גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיריית אשדוד נגד המשרד להגנת הסביבה: "הפרת הסכמים ברורה"

כדי להוזיל את מחירי החשמל, במשרד האנרגיה דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לאפשר לאחת מתחנות הכוח הכי מזהמות בישראל להכפיל את שעות פעילותה ● זאת, לאחר שלא הצליחו לעמוד במועדי סגירת היחידות הפחמיות ● התחנה כבר קיבלה אישור חריג לפעילות יתר, ללא היוועצות עם העירייה שתושביה חיים בקרבת התחנה המזהמת ● בתגובה, עיריית אשדוד ועמותת שומרי הבית מאיימות בנקיטת הליכים משפטיים

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

עיריית אשדוד ועמותת "שומרי הבית" יוצאות למאבק נגד החלטת המשרד להגנת הסביבה להרחיב את השימוש בתחנת הכוח אשכול, תחנה מיושנת הנחשבת לאחת המזהמות בישראל. בימים אלה מתקיים הליך במסגרתו נשקלת האפשרות להרחבה משמעותית נוספת של שעות פעילות התחנה, למרות ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות הגלומות בכך. הסיבה: חברת החשמל ומשרד האנרגיה לא הצליחו לעמוד במועד השבתת חלק מיחידות היצור הפחמיות, ודרשו מהמשרד להגנת הסביבה להקל אישורי פליטה של תחנת כוח מזהמת הפועלת על בסיס גז בטכנולוגיה מזהמת, בכדי להפחית את עלויות רכש הפחם.

בחודש יולי, פנו משרד האנרגיה ורשות החשמל למשרד להגנת הסביבה, וטענו כי ייתכן שבשל מגבלת היתר הפליטה של תחנת הכוח הגזית באשכול, במסגרתו מוגבלת פעילות התחנה באופן שמפחית את פעילותה המזהמת, "קיים שימוש עודף ביחידות הפחמיות". מדובר בתחנות ייצור מיושנות שנועדו להיסגר, אך כעת דווקא פעילותן מתרחבת.

מנכ"ל משרד האנרגיה דרש מהמשרד להגנת הסביבה לתקן את היתר הפליטה של התחנה לטווח הארוך, כך שתוכל לפעול שעות רבות יותר. זאת, למרות שבתחנה פועלות ארבע יחידות יצור ישנות וללא מתקני הפחתת פליטות ולכן הן מזהמות את האוויר באופן משמעותי וגבוה יותר מאשר כמעט כל יחידות הייצור הקיימות במשק החשמל. זאת, למרות שרמת הפליטה של תחמוצות חנקן ושל חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) מהיחידות באשכול גבוהה יותר מאלו של יחידות היצור הפחמיות הפועלות עם סולקנים המפחתים פליטות.

"יש כאן הפרת הסכמים ברורה"

בשל השפעתן המזיקה של היחידות המזהמות והסיכון הרב שהן גורמות לאדם ולסביבה, הוגבל היקף ההפעלה השנתי של היחידות ונקבע על סך מצטבר של 9,200 שעות בשנה. במשרד להגנת הסביבה נעתרו כאמור לבקשה להרחיב את הפעילות בשבועות הקרובים את ארבע היחידות בתחנת הכוח המזהמת ל-2,000 שעות נוספות (סך כל תוספת שעות ההפעלה לכלל הטורבינות בתחנה). אלא שכעת, לפי עיריית אשדוד ואיגוד ערים אשדוד חבל יבנה, במשרד האנרגיה ובחברת החשמל דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לאפשר לתחנה לפעול בתוספת של 10,000 שעות הפעלה, תוך חריגה משמעותית מאוד מהיתר הפליטה - תוך הכפלה למעשה של זמן הפעילות של התחנה.

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, טוען כי "יש כאן הפרת הסכמים ברורה", ודורש מהשרה תמר זנדברג לעצור לאלתר כל החלטה להרחבת פעילות היחידות המזהמות מעבר לתנאי הבסיס של היתר הפליטה. זאת, עד קיום ישיבה עם נציגי הרשות המקומית, במהלכה יוצגו מלוא המידע והמשמעותיות הסביבתיות והבריאותיות הנובעות מן ההחלטה להרחיב את הפעילות האמורה.

למרות שמדובר בהחלטה בעלת משמעות בריאותית וסביבתית עבור תושבי האזור, במשרד להגנת הסביבה נעתרו לבקשת משרד האנרגיה, מבלי להיוועץ עם העירייה. כעת, במכתב התראה בטרם פתיחת הליכים משפטיים, דורשות העירייה ועמותת 'שומרי הבית' מהמשרד להגנת הסביבה לקיים את חובתו החוקית ולערוך בעניין הליך שיתוף ציבור בהתאם לחוק אוויר נקי. במסגרת ההליך, דורשת העירייה לומר את דברה וכך להביא גם מומחים מטעמה לדיון בהחלטה, בטרם תתקבל. בנוסף, עולה הדרישה כי בשל ההשפעות הבריאותיות הקשות של היחידות המזהמות לא תתקבל כל החלטה ללא התייעצות עם משרד הבריאות.

"העצמת הפגיעה אינה מובנת כלל"

אזור התעשייה באשדוד עתיר במפעלי תעשייה ותשתיות לאומית. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, קיימת עלייה בפליטות מזהמים באזור למרות החמרת הרגולציה והמעבר לשימוש בגז. בין המזהמים בהם נרשמה עלייה, גם חומרים מסרטנים וחשודים כמסרטנים. תחנת הכוח אשכול, המופעלת על ידי חברת החשמל ומצויה בהליכי הפרטה, נמצאת במקום הרביעי מבין עשרת המפעלים הגדולים עם העלות החיצונית הגדולה ביותר של פליטת מזהמים לאוויר. לפי עיריית אשדוד ושומרי הבית, למרות הזיהום הרב לו אחראית התחנה, בחברת החשמל ובמשרד האנרגיה - שלא הצליחו לעמוד במועד הפסקת פעילותן של ארבע יחידות פחמיות, דרשו להגביר את פעילות אשכול, תוך טענה כי "הדבר יוביל להפחתת זיהום", ללא כל בסיס מקצועי.

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

במכתב מקדים לנקיטת הליכים משפטיים, כתבו עיריית אשדוד ועמותת שומרי הבית, כי "הפחתת עלויות הייצור, במחיר הגברת התחלואה בקרב הציבור בעיר אשדוד ובסביבתה, או אפילו בגרימת סיכון לכך, אינה סבירה ואינה חוקית. חוק אוויר נקי לא נחקק לחינם, אלא לצורך ההגנה על הציבור והסביבה ולא בכדי נקבעה המגבלה בהיתר הפליטה. כידוע תושבי העיר אשדוד סובלים לכתחילה מרמת זיהום גבוה ורמה גבוהה של תחלואה הקשורה לפליטות מזהמים, ומכאן שהעצמת הפגיעה אינה מובנת כלל ועיקר גם משיקולי צדק חלוקתי. הדבר נעשה, כך נראה, כדי לחסוך בעלויות ייצור החשמל".

איגוד ערים אשדוד חבל יבנה דרש היום מהמשרד להגנת הסביבה להחמיר את הדרישות הסביבתיות באשדוד, במקום לאפשר לתחנת הכוח לזהם יותר. לפי יו"ר האיגוד וראש מועצה אזורית ברנר, דורון שידלוב, הערכים המותרים לזיהום סביבתי ובריאותי במרחב אשדוד אינם זהים לאלו במרחב חיפה, המחמירים יותר.

המשרד להגנת הסביבה: "המשרד מנטר באופן שוטף את איכות האוויר" 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: ״המשרד שותף לחשש לפגיעה בסביבה ובבריאות הציבור כתוצאה מהגדלת נפח הפעילות בתחנת הכוח 'אשכול', באופן שיביא לזיהום האוויר, נוכח העובדה שהיחידות בתחנה אינן בטכנולוגיה המיטבית הזמינה ומשכך נועדו להיסגר - ובוודאי שלא להרחיב את הפעילות.

"המשרד להגנת הסביבה פועל מול משרד האנרגיה, רשות החשמל, חברת ניהול המערכת וחברת החשמל, לשם קבלת כל המידע והנתונים אשר תומכים בעמדות המוצגות על ידם שעניינם בצורך משקי לכאורה להרחבת שעות הפעילות.

"האישור הקודם, לתוספת שעות בהיקף של 2,000 שעות, ניתן לחברת החשמל על ידי המשרד, בהתאם להוראות היתר הפליטה המאפשר זאת, על בסיס מידע שהוצג בנושא סיכון לאספקת החשמל, באופן חירומי ונקודתי, לאחר שהמשרד בחן את הבקשה והנתונים שהועברו בצידה והתרשם כי אכן קיים חשש לאספקת חשמל.

"המשרד מנטר באופן שוטף את איכות האוויר בסביבה באשדוד, ונכון למידע הקיים בפנינו כיום אין חריגות מערכי הסביבה בתחמוצות חנקן וחלקיקים, שהם המזהמים העיקריים הנפלטים מתחנת הכוח. ככל שיישקל מתן אישור להרחבת שעות הפעילות מעבר לאישור הנקודתי שניתן ל-2,000 שעות, הדבר יפורסם להתייחסות הציבור, טרם קבלת החלטה סופית".

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה רואה לנגד עיניו שיקולים משקיים רחבים - המשרד פועל להבטחת אספקת אנרגיה אמינה, נקייה ובת קיימא לכלל תושבי ישראל ופועל ביחד עם המשרד להגנת הסביבה ושותפיו לחיסול השימוש בפחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות וזאת ביתר שאת אל מול משבר האנרגיה שמאיים על כלכלות העולם".

התייחסות חברת החשמל: "פניית חברת החשמל למשרד להגנת הסביבה ולמשרד האנרגיה להסטת שעות עבודה של יחידות ג' ד' בתחנת הכוח אשכול, נעשתה בהתאם להנחיית חברת נגה, החברת לניהול המערכת, שהינה בעלת הסמכות הבלעדית לניהול מקטעי הייצור וההולכה".

תגובת נגה (ניהול מערכת החשמל): ״את עמדתנו המקצועית העברנו לידי משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ורשות החשמל, עוד בטרם יצא המכתב".

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות