גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שיחות הפיטורים היו נוראיות, לא יכולתי לזוז": 3 יזמי הייטק מספרים על קשיי המשבר

המשבר בהייטק וגל הפיטורים שבא בעקבותיו מובילים לחוסר ודאות בקרב עובדי הענף ● אלא שגם המנהלים שלהם, שעד לפני חודשים בודדים התרברבו בהכנסות גבוהות ורווחי עתק, נאלצים להתמודד עם השינוי הדרמטי ● שלושה יזמים, שסירבו להיחשף בשמם ובחרו להתראיין באופן אנונימי, מספרים לגלובס כיצד המשבר משפיע על מצבם הנפשי

3 יזמים מספרים על החיים בצל המשבר / אילוסטרציה: גלובס
3 יזמים מספרים על החיים בצל המשבר / אילוסטרציה: גלובס

החיים של יזמי סטארט־אפים אף פעם לא היו באמת פשוטים. מהלך ההקמה של חברה נראה מבחוץ רומנטי ומלהיב והיזמים מתאמצים לשדר תמיד הצלחה ושליטה. אבל בפועל, מבפנים, מדובר ברוב המקרים בתהליך כאוטי, מלא בתקלות, משברים וחוסר ודאות.

עם זאת, תקופה זו של משבר בהייטק מעמתת את היזמים עם קשיים בעוצמה גדולה מבעבר ובעיקר עם משברים בכל החזיתות - הם מתקשים לגייס מימון ממשקיעים, מתמודדים עם לקוחות שלוקחים צעד אחורה וצריכים לקצץ מהר בהוצאות ולפטר, רגע אחרי שהתעסקו בגיוס עובדים.

כמובן שליזמים בשוק יש אחריות מסוימת למצב הנוכחי, כאשר הגדילו מאוד את כוח־האדם בחברות שלהם ובזבזו יותר מדי בתקופת השפע של הכסף הזול אשתקד. כמו כן, ברור כי הנפגעים הגדולים הם קודם כל העובדים שפוטרו, לפעמים זמן קצר אחרי ששמעו ממנהליהם כי הכל הולך מצוין בחברה. לפי אתר לסטארט־אפ, שעוקב אחרי התעשייה, מאז תחילת המשבר פיטרו חברות טכנולוגיה ישראליות מעל 3,500 עובדים בארץ ובחו"ל.

ובכל זאת חשוב לדבר גם על הקשיים העצומים איתם מתמודדים היזמים, חלקם צעירים בשנות ה־20 לחייהם. לצורך כתבה זו, הסכימו שלושה יזמים לשתף אותנו בגילוי לב באותם קשיים, אך ביקשו להישאר בעילום שם.

"אי־אפשר לגייס כסף, קרנות עצרו השקעות"

גיא הוא כבר לא ילד. הוא חווה את משבר הדוט.קום הגדול של תחילת שנות ה־2000, מכר את הסטארט־אפ הראשון שלו וכעת מוביל את השני. למרות הניסיון, גיא מודה כי מדובר בתקופה לחוצה מאוד גם עבורו. "המצב כרגע בשוק הוא שאי־אפשר לגייס כסף. קרנות הון סיכון אומנם עושות קולות ומוכנות להיפגש איתך, אבל בפועל הן עצרו לגמרי השקעות. היית מצפה שהקרנות יעזרו לפחות לחברות הקיימות בפורטפוליו שלהן, אבל יש כאלו שלא עושות גם את זה. הן אומרות: ‘תסתדרו ואל תסתמכו עלינו’. בגלל זה יש סטארט־אפים שנסגרים ואחרים שרצים להימכר".

על אף המשבר שפוקד חברות רבות, בחלקים אחרים בהייטק הישראלי עדיין יש ביקוש גבוה לעובדי פיתוח. הסטארט־אפ של גיא כבר פיטר עובדים, אך במקביל צריך להתמודד גם עם החשש מנטישה של העובדים שנותרו בחברה שלו.

"אני מרגיש שהעובדים מסתכלים עלי בשבע עיניים כדי לראות האם אני במצב רוח רע ולהסיק האם הם צריכים לחפש מקום חדש. יש מצבים שיש לך נפילות ואתה מוציא לחץ על אחרים".

מבחינת גיא החשש הגדול ביותר הוא לאכזב את המשקיעים ששמו כסף בחברה שלו. "יזמים אחרים אומרים לי שמקסימום אני אסגור את החברה, אבל אני מרגיש שיש לי מחויבות עמוקה למשקיעים ששמו כסף עלי אישית. זה מאוד קשה ודורש חוסן רגשי".

"חלק מהעובדים הוציאו עלי את התסכול"

אייל, יזם בתחום הדאטה, מיזג לפני מספר חודשים את הסטארט־אפ שלו עם חברה גדולה יותר. הוא נשאר בתפקיד בכיר גם אחרי העסקה, ולכן צריך היה להוביל את מהלך הקיצוצים הנוכחי של עובדיו, אחד מיני רבים שקורים בתעשיית ההייטק הישראלית והעולמית כרגע.

"הייתי צריך לפטר חמישה עובדים שלנו בארה"ב דרך הזום - אחלה עובדים בתחומי המוצר, המכירות והשיווק, לא עובדים גרועים. רק בינואר סיפרנו לכל העובדים בחברה איך בשנה שעברה הכפלנו את ההכנסות פי חמישה והשנה נשלש אותם שוב, ועכשיו אני צריך להודיע להם פתאום שהם הולכים הביתה".

כדי לעשות את שיחות הפיטורים הוא שכר חדר זול בבית מלון בעיר אחרת. "אמרתי לאשתי שאני חייב להתנתק ליומיים וצריך לעשות את השיחות האלו ללא רעשי רקע מסביב. בלי ילדים בבית או טלפונים על פתרון באגים. שיחות הפיטורים היו נוראיות. לא כל העובדים הבינו את המצב וחלק מהם הוציאו עלי את התסכול. אחרי שסיימתי, התכרבלתי מול הטלוויזיה וצפיתי במשך שעתיים בסדרה פמילי גאי. לא יכולתי לזוז".

חוץ מהפיטורים, מספר אייל, קושי נוסף הוא ההתמודדות עם המשקיעים. "חלק מהמשקיעים, בעיקר הגדולים שמכירים את המצב בשוק, מאוד תומכים. אבל יש גם משקיעים קטנים יותר, אנג'לים פרטיים, שלא מחוברים למציאות. הם כועסים עליך למה פספסת את היעדים ולמה אתה צריך לפטר עובדים עכשיו".

 

קושי חוזר אותו מתארים היזמים הוא התמודדות עם אי הוודאות של התקופה. אי ודאות ביחס לאיך ייראה השוק בעוד חודש ובטח בעוד שנה, ואי ודאות ביחס לציפיות המשקיעים מהם. "הכל קרה באופן מאוד פתאומי", אומר אייל. "אני זוכר שלפני שיצאנו לחג פסח, המשקיעים דיברו איתנו על צמיחה בהכנסות כדבר הכי משמעותי. פתאום אחרי החג , כל מה שכולם דיברו עליו היה הצורך להיות רווחי".

"מנסים להיות שקופים עם העובדים שלנו"

דן, יזם צעיר שהקים רק בשנה שעברה סטארט־אפ בתחום מדידת הביצועים, יכול להרגיש בר מזל. הוא הספיק לגייס סבב סיד משמעותי, רגע לפני שהמשבר הכה בתעשייה. אבל בעולם הסטארט־אפים מיד אחרי סבב גיוס אחד, כבר צריך לעבוד על הבא.

"זאת תקופה קשה שבה אתה מגלה שהרבה דברים שחשבת, מתגלים כמוטלים בספק. קודם ידעתי מה אני צריך לעשות, ידעתי שאם אגיע ליעד של מיליון דולר מכירות, אצליח לגייס עוד כסף ולבנות חברה גדולה. אבל עכשיו זה לא ברור בכלל מתי אוכל לגייס וכמה. בנינו תקציב שיכול לאפשר לנו לשרוד עד יוני 2024, אבל אולי גם אז אי־אפשר יהיה לגייס מימון נוסף? חוץ מזה, אם אני טועה בחישובים, המשמעות היא שהעסק ייסגר. זה מפחיד".

דן מקפיד על הבריאות הנפשית שלו, במיוחד בימים אלו. הוא הולך לטיפול פסיכולוגי, עושה דיקור ומקפיד להתאמן כל יום. "אני לוקח סיכונים ומחפש ריגושים מטבעי, אז למרות הקושי יש במשבר הזה גם אתגר עבורי. אני מתכוון לעשות את המיטב שלי ואם זה לא יעבוד, גם בסדר. אני והשותפים שלי גם מנסים להיות הכי שקופים עם העובדים שלנו".

"כדאי שיהיה מישהו חיצוני שיעזור ליזמים"

כתבה גדולה שהתפרסמה החודש במגזין ביזנס אינסיידר האשימה את המשקיעים, קרנות ההון סיכון, בכך שהם אינם קשובים לקשיים של היזמים ומעדיפים לא לדעת עליהם בימים אלו.

בקרן אייבקס (IBEX Investors) החליטו לקחת את זה ברצינות ולסייע לבריאות הנפשית של המייסדים והמנהלים הבכירים בחברות הפורטפוליו שלהם. במסגרת התוכנית שיזמה הקרן העולמית, היזמים והמנהלים מקבלים שני מפגשים ראשונים עם מטפל מקצועי חינם ולאחר מכן פגישות בסבסוד משמעותי.

ניקול פריאל, קרן אייבקס / צילום: Elisa Szklanny

ניקול פריאל, שותפה באייבקס, משתפת בסיבות להחלטה. "כמה שאנחנו מנסים להיות אנושיים כלפי היזמים שלנו, ולהרגיע אותם שייתכן שדברים ילכו בקצב יותר איטי ממה שהם חשבו, בייחוד בתקופות שבהן השוק בירידה, אנחנו חושבים שכדאי שיהיה גם מישהו חיצוני שיעזור להם בפן האישי והנפשי.

"היזמים הם טיפוסים תחרותיים מאוד שעובדים 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, וחשוב שגם ייקחו את ההפסקה שדרושה להם. בסופו של דבר אנחנו משקיעים באנשים, ואם היציבות שלהם נשברת, החברה בסכנה".

"שיעור בענווה עבור ההייטק הישראלי"

גלי בלוך לירן, יועצת ליזמים ומשקיעים, תומכת בסטארט-אפיסטים בעבודה היומיומית ומכירה את הקשיים ורגעי המשבר שלהם מקרוב. לדבריה, כדי לשרוד את המשבר, היזמים צריכים קודם כל להקפיד על תקשורת חזקה וקרובה עם השותפים שלהם, המשקיעים ועם העובדים. "כאשר סטארט-אפים מפטרים עובדים, הם צריכים לתקשר לעובדים האלו שהם אינם אשמים. צריך להבין שיש משהו מאוד כואב בפיטורים האלה לכל הצדדים, כי מי שעוזבים הם לא עובדים לא מוערכים, לכן זה יוצר תסכול פנימי במערכת".

לדבריה, זוהי שעת מבחן גדולה למשקיעים בשוק. "עכשיו היזמים מגלים את האופי האמיתי של המשקיעים, כמה מהם עומדים לצידם בגיוסי גישור ונותנים עזרה משמעותית בגיוסי המשך וכמה מקבלים רגלים קרות ולא תומכים או לא רגישים מספיק למורכבות.

"מבחינות רבות המשבר הזה מהווה שיעור חשוב בענווה עבור ההייטק הישראלי. זאת הזדמנות ללמוד כמה חשוב להשאיר משאבים בצד ליום גשום ולהתנהל בצניעות, והזדמנות עבור היזמים להיזכר מאיפה הם הגיעו".

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית