גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת הביומד הישראלית אלפא תאו מפתחת טיפול חדשני לסרטן. האם היא תצליח?

עוזי סופר, מנכ"ל אלפא תאו שפיתחה טיפול לסרטן, מספר על המיזוג ל-SPAC ועל הצלחת המוצר ("אפשרנו למטופלים להגיע לטיפול חוזר, בינתיים אף אחד מהם לא הגיע") ● האם היא תוכיח יעילות יוצאת דופן ותשמור על שווי גבוה?

טיפול בטכנולוגיה של אלפא תאו / צילום: יח''צ
טיפול בטכנולוגיה של אלפא תאו / צילום: יח''צ

בתחילת 2022, כשבשוק האמריקאי החלו לקרוס עסקאות ה-SPAC (חברות נסחרות שהוקמו לצורך רכישת פעילות פרטית) בזו אחר זו, היו שחששו גם לעסקת המיזוג של חברת אלפא תאו (Alpha TAU). החברה הישראלית, המפתחת טיפול חדשני לסרטן, ביקשה להתמזג לתוך חברת SPAC בשם Healthcare Capital Corp, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר. אבל למרבה ההפתעה, זה בדיוק מה שקרה.

"הכנסנו את הגול בזמן פציעות, אחרי שהקהל כבר התייאש והתחיל להתקפל הביתה", צוחק מנכ"ל החברה, עוזי סופר, שאולי עדיין מוכר יותר לשוק ההון הישראלי מתפקידו כמנכ"ל הראשון של חברת המכשור הרפואי בריינסוויי. "זה היה ממש נס, ממש סיעתא דשמיא (סיוע מהשמיים)".

אלפא תאו , הנסחרת בבורסת נאסד"ק, מוזגה כאמור לפי שווי של כמיליארד דולר, אך אמש (רביעי) התרסקה בכמעט 20% וכעת שוויה עומד על 636 מיליון דולר, ירידה של כ-37% מאז המיזוג שהושלם בתחילת חודש מרץ

החברה החלה לצלול יחד עם השוק קצת אחרי ההנפקה, אך בחודש האחרון דווקא התאוששה היטב על רקע מספר חדשות טובות - ההודעה כי החברה תיכנס בקרוב לניסוי קליני רב-מרכזי במוצר שלה לסרטן ראש-צוואר ועור, וכן הודעה על כניסה לניסוי ראשון בסרטן הערמונית. אתמול, כאמור, רשמה ירידה חדה מאוד והשלימה ירידה של כ-55% מהשיא.

אלפא תאו מתמקדת במחקר, פיתוח ושיווק של טכנולוגיה לטיפול בגידולים סרטניים מוצקים, אשר פותחה בראשונה בשנת 2003 באוניברסיטת תל אביב. זוהי שיטה חדשה להקרנות לסרטן, אשר להערכת החברה תפתור חלק מן הבעיות ותופעות הלוואי בהקרנות הקיימות היום.

כעת השוק ממתין לתוצאות הניסויים של החברה, כדי לראות האם היא תלך בדרכה של נובוקיור  הישראלית, שפיתחה גם היא שיטת טיפול חדשנית בסרטן, שאינה תרופה וגם לא בדיוק מכשיר רפואי, ולאחר שהגיעה להכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה, היא נסחרת היום במעל 7.5 מיליארד דולר (לאחר ירידה של 67% במניה מהשיא אשתקד).

אלפא תאו עוד לא שם, כמובן, והאתגרים העומדים בפניה עוד רבים: להראות יעילות יוצאת דופן שתצדיק אימוץ של שיטת טיפול חדשה לחלוטין, להשיג שיפוי ביטוחי, ללמד את הרופאים לבצע את הטיפול. גם הלוגיסטיקה סביב המוצר לא טריוואלית. בשנים הבאות צפויה החברה לפרסם תוצאות במגוון סוגי סרטן. אם התוצאות ישארו מרשימות כמו בניסויים הראשונים ויהיו רלוונטיות לכמה אינדיקציות, אז יהיה הרבה יותר קל לצלוח את שאר האתגרים.

חברה ותיקה שהוקפאה והופשרה

אלפא תאו, שעדיין לא רשמה הכנסות, היא חברה ותיקה שעברה תהליך של הקפאה והפשרה. היא הוקמה באוניברסיטת תל אביב בתחילת שנות ה-2000 על-ידי פרופ' יצחק קלסון ופרופ' יונה קיסרי תחת השם אלתרה, אך ויכוחים בין בעלי מניותיה הרבים הובילו להקפאת פעילותה. ב-2016 גויס סופר לעשות סדר בחברה ולהקים אותה מחדש, גייס הון מבעלי מניות כמו Ourcrowd, מדיסון וונצ'רס, רגה ונצ'רס והמיליארדרים רונלד כהן ואלן פטריקוב, והחל להכניס אותה לניסויים קליניים.

עד לעסקת המיזוג ל-SPAC גויסו לחברה כ-70 מיליון דולר, ובמהלך הגיוס, כ-104 מיליון דולר. בהנפקה הצטרפו לחברה בעלי מניות מוסדיים מובילים כמו פידליטי (FMR) וברקליס. סופר הסביר בעבר לגלובס את שיטת הקרינה החדשה של החברה: "חלקיקי אלפא מייצרים קרינה מאוד קצרת טווח, שפוגעת בצורה עוצמתית ברקמה שנמצאת לידם, אך לא עוברת הלאה לרקמות הבאות". 

אלפא תאו פיתחה מעין "רסיסי" קרינה המוחדרים לתוך הגידול, אשר מתפרקים לאטומים פולטי אלפא. הם יכולים לנוע בתוך הגידול למרחק של כמה מילימטרים לפני שהם פולטים את חלקיק האלפא העוצמתי. ניתן לפזר את הרסיסים בתוך הגידול כך שהקרינה תשפיע על כולו, אך לא מעבר לו.

בשוק כבר קיימות טכנולוגיה בשם ברכיתרפיה, המבוססת על קרינה מגריענים קטנים בתוך הגידול, והיא בינתיים משמשת בעיקר לגידולים שטחיים, בחלק החיצוני של הגוף, וגם כך לא בדיוק השתלטה על השוק. אולם, אלפא תאו מאמינה כי ההבדל בסוג הקרינה, יאפשר חיסול סופי ומדוייק יותר של הגידול.

"אנחנו מכוונים לחולים הקשים יותר"

בינואר האחרון הודיעה החברה כי בניסוי הראשון שלה שנערך בארה"ב, בהובלת מרכז הסרטן המפורסם ממוריאל סלואן קטרינג, הצליחה להביא לנסיגה מלאה של כל הגידולים ב-10 חולים בסרטן עור ורקמות רכות. בדוחותיה האחרונים ציינה כי 98% מכל המטופלים בכל הניסויים שבחנו עד היום את המוצר שלה ברקמות עור, ראש וצוואר, השיגו נסיגה מלאה של הגידולים.

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: יח''צ

"האסטרטגיה של החברה היא תלת-שלבית", אומר סופר. "בשלב הראשון אנחנו הולכים על הגידולים היותר שטחיים כמו עור, צוואר וערמונית. אלה תחומים תחרותיים, אבל אנחנו מכוונים לחולים הקשים ביותר, שטכנולוגיות אחרות לא מועילות להם, או שהגידולים חוזרים אצלם.

"אחר כך אנחנו פונים לתחומים שאין להם היום בכלל פתרון, כמו כבד, לבלב ומוח. ובשלב השלישי, מטרת העל היא הגרורות. יש לנו סימנים לכך שהטיפול שלנו מפעיל את מערכת החיסון בסביבת הגידול, כך שתתקוף גם את הגרורות ותמנע את חזרתו של הסרטן, לפחות במקרים מסויימים".

החברה קיבלה כאמור לפני כמה שבועות אישור להיכנס לניסוי רב מרכזי בארה"ב בתחום הטיפול בסרטן העור, והוא יחל בחודשים הקרובים. כמו כן, בישראל יחל בקרוב ניסוי ראשון בטיפול בסרטן הערמונית, כלומר פעם ראשונה בגידול לא שטחי.

ציינתם שהגידולים נעלמו אצל 98% ממשתתפי הניסויים שלכם, אך האם הסרטן חזר?
"אם הסרטן חוזר, אפשר לבצע את הטיפול שוב. חוץ מזה, פתחנו ניסוי שבו אפשרנו למטופלים להגיע לטיפול חוזר, ובינתיים אף אחד מהם לא הגיע".

סופר מציין כי המודל העסקי של החברה מורכב אבל מאפשר רווחיות גבוהה יחסית. "אנחנו מייצרים את מקור הקרינה באופן אישי לכל מטופל על פי הצורה של הגידול שלו, וכיוון שהקרינה דועכת, חייבים לתת את הטיפול 24 שעות אחרי הכנתו. זו לוגיסטיקה מורכבת אך אני יודע להתמודד איתה".

אלפא תאו מעסיקה היום כ-100 עובדים בירושלים ובבוסטון, ויש לה מפעלי ייצור למקורות הקרינה שלה בשני מקומות אלה. בקופתה נכון לסוף הרבעון הראשון כ-114 מיליון דולר, אשר לדברי סופר יספיקו לה למימוש התוכנית הקלינית שלה בשנים הקרובות.

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים