גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבודים באי הוודאות? עשרת הדיברות למשקיעים בחציון השני של 2022

כיצד לייצר תזרימי מזומנים והכנסה חזקים ובמקביל להגן על התשואות? מה הם הנכסים האיכותיים ואיך לשמור על התיק מפני שינויים? לאיזה שווקים ותחומים כדאי לתת עדיפות וממי מומלץ להתרחק? ● קבלו עשר המלצות להתנהלות באי יציבות הנוכחית

מוצרים בסין. מניות סין הן נקודת אור נדירה / צילום: Shutterstock
מוצרים בסין. מניות סין הן נקודת אור נדירה / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, המתמחה בבנקאות פרטית וניהול הון. הכתוב לעיל סופק על ידי קבוצת לומברד אודייר כשירות לקוראים למטרות מידע בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין האמור לעיל רומז להבטחת תשואה או רווח

השווקים נמצאים בנקודה מורכבת - נפילות שערים, מעין ריסטארט שלאחריו עליות, וכעת רואים בעיקר אי ודאות רבה. בסביבה המאתגרת הזו, משקיעים צריכים להתמקד בבחירת נכסים איכותיים - בכל הסקטורים ומכל סוגי הנכסים. עליהם לבחור בהשקעות שממשיכות לייצר תזרימי מזומנים והכנסה חזקים, ולשלב כלים להגנה על תשואות תיקים. אלה כללי האצבע ועיקר ההמלצות שלנו להחלטות השקעה בחציון השני של 2022:

1. הקפידו על האיכותיות 

בהתחשב במצב השווקים הנוכחי, יש להתמקד בנכסים איכותיים, ולהעדיף השקעות שלהן תזרים מזומנים חזק ומינוף נמוך ככל שעלות ההון עולה, והשקעות ערך עם תחזיות צמיחה יציבות, כמו גם כלים להגנה על תשואות תיקי ההשקעות.

2. העדיפו אג"ח בדירוג השקעה 

התחלנו את 2022 עם תחזית זהירה למוצרי הכנסה קבועה, שהפכה אט אט יותר קונסטרוקטיבית ככל שהריבית עלתה והמרווחים על אג"ח של חברות גדלו. יש לשמור על אשראי תאגידי איכותי תוך התמקדות בצפי הכנסות, ובמקביל, אשראי בדירוג השקעה ואג"ח ממשלתיות נראים אטרקטיביים יותר ויותר. התשואות לאשראי גלובלי בדירוג השקעה נמצאות ברמות הגבוהות ביותר זה למעלה מעשור ולכן בנינו פוזיציות בפלח שוק זה. ככל שהסיכון למיתון עולה, כך עולה גם הסיכון לחדלות פירעון בתאגידים עם חובות גדולים. על המשקיעים להיות זהירים לגבי אשראי עם תשואה גבוהה לעת עתה.

3. העדיפו מניות ערך ואיכות

שילוב של אינפלציה גבוהה ותנאים פיננסיים הדוקים בתוספת הדולר החזק, מכביד על צמיחת השווקים המתעוררים ועל ציפיות הרווחים. שווי החברות הציבוריות ירד בהתאם לעליית עלויות ההון, בעוד שהרווחים צמחו. רווחיות, תזרים מזומנים חזק, צרכי חוב ונזילות נמוכים, ומרווחים גבוהים ויציבים, הם המרכיבים שיש לחפש במניות. יש להעדיף מניות ערך בתחום האנרגיה, הפיננסיים, התעשייה, החומרים, כרייה ומגזרים הגנתיים כמו שירותים ובריאות, ולהקטין חשיפה לאירופה ולשווקים מתפתחים. חשוב ליצור בידול בתוך סקטור הטכנולוגיה ולהעדיף חברות שיכולות להעביר עלויות ללקוחות, ליהנות מתזרימי מזומנים חזקים ולהציג רווחים.

4. בנו פרופיל תיק א-סימטרי

אסטרטגיות אופציות דוגמת מרווחי פוט על מדדי מניות בארה"ב ובאירופה יכולות להציע לתיק הגנה מפני שינויים נוספים בשווקים - יש הגיון בלהישאר ניטרלי בשווקי המניות. אם בנקים מרכזיים יצליחו להדק את המדיניות מבלי לעורר מיתון, השווקים יצטרכו להתאושש בהדרגה תוך התחשבות בתמחור שכבר התרחש. אם יהיה מיתון, לא ניתן יהיה לשלול הפסדים נוספים. יש לנסות להגן על התיקים ממיתון, ולהמשיך להרחיב את אסטרטגיות הגידור שלנו בהתבסס על תנאי השוק.

 

5. תנו עדיפות למניות סיניות

המניות הסיניות מציעות נקודת אור נדירה בשווקים. מוקדם יותר השנה, הן הציגו ביצועים פחות טובים משווקים מתעוררים אחרים, והערכות השווי ירדו, אך כעת מצבן משתפר. הסיבות לכך הן שהבנק המרכזי בסין הוריד את הריבית, לא צפוי שינוי רגולטורי נרחב, השפעת הקורונה פוחתת, רמות החוב בשוק הדיור משתפרות והממשלה פועלת לייצב את הכלכלה.

6. השקיעו במגוון של סחורות

השקעה בסחורות מהווה הגנה לתיקי ההשקעות מהשפעות האינפלציה הגבוהה. בניגוד ל-20 השנים האחרונות, שוקי הסחורות מונעים כעת יותר מהיצע, ולכן המחירים יכולים להישאר נתמכים גם אם הביקוש יואט. חומרי גלם סבלו מהפרעות באספקה ​​בעקבות המלחמה באוקראינה, כשמחירי סחורות רבות עלו. ההעדפה ספציפית היא למתכות תעשייתיות, הממשיכות ליהנות מהשקעת ממשלות בפרויקטי תשתית, ומהמעבר הכלכלי למקורות אנרגיה הרלוונטיים לדה-קרבוניזציה, כחלק ממגמה רב-שנתית. הפתיחה המחודשת של סין צריכה גם לתמוך בביקוש מבחינה טקטית. כדאי להישאר במשקל חסר בזהב, שעולה ויורד בהתאם לעליית האינפלציה, לאי ודאות בשוק, לעליית שערים ולחוזק הדולר.

7. הניחו שהדולר צפוי להתחזק

המטבע האמריקאי צפוי להישאר חזק במחצית השנייה של 2022 עם עליית הריבית. הדולר אמור להיתמך מהאי ודאות הנוכחית, ומהשווקים המתמחרים תנאים מוניטריים הדוקים יותר. היסטורית, הדולר הוכיח גידור מפני סיכוני סטגפלציה. חשיפה לדולר אמורה להציע הגנה בתיקי השקעות, ואנו מצפים שיחס האירו-דולר יגיע ל-1.02 לקראת סוף 2022, בזמן שהנזילות מתהדקת והצמיחה מואטת ברחבי העולם.

8. הניחו שהתנודתיות תימשך

תנאים פיננסיים הדוקים יותר, חוסר יציבות פוליטית והסיכון לטעות במדיניות המוניטרית פירושם שהתנודתיות בשוק תימשך. אנו מאמינים כעת בניהול אקטיבי של התיקים, שדורש מערך רחב יותר של כלי השקעה כדי להילחם באיומים על תשואות התיק, כולל חלופות דוגמת קרנות גידור, אסטרטגיות אשראי שונות והתמקדות בקיימות. אסטרטגיות אלו יכולות לספק מקורות תשואה ללא קורלציה לשווקים הציבוריים. כמו תמיד, משמעת טקטית נותרה מפתח, שכן הקצאות נכסים צריכות להשתנות במהירות כדי לשקף את השינויים התכופים בתנאי השוק ובהזדמנויות המתפתחות.

9. שקלו השקעה בנדל"ן אירופאי 

השקעות ישירות בנדל"ן אירופאי למגורים מציעות כלי נוסף להורדת התנודתיות בתיק ההשקות ונכס המגן מהשפעות האינפלציה. חשיפה לסוג נכסים זה יכולה לספק זרם הכנסה קבוע. תחום הנדלן הלוגיסטי בפרט נמצא במחסור, ולכן מציע למשקיעים תשואות מעניינות.

10. הקיימות היא הזדמנות

רוב החברות בתחום הקיימות המציעות צמיחה ברווחים בטווח הארוך, נפגעו מעליית עלות ההון. עם זאת, המעבר לכלכלת אפס פליטות פחמן רק מואץ ולא מאט, בעקבות מלחמת אוקראינה, היות שממשלות אירופה ישקיעו במקורות אנרגיה חלופיים, וכתוצאה מכך אנו מצפים מחברות אנרגיה מתחדשת לדווח על רווחים חיוביים. התנודתיות של היום מציעה חלון הזדמנויות למקם תיקים באופן כזה שיפיק רווח מהמעבר לכלכלה נטולת פליטות פחמן בשנים הבאות. אנו עדיין מאמינים כי קיימות נותרה הזדמנות ההשקעה הגדולה ביותר של הדור שלנו.

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"