הפניקס תזרים לאל על הלוואה של 130 מיליון דולר

במסגרת העסקה הוקצתה לחברת הפניקס אופציה לרכוש 25% ממועדון הנוסע המתמיד אל על

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

נסגרה עסקת הפניקס ומועדון הנוסע המתמיד אל על, חברת הביטוח תעמיד הלוואה של בהיקף של 130 מיליון דולר. הכסף יועבר לאל על בימים הקרובים. במסגרת זו הוקצתה להפניקס אופציה לרכוש 25% ממועדון הנוסע המתמיד. נכסי מועדון הנוסע המתמיד (הסכמים עם חברות האשראי, המותג פליי קארד, וכיוצא באלה) הועברו זה מכבר לחברת בת נפרדת בכדי לאפשר לאל על לגייס הלוואה דרך "צינור" שמשמש מועדון הנוסע המתמיד בדרך הזו.

לפי פרסומי אל על ועל סמך הערכות פירמת ארנסט אנד יאנג - שווי המועדון הוערך ב-500 מיליון דולר. אם הפניקס תממש את האופציה ותרכוש רבע ממנו היא תשלם סכום הנמוך מ-125 מיליון דולר במסגרת הנחה שהוענקה לה כנגד ריבית אטרקטיבית לעסקה בשיעור משוקלל של 6% (דולרי). ההלוואה ניתנה לפרק זמן של שש שנים.

סמנכ"ל הכספים איציק אליאב הסביר לגלובס כי עבור החברה "מדובר בעסקה פיננסית חזקה שפותחת לאל על אופציות נוספות למימון. אחרי שמונה חודשים של עבודה מאומצת לסגור את ההלוואה אנחנו עושים צעד נוסף וחשוב במסגרת תוכנית ההתייעלות אליה נדרשת אל על. אמנם הפניקס משקיעה במועדון הנוסע המתמיד (מכספי הנוסטרו, מר"ח) בכדי להתרחק מהחובות של החברה אבל למעשה מדובר בהבעת אמון באל על בעסקה שהיא ווין-ווין לשני הצדדים".

אל על לאחרונה דיווחה בבקשה שהגישה לבית הדין נגד טייסי החברה כי צברה חוב של מיליארד דולר בקורונה בלבד. הסכום הזה משול להיקף נמוך מאוד מהחוב. לכך אומר אליאב כי "בדומה לחברות נדל"ן שמחזיקות במינוף של 50%-80% על נכנסיהן, לאל על יש נדל"ן מעופף. אנחנו לא נחים על זרי הדפנה אבל מדובר בעסקה טובה וחשובה לאל על שמצביעה על הפוטנציאל של החברה והשווי הגלום בה".

אל על ניהלה עם מספר גופים פיננסיים גם מהמערכת הבנקאית מו"מ ממושך למתן הלוואה בתקופת המגיפה. הדיונים לא הבשילו לכדי הלוואה שהייתה אמורה להינטל בערבות מדינה. בסופו של דבר התגייסה המדינה לסייע לאל על במסגרת הנפקה שמהלכה רכשה מניות שהקצו למדינה 13% ממניות החברה.

מועדון הנוסע המתמיד יוכל למנף את השותפות עם הפניקס דרך הצעות ערך ל-2.3 מיליון החברים בו דוגמת פוליסות ביטוח לנוסעים או תוכניות פנסיוניות אחרות.

קני רוזנברג בעל השליטה באל על מסר כי "כבעלי החברה באל על לצד ממשלת ישראל ושוק ההון, הבענו שוב ושוב אמון בחוסנה של החברה ועתידה. מהלך ההשקעה של הפניקס מעיד שגם הסקטור העסקי שותף להבעת האמון הזו".