גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק רשת חברתית לצעירים? טיקטוק מרחיבה את פעילותה ופוזלת להייטק הישראלי

הרשת החברתית זוכה לאהדה בקרב הדור הצעיר, וגם בהייטק הבינו את הפוטנציאל הגלום בה כדי לפנות לקהלים חדשים ● בימים אלה טיקטוק משיקה תוכנית בשיתוף קרנות הון סיכון ישראליות שתלווה סטארט־אפים במימוש צרכיהם: גיוס חברות פורטפוליו, עובדים ויזמים צעירים

טיקטוק מרחיבה את פעילותה ופוזלת להייטק הישראלי / צילום: Shutterstock
טיקטוק מרחיבה את פעילותה ופוזלת להייטק הישראלי / צילום: Shutterstock

השותפים בקרן ההון סיכון האמריקאית, רדפוינט ונצ’רס, אינם קהל היעד המרכזי של הרשת החברתית טיקטוק. המייסדים והמנהלים הבכירים חמורי הסבר, רובם גברים אמריקאים בעשור הרביעי והחמישי לחייהם, התייחסו עד לא מזמן לרשת החברתית כאל עוד אפליקציה שלכל היותר מרתקת את הילדים שלהם. אולם, בקרן האמריקאית הבינו שכדי לרתום את הדור הצעיר הבא של היזמים - חדשנות היא שם המשחק. לכן, בינואר נפתח לראשונה חשבון הטיקטוק של רדפוינט, שצבר תוך כחצי שנה כבר יותר ממיליון צפיות בסרטונים, קרוב ל-9,000 עוקבים ויותר מ-200 אלף לייקים.

השימוש שעושים ברדפוינט בטיקטוק הינו חלק ממגמה עולמית שחודרת גם לישראל. בקרנות הון סיכון, סטארט-אפים ועולם ההייטק בכללותו מבינים שהרשת החברתית איננה רק פלטפורמה שיתופית לילדים, אלא כלי נגיש לקהילות חדשות ולגיוס יזמים וחברות פורטפוליו. כעת, לאור ההצלחה ברחבי העולם, לגלובס נודע שבטיקטוק בוחנים לעבוד גם עם ענף ההייטק הישראלי ומשיקים תוכנית שמסייעת לאנשי השיווק להשתמש ברשת החברתית לקידום צרכיהם.

@redpoint Tell me now or I’m gonna throw up #corporatelife #vctiktok #venturecapital #tech #startup #comedy #sketch #impression #vc #heyboss ♬ original sound - Redpoint

תוכניות הכשרה לסטארט־אפים ישראלים

בישראל עומדים לרשותה של טיקטוק שני קהלים מרכזיים: הראשון - חברות ההייטק המקומיות, שוק ענק בן אלפי חברות, מהן של כמאה חדי קרן, שם מקווים ברשת החברתית להפוך לערוץ שיווקי נוסף, לצד פייסבוק, אינסטגרם ולינקדאין. הקהל השני הוא ענף ההון סיכון הישראלי - שם זיהו בטיקטוק צורך בקרב מנהלי ההשקעות להתקרב לדור היזמים על ידי הגברת הנוכחות במקום בו הם נמצאים בלאו הכי - הרשתות החברתיות.

בימים אלה טיקטוק משיקה בישראל את תכנית TikTok for startups, שנועדה לסייע למנהלים ואנשי השיווק להשתמש ברשת החברתית באופן שיטיב עם צרכיהם. בחברה בחנו במשך תקופה ארוכה את העבודה מול חברות ישראליות ומיפו את נקודות התורפה שלהן - כמו ההיכרות עם הזירה החדשה, התמצאות בשפה הטרנדית והעיצובית והמשאבים הנדרשים להפעלת חשבון טיקטוק.

התוכנית נועדה למלא את הפערים ואת החסמים שמקשיים על סטארט-אפים להגיע לקהלים חדשים, ולכן היא כוללת ליווי צמוד בשימוש בפלטפורמה ויצירת תכנים, הענקת שווי מדיה לתחילת פעילות והערכות ביצועים. התמיכה תימשך גם לאחר סיום התוכנית, כך מתחייבים בטיקטוק. כמו כן, לסטארט-אפים שישתתפו בתוכנית יפתח ערוץ ישיר לטיקטוק (TikTok for business), בו הם יקבלו הדרכה וליווי צמודים.

בימים האחרונים פורסם מטעם הרשת החברתית קול קורא לסטארט-אפים ישראלים בתחום המוצר הסופי לצרכן (B2C), ובטיקטוק שואפים שעד סוף השנה יהיו כמה עשרות חברות שישלימו את התוכנית. כחלק מהמיזם, בטיקטוק מעוניינים לשתף פעולה עם קרנות הון סיכון בישראל ולהציע להן לצרף את חברות הפורטפוליו שלהן. לדברי בכירים בחברה, כבר החלו מגעים עם קרנות רבות, בהן מבינים את הכוח שגלום ברשת החברתית לרתום את העוצמה לטובת חברות הפורטפוליו שלהן.

בישראל ניתן כבר לזהות סנוניות ראשונות לשימוש שסטארט-אפים עושים בטיקטוק כדי לפנות לקהלים חדשים. אקוויטי בי, סטארט-אפ ישראלי, מעניק תכניות מימון לעובדים בחברות הייטק שעוזבים את מקום העבודה שלהם ומעוניינים לרכוש את האופציות שעמדו לרשותם. לאחר השימוש בטיקטוק, בחברה הצליחו להוזיל את עלויות השיווק ולשפר את הקמפיינים שלהם.

אקוויטי בי הוא לא הסטארט־אפ היחיד שמסתייע בטיקטוק. גם בחברת guard.io, שמפתחת מוצר בתחום אבטחת מידע, מפרסמים בטיקטוק סרטונים המציגים את מגוון העובדים בחברה בשעות הבוקר: עובדת שנכנסת למשרדים עם כוס קפה ביד ומחשב ביד השנייה, העובד שאחראי על הזמנת ארוחת הצהריים בעבודה ועוד.

"העתיד הוא להבין את שפת הדור הצעיר"

בין קרנות ההון סיכון העולמיות שכבר פעילות בטיקטוק ניתן למנות את Index, Arra, Seb, ו-Redpoint. הסרטונים הפופלריים שמופיעים בחשבונות הטיקטוק של אותן קרנות זוכים לעשרות אלפי צפיות. בין היתר, הסרטונים מדמים סיטואציות שונות שיכולות להתרחש בתעשייה, ומטרתן למשוך את תשומת לב המשתמשים. כך לדוגמה, באחד הסרטונים שפורסמו בחשבון של רדפוינט ונצ’רס מצולם עובד שמשתף מסך עם הבוס שלו במהלך שיחת וידאו, כשהכותרת המלווה את הסרטון היא "איך אומרים לבוס שרוצים להתפטר". בסרטון אחר עובד מביע חשש בפני הבוס שלו לחזור לעבוד במשרדים בעקבות הקורונה, אך בה בעת חוגג במסיבות.

על פי נתוני החברה, תחום ה-VCTOK (השם שנקבע לסרטונים מתחום הון סיכון בטיקטוק) צומח בהתמדה ברשת החברתית. למשל, ההאשטאג #investor צבר מעל 1.2 מיליארד צפיות ו-@entrepreneur צבר למעלה מ-22 מיליארד צפיות. כך, באמצעות הטיקטוק, מנהלים בקרנות יכולים למצוא כישרונות חדשים, לאתר השקעות ולמשוך קהלים חדשים לחברות הפורטפוליו שלהן.

דני כהן, שותף מנהל בויולה ונצ’רס, קרן הון סיכון שפעילה ברשתות החברתיות, מסביר ששיתוף הפעולה עם טיקטוק הוא חשוב, בטח אם הדור הצעיר נמצא שם. "אנחנו מאמינים במיוחד בפוטנציאל של סטוריטלינג דרך סרטוני וידיאו קצרים, והעתיד הוא להבין את השפה של הדור הצעיר בפלטפורמה הזו, כדי למצוא את הדור הבא וההמשך של ההייטק", הוא סבור.

גם מרב מלובן, מנהלת שיווק בקרן ויולה, רואה בשיתוף פעולה עם טיקטוק כדרך פוטנציאלית להגיע ליזמים חדשים. "אם בעבר קרנות איתרו בעיקר בוגרי יחידות טכנולוגיה, היום אפשר למצוא לא מעט יזמים שהם אנשי מרקטינג ומכירות", אמרה. "לכן, אני חושבת שהם גם יותר פעילים ברשתות כמו טיקטוק. מדובר בפוטנציאל לבניית מותג גם בפני עובדי הסטארט-אפים שבהם השקענו. אנחנו מאמינים גם שהדור הצעיר של השותפים יוביל את זה".

@wix

Create valuable content that’ll win Google’s favor and boost your SEO ranking. It’s time to get to work.

♬ Radio Rota Shot - Official Sound Studio

בעולם ההייטק מבינים את היתרון בטיקטוק

לא רק קרנות הון סיכון נעזרות ברשת החברתית כדי להגיע לקהלים חדשים. רבים נוספים בעולם ההייטק רואים בטיקטוק שוק פוטנציאלי אדיר להצלחת חברות טכנולוגיה שונות. לחברות כמו פלייטיקה, מאנדיי, פייבר ו-וויקס יש כבר חשבונות ברשת החברתית הצומחת.

כך לדוגמה, לחברת וויקס יש כ-31 אלף עוקבים בחשבון הטיקטוק, והעמוד זוכה לכ-620 אלף לייקים. בחשבון הרשמי של החברה מתפרסמים טיפים לאתרים וליוצרי תוכן, כמו אלו שמופיעים בתוכנית הרשת שלה, The WixeCommerce Show, שעוסקת במגוון נושאים: אמון הגולשים ברשת, היתרונות באפליקציות לעסקים ועוד. כך פועלת החברה כדי למשוך כמה שיותר גולשים ועובדים בתחומים הרלוונטיים.

עידן סגל, האחראי על הסושיאל ועל הקידום האורגני ב-וויקס, סיפר על השימוש ברשת החברתית הפופולרית. "טיקטוק גורמת למותגים להתנהג כמו משפיענים", אמר סגל. "יש אנשים שחושבים שצריך עכשיו להביא צוותי הפקות וידיאו וזה יעלה יותר ויהיה יקר. בעיני, זה הפוך, טיקטוק מוזיל לנו את ההפקה. כדי שזה יהיה אותנטי ונכון זה לא צריך את העריכה הכי מקצועית".

עוד הוסיף סגל: "האלגוריתם של טיקטוק מרים כוכבים בין לילה כי הוא מזהה טרנדים. זה מחייב אותנו להיות דינמיים. הסרטונים הם יותר אותנטיים, אישיים וקצרים. אנחנו משנים את התפיסות שלנו תוך כדי תנועה".

לצד היתרונות של הרשת החברתית, חשוב לזכור שהפעילות ברשת החברתית לא חפה מביקורת. לאחרונה התפרסם תחקיר באתר באזפיד ניוז, בו עובדים הצהירו שמהנדסים סינים חדרו למידע של משתמשים אמריקאים. האם זה יפגע בחדירה של טיקטוק לשוק הייטק? ימים יגידו.

עוד כתבות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים