גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיצוץ 10% מהטיסות ומענק של 4,500 אירו: באירופה מנסים להתמודד עם הכאוס בתעופה

בגרמניה ייאפשרו הנפקת בזק של 2,000 ויזות עבודה לטורקים בעלי ניסיון ● בבריטניה מתכננים "לקצר תהליכים" ולאפשר ביצוע בדיקות ביטחוניות לעובדים תוך כדי הכשרתם ● ובאירלנד נערכים להצבת חיילים לסיוע בנמלי התעופה ● ביבשת הישנה מחפשים פתרונות למשבר ● הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד 

העומס הגדול בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
העומס הגדול בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein

 

אירופה מתמודדת בימים אלה עם כאוס תחבורתי בממדי ענק. שדות תעופה לא מתפקדים, שביתות למכביר, מחסור חריף בעובדי בידוק ביטחוני ולעתים גם תקלות מחשב, חברו יחד ליצירת תורים ארוכים, לוח טיסות רווי ביטולים וערימות של מזוודות נטושות שמאפיינים את קיץ 2022, שרק מתחיל. על רקע המצוקה והדיווחים על המצב הקשה, מנסים חברות התעופה, נמלי התעופה וממשלות היבשת הישנה לאמץ כמה צעדים בניסיון לפתור את המשבר.

משכורות נאות לעובדי תעופה ממדינות זרות

בגרמניה הודיעה הממשלה בשבוע החולף על כוונתה לאפשר גיוס חירום של עובדים טורקיים לענף התעופה. לפי תוכניות שפורסמו בתקשורת הגרמנית, הממשלה בברלין מתכוונת לאפשר הנפקת בזק של 2,000 ויזות עבודה לתושבים טורקים בעלי ניסיון בתחום, ולאפשר לנמלי התעופה הנאבקים במחסור בכוח אדם מתאים לאייש את המשרות החסרות.

 

"אנחנו נחושים לספק עזרה מיידית בטווח הקצר", אמרה שרת הפנים ננסי פזר, על רקע דיווחים על תורים של ארבע שעות בנמל התעופה של דיסלדורף, תמונות של מאות מזוודות נטושות בפרנקפורט וביטולי טיסות המוניים. "נאפשר להשתמש בעובדים זרים, בעיקר מטורקיה, ונספק להם במהירות אישורי שהייה ועבודה.

ברלין גם התחייבה להעביר את העובדים החדשים בידוק ביטחוני תוך שבועיים עד חודש, במקום "חודשיים עד שלושה" כפי שנעשה עד כה. בטורקיה דיווחו על היוזמה הגרמנית, ועל משכורות מוצעות של 4,000 עד 6,000 אירו בחודש לעובדי תעופה שיעברו לכמה חודשים לגרמניה.

בעקבות החשש הביטחוני, הרשויות הבהירו כי העובדים לא ייטלו חלק בבידוק הביטחוני שעוברים הנוסעים. עם זאת, דווקא בתחום זה חסרים הכי הרבה עובדים. לפי הדיווחים, עובדים מנוסים רבים עזבו את התחום במהלך מגפת הקורונה, וההכשרה המורכבת והארוכה לעובדים חדשים מונעת הקלה מיידית בתחום. בצרפת, למשל, דווח כי חסרים כ־4,200 עובדים לנמל התעופה שארל דה־גול בפריז בלבד, וכי הבדיקה הביטחונית בלבד של חלק מהם - המאיישים את התפקידים הרגישים ביותר - לוקחת לפחות חמישה חודשים.

בד בבד, בבריטניה התחייבה הממשלה "לקצר תהליכים" ולאפשר ביצוע בדיקות ביטחוניות לעובדים תוך כדי הכשרתם, ולא כתנאי לפני שהם מתחילים בה. חברת "בריטיש איירווייז", למשל, פיטרה כעשרת אלפים עובדים במהלך מגפת הקורונה וכעת נאבקת לגייס אותם מחדש.

היענות לדרישות השכר של הדיילים

אחת הסיבות שאירופה הפכה למוקד העולמי של ביטולי טיסות, עיכובים ושיבושים, היא מאבקי עובדים שמתנהלים במקביל למצוקה החמורה בכוח אדם ולשלל הנסיבות האחרות שתורמות לכאוס. על רקע האינפלציה ההולכת הגוברת באירופה, שבמדינות מסוימות כבר הגיעה לשיעורים דו־ספרתיים, דורשים ארגוני עובדים המייצגים בעיקר את הדיילים - אך גם טייסים ועובדי כבודה - העלאות שכר משמעותיות. שביתות ואיומים בשביתות שיבשו באופן משמעותי את הטיסות בשבועות האחרונים בנמלי תעופה רבים ברחבי היבשת הישנה.

דיילי חברות התעופה הזולות "איזיג’ט" ו"רייאנאייר" בבלגיה, ספרד ופורטוגל ביצעו לפני כשבוע שביתת אזהרה למשך שלושה ימים. עמיתיהם ממדינות אחרות הצטרפו אליהם, והובילו לגל ביטולי טיסות. העובדים דורשים העלאת שכר משמעותית, מעבר לשכר המינימום שהם מרוויחים כעת. בספרד פרסם איגוד המייצג את הדיילים ב"איזיג’ט" נתונים שלפיהם הם מרוויחים כ־900 אירו בחודש בלבד בתור שכר בסיס. גם עובדי נמל התעופה שארל דה גול נוקטים עיצומים בימים האחרונים. הם דחו הצעה להעלאת שכר של 4%, והובילו לביטול של כ־20% מהטיסות בסוף השבוע האחרון.

בניסיון לפתור את המצב, חלק מהחברות כבר הסכימו לקבל את דרישות ארגוני העובדים, או להגיע להסכמה עמם. בגרמניה הסכימה חברת "איזיג’ט" להעלות את שכר הדיילים והטייסים ב־8% במשך השנה הקרובה, וכן לחלק להם מענק חד פעמי של כ־4,500 אירו. ההסכמה התקבלה לאחר שביתת אזהרה בת יום אחד. "אנחנו יודעים כי אלה זמנים קשים לעובדים שלנו", אמר מנהל החברה בגרמניה. מנגד, במקומות אחרים החברה עדיין מתקשה להגיע להסכמות. בספרד, לפי הדיווחים, דורש האיגוד העלאת שכר קבועה של יותר מ־30%. הוא כבר קבע יותר מעשרה ימי שביתה מתוכננים ליולי בלבד.

ביטול מקדים של טיסות וצמצום מספר הנוסעים

אחד הצעדים הראשונים של נמלי התעופה ושל חברות תעופה, שהתמודדו עם מצוקת כוח אדם בשבועות האחרונים, היה צמצום משמעותי במספר הטיסות. בניגוד לנעשה בחברת אלעל, למשל, הדבר אינו מתבצע "מהיום למחר", אלא קורה שבועות ואפילו חודשים לפני הטיסה המתוכננת. נמלי התעופה בלונדון, סכיפהול, בריסל ופרנקפורט כבר הודיעו על הפחתה של לפחות 10% ממספר הטיסות. חלק מהנמלים הודיעו על קיצוץ של 15% בתנועה בהם. הרעיון הוא שהפחתה או קביעת תקרה למספר הנוסעים תסייע לטפל כראוי בנוסעים שעוברים בנמל. ממשלת בריטניה אף הודיעה לחברות התעופה כי היא "תמחל" להן על אי שימוש במועדי המראה ונחיתה ששמורים להן ("סלוטים") במהלך הקיץ, ושהדבר לא ייחשב במטרה לגרוע מהן את המועדים בעתיד.

אבל בשטח, אפילו הפחתה זו ככל הנראה אינה מספיקה כדי להתמודד עם המחסור בכוח האדם. תמונות שהופצו ברשתות החברתיות מנמל התעופה סכיפהול שסמוך לאמסטרדם בסוף השבוע, למשל, הציגו תורי־ענק שהשתרכו הרבה מעבר לדלתות הנמל. הרשויות נאלצו להקים אוהלי ענק שבהם ימתינו מי שמגיעים לנמל - ארבע וחמש שעות לפני ההמראה.

תגבור בבקרת הגבולות ושליחת הצבא לסיוע

אף שרוב העומסים נובעים ממחסור באנשי בידוק ביטחוני, בדיילי קרקע ובסבלים המטפלים בכבודה, ממשלות באירופה התחייבו לעשות הכל כדי שהחלקים שנמצאים באחריותם לא יתרמו לעיכובים. פורטוגל, למשל, הבטיחה להכפיל את מספר העובדים בעמדות בקרת הגבולות עד לשבוע הנוכחי, בהשוואה למצב לפני כחודש. המדינה מתמודדת עם זרם גדול של תיירים בריטיים שצריכים לעבור. משטרת ספרד הודיעה כי פרשה כ־5,000 שוטרים בשדות התעופה כדי לסייע לנוסעים ולשמור על הסדר.

ממשלת אירלנד זכתה לכותרות בינלאומיות כאשר הציבה את הצבא בכוננות בשבוע האחרון כדי לסייע בנעשה בנמלי התעופה, למקרה שתהיה החמרה נוספת. "הצבא נמצא בכוננות לחודשים יולי־אוגוסט", הודיע שר החוץ האירי, שציין כי במידת הצורך ימלא תפקיד "בפרימטר הביטחוני החיצוני בלבד", של הנמל. המטרה, הסביר, היא לשחרר כמה מאות עובדים בנמל לטובת העבודה השוטפת בתוך הטרמינל. הוא הוסיף כי מדובר ב"מוצא האחרון".¿

עוד כתבות

2022 שוברת שיא בהגשת תביעות לפינוי דיירים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

משבר השכירות: שיא במספר תביעות הפינוי שמגיעות לבתי המשפט

על רקע עליית מחירי השכירות: בשבעת החודשים הראשונים של השנה נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר תביעות הפינוי נגד שוכרים - בעיקר בתל אביב והמרכז ● מנתוני "תולעת המשפט" עולה כי ברוב המקרים בעלי הדירות זוכים בביהמ"ש, אך ההליך עשוי להימשך שנים, והעלויות הנלוות לו גבוהות

סקר הסקרים

מבצע צבאי ראשון ללפיד כראש ממשלה, מה אומרים הסקרים על מפת הגושים?

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית בתוך שלוש שנים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● יום לאחר המבצע בעזה: גוש המפלגות התומכות בנתניהו נחלש ● העמוד מתעדכן באופן שוטף

אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף

וויקס מתייעלת: מפטרת כ-100 עובדים, מרביתם בחו"ל

מדובר על פחות מ-2% מכלל עובדי החברה ● החברה צפויה לפרסם מחר את דוחות הרבעון השני, ואנליסטים צופים שהיא תציג בדוחות הפסד נקי (Non-GAAP) של 42 סנט למניה

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

לעזוב קבוצה בשקט ולקבוע מי רואה שאתם מחוברים: הפיצ'רים החדשים בוואטסאפ

לעזוב קבוצה בשקט, לבחור מי יכול לראות אותנו כשאנחנו מחוברים, ולחסום צילום מסך במדיה שנשלחת פעם אחתמארק צוקרברג הכריז כי וואטסאפ מוסיפה תכונות אלה כדי שמשתמשים יוכלו לשלוט טוב יותר בשיחות שלהם  ● "נמשיך לבנות דרכים חדשות להגן על ההודעות שלך ולשמור אותן פרטיות ומאובטחות"

עפרה שטראוס, ציון בלס, גיורא בר דעה / צילום: שי יחזקל, סיון פרג', איל יצהר

מאחורי הקלעים של הטלטלה בשטראוס: למה פורש המנכ"ל ומי היורש המיועד

גורמים בענף מעריכים כי סיום כהונתו של גיורא בר דעה סוכם מראש, ללא קשר למשבר מפעל הממתקים ● המועמדים להחליפו צמחו בתוך החברה, כשהמוביל ביניהם הוא ציון בלס, העומד בראש חברת הקפה ● היעד האסטרטגי: הרחבת הפעילויות בארה"ב ופיתוח שווקים חדשים

עבודות בכביש / צילום: שלומי יוסף

התנועה לאיכות השלטון: חשש לניגוד עניינים במכרז של נתיבי ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"שית ולרשות החברות בחשש לניגוד עניינים במכרז שמוערך ב-600 מיליון שקל להחלפת גופי תאורה ● בתנועה טוענים כי בעלי עניין בחברה המייצרת תאורה חכמה ומספקת מוצרים לזוכה במכרז לקחו חלק מרכזי בניסוח התנאים ● תגובת נתיבי ישראל: "הטענות נבחנו וטופלו בצורה מקצועית ועניינית. אז כמו גם היום, מדובר על טענות בהן כלום ושום דבר"

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

הירידות בבורסה טובות לעסקי הבורסה: הגדילה הכנסות ורווחים בשיעור דו-ספרתי

עלייה חדה של 33% במחזור היומי בשוק המניות של ת"א, בעקבות התנודתיות הגוברת, הקפיצה את הכנסות הבורסה מעמלות והובילה אותה להציג רווח של 29 מיליון שקל במחצית ● גיוסי ההון והחוב נמשכו במרץ, בהובלת הבנקים וחברות הנדל"ן, וחיפו על עצירת שוק ההנפקות הראשוניות

הפריימריז בליכוד, 2014 / צילום: Associated Press, Oded Balilty

בדרך לפריימריז עוצרים בבנק: מי התורמים הבולטים למועמדי הליכוד, מרצ והעבודה?

מאז הוכרזו הבחירות, באתר מבקר המדינה מתעדכנים התורמים למפלגות החדשות ולמועמדים בפריימריז במפלגות הדמוקרטיות כמו הליכוד, העבודה, הציונות הדתית ומרצ ● שיאני גיוסי הכספים הם דני דנון, בועז ביסמוט, גלעד שרון, יאיא פינק, תומר אביטל וארז תדמור

מדד המותגים החדש מוכיח עד כמה מותגי הרכב המסורתיים מעוגנים בתודעת הציבור הישראלי / צילום: יוסי כהן

איזה מותג רכב הוא האהוב ביותר בישראל, ומה המקום של טסלה ברשימה?

לא פחות מעשרה מותגי רכב חדרו לרשימה הכללית של מאה המובילים ● על אף התהודה שיצרה טסלה והחשמליות הסיניות שעשו עלייה מוצלחת, החברות המסורתיות הן אלו שכבשו את הטבלה ● מדד המותגים 2022

פינוי בינוי ברחוב ויצמן בתל אביב / צילום: שירי דובר

תוכנית המתאר של המטרו מתקדמת: האם יש לה הצדקה?

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה בינתיים שלא לאמץ כלשונה את החלטת הוולנת"ע לא לאשר פרויקטי תמ"א 38 באזור התחנות העתידיות של המטרו, אך נתנה אור ירוק לתוכנית המתאר של הפרויקט (תמ"א 70) ● כתבי הנדל"ן והתחבורה של גלובס, אריק מירובסקי ואסף זגריזק, חלוקים על נחיצות התוכנית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ירד 1.2%; למונייד זינקה12%, איירון סורס נפלה 11%

מדד דאו ג'ונס נסוג 0.2% ומדד S&P 500 נחלש 0.4% ● בנעילה באירופה: מדד דאקס ירד 1.1%, פוטסי 100 התקדם 0.1% וקאק 40 נסוג 0.5% ● הנפט נחלש והזהב התקדם ● לייבפרסון קרסה 24%

ערן זינמן ורעי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מייסד מאנדיי: "המכפיל של החברה משקף את אמון המשקיעים שהחברה לא רק צומחת אלא גם יעילה"

מניית הטכנולוגיה הישראלית נסקה בעקבות תוצאות טובות מהצפוי ברבעון השני, וחזרה כמעט למחיר ההנפקה אשתקד ● ערן זינמן, מייסד ומנכ"ל: "מאנדיי מציגה צמיחה מאוד גבוהה, ולצד זה שיפור ביעילות בצריכת המזומנים ובהפסד התפעולי, והשוק מתגמל חברות כמונו שצומחות ומשתפרות

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

נעילה מעורבת בבורסה; ת"א 90 ירד 1.1%, לייבפרסון נפלה 24%

מגמה מעורבת בבורסה ● קדימהסטם מזנקת ב-47% לאחר שהחברה הודיעה הבוקר על קבלת אישור פטנט בארהב לטיפול במחלת ALS ומחלות ניווניות של מערכת העצבים ● מניית שטראוס יורדת ב-1.5% לאחר התפטרות המנכ"ל ● לייבפרסון פרסמה דוחות מאכזבים, אמות פרסמה דוחות חזקים

פרויקט ''דירה להשכיר'' בגליל ים / צילום: איל יצהר

קבוצת איציק תשובה וקבוצת טריגו רכשו אופציה לזכויות פטורות ממכרז בשכונת גליל ים בהרצליה

החברות רכשו אופציה מקיבוץ גליל ים לייזום בשטח של כ-3 דונם, עליו יבנו 2 בניינים בני 10 קומות הכוללות 78 יח"ד וקומת מסחר בקרקע בשטח 700 מ"ר ● עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-300 מיליון שקל

רון בנצור, מייסד ומנכ''ל נובקטיס / צילום: נעם ילין

ייסורי הנפקת נובקטיס: "כולם התחבאו, לא היה עם מי לדבר"

חברת התרופות לסרטן גייסה פעמיים הון בנאסד"ק מתחילת השנה, בעיקר ממשקיעיה הקיימים ● המייסד והמנכ"ל רון בנצור: "בפברואר חשבתי שמצב השוק לא יכול להיות יותר גרוע, אבל עכשיו הוא גרוע יותר"

רכבי טסלה במפעל / צילום: Reuters, Aly Song

טסלה ויצרניות מכוניות חשמליות אחרות ממתינות להזרמה של מיליארדי דולרים כתוצאה מחקיקת האקלים

בתעשייה אומרים כי דרישות ייצור חדשות ומגבלות על הכנסה עלולות לסכן הטבת מס בתוקף בגובה 7,500 דולר לרוכשי מכוניות רבים

שיעור האבטלה והאינפלציה בישראל ובמדינות ה־OECD

האינפלציה נמוכה אך גם האבטלה: הנתון החריג והמעודד של ישראל

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: ברוב מדינות ה־OECD אינפלציה נמוכה מגיעה עם אבטלה גבוהה. ישראל היא אחת היחידות שמצליחה לשמור על שתיהן נמוכות

העמיד את ההגנה על הדמוקרטיה במרכז מדיניות החוץ שלו. הנשיא ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

שמים בצד את "היד הנעלמה": ביידן חתם היום על הזרמת 53 מיליארד דולר לתעשיית השבבים בארה"ב

התמיכה בייצור מעבדים בארה"ב היא חלק מחוק המדע והשבבים, שעלותו הכוללת עומדת על 280 מיליארד דולר ● חברי הסנאט ובית הנבחרים משתי המפלגות אישרו את הצעת החוק בשבוע שעבר, בעיקר בשל החששות מיכולות הייצור של הסינים והמזרח בכלל

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

הפיקוח על הבנקים יוזם: עמלות העו"ש יוקפאו

צו חדש של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מבקש להכניס לפיקוח שורת עמלות עו"ש, ולחייב את הבנקים לבקש אישור על כל העלאת מחיר ● המפקח יאיר אבידן: המהלך נועד לאפשר ללקוחות לעשות שימוש הוגן בכספם במחיר הוגן וידוע מראש

עופר בן-נון (מימין) ואוהד בוברוב, מייסדיי טאלון, ודן אמיגה (מימין) ומייק פיי, מייסדי איילנד / צילום: שי שרון, MKJ PHOTO

שתי החברות הישראליות שנלחמות על קטגוריית הסייבר החדשה. מי תשלוט בשוק?

חברות הסטארט־אפ איילנד וטאלון גייסו בשנה האחרונה מאות מיליוני דולרים כדי לפתח קטגוריית סייבר חדשה: דפדפן מאובטח לתאגידים ● מעבר לתחרות ביניהן, השתיים צריכות לדאוג גם מגוגל וגם מהקושי של המשתמשים לשנות הרגלים ● המשבצת