גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פח בשווי 20 אלף דולר יפתור את בעיית האשפה בסן פרנסיסקו?

עיריית סן פרנסיסקו החליטה לעלות שלב במלחמה בזבל ברחובות, ויצאה בהליך פיתוח של שלושה סוגים שונים של פחי אשפה ● תג המחיר של אבות הטיפוס נע בין 18,000 דולר ל-20,900 דולר, ואחרי הליך בחירה בשיתוף עובדי התברואה והתושבים, יוצבו בסוף 2023 אלפי פחים חדשים בעיר ● חלק מהתושבים פסימיים: "אם פח הזבל מלא, זה לא שימושי - לא משנה כמה טוב הוא תוכנן"

אב טיפוס של פח מדגם ''Salt and Pepper'' בסן פרנסיסקו / צילום: Associated Press, Eric Risberg
אב טיפוס של פח מדגם ''Salt and Pepper'' בסן פרנסיסקו / צילום: Associated Press, Eric Risberg

במסגרת המלחמה ברחובות המלוכלכים בסן פרנסיסקו, העירייה בוחנת במהלך הקיץ הזה שישה דגמים של פחי אשפה בחיפוש אחרי הפח המושלם. בעיר, שממוקמת בצפון קליפורניה, פחים שמלאים עד גדותיהם בזבל הפכו למחזה נפוץ, יחד עם ערימות של בגדים משומשים, נעליים, רהיטים וחפצים אחרים שמפוזרים על המדרכות.

פקידי העירייה שכרו את המכון לאינטגרציה יצירתית (ICI) על מנת לעצב בהתאמה אישית פח אשפה חדש, יחד עם שני דגמי אב טיפוס נוספים, שעלו למשלם המסים האמריקאי 19,000 ו-11,000 דולר כל אחד. לתושבי העיר יש בקיץ הנוכחי הזדמנות להעריך את הפחים, יחד עם עוד שלושה דגמים מסחריים שנוספו לפיילוט לאחר שבעירייה נתקלו בביקורת.

עיריית סן פרנסיסקו פרסה במהלך חודש יולי 15 פחי אשפה מותאמים אישית ועוד 11 פחי אשפה מהמדפים - עלות כל אחד מהם נעה בין 630 ל-2,800 דולר - עם קודי QR שהודבקו עליהם, ומפנים לסקר שביעות רצון. גורמים בעירייה הבהירו שהם לא מתכוונים לשלם יותר מ-3,000 דולר לכל פח. 

לפי סוכנות הידיעות AP, סן פרנסיסקו החלה את חיפושיה אחרי פח האשפה המושלם בשנת 2018, כשגורמים רשמיים החליטו שהגיע הזמן להחליף את יותר מ-3,000 הפחים הציבוריים שנמצאים ברחובות כבר כמעט 20 שנה.

בעירייה אומרים שלפחים הנוכחיים יש פתח גדול מדי, שמאפשר חיטוט קל באשפה. יש להם גם צירים שזקוקים לתחזוקה מתמדת ומנעולים שקל לפרוץ. חלק מהאנשים מפילים אותם, מכסים אותם בגרפיטי או מציתים אותם.

"רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי, אבל הוא צריך להיות יפה"

העירייה יצרה מפות אינטראקטיביות כדי שהתושבים יוכלו לעקוב אחרי המיקומים והעיצובים השונים של הפח, שכוללים את דגם "Soft Square" - אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר. למיכל הנירוסטה יש פתחים לאשפה ולמיחזור פחיות ובקבוקים, וגם דוושת רגל לפתיחה. אב טיפוס נוסף בשם "Slim Silhouette", עם תג מחיר של 18,800 דולר, עשוי מסורגי נירוסטה, עם טקסטורה שאמורה לדחות ונדליזם, משום שיש עליה פחות מקום לרסס גרפיטי.

דגם ''Soft Square'', אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר / צילום: Associated Press, Eric Risberg

לפי העירייה, הפחים החדשים יהיו "חסינים לחיטוטים", בכולם יהיה פתח למיחזור וכולם אמורים להיות "עמידים וקלים לתחזוקה". כל הפחים החדשים יצוידו בחיישנים שישלחו התראות כשהם מתקרבים לקיבולת, כך שניתן יהיה לרוקן את האשפה לפני שהיא גולשת.

"הפחים הנוכחיים עוצבו לפני יותר מ-20 שנה, כשהתנאים ברחוב היו שונים, והאוכלוסייה ומספר המבקרים בעיר היו נמוכים במידה ניכרת", אמרה בת' רובינשטיין, דוברת המחלקה לעבודות ציבוריות בעיריית סן פרנסיסקו.

לפי רובינשטיין, העלות הגבוהה של הפחים נובעת בעיקר ממחיר החומרים: כל אחד מאבות הטיפוס עשוי מפלדת אל-חלד. לדבריה, אם ייבחר אחד מהפחים המעוצבים בהתאמה אישית, העלות לייצור המוני שלו תהיה זולה הרבה יותר - 2,000 עד 3,000 דולר למיכל. "אנחנו גרים בעיר יפה, ואנחנו רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי וחסכוני, אבל הוא צריך להיות יפה", אמרה.

המראה הטוב של פחי האשפה החדשים והנוצצים לא הגן עליהם מפני ונדליזם וחוסר כבוד. פחות מחודש לאחר שהוצבו, כמה מהם כבר הושחתו בגרפיטי כתום ולבן. אחרים כבר מלוכלכים בכתמי קפה של עוברי אורח חסרי התחשבות, וליד פחים רבים השאירו ארונות רעועים ושקיות ניילון מלאות בבקבוקי יין ריקים.

בסופו של דבר, דגם פח האשפה שהעירייה תבחר יהיה תלוי במשוב מעובדי התברואה ובסקרים שיושלמו עד סוף ספטמבר, אמרה רובינשטיין. הפחים החדשים לא צפויים להיות מוצבים ברחובות עד סוף 2023.

"צחנה של שחיתות"

סוגיית האשפה ברחובות סן פרנסיסקו היא בעיה של עשרות שנים. ב-2007, ראש העיר דאז גווין ניוסם (שכיום מכהן כמושל קליפורניה), סילק כ-1,500 מתוך 4,500 פחי האשפה של העיר, משום שלדבריו הם לא עזרו לשמור על הרחובות נקיים והפכו למגנטים לעוד פסולת. גורמים רשמיים לא יודעים לומר כמה פחי אשפה נמצאים כעת על המדרכות בעיר, אבל בעירייה מתכננים להחליף לפחות 3,000.

"פח אשפה הוא אחת מהפונקציות הבסיסיות ביותר של ממשל עירוני, ואם העירייה לא יכולה לבצע משהו פשוט כזה, איך הם יכולים לפתור את הבעיות הגדולות יותר, של חסרי בית, בטיחות ועוני?", שאל מאט האני, חבר במועצת המפקחים של העירייה לשעבר שמתגורר בשכונת טנדרלוין בעיר, וכיום מכהן כנציג סן פרנסיסקו באסיפה הלאומית של קליפורניה.

פחי האשפה החדשים הם התוספת האחרונה לארסנל של העיר נגד הרחובות המלוכלכים. בשנת 2014 סן פרנסיסקו השיקה את תוכנית "Pit Stop" שלה בשכונת טנדרלוין, מוקד הסחר בסמים וחסרי הבית בעיר, והקימה שם שירותים ציבוריים ניידים. ארבע שנים לאחר מכן הקימה העירייה צוות "פטרול צואה" של שישה אנשים בשל הדרישה למדרכות נקיות.

סן פרנסיסקו, 2019 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

האני אמר כי הוא הסכים בעל כורחו בשנה שעברה לאשר את פיילוט הפחים, למרות המחירים הגבוהים, כדי למנוע עיכובים. "אני חושב שמרבית האנשים, כולל אותי, יגידו פשוט שיש להחליף את הפחים הארורים האלה בפחים שאנחנו יודעים שעובדים בערים אחרות, פשוט לעשות את זה", הוא אומר.

"לסאגת פחי האשפה יש צחנה של שחיתות", אומר האני בהתייחסו למנהל המחלקה לעבודות ציבוריות בעירייה לשעבר, מוחמד נורו, שבינואר הודה באשמה בהונאה. על פי כתב האישום, נורו העניק את החוזה לתחזוקת פחי האשפה של סן פרנסיסקו לחברה בבעלות קרובי משפחה של יזם, שכבר הודה באשמה בקשירת קשר לביצוע פשע ומשתף פעולה עם הרשויות בתיק נגד נורו.

מעבר לשחיתות, העיר היא כבר מזמן נושא לבדיחות על כמה זמן לוקח להשלים פרויקטים ציבוריים שונים. מערכת תחבורה מהירה לאוטובוסים לאורך שדרות ואן נס, אחד מצירי התחבורה הראשיים בסן פרנסיסקו, נפתחה השנה סוף סוף אחרי 27 שנות עבודה. קו רכבת תחתית חדש המחבר את צ'יינה טאון עם אזורים אחרים בעיר, שבנייתו החלה ב-2010, נמצא בפיגור של ארבע שנים בלוח הזמנים.

דיאן טורקלסון, שלעתים קרובות אוספת אשפה בשכונת ריצ'מונד יחד עם מתנדבים נוספים, טיילה לאחרונה כשמונה קילומטרים עם כמה תושבים אחרים בעלי תודעה אזרחית כדי לבחון שלושה מהפחים. עד שהקבוצה הגיעה, שני דגמים כבר היו מלאים, היא מספרת. "אם פח הזבל מלא, זה לא שימושי - לא משנה כמה טוב הוא תוכנן", היא אומרת.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת