"סטירת מציאות מצלצלת": עד כמה אתם שולטים בשוק השכירות בת"א?

האתר, פרי יוזמה פרטית, מציג פרטי דירות כפי שפורסמו ברשת, ומזמין את המשתמשים לנחש מהו גובה השכירות בכל אחת מהן • הערכתם נכון? תזכו לתואר "תל אביבי/ת לעניין!" • איש התוכנה והדאטה יואב טפר, שהקים את האתר: "חשבתי על זה כמשחק שייתן לכולנו סטירת מציאות מצלצלת"

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

עד כמה אתם מודעים באמת לגובה מחירי השכירות של דירות למגורים בתל אביב - והאם אתם יודעים להעריך במדויק את גובה השכירות בדירה ספציפית? את העניין הזה מנסה לבחון אתר חדש, rent-wtf.com, שפיתח במהלך סוף השבוע האחרון איש התוכנה והדאטה יואב טפר.

האתר, פרי יוזמה פרטית של טפר, מציג סדרת דירות המפורסמות להשכרה ברחבי הרשת. עבור כל דירה מפורסמים נתונים כלליים כמו השטח שלה, מספר החדרים, אם עברה שיפוץ או לא, האזור בתל אביב שבו היא נמצאת ועוד, בתוספת פרט או שניים ייחודיים לה, כמו מזגן בכל חדר, פינוי־בינוי אפשרי בבניין וכדומה.

rent-wtf.com / צילום: צילום מסך
 rent-wtf.com / צילום: צילום מסך

כל דירה כוללת גם את התמונות שפרסם בעל הדירה או הדייר ברשת - ללא פרטים מזהים נוספים. הגולשים מתבקשים להזין בתחתית העמוד מהו שכר הדירה המבוקש לדעתם, ומיד תוצג להם התוצאה, כלומר שכר הדירה המבוקש בפועל (על פי המודעה שפורסמה). מתחתיו יופיע שיעור הסטייה מהשכר בפועל, ולצידו ציון על הניחוש שלו. המנחשים המצטיינים מקבלים מחמאות שונות, כולל התואר "תל אביבי/ת לעניין!".

יותר מ־50 אלף "משחקים" בתוך 48 שעות

טפר הקים את האתר לפני כיומיים, ולאחר ששיתף אותו בכמה קבוצות פייסבוק רלוונטיות, הגיעה הבשורה גם למשתמשי טוויטר פופולריים, וכפי שמתאר זאת טפר עצמו - "משם זה התפוצץ מהר מאוד, והגיע לכולם". כעת, תחת החיפוש בטוויטר של הביטוי "השגיאה הממוצעת שלי", מתקבלות מאות תוצאות.

בפוסט שפרסם בטוויטר כתב טפר כי "הפורמט הוא פשוט - אתם מקבלים פרטים על דירה כפי שפורסמה, וצריכים לנחש את המחיר. מוזמנים לבחון עד כמה אתם מחוברים". עוד ציין טפר כי השגיאה הממוצעת שלו בהערכת שכר הדירה בתל אביב היא 7.6759%.

"חשבתי על זה כמשחק שייתן לכולנו סטירת מציאות מצלצלת", הוא מספר בשיחה עם גלובס. "לא באתי עם אג'נדה שאומרת 'הכול כאן יקר וצריך להוכיח את זה לכולם', אבל יש שיח הולך וגובר על זה, וחשוב היה לי להציף אותו. אני גר בתל אביב, רואה ושומע על אנשים שמחפשים דירות ומתמודדים עם זינוק פתאומי בשכר, ורציתי לנסות להציג את זה מנקודת מבט סובייקטיבית, לראות איך הקהל יגיב לנתונים. המטרה הייתה לייצר מודעות ולהעלות חיוך, להראות שאפשר לצחוק גם כשקשה".

יואב טפר / צילום: אייל מרילוס
 יואב טפר / צילום: אייל מרילוס

זהו לא הפרויקט הראשון שטפר יוזם במטרה להנגיש נתונים ודאטה לציבור הרחב. בין היתר הוא שותף להקמת אתר "בטא מחוקקים" המציג את פועלם של חברי הכנסת ומתבסס על מאגרי המידע הפתוחים של הכנסת; הוא יזם פרויקט אשר מציג את פרטי המידע שפייסבוק שומרת על המשתמשים שלה, ואף הציע מיזם המעבד ומציג את נתוני יד ושם על הנספים בשואה.

לפרויקט החדש הוא גם רואה עתיד עסקי־צרכני חשוב: "בתאוריה, האתר של מחירי השכירות בתל אביב יכול בעתיד להפוך לסטנדרט, לפלטפורמה שתוכל להעניק תג מחיר למוצרים לפי דעת השוק, לפי חוכמת ההמונים. אם זו דירה, למשל, יוצמד לה ביד 2 או באתר מדלן הערכת שווי של המשתמשים עצמם, וזה יכול לעבוד לשני הכיוונים: מצד אחד, המוכר יוכל לדעת איך השוק עצמו מעריך את המוצר שלו, וכך למכור אותו מהר יותר; מצד שני, רוכש פוטנציאלי יוכל לדעת מה אחרים חושבים על המוצר. כשמדובר במשהו חברתי, זה שונה לגמרי מכל אתרי השוואות המחירים הקיימים היום".