מדד המותגים 2022 | מדד המותגים

חברות הביטוח נכנסו לכל תחום אפשרי והשתלטו על הפריים טיים

מהפך דרמטי התחולל בכל מה שנוגע לחברות הביטוח • הן אימצו אסטרטגיית שיווק חדשה, משקיעות בפרסום יותר מבעבר ונכנסות כמעט לכל תחום אפשרי, מאנרגיה מתחדשת ועד לאשראי חוץ-בנקאי • בית ההשקעות אלטשולר שחם רק במקום ה-193

הקמפיין של חברת הביטוח הראל / צילום: צילום מסך
הקמפיין של חברת הביטוח הראל / צילום: צילום מסך

החברות בענף הביטוח הפכו ל"טייקונים החדשים". הציבור הרחב נתקל בהן כמעט בכל הפסקת פרסומות, לאור המעבר לפרסום מוצריהן באופן ישיר - אחרי שנים בהן הן שיווקו עצמן בעיקר דרך סוכני הביטוח.

לדירוג המלא לחצו כאן »

אולם, מתחת לפני השטח התחולל מהפך אדיר בפעילותן של החברות הגדולות - הפניקס, הראל, מגדל, כלל ומנורה מבטחים. נדמה שהן נמצאות כמעט בכל תחום אפשרי כשהן מחפשות כל פעם טרנד חדש להשקעה של שני טריליון השקלים שהן מנהלות מכספי החיסכון והפנסיה של כולנו. בין אם אלו חברות נדל"ן, פיתוחים בתחום האנרגיה המתחדשת או חברות אשראי חוץ-בנקאיות, אחת או יותר מחברות הביטוח כבר יצרה לעצמה דריסת רגל משמעותית בתחום.

מבחינת הדירוג במדד, הראל הצליחה לעורר רגש בקרב הצרכנים יותר מהאחרות. בעולם הפנסיה לבדו היקף הנכסים שמנהלות חברות הביטוח, יחד עם בתי ההשקעות, גדל ב־10% מדי שנה, ועומד על 600 מיליארד שקל. כך, אחת האימרות שחוזרות על עצמן כשדנים בהשקעות של הגופים המוסדיים היא ששוק ההון הישראלי כבר קטן עליהם אם הם רוצים להשיג תשואות טובות. ראש רשות שוק ההון, משה ברקת, אף הצהיר שמכל שקל חדש שנכנס לחיסכון - 50% מושקעים בחו"ל.

הבהלה לנדל"ן ולאשראי

כשהשווקים נסקו בשנה שעברה, גם הרווחים של חברות הביטוח שברו שיאים. אולם ב־2022 התמונה התהפכה והתלות שלהן בתשואות החיוביות משוקי ההון אפשרה לשפוט את הרווח החיתומי שלהן, זה המגיע מפעילות הליבה שלהן - וכאן חלק מתחומי הפעילות כבר לא מספקים תוצאות טובות כבעבר. בביטוח הרכב, למשל, הפסידו חברות הביטוח כ־800 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, וביטוחי הסיעוד הפרטיים כבר לא נמצאים על המדף בשל היותם הפסדיים.

לכן, חברות הביטוח החלו לחפש אחר רגליים חדשות להישען עליהן והגדילו פעילות בעולם הלא סחיר. מצד אחד, מדובר בפתרון שמאפשר השגת תשואה סבירה, אך מן הצד השני הוא לא תלוי בתנודתיות של שוק ההון. כאמור, תחום הנדל"ן הוא אחד החביבים על החברות, לאור הביקושים הגבוהים בישראל ומעבר לים. ולראיה, בתוך פחות משנה השקיעו חברות הביטוח יותר ממיליארד שקל בחברות נדל"ן.

גם אלטשולר שחם, בית ההשקעות שבוודאי ירצה לשכוח את השנה האחרונה בשל התשואות החלשות שלו ביחס למתחרים שהביאו לאובדן של כ־30 מיליארד שקל למתחרים - זיהה את הפוטנציאל בתחום. באלטשולר שחם הקימו חברה ייעודית שתשקיע בנדל"ן, וכמו שהבעלים והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר מעדיף, היא תעשה זאת בדגש על נכסים בחו"ל.

לצד ההשקעות הגדולות בנדל"ן, עמד השנה במוקד גם תחום האשראי. הפניקס שהפכה לבעלת שליטה בגמא, מנורה מבטחים שמקדמת הנפקה של חברת ERN וכמובן כלל ביטוח שמקדמת בימים אלו את הניסיון לרכוש את חברת מקס על פי שווי של כמעט 2.5 מיליארד שקל, בגינו היא תצטרך להניח על השולחן כשליש מהשווי שלה עצמה על מנת להשלים את הרכישה.

ואי-אפשר שלא להתייחס לשנה המטלטלת של שתי חברות הביטוח החדשות - ווישור וליברה. השתיים הונפקו אשתקד בקול תרועה רמה וזכו, בעיקר ליברה, לרוח גבית משוק ההון בתחילת דרכן. מאז צללו המניות שלהן והן יצטרכו להוכיח שתחת הטיקט של חברת ביטוח דיגיטלית מסתתרת מהות אמיתית ושהן יכולות להשיא ערך לאורך זמן עבור כל מי שהשקיע בהן.