גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אמנון המתמלל": המיזם של הישראלי שמאס בהודעות קוליות בוואטסאפ

לשילה מגן נמאס מההודעות הקוליות בוואטסאפ, והוא ניסה למצוא פתרון שיהפוך אותן לטקסט ● הפתרון שלו הוא בוט שמופיע כאיש קשר באפליקציה וממיר את ההקלטה להודעה כתובה ● לרוב השירות מספק את הסחורה, אך מומחי פרטיות מזהירים: שימו לב לאותיות הקטנות

אפליקציית וואטסאפ / צילום: Shutterstock, Wachiwit
אפליקציית וואטסאפ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

התרחיש בו מקבלים הקלטה בוואטסאפ ובדיוק אי אפשר לשמוע אותה הוא מצב מוכר ונפוץ בקרב משתמשי האפליקציה. יזם ומפתח ישראלי מעוניין לפתור את הבעיה, ולכן המציא את "Amnon The Transcriber" - בוט שיקבל את ההקלטה, ויהפוך אותה לטקסט בפשטות. בימים האחרונים העמדנו את אמנון המתמלל לבדיקה, ובחנו אם כדאי להשתמש בו.

המטרה: נוחות, ויותר חשוב - הנגשה לכבדי שמיעה

הבוט הוא מעין איש קשר שנשלח בוואטסאפ, ללא צורך לשמור אותו בנייד - אליו מעבירים את ההודעה הקולית, ומקבלים בחזרה תמלול של ההקלטה אחרי כמה שניות. מי שעומד מאחורי הבוט הוא שילה מגן, אחד המפתחים שפורסם לפני כמה שבועות כששחרר את הבוט לקביעת תורים לדרכונים, שבסופו של דבר נחסם.

נכון לעכשיו, הבוט מוגבל לרשימה מצומצמת של אנשים שבוחנים את הכלי. בין המגבלות שמגן החליט להציב בבוט: יהיה אפשר לשלוח אליו הקלטה של עד דקה, ובעברית. "אנחנו לא רוצים שאנשים יעשו שימוש לרעה, כמו לדוגמה להעלות פרקים שלמים של פודקאסטים וספרי אודיו. אני לא רוצה שאנשים ישתמשו בפלטפורמה לשימושים רעים", הוא אומר. בנוסף, הפרויקט נועד לשימוש ישראלי בלבד, ולא נועד להיות סטארט-אפ בינלאומי חדש או פרויקט גדול, אלא רק לפתור לישראלים בעיה ברורה.

"בעיקרון, התחלתי את זה בשביל עצמי. ראיתי שאני בפגישות כל היום ואני לא יכול להקשיב להודעות קוליות תוך כדי פגישה", מציין מגן. כחלק מתהליך הפיתוח, הוא גילה שימוש הרבה יותר חשוב בבוט הזה - כבדי שמיעה. "תוך כדי הפיתוח של הדבר הזה, ראיתי שהייתה אפליקציה שנקראת "תכתוב אחי" וזו הייתה אפליקציה חיצונית שנסגרה. כשהסתכלתי על עמוד הפייסבוק שלהם, ראיתי חירשים וכבדי שמיעה ששואלים מדוע האפליקציה נסגרה, ואומרים 'הייתם המוצא האחרון שלי'". לכן פרסמתי בטוויטר שלי שכל כבד שמיעה שרוצה להצטרף לבטא, יקבל גישה מלאה בלי הגבלות", סיפר מגן.

לדבריו, הוא לא עושה זאת כדי להתעשר או להקים חברה גדולה: "אני עושה את זה כשירות לציבור, אני עושה זה בשביל הכיף. הקוד פתוח לחלוטין וכל מי שרוצה יכול לראות. אני רוצה שאנשים ילמדו מהקוד או יעירו הערות".

ביצועים: הבוט עובד טוב, אך יש מקום לשיפור

בימים האחרונים, הכלי נבחן באמצעות הקלטות שונות. מן הבדיקה עלה כי אמנון בסך הכל עושה את עבודתו בצורה טובה, אם כי הוא מפספס בנקודות מסוימות. ראשית, אם הדובר בהקלטה מדבר במהירות גבוהה, אמנון לא יזהה את המילים כמו שצריך ויתמלל אותן בצורה שגויה. שנית, הבוט לא יודע לזהות מילים בלועזית שאינן בשימוש נפוץ. "אמנון לא אוהב הייטקיסטים, כי אנחנו מדברים בשפה מתובלת עם מילים כמו 'קפסיטי' ו'ספרינטים', והוא לא יודע איך להתמודד עם זה עדיין", מסביר מגן. בנוסף, כשאמנון לא מבין את ההקשר, הוא עשוי לפספס את המשפט כולו.

מעבר לזה, התוצאות לא מדויקות כל הזמן, בטח אם תנאי הסאונד לא טובים. מגן אומר שהוא מוסיף תיקונים, וגם מציין כי הבוט עוד ב"תהליכי למידה": "לדוגמה, עבור כל תמלול המנוע מציע ציון. הוא יכול להגיד שהתמלול מדויק בסבירות של 87%". לדבריו, הוא מתכנן לפרסם את הסטטיסטיקות לאורך זמן, משום שהוא רוצה לחשוף כמה שיותר מידע.

בעיה נוספת שהתגלתה בעת השימוש בבוט: הוא לא מקבל קבצי סאונד רגילים. אמנון יודע לתמלל רק אודיו בפורמט ההקלטה של וואטסאפ, כלומר קבצים עם סיומת ogg. אם תחליטו לשלוח אליו לתמלול קובץ mp3, תקבלו הודעת שגיאה. מגן אמר כי בעתיד הבוט יוכל לתמוך גם בהקלטות רגילות.

פרטיות: הבוט מתחייב לשמור על המידע, אבל חובה להיזהר!

חובה להדגיש - המידע שלכם מההקלטות נמצא על השרתים שמעורבים בשירות הזה. ההקלטות נשמרות בשרתי מטא (פייסבוק לשעבר), אשר וואטסאפ בבעלותם. לדברי מגן, הוא היה יכול לשמור את ההקלטות אצלו, אך הוא בחר שלא לעשות זאת. עם זאת, התמלולים עצמם אכן נשמרים בשרתים של גוגל ובשרתים שלו, אבל אלו מוצפנים במאגר המידע.

"אני אסגור את המיזם הזה, לפני שאני אמכור פיסת מידע על משתמש", מתחייב מגן, ומוסיף: "אני לא מתעניין בזה ולא מתעסק בזה". הוא מציין כי גם אם הוא רואה את התמלול, הוא לא יודע מי אמר את הדברים ומאיפה המידע עצמו מגיע. בשרתים שלו הוא רואה את התמלולים השונים עבור סטטיסטיקות, כדי לראות איך אנשים משתמשים בשירות, ולא כדי למכור דאטה.

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, שבעבר הקים את הרשות להגנת הפרטיות - מוסיף על דבריו של מגן וקורא לערנות המשתמשים ברשת באופן כללי. "חשוב לדעת שברגע ששירות (במקרה הזה וואטסאפ) מבוסס על שימוש בכלי אחר של פלטפורמה אחרת (במקרה הזה, גוגל) - הרי שכל מדיניות השימוש במידע כפופה גם למדיניות השימוש של אותה פלטפורמה. במקרה הספציפי הזה, מדובר במדיניות השימוש לא רק של וואטסאפ אלא גם של גוגל. הציבור צריך להיות מודע שהמידע שלו נמצא בשימוש על ידי גוף נוסף", כך הכהן.

הכהן מנצל את ההזדמנות כדי לעודד את המשתמשים לשים לב היכן מפזרים את המידע ברשת, ולהעלות את המודעות בנושא: "תוודאו שהמידע שאתם מעבירים וחושפים אינו מידע רגיש מבחינתכם - כל אחד והגדרתו לרגיש. כאמור, העברת מידע לפלטפורמה אחרת, משמעותה שהשימוש במידע האישי שלנו כפוף לכללים של אותה פלטפורמה. לכן, השימוש במידע יכול להיות למטרות אחרות מאלו שתכננו מלכתחילה כאשר נרשמנו לשירות המקורי - למשל, לצרכים מסחריים, הצגת פרסומות ועוד".

השלב הבא: לבנות מודל עסקי לשם תחזוקת המערכות

כאמור, מגן מקבל משכורת מחברת הייטק בישראל, והוא לא מתכנן לעשות מהמיזם כסף גדול. אבל הוא מסתכל על העתיד כדי לתחזק את אמנון בטווח הרחוק. "עלויות התמלול לא זולות. המערכת רצה על שני עננים: על AWS, ומנוע התמלול רץ על הענן של גוגל. המחירים לא זולים. זאת אומרת, אני לא יכול לשחרר את אמנון לכולם, כי בסוף זה יורד מהכיס שלי", הוא מסביר.

לפי התכנון, אמנון ייפתח בקרוב לחודש של שימוש לכולם, כדי שמגן יוכל להבין איך אנשים משתמשים בזה ולבנות מודל עסקי. הוא עושה זאת כדי שאמנון יוכל "לכלכל את עצמו" ולא יפסיד כסף. המגבלות עתידות לרדת בהתאם למודל התמחור שהוא יפתח עם הזמן. חוץ מזה, הוא אומר שהוא רוצה לשחרר את הכלי לכבדי שמיעה בצורה מורחבת.

בשורה התחתונה: הכוונות טובות, הזהירות חשובה והתיקונים נדרשים

אמנון המתמלל הוא פתרון נהדר למי שלא מעוניין או לא יכול לשמוע הקלטות קצרות בוואטסאפ. אמנם הבוט החדש עדיין לא מצליח לגמרי ויש מקומות חשובים שצריך לשפר בהם את השירות, אבל נראה שמגן פועל כדי לספק שירות שמאוד נצרך כיום.

הכוונות של המפתח טובות, אך זו הזדמנות חשובה לשים לב למידע שאנחנו נותנים ברשת (כך לדוגמה, נמליץ שלא לשלוח הקלטה עם פרטי כרטיס האשראי שלכם לאמנון). אחרי שייווצר מודל עסקי על ידי מגן, יש כאן פוטנציאל להפוך לכלי מפותח, בעל יכולות משופרות ומדויקות ששווה להוציא עליו כסף.

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה