בעלי חנויות בסוף השנה שעברה.

נזכיר כי סביב עתידה של התחנה מתקיים דיון מתמשך, בין בעלת המתחם, עיריית תל אביב־יפו, המדינה ובעלי החנויות. בנוסף, עדכון תוכנית המתאר של תל אביב מעודד את העצמת זכויות הבנייה העתידיות במקום, בין היתר על ידי התרת בניית מגדלים עד 40 קומות.

"אין לתובעים יד ורגל בזכויות שהם מתיימרים לנכס לעצמם"

351 בעלי החנויות, המיוצגים על ידי עו"ד צבי שוב, טענו בתביעה שהגישו לפני כחצי שנה כי רכשו במיטב כספם חנויות בתחנה, אך לא זכו לקבל אותן ולא רואים מהן רווח - זאת בשל בעיות שונות סביב הליך הקמת התחנה וניהולה לאורך השנים. הם דורשים להכיר בהם כזכאים "לחלק היחסי בזכויות הבנייה העתידיות, בהתאם לחלקה היחסי של חנותו של כל אחד מהנתבעים", וכן להצהיר כי כל השטחים בתחנה מהווים רכוש המשותף לכל בעלי הזכויות במתחם.

בימים האחרונים הוגש כתב ההגנה מצד החברה המנהלת את התחנה המרכזית, ובו היא טוענת כי "חברת אחזקות התחנה (שבבעלותה המתחם) רכשה וקיבלה לידיה 100% ממניות חברות התמח"ת, במצב שבו חברות התמח"ת נקיות מכל טענות העבר של הנושים.

"אין לתובעים יד ורגל בזכויות שהם מתיימרים לנכס לעצמם. מההסכמים עולה במפורש שכוונת הצדדים הייתה להקנות לתובעים זכויות חכירה מוגבלות בחנות הספציפית שנרכשה על ידם, תוך שהובהר שכל יתר השטחים וזכויות הבנייה הקיימות והעתידיות שייכות לתמח"ת בלבד".

"בעלי החנויות ייזרקו לכלבים"

עו"ד צבי שוב, המייצג את התובעים לצד עו"ד מוטי קניאל: "יצא המרצע מהשק, ולראשונה טוענת בעלת התחנה בריש גלי כי כל השטח שייך לה. התמח"ת מתעלמת מהעובדה שבמשך עשרות שנים היא דרשה מבעלי החנויות לשלם ולהשתתף בתשלום דמי ניהול בגין אותם שטחים בדיוק. עוד היא מתעלמת מכך שבחוות דעת מפורשות שהוצאו עבורה לא הזכירה שטחים אלו כחלק מרכושה, כפי שכעת היא טוענת.

"לא ייתכן כי בעת הריסת המקום והשינויים שיחולו תשתלט התמח"ת על כל הזכויות ותגרוף לכיסה את כל הממון, ובעלי החנויות, שרכשו אותן בממון מלא, ייזרקו לכלבים. התמח"ת התנהלה באופן מחפיר במהלך השנים, הזניחה את המקום, לא רשמה את הזכויות הקיימות בטאבו, דחקה את בעלי החנויות וכעת מצפה לקבל את מלוא הזכויות החדשות. אנו מקווים שבית המשפט יעשה צדק ולא ייתן לעוול להמשיך".

בא כוחה של התחנה המרכזית בת"א, עו"ד ירון אלכאוי, מסר בתגובה: "בניסיון להתעשר שלא כדין על חשבונה של התחנה המרכזית בת"א, חלק מחוכרי היחידות מנסים לזכות באהדה של בית המשפט, וכעת גם של התקשורת, וממחזרים לשם כך סיפור מעשה, חסר ממש, על שלילה כביכול של זכויתיהם.

"חוכרי היחידות אינם מספרים כי כבר קיבלו מחברות התחנה המרכזית במסגרת הסדר נושים פיצוי של עשרות מיליוני שקלים בגין כל טענה אפשרית שלהם; ואינם מגלים שהטענה כאילו קיימות להם זכויות בשטחים מעבר לחנויותיהם סותרת את הסכמי הרכישה שנחתמו עימם, סותרת את התנהלות הצדדים במשך עשרות שנים, ונדחתה במפורש במסגרת הליך בוררות בפני השופט בדימוס אורי שטרוזמן. זה קבע בהחלטה חלוטה כי בעלי החנויות, על אף הכתרתם בלשון השוטפת כ'בעלים', אינם בעלים במשותף עם התמח"ת במבנה, אלא בעלותם (או זכות החכירה שתוקנה להם) מצומצמת לדל"ת אמות החנות שרכשו מהתמח"ת".