גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלים מביאים את הפוליטיקה למשרד. איך מפרקים את המתח?

מערכות בחירות רוויות אמוציות, תקופות של מתיחות ביטחונית ומדיניות שנויה במחלוקת חודרות גם לשיחות המסדרון במקום העבודה ● מומחים מסכימים שאי־אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה

אי־אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה / צילום: Unsplash, Uriel Soberanes
אי־אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה / צילום: Unsplash, Uriel Soberanes

"פעם דיברתי עם מנכ"ל שאמר לי שאצלו אין דיוני מסדרון על פוליטיקה", מספרת ד"ר גלית דשא, מומחית להטמעת תהליכי הכללה וגיוון ויוזמת Power in Diversity. האם זה אפשרי בכלל בישראל? תקופות של מתיחות ביטחונית ומערכות בחירות יצריות מקשות להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לעבודה ומעלות את השאלה איזו מדיניות על מנהלים להתוות בארגונים כדי למנוע את התלהטות הרוחות.

דשא עצמה אומרת שהימנעות מפוליטיקה היא לא השיטה, "בטח לא בישראל, שבה הדיונים הפוליטיים הם חלק מהתרבות שלנו. כמובן, צריך לדאוג שזה לא יתפתח לאלימות מילולית".

"הגעתי למסקנה שזו מתיחות מיותרת"

ניסיונו של אלון רייטר, סמנכ"ל משאבי אנוש ומיקור חוץ בקבוצת התוכנה Aman, הוביל אותו לכך שהוא היום משתדל להימנע מלערב פוליטיקה במקום העבודה. לדבריו, הוא נהג להתבטא ברשתות החברתיות, אבל הגיע למסקנה שהשילוב בין מקום העבודה להתבטאויות כאלה, רק גרר ויכוחים עקרים, תסכול וקושי.

הפעם האחרונה שהוא חווה זאת הייתה בנושא לא פוליטי קלאסי אבל כן שנוי במחלוקת - החיסונים לקורונה. "מיהרתי להתחסן ובעבודה קראתי לעובדים להתחסן. לא הענשתי את מי שלא, אבל מישהי שאני מאוד אוהב הביעה מולי דעות מנוגדות. הייתי חוזר הביתה כל יום צרוד מהשיחות איתה במשרד. בשלב מסוים הבנתי שזה ממש כמו - כן ביבי, לא ביבי. ראיתי שאין טעם לדיון הזה, ואין לזה שום ערך מוסף במקום העבודה. הרי לא נשכנע זה את זה. זה רק גורם למתיחות מיותרת".

עם זאת, רייטר לא סבור שפוליטיקה היא טאבו, ומאמין שאין כל בעיה בכך שכולם יידעו מה הדעה הפוליטית של המנהלים. "המנכ"ל שלנו לא עורך שום דיונים, אבל כן יודעים מה עמדתו. יש הבדל בין לשדר את דעתך ובין לעורר דיון. יש לי טראומה מהעבר - בשנות ה־90, בתקופת רצח רבין, עבדתי באחת המשרות הראשונות שלי, במוקד של בנק. זו הייתה תקופה מתוחה סביב נושא הסכמי אוסלו. אני זוכר שתליתי משהו בנושא בעמדה שלי, ומישהו שלא הסכים איתי הסיר את זה. הפוליטיקה הרי כל-כך מקיפה אותנו ביומיום הישראלי, אז אולי דווקא בעבודה עדיף להימנע מזה".

להבדיל בין שיחת מסדרון לדיון פורמלי

נאוה קזז, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בחברת מדפסות התלת־ממד סטרטסיס, סבורה שבכל הנוגע לזירה המקומית ולמערכת הבחירות הקרבה, הדיון לגיטימי ואין לעצור אותו בחברה או לאסור על קיומו, אולם היא מבדילה בין שיחות מסדרון לדיון שהוא יותר פורמלי. לדבריה, "חשוב להקפיד שלכל דעה יהיה מקום ברמת הפרט".

יש מקומות עבודה שבהם הרגישות גדולה עוד יותר והפוליטיקה היא חלק בלתי נפרד מהעבודה עצמה, לדוגמה גופי תקשורת. לי־אור אברבך, סמנכ"ל חטיבת הרדיו בכאן, אומר שהיום כבר מעדיפים שלא להעמיד פנים. "יש חשיבות לכך שיהיה גוון כזה או אחר שמובע בשידור, ולכן צריך לעשות את זה ברגישות". בנוגע לארגונים אחרים, הוא סבור שאין למנוע מאף עובד לנהל שיח פוליטי במסדרון או באזור הישיבה. "אנחנו לא קומיסרים ולאנשים יש חופש לנהל דיון כל עוד זה נעשה בכבוד הדדי ואווירה חיובית". לדבריו, גם אין צורך בהוצאת הנחיות מקדימות לשיח תקין, אלא לסמוך על העובדים.

אפילו בארה"ב, שבה הגישה המקובלת היא יותר מאופקת, הבינו שחייבים לאפשר לעובדים לדבר. זה קרה בעקבות מערכת הבחירות הסוערת של 2020. לפי סקר של Glassdoor, בהשתתפות 1,200 עובדים, 57% ציינו שהם דנים בנושאים פוליטיים במקום העבודה, אף ש־60% העידו שהם סבורים שזה לא מקובל. מאמר שפורסם אז ב־HBR טען שלמרות הפיתוי להפוך את הארגון ל"נקי" מפוליטיקה, הדבר לא פרקטי. במקום זאת, על המנהלים להטמיע סביבת עבודה מכילה לכל הדעות, ולשמש דוגמה בעשייה שלהם. מידה מסוימת של קונפליקט היא בלתי נמנעת, אבל זה עדיין לא אומר שיש לאפשר לו להיות לא־תרבותי. אין לאסור דיונים פוליטיים ובמקביל, אין לגרור אליהם עובדים שלא מעוניינים בכך.

בזמן קונפליקט, הזהות הארגונית נחלשת

אירועי השבוע האחרון הזכירו לנו שהפוליטיקה הישראלית לא מתחילה ונגמרת בתקופת בחירות. ימים של מתיחות ביטחונית עשויים לעורר קונפליקטים סמויים וגלויים בין עובדים, ובמיוחד בארגונים שמעסיקים בני לאומים שונים עלול להיווצר מצב לא פשוט.

בשנה שעברה, בשיאם של אירועי מאי 2021, שבהם הלחימה בגבול הדרום התרחבה למרכז הארץ וגררה אחריה אירועים אלימים בערים המעורבות, פרסם מרכז אקורד לפסיכולוגיה חברתית ושינוי חברתי, המלצות לארגונים כיצד להתמודד עם ההסלמה והקונפליקטים שעלולים לצוץ. המרכז, השייך לאוניברסיטה העברית, הסביר כי "בתקופות של הסלמה ביטחונית מתחדדות מאוד הזהויות הלאומיות. במושגים פסיכולוגיים־חברתיים, הזהות הפרטיקולרית הלאומית של כל צד מתעצמת ולעומת זאת החלק המשותף של הזהות הארגונית נחלש.

בנוגע לסכסוך בין יהודים לערבים, המליצו במרכז אקורד להדגיש בשיח הניהולי את ההכרה בקיומם של נרטיבים שונים, הגברת אמפתיה ורגישות כלפי הצד האחר וחיזוק השייכות וההזדהות הארגונית המשותפת .הם גם המליצו לנהל שיח צוותי וארגוני באופן שייתן לגיטימציה לנקודות מבט ונרטיבים שונים על המצב ולהימנע מתגובות חריפות.

עוד הם הציעו לקיים מודל של "דלת פתוחה", ולהזמין את העובדות והעובדים לשתף את הצוות הניהולי ברגשות, ובפרט באלו הקשורים ליחסים בין העובדות והעובדים הערבים והיהודים.

פאדי אלעוברה, מייסד משותף ומנכ"ל TALENTEAM לגיוס והשמה של אקדמאים מהחברה הערבית, מבהיר שבתקופות של מתח ביטחוני, אי־אפשר להתנהל כאילו לא קורה כלום. עובדים מדברים, גם ביניהם. "במקרים כאלה, חשוב שהמנהלים ייזמו פניה אישית, יגידו להם שהרגשות שלהם חשובים. אפשר לשאול אותם אם היו מעדיפים שזה יעלה כדיון רחב יותר, או לא. המצב רגיש במיוחד בצוותים שבהם חלק מהעובדים נמצאים במילואים ולוקחים חלק פעיל במבצע. המתח ייווצר, ולכן חשוב לתת עליו את הדעת. גם יכול להיות שהוא מרגיש שהכול מתנהל כרגיל, ועדיין הוא יחוש טוב יותר אם יפנו אליו".

מתוח מדי? אפשרות לעבוד מהבית

כשהמתיחות גואה, פאדי מציע למנהלים להיות גמישים ולאפשר עבודה מרחוק. "באירועים של שנה שעברה זה הוכיח את עצמו. לעובדים רבים פחות נוח לעבוד בסביבה מתוחה. הארגונים הגיעו למסקנה הזאת בדיעבד, שצריך להיות קשובים. אני אומר את זה גם ברמה האישית. אף אחד לא שוכח מה היה פה לפני שנה. מרגישים את זה גם בעבודה. השבוע בבוקר, בדרך לעבודה ברכבת, הרגשתי את המתח. זה כמו שכשהילד חולה, אנחנו לא במאה אחוז בעבודה. במקרה שלי, גם יש לי קרובים בעזה, ואי־אפשר לצפות מהעובד להתנתק רגשית. ימים כאלה הם מבחן ההכללה של הארגון". 

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות