בארה"ב בודקים האם קראקן ובייננס הפרו את הסנקציות על איראן

משרד האוצר האמריקאי חוקר את בורסת המטבעות הדיגיטליים קראקן בחשד שאפשרה למשתמשים מאיראן לפעול בפלטפורמה שלה, זאת בניגוד לסנקציות שהוטלו על איראן • גם בורסת בייננס נמצאת תחת חקירה באותו נושא

בורסת המטבעות הדיגיטליים קראקן (Kraken) / צילום: Shutterstock
בורסת המטבעות הדיגיטליים קראקן (Kraken) / צילום: Shutterstock

בורסת המטבעות הדיגיטליים קראקן (Kraken) נמצאת תחת חקירה של משרד האוצר האמריקאי, בחשד שאפשרה למשתמשים מאיראן לפעול בפלטפורמה שלה, זאת בניגוד לסנקציות שהוטלו על איראן. קראקן היא בורסה שפועלת תחת רישיון, ומקיימת את כללי איסור הלבנת ההון, שכוללים ביצוע הליך "הכר את הלקוח" וזיהוי הלקוחות, כחלק מתנאי פתיחת החשבון בה.

קראקן מצטרפת לבייננס, שבחודש שעבר דווח כי גם היא נמצאת בחקירה על כך שהיא מאפשרת מתן שירותים ללקוחות איראניים. בייננס, בניגוד לקראקן, איננה בורסה מפוקחת, ועד לשנה שעברה היה ניתן לסחור דרכה ללא ביצוע הליך "הכר את הלקוח" מלא. שתי החקירות מתייחסות לפעילות שהתבצעה במחצית השנייה של העשור הקודם.

אכיפת הסנקציות הכלכליות שמטילות מדינות היא אחת מהסוגיות שמטרידות את הרגולטורים בהתנהלות בתחום הקריפטו. כדי שהסנקציות שמטילות מדינות יהיו אפקטיביות, יש צורך באכיפה מלאה שלהן על ידי כל המערכת הפיננסית, ומערכת פיננסית אלטרנטיבית, שאינה כפופה לרגולציה שחלה על המערכת המסורתית, פוגעת ביעילותן.

התחום עלה לכותרות עם תחילת משבר רוסיה-אוקראינה, ואכיפת הסנקציות שהטילו המדינות על רוסיה ועל חשבונות של אזרחים רוסים. אז התבטא מנכ"ל קראקן ג'סי פאוול, כי היא לא תקפיא באופן גורף חשבונות של לקוחות רוסים, אלא אם תקבל דרישה משפטית ספציפית לעשות כך, לגבי חשבונות ספציפיים בלבד. הרגולטורים אכן העבירו לבורסות הקריפטו דרישות ספציפיות שכללו חשבונות, וגם קראקן וגם בייננס צייתו להן.

בפברואר השנה עלה נושא הקפאת הכספים ואכיפת סנקציות באמצעות הקפאת חשבונות בבורסות קריפטו גם בקנדה, שבה חלק ממימון מחאת הנהגים הקנדים על הגבלות הקורונה במדינה נעשה באמצעות קריפטו. גם כאן הסנקציה הייתה משולבת: הקפאת כספים בחשבונות בנקים מסורתיים, לצד הקפאת כספים בבורסות קריפטו.