גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי קרן ג'נריישן: "כשדיברנו על השקעה בתחבורה ציבורית, הסתכלו עלינו כאילו נחתנו ממאדים"

מניית קרן הריט לתחום התשתיות סיפקה תשואה חיובית מתחילת השנה, אך צמד מנהליה מעריכים כי שווי השוק רחוק מלשקף את הפוטנציאל הטמון בנכסיה, "שעבדו מסביב לשעון גם בקורונה" ● מה הוביל אותם להשקיע בתחום ההיסעים ("תחבורה היא ליבת החיים") ומה הם חושבים על המחיר שמשלמת המתחרה קיסטון בעסקת אגד

יוסי זינגר וארז בלשה, יו''ר ומנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי
יוסי זינגר וארז בלשה, יו''ר ומנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי

המוצר ההשקעתי העונה לשם קרן ריט יועד במקור לאפשר השקעה בנדל"ן מניב: בנייני משרדים, מרכזים מסחריים או דירות להשכרה. קרנות הריט אשר מקנות למשקיעים בהן הטבות מס ודיבידנדים שוטפים, רוכשות ומנהלות את הנכסים לתקופות ארוכות, ונחשבות למכשיר השקעה סולידי המיועד בעיקר לגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור.

לקרנות הנדל"ן הללו נוסף בשנים האחרונות "פיתוח הישראלי" בדמות קרנות ריט לתחום התשתיות. כזו היא ג'נריישן קפיטל שהונפקה לראשונה בבורסה ב-2019, נוסדה ומנוהלת על ידי יוסי זינגר (יו"ר) וארז בלשה (מנכ"ל), ושאליה הצטרפה בשנה האחרונה גם קרן קיסטון. השתיים רוכשות נכסים וחברות בתחומי התשתיות, בעיקר בישראל, ומנהלות אותם במודל דומה.

בלשה: "אנחנו קרן סחירה להשקעה בתשתיות. הלכנו על מודלים בינלאומיים ברורים שמצדיקים את הקרנות האלה. תחום התשתיות הוא תחום לטווח ארוך, הוא מניב למשך 20 ו-25 שנים ולפעמים אף ליותר. זה לא סטארט-אפ שבו עושים סבב גיוס, מוכרים ורושמים אקזיט".

בחודשים האחרונים עמדו למבחן הצהרותיהם של מנהלי קרנות התשתיות, שיזמיהן הסבירו בעבר כי מדובר בהשקעות "דפנסיביות" ו"סופר-סולידיות", בנכסים המעניקים יציבות כמו תחבורה, תחנות כוח, אנרגיה סולארית, מתקני התפלה וכו'.

כשסביבת הריבית התחילה לטפס, תוך שהיא מובילה לירידות חדות בבורסות והפחתת שווי נכסים, מניות קרנות הריט בתחום התשתיות אמורות לספק הגנה חלקית למשקיעים המבוהלים. ואכן מתחילת השנה, בזמן שמדד ת"א 125 ירד ביותר מ-6% ומדד ת"א טק-עילית שמורכב ממניות הטכנולוגיה צלל בכ-20%, מניית ג'נריישן קפיטל הצדיקה את הציפיות כשהניבה תשואה חיובית של כ-10%. עם זאת, בפרספקטיבה של שלוש שנים, רשמה המניה תשואה של 20% בלבד, הנמוכה מזו של מדד ת"א 125 שעלה במעל ל-30% בפרק הזמן הזה.

"ברור לאן שוק התחבורה הציבורית הולך"

ג'נריישן קפיטל עוסקת בהשקעות בתחומים כגון התפלת מים, טיפול בשפכים, תחבורה וייצור חשמל. הקרן הייתה אחת הראשונות שהשקיעו בתחום התחבורה הציבורית בארץ, בעת שנכנסה להשקעה בחברת ההיסעים בון תור ובחברת התחבורה הציבורית  מטרופולין. שווי נכסי הפרוטפוליו של הקרן עומד על 2.6 מיליארד שקל.

לאחרונה דיווחה ג'נריישן על שורה של מהלכים עסקיים, בהם מזכר הבנות למכירת 20% ממניות בון תור ללאומי פרטנרס תמורת 137 מיליון שקל, במה שעשוי להפוך לאקזיט הראשון שלה ולהציף ערך משמעותי בנכסיה.

בנוסף דיווחה ג'נריישן על מהלך להקצאת 20% מחברת הפורטפוליו GES (התפלת מים) לידי קבוצת הביטוח מגדל לפי שווי חברה של 745 מיליון שקל כשבמקביל השלימה את רכישת חברת מחזור הפסולת ק.מ.מ תמורת 200 מיליון שקל.

זינגר ובלשה מספרים לגלובס על עולם ההשקעות בתחום התשתיות, ולא שוכחים להזכיר את התגובות הצוננות שליוו את השקעותיהם בתחום התחבורה ציבורית. זאת כשרק לאחרונה סיכמה הקרן המתחרה קיסטון על רכישת השליטה בחברת האוטובוסים הוותיקה אגד לפי שווי חברה של 4.8 מיליארד שקל. כשהם מתבקשים לחוות דעה על המחיר המפתיע שנאותה קיסטון לשלם, מתנסחים השניים בזהירות.

 

בלשה: "גם אנחנו בחנו במשך חודשיים את כל המספרים בעסקה. אני כן יכול להגיד שאני עורך השוואה סכמתית בין פעילות בון תור לזו של אגד, בוחן את העתיד של שתי החברות, ולכן אני לא רואה הצדקה לפערים כל כך גדולים בפרופורציות של העסקה".

זינגר: "ההשקעה הראשונה של ג'נריישן קפיטל הייתה בחברת ההיסעים בון תור ובחברת התחבורה הציבורית מטרופולין. היה לנו ברור לאן שוק התחבורה הציבורית הולך. היסודות של הדבר הזה הם בעולמות של מכרזי PPP (הקמה ותפעול על ידי יזם פרטי, במימון ציבורי, ח"ש). היכולת להנגיש את התחבורה הציבורית כך שתהיה זמינה ועונה לצרכים זה האמצעי העיקרי להורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכביש".

מדוע מעניין להשקיע בתחבורה הציבורית?

זינגר: "ב-2018 כשדיברנו על השקעות בתחבורה ציבורית - הסתכלו עלינו כאילו נחתנו מהמאדים. האנליסטים אמרו לי: 'איך אתה מדבר על אשכול תחבורה ציבורית כהשקעה שמבצעת חברה בבורסה?' אמרתי שהפעילות בתחום הזה היא גידור סיכונים שהממשלה עושה. הזכיין והמפעיל נמצאים באותה ישות וזה מאפשר השקעה בתשואה עודפת משמעותית ביחס למרבית ההשקעות אחרות בתחום.

"יש פוטנציאל צמיחה וסינרגיה בין היסעים (פעילות למשל של הסעות לבתי ספר או שאטלים של עובדים לחברות גדולות, ח"ש) עם תחבורה ציבורית. אחרי שהשקענו בבון תור והשתלטנו על מטרופולין ביצענו אינטגרציה אנכית באופן מלא. זכינו בעוד אשכולות מאז".

בלשה: "התחבורה היא בליבת החיים של כל אזרח במדינה. מה שהכי מפריע, בטח בגוש דן, זה המצב התחבורתי. ראינו את זה קורה. הבנו את התחזיות של התנועה קדימה, ידענו שאין פתרון אחר מלבד תחבורה ציבורית, שצריך לתת פתרונות סבירים לאזרח הישראלי. מרכבות, רכבות קלות, מטרוניות, תחבורה שיתופית, מגוון של אוטובוסים שלא מרעישים ומזהמים עם סולר, נתיבי תחבורה ציבוריים ועוד. זה שוק שהולך ומתפתח".

 ג'נריישן נסחרת לפי שווי של 1.54 מיליארד שקל, הנמוך ב-15% מההון העצמי שלה וכאמור סיפקה עד היום תשואה סולידית אך לא מלהיבה מאז הנפקתה.

בלשה: "אין ספק שמחיר המניה שמשקף את השווי של ג'נריישן קפיטל צריך להיות מכפיל מסוים מעל ההון העצמי. ככה זה עובד בעולם. בישראל, משום שזה תחום חדש כנראה, השווי לא שם אבל אנחנו בטוחים שזה יגיע לשם".

"אנרגיה מתחדשת היא פוטנציאל אינסופי"

ג'נריישן פועלת בתחומי האנרגיה באמצעות מגוון החזקות. היא מחזיקה בין היתר בשליטה (50.6%) בסולגרין הציבורית שפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת (בעיקר פאנלים סולארים). ג'נריישן ביצעה את השקעתה בחברה בשנת 2018, כאשר מאז זינקה מניית סולגרין 120% ושווי ההחזקה זינק ל-237 מיליון שקל בעקבות צמיחה גדולה בצבר הפרויקטים שמפתחת ומקימה החברה מ-6 מגוואט ל-1.5 ג'יגוואט כיום.

מניית סולגרין נפלה ב-40% מתחילת השנה. איך אתם רואים את המשך ההשקעות בתחום?

בלשה: "מדובר בשוק צומח, אולי הכי צומח בעולם, עם פוטנציאל אינסופי של ביצוע. לא צריך לחפש פרויקטים אלא למצוא את הטובים ביותר. אין ספק שהמכפילים בענף היו עד לאחרונה גבוהים בהתאם למכפילים של חברות צמיחה, ועליית הריבית הפוטנציאלית גרמה לירידה מסויימת בשוויים של החברות הללו. אבל קיים שוני גדול בין חברות אלו לחברות הטכנולוגיה, שוק שהיה בועתי ועדיין יוצא ממנו הרבה אוויר".

כיצד שינתה הקורונה את תמונת העולם בתחום התשתיות? 

בלשה: "הקורונה הוכיחה בצורה ברורה את האיתנות הטמונה בנכסי תשתית. היא בהחלט יצרה לנו הזדמנויות, כמו העסקה עם יצחק תשובה (ג'נריישן רכשה אשתקד יחד עם רפק שתי תחנות כח בצפון הארץ מידי קבוצת דלק ב-367 מיליון שקל). הקורונה לא עצרה אותנו ותוך כדי המגפה הצלחנו לייעל תהליכים".

זינגר: "כמו שרואים גם מחוץ לישראל, סיכוני הביקוש בתחום התשתיות מגודרים. אין חשיפה לסיכונים לצד הביקוש בעולם התחבורה, תחנות הכח עובדות, כך גם האנרגיה המתחדשת, ייצור המים נמשך, הטיפול בשפכים. העולמות שלנו המשיכו לעבוד מסביב לשעון.

"נוצרים אתגרים חדשים, לא הכניסו למשל אנשים לתחנת הכוח בסגרים, כי היה צריך לשמור על הצוות שמפעיל את התחנה. אז כינסנו את כל המנהלים, נערכנו בצורה מאוד מקצועית ומערכתית. היינו חדורי מטרה להמשיך. במיוחד עם האתגר של הרציפות במתן השירות".

"יודעים לעבוד במשותף, זה כמו נישואים"

יוסי זינגר כיהן בעברו כמנכ"ל חברת ההחזקות גרנית הכרמל מקבוצת עזריאלי, שהחזיקה אז בחברות כגון סונול, סופרגז, טמבור ו-GES (שנרכשה בהמשך על-ידי ג'נריישן). ארז בלשה כיהן לצד זינגר בתפקידים בכירים בגרנית הכרמל וב-GES.

בלשה: "אנחנו 12 שנים ביחד. היה לנו ברור שאנחנו יודעים לעבוד במשותף ולהביא תוצאות עסקיות טובות. זה כמו נישואים, משהו שבאמת שהוא לא טריוויאלי בעולם העסקים. צריך לזה יכולות משמעותיות, גם של אמון והבנה והכלה. את הקמת הקרן יזמנו בשנת 2016. בבית קפה 'נחמה וחצי' ליד כיכר הבימה בתל אביב. יוסי בא עם הרעיון ולקח לי שניה וחצי להגיד: 'ברור', והתחלנו לעבוד".

זינגר: "אם הוא היה אומר 'לא' באותה פגישה ב-2016, אני לא חושב שהייתי הולך על זה. הבנו בצורה ברורה, לאן השוק הולך, מה האסטרטגיה שלנו, ואיך אנחנו רוצים לישם אותה".

קרן ג'נריישן קפיטל 

תחום עיסוק: קרן השקעה בתשתיות. בין נכסיה - תחנות כוח, אנרגיה ירוקה, תחבורה, התפלה ולוגיסטיקה
היסטוריה: הוקמה בשנת 2018 על ידי יוסי זינגר (יו"ר) וארז בלשה (מנכ"ל) כשותפות, בלי בעלי שליטה
נתונים: מעסיקה 15 עובדים במשרדיה שממוקמים בתל אביב

עוד כתבות

ענת כהן דייג, מנכ''לית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר

לא רק כדי לחסוך בהוצאות: קומפיוג'ן מסיימת את ההסכם עם BMS

חברת הביומד הישראלית תסיים את הסכם הפיתוח המשותף עם בריסטול מיירס, ותנסה להתמקד באינדיקציות העצמאיות ● מניית החברה צללה ביותר מ-90% מאז השיא לפני שנתיים

אולם קבלת הפנים בנתב''ג / צילום: יוסי זמיר

התיירים בינתיים לא נרתעים: ביטולי החופשות בשלב זה בשוליים

בשלב זה מבצע "עלות השחר" לא פוגע בתיירות לישראל: מסלולי הנחיתה אומנם שונו כדי שמטוסים יגיעו לשדה התעופה מכיוון צפון, אך מעבר לכך ברשות שדות התעופה מדגישים כי התנועה האווירית לישראל וממנה נמשכת כסדרה ● גם המלונות לא מדווחים על ביטולים משמעותיים עד כה

בניין היוקרה Murano at Portofino במיאמי ביץ' / צילום: Shutterstock

שנה לאחר קריסת הבניין במיאמי: מחירי הדירות באזור בירידה

הירידה במחירים משקפת את חששותיהם של הקונים בנוגע לבטיחות וצפי להוצאות של מאות אלפי דולרים על תיקונים

מסכי הטלוויזיה הסינית ביום חמישי. מראים את ניסויי הטילים של סין בעקבות ביקור פלוסי בטייוואן / צילום: Associated Press

מלחמת סין בטייוואן: שנת 1938 דופקת בדלת

סין חושבת שהיא הגיעה, או עומדת להגיע, לשוויון צבאי עם ארה״ב וגם שטייוואן רוצה לברוח ממנה ● התנהגותה בשבוע האחרון היא יותר מהוצאת קיטור ונראה שהיא מוכנה לקחת סיכונים שלא עלו עד כה על הדעת ● מנבכי ההיסטוריה חוזרים ובוקעים הקולות של שנות ה־30 של המאה הקודמת

ישיבת הממשלה השבועית, 31.7 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ יאיר לפיד: "המבצע יימשך ככל שיידרש"

גורמי מערכת הביטחון תמימי-דעים כי המבצע השיג את מטרותיו, ויש לשמר את ההישגים לקראת סיום הלחימה, אך בשלב הזה לג'יהאד יהיה קשה להסכים להפסקת אש כשאין בידיו שום הישג ממשי ● רה"מ יאיר לפיד: "אנחנו פועלים בצורה ממוקדת ואחראית על מנת לצמצם למינימום פגיעה בבלתי מעורבים"

אילון מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

שלושה חדרים ב-45 אלף דולר בלבד: הבית החדש של אילון מאסק

מאסק, שהונו נאמד בכ־270 מיליארד דולר, רכש את הבית בשל מיקומו – מרחק הליכה ממתקן שיגור של SpaceX ● המיליארדר סיפר בפודקאסט כי הבית כלל במקור שני חדרי שינה, אך הוא המיר את החניה לחדר נוסף וכיום יש בו שלושה חדרים: "זה בית קטן מאוד"

ניתוח טכני

ניתוח טכני: המהלך שיוביל את האירו למחיר של פחות מדולר יצא לדרך

רמת התמיכה של 1.09 דולר לאירו נפרצה מטה, וההיסטוריה מלמדת שכשדשדוש נפרץ, השוק יבצע מהלך זהה באורכו לעומק הדשדוש ● במילים פשוטות: האירו אמור להיחלש עד ל-0.945 דולר לפחות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

ארה"ב: דוח התעסוקה מותיר את מדיניות העלאת הריבית של הפד בנתיב האגרסיבי

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש יולי היה חזק, בניגוד לציפיות להאטה בכלכלה ● העסקה נרחבת וגידול בשכר העובדים בארה"ב מקשים על הבנק המרכזי להוריד את קצב העלאות הריבית בספטמבר הקרוב

יירוטים של כיפת ברזל, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

בכיר בג'יהאד האיסלמי: הפסקת האש תיכנס לתוקף בשעה 23:30

מסתמן: הפסקת האש עם הג'יהאד ● דיווח סוכנות הידיעות המצרית: מחר בבוקר יפתחו המעברים, קודם לדלק לתחנת הכוח, ובהמשך, חזרה לשגרה ● פיקוד העורף מנחה את תושבי עוטף עזה להיכנס למרחב המוגן עד להודעה חדשה ולא להמתין לצבע אדום

5 דברים שצריך לדעת על השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה לא פועלת היום ועוד 4 דברים שכדאי לדעת על השווקים

היום אין מסחר בבורסה ● נעילה מעורבת בוול סטריט ביום שישי לאחר דוח התעסוקה החזק ● הפסד כבד לברקשייר האת'וואיי ברבעון השני ● והאם הפד צפוי להמשיך במדיניות העלאת ריבית אגרסיבית?

מערכת כיפת ברזל במבצע ''עלות השחר'' / צילום: דובר צה''ל

האם מותר להיעדר מהעבודה בגלל הלחימה ומי זכאי לפיצוי מהמדינה?

האם להורים שלילדיהם בוטלו הלימודים מגיע פיצוי, מה דינם של עובדים שאינם מגיע לעבודה במפעל שהוכרז כחיוני, והאם ניתן לפטר עובדים שאינם מגיעים לעבודה במפעל שאינו ממוגן? ● המתיחות בדרום מעלה גם שאלות של זכויות עובדים ● גלובס עושה סדר

שוכרים עומדים בתור לראות דירה בתל אביב / צילום: איריס מושקוביץ'

האם שיטת המדידה החדשה של הלמ"ס תשקף את השינויים בשוק השכירות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שינתה את שיטת חישוב השינויים במדד שכר הדירה החודשי, לאור הפערים הגדולים בין נתוניה לנתונים שמפרסמות חברות פרטיות • אלא שגם בשיטה החדשה יש לא מעט בעיות, וכדי להגיע לאמת, כנראה צריך להשתמש ביותר משיטת מדידה אחת

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

הבעלים של החברה חשוד בהונאת משקיעים, הנאמן מבקש להחזיר אותה לפעילות

הנאמן הגיש דוח ראשוני לביהמ"ש, לפיו בקופת החברה יש 161 אלף שקל וחוב של 25 מיליון שקל ל-170 מלווים לחברה ● הוא מבקש להמשיך להפעיל את הקורסים בתחום הנדל"ן שמספקת החברה ● מוטי אברג'יל, בעלי החברה, משתף פעולה עם הנאמן, והחקירה ברשות ני"ע נמשכת

מגדלי טיילת דוד. השוכרים שילמו שנה מראש / צילום: יהונתן הונינג באדיבות נאות שירן תיווך

ארבע חניות, בריכה וחדר יין: כמה יעלה לשכור דירת יוקרה ומה תקבלו בתמורה

חדר שינה עם ריהוט בשווי של חצי מיליון שקל, רהיטים ביבוא אישי מצרפת תוצרת Roche bobois וחפצי אמנות מיוחדים • דירות היוקרה מושכרות בעשרות אלפי שקלים לחודש ומציעות מעבר למיקום גם סטנדרט אבזור גבוה במיוחד ● פרויקט מיוחד

נפרדים מההייטק הסיני. צילום: AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים הסינים נעלמו מההייטק הישראלי?

לפני עשור היו המשקיעים והתאגידים הסיניים "הדבר הבא" בהייטק הישראלי, עם עשרות משלחות מבקרים מדי שנה שהניבו השקעות רבות ● לחץ אמריקאי, יריבות הולכת וגוברת בין מזרח ומערב, אכזבה הדדית וגם שינויים כלכלים ופוליטיים בסין עצמה עצרו את שיתוף-הפעולה ● גלובס מתחקה אחר עלייתם וירידתם של הסינים מבמת ההשקעות בהייטק הישראלי

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

אלרוב לכלל ביטוח: הציגו פרוטוקולים וחוות-דעת בלתי תלויה לאישור רכישת מקס

פחות משבוע לתום הארכה שניתנה לכלל ביטוח להשלים את רכישת חברת כרטיסי האשראי, בעלת המניות הגדולה בחברה פנתה ליו"ר הדירקטוריון חיים סאמט ● "אין חולק כי עסקת מקס היא עסקה חריגה וגורלית, בין אם תתברר כעסקה מצוינת ובין אם תתברר כעסקה כושלת אשר, חלילה, תביאה לפי התהום", כתבו באלרוב

התחדשות עירונית  ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO

התחדשות עירונית בת"א: "הבניין התחיל להתפורר. העירייה המליצה לחזק אבל לא חייבה אותנו"

הבניין ברחוב בצלאל 9 בתל אביב נהרס לאחרונה ● לשמונה הדירות שהיו בבניין יתווספו עוד 15 דירות בתמהיל משתנה ● דירות בשטח 108 מ"ר נמכרות בכ-7.8 מיליון שקל

מחקר אחד בשבוע. איך מקשיבים לעובדים ממדינות שונות / צילום: Shutterstock

הפעולה הפשוטה והיומיומית שכל מנהל חייב לזכור לעשות

בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבותה של ההקשבה, וארגונים גלובליים כמו פייזר, IBM ופורד מעבירים לעובדים ולמנהלים הכשרות בנושא ● אבל מתברר שבתרבויות שונות צריך להקשיב בצורות שונות

 

דירת גן עם חצר ענקית בהרצליה הייתה חצי שנה על המדף. בכמה היא נמכרה?

אחרי חצי שנת שיווק, דירת גן עם שישה חדרים בהרצליה נמכרה ב-4.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

גל ההתייקרויות בשוק הרכב: קיה ויונדאי מעלות מחירים, בינואר צפויה טלטלה נוספת

מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים ע"י היצרנים ● בתוך כך, עדכון חדש של "המס הירוק" בינואר יביא להתייקרות של אלפי שקלים במכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית