גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר השכירות: שיא במספר תביעות הפינוי שמגיעות לבתי המשפט

על רקע עליית מחירי השכירות: בשבעת החודשים הראשונים של השנה נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר תביעות הפינוי נגד שוכרים - בעיקר בתל אביב והמרכז ● מנתוני "תולעת המשפט" עולה כי ברוב המקרים בעלי הדירות זוכים בביהמ"ש, אך ההליך עשוי להימשך שנים, והעלויות הנלוות לו גבוהות

2022 שוברת שיא בהגשת תביעות לפינוי דיירים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
2022 שוברת שיא בהגשת תביעות לפינוי דיירים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם שוק השכירות בדרך למשבר? מצד אחד שוכרי דירות מתלוננים על העלאות גורפות של שכר הדירה החודשי, בעיקר באזור תל אביב, ואילו מצד שני הסטטיסטיקות הרשמיות על שוק השכירות מורות על עליות בשכר הדירה, אך איטיות בהרבה מהמתואר. ואולם, נתון חשוב שמתפרסם כאן לראשונה תומך במחאות שעולות באחרונה מקרב שוכרי הדירות: החל מסוף השנה שעברה כמות תביעות הפינוי שהגישו בעלי דירות נגד שוכרים, עולה בקצב מהיר. רוב התביעות מתנהלות בבתי המשפט במחוזות תל אביב והמרכז.

רפורמת המידע במשכנתאות נכנסת לתוקף: מה היא תספק, ומה תצטרכו לחשב לבד
ההזדמנות הוחמצה: חוק המזומן יכול היה להיות הדרך להסדרת שוק השכירות | רו"ח קובי זליכה, דעה
חברת בנייה פלשה לשטח תת-קרקעי של שכן. מה קבע העליון?

הנתונים שיוצגו להלן מבוססים על שני מקורות: חברת דיפרנט להבטחת שכר דירה, שפועלת עבור בעלי דירות ועושה בין היתר בדיקות רקע על השוכרים, ו"תולעת המשפט" שמופעלת על ידי עמותת תמנון. שני הגורמים בדקו את מספר התביעות לפינוי מושכר שנרשמות ב"נט המשפט", האתר הרשמי של הרשות השופטת, שמנקז אליו את התיקים, העתירות וההחלטות השיפוטיות. שני הניתוחים אינם זהים לגמרי, עקב שימוש במתודות שונות לעיבוד הנתונים, ואולם המגמה בשניהם ברורה לחלוטין: 2022 בדרך להיות אחת מהשנים עם היקפי תביעות הפינוי הגבוהים ביותר.

ב"תולעת המשפט" נבדקו התביעות שהוגשו ב־9 השנים האחרונות, ועולים מהן ממצאים חשובים: השנה שבה הוגש היקף תביעות הפינוי הגדול ביותר עד כה, הייתה 2020, שבה הוגשו 2,827 תביעות. חודש השיא ב־9 השנים האחרונות מבחינת היקפי הגשת התביעות היה יוני אותה שנה, דבר שמוסבר בחלקו בכך שבמהלך חלק ניכר מהחודשים מרץ־מאי, המדינה הייתה בסגר והגשת התביעות כמעט שלא התאפשרה. לכן חלק מהן התנקזו ליוני אותה שנה.

2022 שוברת את השיא של שנת הקורונה

המשבר הכלכלי שתקף את המדינה ותושביה ב־2020 בא לידי ביטוי בעלייה חדה במתח בין בעלי דירות לשוכרים ובריבוי תביעות. עדיין מספר התביעות שהוגשו בשבעת החודשים הראשונים של 2022 גבוה בכ־4% ממספר התביעות שהוגשו באותה שנה.

השנה שעברה, שבה נרשמה חזרה הדרגתית לשגרה הייתה שנה מאוד אופטימית מבחינה כלכלית - לפחות במחציתה הראשונה. באותה תקופה נראה היה שהיחסים בין בעלי הדירות לשוכרים נרגעו יחסית, מה שבא לידי ביטוי בירידה משמעותית בתביעות. אולי תרמה לכך גם העובדה שב־2020 שוכרים שחשו שאינם יכולים לעמוד בשכר הדירה, פינו את הדירות מיוזמתם.

ואולם במחצית השנייה החלה עליית מחירי הדירות להפוך להמראה; בשליש האחרון של אותה שנה חלה עלייה ברכישת דירות בקרב משקיעים, עקב הורדת מס הרכישה ע"י שר האוצר דאז ישראל כ"ץ. במקביל, נרשם זינוק גם במספר התביעות שהוגשו. הרבעון האחרון של אותה שנה היה העתיר ביותר בתביעות פינוי, מכל הרבעונים האחרונים של השנים שנבדקו.

2022 ממשיכה את תנופת התביעות של סוף 2021, ובחודשים ינואר, אפריל ויולי נרשמו היקפי התביעות החודשיים הגבוהים ביותר ב־9 השניים האחרונות. מניתוח דיפרנט עולה כי בכל אחד מהחודשים הללו בנפרד חל זינוק של עשרות אחוזים בהגשת תביעות הפינוי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בסך-הכול כמות התביעות שהוגשו בשבעת החודשים הראשונים של השנה גבוהה על פי שתי הבדיקות ב־15%-33% מהתקופה המקבילה אשתקד.

"מכת מדינה": הדיירים לא מצליחים לשלם

בדיקה של התביעות שהוגשו השנה מעלה כי 35% מהן מתנהלות בבתי משפט השלום במחוז תל אביב; 21% בבתי משפט במחוז המרכז, 18% בחיפה ובצפון, 14% במחוז הדרום ו־12% במחוז ירושלים. המשמעות לא מפתיעה: עיקר הבעיות בין בעלי הדירות לשוכרים מגיעות מהמרכז ועל רקע מחירי השכירות הגבוהים.

מנתוני תולעת המשפט עולה כי רוב התיקים שנפתחו החל מאמצע ינואר 2021 - עדיין פתוחים. צווים ניתנו ברובם, אך עדיין מתקיימות תביעות כספיות בגין דמי שכירות שלא שולמו וכדומה. 77% מהתביעות שהוגשו ב־2020 התקבלו או התקבלו חלקית, 21% מהן נמחקו, ככל הנראה השוכרים ובעלי הדירות הגיעו להסדר מחוץ לבתי המשפט, וב־2% מהמקרים דחו בתי המשפט את התביעות. במילים אחרות - כשתביעה נדונה, רוב הסיכויים שבעל הדירה יזכה בה, ואולם עד שיפוצה, הוא עלול להמתין עוד זמן רב.

 

מה קורה בשוק השכירות החל מהמחצית השנייה של שנה שעברה, שכמות התביעות עולה מאז? בדיפרנט מסבירים כי החל מאותה תקופה החלו העליות הגדולות בשכר הדירה. מנתוני החברה עולה כי ברבעון השני של שנת 2021, ממוצע שכר הדירה הארצי עמד על 4,137 שקל והיצע הדירות להשכרה הגיע לכ־47 אלף. לעומת זאת ברבעון השני של השנה, הממוצע הארצי של שכר הדירה עמד על 4,601 שקל, והיצע הדירות הגיע לכ־43 אלף.

עו"ד יהלי בר־גיל, היועץ המשפטי של חברת דיפרנט, מומחה לענייני ליטיגציה אזרחית ואכיפת חיובים: "ניתן להצביע על כך שיש גל בחודשים האחרונים של פניות של בעלי דירות לבית המשפט לצורך פינוי מושכר וזה נובע מאי תשלום שכ"ד . נקודה. ממש מכת מדינה".

אלעד שריקי, מנכ"ל דיפרנט מצביע על המחסור בהיצע כגורם משמעותי לתופעה: "ברוב המקומות בארץ אין היצע וזה גורם לעליית מחירים. בעלי דירות רוצים לנצל את העלייה ובתום הסכם השכירות מבקשים מהדיירים לעלות את שכר הדירה או לעזוב. הדיירים מחפשים דירה אחרת, אבל לא מוצאים כי אין דירות.

"ברמת המשכיר יש פה מגמה של לנסות לנצל את המצב ולהכניס יותר כסף. מצד שני זה יכול לגרום למצב שהדייר לא מתפנה מהדירה, והמשכיר יצטרך לפנות להוצאה לפועל, כי לדייר ייקח זמן למצוא דירה, אם בכלל".

הליך שיכול להימשך גם שנים

שריקי מסביר כי פינוי שוכר מדירה הוא הליך סבוך וארוך, הצעד הקיצוני ביותר במערכת היחסים בין שוכר למשכיר. רוב בעלי הדירות יעדיפו לא להגיע לשם ולנצל כלים אחרים כמו ערבויות. זו יכולה להיות אחת הסיבות לערבויות הגבוהות שדורשים המשכירים מהדיירים. "הדרך לפינוי דייר היא הליך שמורכב מתקופה שבה בעל הדירה חוכך בדעתו כיצד לפעול נגד הדייר, שיכולה לקחת חודשיים־שלושה", הוא מתאר. "אחרי התקופה הזו הוא פונה לעורך דין, לאחר מכן מגיעה תביעת הפינוי שאורכת 90 יום ולעתים יותר. אחרי פסק הדין יכול לקחת עוד 90 יום לפחות עד לפעילות מטעם הוצאה לפועל. לי כחברה לא יצא לפנות דייר בפחות מ־7 חודשים. לאדם מן היישוב זה יכול לקחת שנה ויותר. על פי החוק, הערבויות צריכות לכסות שכר דירה של 3 חודשים בלבד בשנה, וניתן לראות שבפועל ההליך מתמשך הרבה מעבר לזה".

 

שוק השכירות אינו פועל בוואקום, וצריך גם לקחת בחשבון את הדינמיקה שלו ואת אוכלוסיית המשקיעים החדשה שנכנסה לשוק במיוחד ב־2021, תחת מס רכישה נמוך. מחירי הדירות עלו אז בחדות והמשקיעים החדשים נוכחו, ככל הנראה, כי התשואות החודשיות שבהן יזכו יהיו נמוכות משציפו. לכן לאורך התקופה הזו הם עושים מאמצים גדולים להעלות את מחירי שכירות, לעתים באופן דרמטי. מספרן העולה של תביעות הפינוי הוא שיקוף של המציאות הקיצונית בשוק השכירות, מציאות שלעתים קרובות קשה לראות בנתונים הרשמיים של מחירי השכירות הממוצעים.

עוד כתבות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות