גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך אפשר לנצח את הפוליטיקאים בזירת הפרסום המקוון

בימי בחירות עולות המכירות המקוונות בעשרות עד מאות אחוזים, אלא שבמקביל מתייקרים מחירי הפרסום, בשל הפניית תקציבים ממימון המפלגות ● כך יכולים בעלי החנויות להתכונן ל-1 בנובמבר

פתקי הצבעה בקלפי. יום הבחירות מזניק מכירות בהתאם למרחק הזמן מהפעם הקודמת ולמזג האוויר / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
פתקי הצבעה בקלפי. יום הבחירות מזניק מכירות בהתאם למרחק הזמן מהפעם הקודמת ולמזג האוויר / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד משותף של StoreYa.com

בימי בחירות עולות המכירות המקוונות בעשרות עד מאות אחוזים - יום השבתון המשולם גורם לישראלים לשלוף את הארנק, ולהגדיל את הרכישות. במקביל, הפרסום המקוון בתקופת הבחירות מתייקר משמעותית, לאור התקציבים הנכבדים שמביאים עימם לזירה הפוליטיקאים.

סקירת מכירותיהן של אלפי חנויות מקוונות בארבע מערכות הבחירות האחרונות מראה כי כאשר הבחירות נערכות לאחר מספר שנים, כפי שהיה באפריל 2019, עולות המכירות בממוצע של 400%. לעומת זאת, כאשר הבחירות נערכות לאחר מספר חודשים, כפי שהיה בסבבים 2-4, העלייה מעט מתונה יותר - אך עדיין עומדת על ממוצע של 60%.

פרמטר נוסף שהשפיע על המכירות המקוונות הוא מזג האוויר. ככל שמזג האוויר בחוץ היה נעים פחות, כך הישראלים נטו להישאר בבתיהם - והמכירות המקוונות זינקו.

בהסתכלות רוחבית על פני קטגוריות המוצרים השונות, בסבבי הבחירות האחרונים נרשמה עלייה של 600% במכירת מוצרי פנאי - טלוויזיות, קונסלות משחקים, רמקולים חכמים ואוזניות אלחוטיות. קטגוריית האופנה עלתה גם היא, ב-500% בממוצע. מוצרי חשמל (מכונות כביסה ושואבי אבק), מחשבים וכן מוצרי בישול (גרילים, מעשנות, מעבדי מזון ותנורים), שהינם לרוב יקרים יותר, עלו בממוצע ב-200%.

להזרים קונים פוטנציאליים

נראה שבסבב החמישי, שנקבע ל-1 בנובמבר 2022, אנו עתידים לעמוד בתווך. הבחירות יגיעו אחרי "הפסקה" של שנה וחצי, ובשלב שבו עונת הרחצה כבר תהיה מאחורינו והחורף יתקרב אלינו - כך שניתן לצפות הכפלה של הפדיון היומי במכירות המקוונות.

עם זאת, על מנת שבעלי חנויות המפרסמים בדיגיטל יוכלו ליהנות מיום השבתון הזה, ולא להשאיר את החגיגות למתחרים, יהיה עליהם לטרוח עוד הרבה לפני ערב הבחירות.

הזירה הדיגיטלית מוצפת בעונה זו בתקציבים גדולים שמביאים עמם הפוליטיקאים מכל קצוות הקשת, ועלות הפרסום מתייקרת מאוד. תקציב מימון המפלגות שאישרה הכנסת עומד על קרוב ל-200 מיליון שקל, והפוליטיקאים גילו זה לא מכבר שהפרסום הממומן ברשת מניב פירות, כך שהם מייעדים נתחים נרחבים מתקציבם לפרסום זה.

מאחר שהפרסום הממומן נעשה באמצעות בורסות של מכירה פומבית, וככל שיש בו יותר ביקוש, מחירי הפרסום עולים. כך, עלות רכישת קליק על מודעה ממומנת בגוגל, פייסבוק או אינסטגרם צפויה להתייקר ב-230%-250%.

כדי להתמודד עם המצב הזה, יש מספר פעולות שכדאי לבעלי החנויות ליישם כמה שיותר מוקדם. החל מ"צביעת קהלים", עבור בהתאמת האופטימיזציה למצב ועד לחדשנות ובחירה נכונה של שיטות פרסום.

הפעולה המיידית שבה כדאי לנקוט מרגע ההכרזה על בחירות היא הזרמת קונים פוטנציאליים לחנות המקוונת, לפני שרכישתם תתייקר. "צביעה" של קהל זה תאפשר מאוחר יותר לבעל החנות המקוונת לפנות אליהם באמצעות שיטות לשיווק מחדש (רימרקטינג).

בין גוגל לפייסבוק

מכיוון שעלות החשיפות והקליקים על המודעות עתידה להתייקר, לבעלי החנויות יהיה כדאי יותר לעבור לביצוע אופטימיזציה לפי עלות מכירה או לפי החזר בגין פרסום (ROAS). כמו כן, כלים לאופטימיזציה בזמן אמת, אשר מייעלים את ביצועי הפרסום בכל ימות השנה, חשובים מתמיד בעונת בחירות.

שימוש בשיטות הפרסום והמדידה החדשניות שמעמידות פלטפורמות הפרסום עשוי גם כן לעזור בעונת בחירות. כך, ברשת הפרסום של גוגל מומלץ להשתמש בשיטת הפרסום "פרפורמנס מקס" (Performance Max), שמאפשרת למקסם תוצאות על פני כל פלטפורמות הפרסום של גוגל. בעלי חנויות מקוונות יכולים ליהנות מפרסום מבוסס תוצאות על פני רשתות החיפוש, התוכן, יוטיוב ועוד. בהינתן אוטומציה שיודעת לנווט את גוגל בעזרת קטלוג מוצרים, ופעולות נוספות שמתרחשות מאחורי הקלעים, הכלי הזה בעל פוטנציאל רב ויכול לעזור "להילחם" בעלויות הפרסום המאמירות.

בגוגל מומלץ להשתמש גם בשיטת המדידה "המרות משופרות" (Enhanced Conversion), המאפשרת להוסיף עוד פרטי מידע על הרוכשים בחנות, ובאופן זה למצוא רוכשים דומים בקלות ובעלויות נמוכות יותר.

ברשת יוטיוב השיקה גוגל מגוון כלים המאפשרים לבעלי חנויות למקד את הפעילות הפרסומית בגולשים אשר ההסתברות להמירם לקונים משלמים גבוהה. אלה הם כלים משמעותיים ביותר בעיקר כאשר ביקושי החיפוש מאמירים, מחירים הפרסום עולים והתחרות שוחקת את הרווחים.

ברשת הפרסום של פייסבוק ושל אינסטגרם ניתן להשתמש בכלי ה-advantage+, אשר מאפשר להדגיש פרטי מידע מקטלוג המוצרים של החנות המקוונת על פני מודעות קרוסלה אוטומטיות בפייסבוק (מודעות המציגות מספר מוצרים שניתן להחליף, ולצפות בכל אחד מהם). עם זאת, חשוב לציין שהכלי עודנו בשלב ניסיוני.

רשת טיקטוק כבר מזמן איננה משרתת רק בני עשרה, ולמעשה הינה פלטפורמה עם קהל בעל נתוני התקשרות גבוהים, שגם יודעת להמיר גולשים ללקוחות משלמים - בהינתן קריאייטיב, מוצר ומותג המותאמים לפלטפורמה. זה יכול להיות שובר השוויון, כאשר עלויות הפרסום עולות בשל ביקוש עודף של פוליטיקאים - שגם הם נוהרים לרשת הפופולרית.

עוד לפני שנגיע למעמד הקלפי, עלויות הפרסום המקוון מאמירות, אך מי שישכיל להתכונן יוכל ליהנות גם מפרסום יעיל בתקופת הבחירות - וגם לקטוף את הדובדבן שביום הבחירות עצמו. 

הטור נכתב בשיתוף מושון הייניש, סמנכ"ל השיווק של StoreYa, המציעה מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות

עוד כתבות

מדד המותגים החדש מוכיח עד כמה מותגי הרכב המסורתיים מעוגנים בתודעת הציבור הישראלי / צילום: יוסי כהן

איזה מותג רכב הוא האהוב ביותר בישראל, ומה המקום של טסלה ברשימה?

לא פחות מעשרה מותגי רכב חדרו לרשימה הכללית של מאה המובילים ● על אף התהודה שיצרה טסלה והחשמליות הסיניות שעשו עלייה מוצלחת, החברות המסורתיות הן אלו שכבשו את הטבלה ● מדד המותגים 2022

ג'יי. פי מורגן

ג'יי.פי מורגן: העלייה העולמית בשוק המניות צפויה להימשך - ואלו הסיבות

המניות העולמיות עלו ב-11% מהשפל של חודש מרץ, ורבים מהמומחים העולמיים מזהירים מפני מלכודת ● אבל האסטרטגים בג'יי.פי מורגן דווקא אופטימיים, וצופים שהעליות יכולות להימשך עד סוף השנה - ואפילו מפרטים את הסיבות למה

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

מסע הקניות של אלקטרה הגיע לטרגט מרקט: רכשה שליטה לפי 160 מיליון שקל

אלקטרה רוכשת בשלב ראשון 51% ממניות החברה הפועלת בתחום השירותים המנוהלים, ועשויה לרכוש בעתיד את יתרת המניות ● טרגט מרקט מפתחת עבור לקוחותיה מערכי ניהול המשלבים לוגיסטיקה, מערכות מחשוב, כוח-אדם, רכש ובקרה

שבתאי קמחי, מייסד טרק מרקט, בסניף כפר סבא החדש / צילום: פז פטל

רשת הטיולים טרק מרקט מתרחבת בהשקעה של 16 מיליון שקל

עד סוף השנה תכלול רשת הטיולים, שהוקמה ב-2020, 10 סניפים, מתוכם שמונה הוקמו ויוקמו השנה בהשקעה של 16 מיליון שקל ● טרק מרקט מוכרת מותגים בינלאומיים של תיקים, אוהלים, ציוד לקמפינג וביגוד לנשים ולגברים

משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי

למדו שרווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים

היום נודע כי וויקס וקלטורה יפטרו יחד כמעט 200 עובדים ● בשבוע שעבר פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית פייבר הכריזה שתפטר 8% מהעובדים, ותחזית הרווח שלה כמעט והכפילה את עצמה ● האם יהיו עוד חברות הייטק ישראליות אמיצות מספיק כדי להתרכז ב-EBITDA והתזרים החופשי?

רכבי טסלה במפעל / צילום: Reuters, Aly Song

טסלה ויצרניות מכוניות חשמליות אחרות ממתינות להזרמה של מיליארדי דולרים כתוצאה מחקיקת האקלים

בתעשייה אומרים כי דרישות ייצור חדשות ומגבלות על הכנסה עלולות לסכן הטבת מס בתוקף בגובה 7,500 דולר לרוכשי מכוניות רבים

אנה זק בקמפיין הטלוויזיה של wecom / צילום: צילום מסך מיוטיוב

שבוע להשקה: wecom רושמת התאוששות איטית בגיוס לקוחות

חברת הסלולר החדשה-ישנה רושמת מספר מצומצם של ניודים, ולצדם מאות לקוחות חדשים ביום ● המבחן הגדול שלה יהיה בתקופת החגים

דורון ארזי, מנכ''ל סרגון / צילום: ליאורה כץ

מאבק השליטה בסרגון: הדירקטוריון מסרב גם להצעת הרכישה המשופרת

אוויאט הציעה בתחילה לרכוש את סרגון בתמורה למחיר של 2.8 דולר למניה, שהם כ-235 מיליון דולר בסך-הכול, אך בשבוע שעבר, לאחר שדירקטוריון סרגון המליץ לבעלי המניות שלא להיענות לכך, ההצעה עלתה ל-3.08 דולר למניה, שהם כ-259 מיליון דולר

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

נעילה מעורבת בבורסה; ת"א 90 ירד 1.1%, לייבפרסון נפלה 24%

מגמה מעורבת בבורסה ● קדימהסטם מזנקת ב-47% לאחר שהחברה הודיעה הבוקר על קבלת אישור פטנט בארהב לטיפול במחלת ALS ומחלות ניווניות של מערכת העצבים ● מניית שטראוס יורדת ב-1.5% לאחר התפטרות המנכ"ל ● לייבפרסון פרסמה דוחות מאכזבים, אמות פרסמה דוחות חזקים

רון בנצור, מייסד ומנכ''ל נובקטיס / צילום: נעם ילין

ייסורי הנפקת נובקטיס: "כולם התחבאו, לא היה עם מי לדבר"

חברת התרופות לסרטן גייסה פעמיים הון בנאסד"ק מתחילת השנה, בעיקר ממשקיעיה הקיימים ● המייסד והמנכ"ל רון בנצור: "בפברואר חשבתי שמצב השוק לא יכול להיות יותר גרוע, אבל עכשיו הוא גרוע יותר"

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

הפיקוח על הבנקים יוזם: עמלות העו"ש יוקפאו

צו חדש של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מבקש להכניס לפיקוח שורת עמלות עו"ש, ולחייב את הבנקים לבקש אישור על כל העלאת מחיר ● המפקח יאיר אבידן: המהלך נועד לאפשר ללקוחות לעשות שימוש הוגן בכספם במחיר הוגן וידוע מראש

עבודות בכביש / צילום: שלומי יוסף

התנועה לאיכות השלטון: חשש לניגוד עניינים במכרז של נתיבי ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"שית ולרשות החברות בחשש לניגוד עניינים במכרז שמוערך ב-600 מיליון שקל להחלפת גופי תאורה ● בתנועה טוענים כי בעלי עניין בחברה המייצרת תאורה חכמה ומספקת מוצרים לזוכה במכרז לקחו חלק מרכזי בניסוח התנאים ● תגובת נתיבי ישראל: "הטענות נבחנו וטופלו בצורה מקצועית ועניינית. אז כמו גם היום, מדובר על טענות בהן כלום ושום דבר"

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

הירידות בבורסה טובות לעסקי הבורסה: הגדילה הכנסות ורווחים בשיעור דו-ספרתי

עלייה חדה של 33% במחזור היומי בשוק המניות של ת"א, בעקבות התנודתיות הגוברת, הקפיצה את הכנסות הבורסה מעמלות והובילה אותה להציג רווח של 29 מיליון שקל במחצית ● גיוסי ההון והחוב נמשכו במרץ, בהובלת הבנקים וחברות הנדל"ן, וחיפו על עצירת שוק ההנפקות הראשוניות

אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף

וויקס מתייעלת: מפטרת כ-100 עובדים, מרביתם בחו"ל

מדובר על פחות מ-2% מכלל עובדי החברה ● החברה צפויה לפרסם מחר את דוחות הרבעון השני, ואנליסטים צופים שהיא תציג בדוחות הפסד נקי (Non-GAAP) של 42 סנט למניה

צוות קלטורה / צילום: מיכה לובטון

המשבר בהייטק: חברת פתרונות הווידאו קלטורה מפטרת קרוב ל-80 עובדים

קלטורה הודיעה במסגרת דוחות הרבעון השני על קיצוצים משמעותיים: 10% מהעובדים יפוטרו ● רון יקותיאל, מייסד משותף ומנכ"ל החברה: "זהו צעד נדרש שיאיץ את החזרה שלנו לצמיחה רווחית כפי שהצגנו בשנים קודמות" ● מוקדם יותר היום וויקס הודיעה כי היא תפטר כ-100 עובדים

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

לעזוב קבוצה בשקט ולקבוע מי רואה שאתם מחוברים: הפיצ'רים החדשים בוואטסאפ

לעזוב קבוצה בשקט, לבחור מי יכול לראות אותנו כשאנחנו מחוברים, ולחסום צילום מסך במדיה שנשלחת פעם אחתמארק צוקרברג הכריז כי וואטסאפ מוסיפה תכונות אלה כדי שמשתמשים יוכלו לשלוט טוב יותר בשיחות שלהם  ● "נמשיך לבנות דרכים חדשות להגן על ההודעות שלך ולשמור אותן פרטיות ומאובטחות"

סקר הסקרים

מבצע צבאי ראשון ללפיד כראש ממשלה, מה אומרים הסקרים על מפת הגושים?

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית בתוך שלוש שנים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● יום לאחר המבצע בעזה: גוש המפלגות התומכות בנתניהו נחלש ● העמוד מתעדכן באופן שוטף

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

האם נטפליקס ודיסני פלוס יחויבו להשקיע ביצירה ישראלית?

המלצות מרכזיות נוספות בתזכיר חוק השידורים החדש: הוט ו-yes יוכלו להקים חברות חדשות, תבוטל הבלעדיות בשידורי ספורט, וסלקום ופרטנר יחויבו בהפקות מקור עם הגיען להכנסות של 300 מיליון שקל בטלוויזיה ● עם זאת, הכול עדיין תאורטי, שכן ההמלצות ייאלצו להמתין להכרעת הממשלה הבאה

פינוי בינוי ברחוב ויצמן בתל אביב / צילום: שירי דובר

תוכנית המתאר של המטרו מתקדמת: האם יש לה הצדקה?

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה בינתיים שלא לאמץ כלשונה את החלטת הוולנת"ע לא לאשר פרויקטי תמ"א 38 באזור התחנות העתידיות של המטרו, אך נתנה אור ירוק לתוכנית המתאר של הפרויקט (תמ"א 70) ● כתבי הנדל"ן והתחבורה של גלובס, אריק מירובסקי ואסף זגריזק, חלוקים על נחיצות התוכנית

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

העליות בשווקים וגיוסי הקרנות העניקו זריקת מרץ לשוק הנפקות האג"ח

ביקושי יתר בהנפקות של מספר חברות נדל"ן מקומיות מעידים על חזרתו של השוק לתפקוד, למרות הריבית העולה והחששות מפני מיתון אפשרי