מה טוויטר מנסה להשיג מצווי הזימון שהגישה למקורבי אילון מאסק

צוות עורכי הדין של טוויטר מבקש תכתובות ממגביו הפיננסיים של מאסק וממשקיעים וכן מחברים אישיים שלו • "הודעת דואר אלקטרוני בודדת יכולה להיות מכריעה ולהגדיל את הסיכוי לנצח"

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

טוויטר מבקשת מסמכים מכמה משקיעים במעגל המקורבים, החברים והתומכים הפיננסיים באילון מאסק, כחלק מהתכוננותה לתביעה נגד מנכ"ל טסלה בעקבות נסיגתו מרכישת החברה תמורת 44 מיליארד דולר, עליה הסכים לפני כשלושה חודשים. 

הדוחות הכספיים מלמדים אותנו שטוויטר חייבת שאילון מאסק ירכוש אותה|פרשנות
טוויטר לא עמדה בתחזיות הרווח ומאשימה: אילון מאסק בין האחראים לכך 
טוויטר זכתה: המשפט המזורז מול אילון מאסק יחל באוקטובר 
אחרי שביטל את עסקת הרכישה: טוויטר תובעת את אילון מאסק
הסאגה של אילון מאסק וטוויטר: מה קרה עד עכשיו

טוויטר רוצה כל תכתובת מהאנשים האלה הנוגעת לעסקה. המטרה היא כנראה לקבוע אם היו למאסק חששות אחרים לגבי השלמת ההסכם שלו לרכוש את החברה חוץ מאלה שדיבר עליהם בפומבי, כך אמרו עורכי דין ואקדמאים שאינם מעורבים בתביעה.

מקובל בעת סכסוכים כאלה על מיזוג לבקש מידע ממוסדות פיננסיים התומכים בעסקה המתעכבת. אבל עורכי דין ואקדמאים אומרים שבגלל שמאסק קנה את החברה כאדם פרטי, מי שקרובים אליו, כולל חברים ויועצים, מהווים מטרה הוגנת כמקורות אפשריים למידע לגבי כוונותיו.

"הודעת דואר אלקטרוני בודדת יכולה להיות מכריעה ולהגדיל את הסיכוי לנצח", אמר סטיפן גילרס, פרופסור בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק.

הזימונים כללו בקשות למידע ומסמכים, כולל שיחות פנים אל פנים, דואר ממשי, דואר אלקטרוני, הודעות טקסט, הודעות מהירות, אנשי קשר ברשתות חברתיות, צילומי פקס ושיחות טלפון - כך ניתן ללמוד ממסמכי בית המשפט.

"מסע דייג ענקי ומטריד"

בין מי שקיבלו הודעות נמצא משקיע ההון סיכון סטיב ג'ורבטסון, משקיע מוקדם בטסלה שפעם ישב בדירקטוריון החברה; ומארק אנדריסן, שחברת ההון סיכון שלו אנדריסן הורוביץ אמרה שהיא מקצה 800 מיליון דולר להשקעה בהשתלטות של מאסק. היזם דיוויד סאקס הזכיר את הזימון שקיבל בטוויטר, והעלה לצד הציוץ דימוי של אצבע משולשת. סאקס הוא אחד מקבוצה הדוקה של אקטיביסטים ואנשי עסקים שעודדו את מאסק להיעשות מעורב בטוויטר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

סאקס סירב להגיב לזימון המשפטי. ג'ורבטסון ואנדריסן לא הגיבו לבקשת תגובה.

משקיע ההון סיכון ג'ו לונסדייל הזכיר גם הוא את הזימון שקיבל בטוויטר והגדיר את המאמץ כ"מסע דייג ענקי ומטריד". לונסדייל אמר כי לא היה לו שום קשר למצב השורר בין מאסק וטוויטר, "למעט כמה הערות עוקצניות". הוא לא הגיב לבקשת תגובה.

בטוויטר טוענים בכתב התביעה כי מאסק הפר את הסכם המיזוג בכך שעשה שימוש במידע מסווג, ומתח ביקורת על החברה על כך שלא עשתה מאמצים לממש את העסקה. עורכי הדין של טוויטר צפויים להצביע על ציוצים שהעלה מאסק לרשת ולמנף מידע ותכתובות מהליך שליחת הזימונים עצמו, כך אמרו מומחים משפטיים.

"הם מנסים לדוג כל מה שהם יכולים כדי לדחות את הטענות שלו דרך כל מה שהוא אולי אמר לחברים, עמיתים ומשקיעים", אמר צ'רלס אלסון, מרצה למשילות תאגידית באוניברסיטת דלוור.

בטוויטר סירבו להגיב על הזימונים או האסטרטגיה המשפטית. המשפט, שיארך חמישה ימים, נקבע ל־17 באוקטובר בבית משפט בדלוור. 

סוגיית החשבונות המזויפים 

מאסק הביע חששות לגבי הדרך בה טוויטר סופרת את כמות החשבונות המזויפים והרובוטים, כסיבה העיקרית לרצונו לסגת מהרכישה. הוא אמר כי טוויטר לא סיפקה לו מידע שביקש והיה זקוק לו כדי להעריך עד כמה פרופילים מסוג זה נפוצים בפלטפורמה, וכן העלה שאלות לגבי השיטות בהן טוויטר סופרת משתמשים.

בטוויטר כתבו במסמכים רשמיים שנתנו למאסק את כל המידע שביקש. החברה מעריכה כבר שנים ארוכות כי פחות מ־5% מהמשתמשים היומיים שלה שניתן לעשות מהם כסף (לשלוח להם פרסומות) הם חשבונות מזויפים. מאסק אומר כי המספר גבוה בהרבה וקרוב יותר ל־20%.

עורכי הדין של מאסק לא הגיבו לבקשות תגובה על הזימונים או האסטרטגיה המשפטית שלהם. מאסק הגיב באופן רשמי לתביעה בשבוע שעבר וכלל תביעות נגד, אבל לא התגלו עדיין כל הפרטים, בגלל שהם חסויים בזמן שטוויטר עוברת עליהם כדי לוודא כי לא נחשף בהם מידע רגיש.

טוויטר שלחה זימונים ללפחות תריסר בנקים, כולל דויטשה בנק, בבקשה על מידע על הנכסיות ומימון החוב ותכתובות הקשורות לעסקה. דובר של הבנק לא הגיב לבקשת תגובה.

בנקים ומשקיעים מתבקשים לעתים קרובות להמציא מסמכים על עסקאות מסוג זה, אבל המעגל הפנימי באופן נרחב יותר אינו טיפוסי, כך אמר בריאן קווין, שמלמד על מיזוגים ורכישות בבית הספר למשפטים של מכללת בוסטון.

מסמכים משפטיים שטוויטר מבקשת כוללים, בין היתר, את כל המסמכים והתכתובת הקשורים לחשבונות פייק או ספאם - החשבונות שמאסק הגדיר כבוטים. "הם יבקשו פרטים לגבי אילו תפקידים מילאו הבוטים. האם זה סתם משהו להיתלות עליו?" שאל קווין. "מה שהם חושדים הוא שמאסק קיבל רגליים קרות".

משקיפים על החברה מחפשים תכתובות שיתמכו בטענתם שמאסק נסוג בגלל שהפסיד יותר מ־100 מיליארד דולר מהונו במסגרת הירידות בשוק. מאסק הכפיף סכום של כ־33 מיליארד דולר מהונו הפרטי לטובת הרכישה.

ייתכן גם כי טוויטר, בעזרת כל הזימונים ששלחה, מנסה ללכת שוב בעקבות צעדיו של מאסק מרגע שהסכים לרכישה, כדי להדגים שהוא לא עשה מאמץ מספק כדי להשלים אותה, כך אמר וויליאם ניומן, יועץ בכיר במשרד עורכי דין מניו יורק.

הרשת החברתית של הציפור הכחולה הפסידה מיליארדים בשווי שוק מאז שמאסק הודיע על החלטתו לקנות את החברה ב־25 באפריל השנה. מניות טוויטר  סגרו ביום שלישי בשווי של 40.98 דולר, הנחה של 24 דולר מהצעת הרכישה של מאסק, שהסכים לשלם 54.20 דולר למניה.

ברבר ג'ין והת'ר סומרוויל השתתפו בהכנת הכתבה