גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחרות בין ארה"ב לסין עברה להתמקד בשיעור הצמיחה

ההצהרה של ביידן על כך שהתמ"ג של ארה"ב עשוי לצמוח מהר יותר השנה מזה של סין פגעה בעצב חשוף בבייג'ינג

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג, בייג'ינג 2011 / צילום: Associated Press, Lintao Zhang
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג, בייג'ינג 2011 / צילום: Associated Press, Lintao Zhang

שני מנהיגי המעצמות הגדולות בעולם המתמודדים עם אתגרים כלכליים במדינותיהם ממקדים את התחרות ביניהן בשאלה באיזו משתי המדינות יש צמיחה חזקה יותר.

בחודש יוני הנשיא ג'ו ביידן הצהיר פעמיים שהכלכלה האמריקאית עשויה לצמוח השנה יותר מהר מהכלכלה הסינית בפעם הראשונה מאז 1976. ההצהרות האלה, שהבית הלבן אמר שהן מבוססות על הערכות עצמאיות, פגעו בעצב חשוף בבייג'ינג, כך על פי יועצי מדיניות וכלכלנים סיניים המייעצים לממשלה.

כשנשיא סין שי ג'ינפינג חזר באופן לא צפוי על יעד הצמיחה של סין, כ־5.5%, בשבוע שעבר, היה נראה שהוא מכוון את המסר שלו באופן חלקי לבית הלבן.

בסין, נתון הצמיחה השנתית תמיד היה הנתון המעניין ביותר, שלא כמו ארה"ב, שם האינפלציה ושיעור האבטלה מקבלים את רוב תשומת הלב. ובמשך עשרות שנים, זו לא הייתה תחרות כלל, כשהצמיחה הסינית הייתה בשיעורים דו ספרתיים. כעת, יעד הצמיחה שסין קבעה לעצמה הוא הנמוך ביותר מזה 30 שנה, אבל כלכלנים אומרים שהוא עדיין יהיה קשה להשגה כל עוד נצמד הנשיא שי למדיניות "אפס סובלנות" כלפי הקורונה.

סין: לחץ פוליטי גובר על שי

צמיחה איטית יותר מסבכת לנשיא שי את הנרטיב שהוא חוזר עליו בשנים האחרונות: "המזרח עולה בעוד המערב שוקע". לפי הנרטיב הזה, ביצועי התמ"ג החזקים של סין וכמות מקרי הקורונה המועטה יחסית מהווים נושאים מרכזיים בסדר היום המקומי.

בינתיים, הכלכלה האמריקאית חזרה בעוצמה מהזעזועים הקשורים לקורונה, הודות לחיסונים והסיוע הממשלתי הנרחב, וזאת למרות שהאינפלציה הגבוהה כיום הובילה את הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בקצב המהיר ביותר זה 40 שנה. עקב כך התחזית למיתון גדלה. הבנק העולמי צופה לארה"ב השנה צמיחה בסדר גודל של 2.5% ולסין צמיחה של 4.3%.

 

הבטחתו של הנשיא הסיני לגבי התמ"ג לאחרונה מצביעה על הלחץ הפוליטי הגובר לוודא שסין עוקפת את ארה"ב בשנה שבה שי מנסה לחזק את התמיכה בו לקראת ניסיון להבטיח לעצמו כהונה שלישית כנשיא, כך אומרים היועצים לממשלה והכלכלנים.

גורמים בכירים בממשל הסיני אומרים שהנשיא שי נחוש להיצמד ליעד הצמיחה המקורי, 5.5%, כדי להבטיח שהצמיחה הסינית עוברת את זו של ארה"ב, אפילו אם בסופו דבר היא לא תגיע ליעד. "אחרת, איך הממשל ימשיך לספר את הסיפור של 'המזרח עולה והמערב שוקע", אמר כלכלן סיני בעל קשרים לממשלה.

ביידן ושי מתמודדים כעת עם אתגרים גדולים במדיניות פנים. "הם הפכו את שיעור התמ"ג לתחרות איזו מדינה צומחת יותר מהר", אמר ארתור קרובר, שותף מייסד ומנהל מחקר ב־Gavekal Dragonomics, משרד לייעוץ כלכלי. "זה חשוב מבחינה פוליטית לשניהם", הוא אמר.

להתחרות עם סין מעמדת כוח

ביידן, שאמר שארה"ב תתחרה עם סין מעמדת כוח, נלחם באינפלציה גבוהה לקראת בחירות האמצע לקונגרס שיתקיימו בנובמבר.

בטור דעה מסוף מאי, שפורסם בוול סטריט ג'ורנל, שבו שטח את תוכניתו להילחם באינפלציה, ביקש ביידן להציג את הכלכלה האמריקאית כחזקה. לדבריו, "ארה"ב עשויה לצמוח השנה מהר יותר מהכלכלה הסינית בפעם הראשונה מאז 1976". הוא חזר על הדברים בציוץ מ־7 ביוני, בו ציטט תחזיות של מומחים עצמאים שצפו שלצמיחה בארה"ב יש סיכוי לעקוף את הצמיחה בסין השנה. "אמריקה נמצאת היום בעמדה כלכלית חזקה יותר מכמעט כל מדינה אחרת בעולם", נכתב בציוץ של ביידן.

כדי לעמוד ביעד הזה ביידן קורא לקונגרס להעביר חוק שיחזק את התחרותיות של ארה"ב מול סין. עם זאת, יש גורמים בממשל שחושבים שהסרת המכסים ממגוון מוצרים סיניים יכולה לעזור לארה"ב להוריד את האינפלציה. נושא זה צפוי לעלות בשיחה שתיערך בין הנשיא האמריקאי למקבילו הסיני בשבועות הקרובים.

עד החודשים האחרונים, המנהיג הסיני היה נראה חסין בפני כל אתגר. הוא עדיין צפוי להבטיח לעצמו עוד חמש שנים בשלטון - שינוי מהתקדים האחרון - אבל במצב הכלכלי העגום ההולך ומתהווה, נסוג הנשיא מחלק מהדברים שעמדו בראש סדר העדיפויות שלו, כמו למשל המאמץ הלאומי לגרום לעשירי סין להתחלק בעושרם.

הסגן של הנשיא שי, ראש הממשלה לי קקיאנג, הצליח לאחרונה להגדיל את השפעתו בניהול הכלכלה לאחר ש"התחבר" לחששות של חברי המפלגה הקומוניסטית מפני ההאטה בצמיחה והעלייה באבטלה. זו ככל הנראה השנה האחרונה בה לי מכהן בתפקיד.

סקרי קורונה, האטה, ביקוש והיצע

כשחזר שי על יעד התמ"ג של סין ב־22 ביוני - בעת שנשא דברים באופן מקוון למנהיגי ברזיל, הודו ודרום אפריקה - הייתה זו הפעם הראשונה מאז פגישת ההנהגה הסינית באפריל, שבה הודגשה מחדש החשיבות של ייצוב הכלכלה. מאז, עם זאת, סגרי קורונה חוזרים החריפו את ההאטה ופגעו באופן הרסני גם בביקוש וגם בהיצע.

בימים האחרונים, עם ההפחתה במספר המקרים, הממשלה הסינית מקלה את הגבלות הקורונה, כולל הפחתה של זמן הבידוד לנוסעים המגיעים לסין ממדינות זרות. מחקר של Gavekal מראה שמספר הערים שנמצאות תחת סוג כלשהו של סגר אחראיות לכ־5% מהתמ"ג של סין - ירידה מכמעט 50% מאמצע אפריל. עם זאת, "כל עוד הם לא מוכנים לשנות את ספר הכללים של הקורונה, הם מכינים עצמם לסגרים חדשים כשיצוצו התפרצויות חדשות", אמר קרובר.

השבוע, שי הגן על מדיניות האפס קורונה שלו וטען כי לסין יש את "היכולת והעוצמה" ליישם מדיניות כזו עד שיושג הניצחון המיוחל על המחלה. במקביל, מספר 2 שלו, לי קקיאנג, הדגיש את החשיבות של הנעת הכלכלה מחדש ורמז שסדר העדיפויות שלו שונה משל הנשיא.

מועצת המדינה הענישה באחרונה כמה ערים על נקיטת צעדי הכלת קורונה מוגזמים מדי והגבילה את המימון מהממשלה המרכזית לבדיקות המוניות המבוצעות על ידי ממשלות מקומיות - מרכיב חשוב במדיניות אפס קורונה של שי.

בין עיקרי המדיניות שמעודדת צמיחה שקבע לי, ישנן הטבות־מס והחזרים לעסקים, הארכות הלוואה לצרכנים וחברות, ומימון קל יותר לפרויקטים של תשתית. עם זאת, כלכלנים רבים אומרים שבייג'ינג עושה מעט מדי לעידוד הצריכה בזמן שהיא ממשיכה לערום עוד ועוד השקעות הממומנות על ידי חוב, שיחריפו את חוסר האיזון בכלכלה הסינית.

"מה שהכלכלה באמת זקוקה לו הוא תמיכה בצד הביקוש, והמשמעות היא רשת הגנה חברתית גדולה יותר והעברות כסף לאנשים פרטיים בצורת העלאות שכר", אמר מייקל פטיס, פרופסור לפיננסים באוניברסיטת פקינג. "זו הדרך היחידה לעודד את הצריכה ואיתה, את ההשקעה בעסקים".

רוב הכלכלנים כעת צופים שסין תחמיץ את יעד הצמיחה שלה השנה, והתחזיות כעת נעות בין צמיחה של 4% להתכווצות קלה. ועדיין, אנליסטים רבים, כולל בבנק העולמי ובקרן המטבע הבינלאומית, צופים שסין בכל זאת תצליח יותר מארה"ב, שכלכלנים רבים צופים לה מיתון עד סוף השנה.

מנהיגים סינים כבר שואפים שנים רבות להאפיל על ארה"ב מבחינה כלכלית. המנהיג מאו צה דונג אמר בשנות ה־50 שמטרתה של סין היא "להדביק את בריטניה ולעקוף את ארה"ב", כשעודד את המדינה לייצר פלדה בזמן "הזינוק הגדול קדימה".

אחרי שהמנהיג דנג שיאופינג הציג ב־1978 את תקופת "הרפורמה והפתיחות", סין צמחה במהירות במשך שנים מכלכלה דומה לזו של מקסיקו בסוף שנות ה־70 לכלכלה בגודל זו הצרפתית בתחילת שנות ה־2000. מאז סין עקפה את יפן ככלכלה השנייה בגודלה בעולם אך היא עדיין מפגרת אחרי הכלכלה האמריקאית.

כבר זמן רב שכלכלנים בטוחים שהכלכלה הסינית תעקוף את זו האמריקאית בתוך כמה שנים. כעת חלקם מזהירים שחזרה למעורבות גדולה יותר של המדינה בכלכלה לצד האטה בצמיחה בפריון כתוצאה ממנה ובשילוב התכווצות של כוח העבודה עלולים למנוע מסין מלעקוף את ארה"ב אי פעם.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס