גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האינפלציה מזנקת, והפופוליסטים בדרך לשלטון באיטליה

מפלגת הימין הקיצוני "אחיי איטליה", בהנהגת ג'ורג'ה מלוני, נהנית מפירות החלטתה להישאר מחוץ לקואליציית דראגי שפרש, וזוכה לתמיכה גורפת בציבור בשל האינפלציה שמורגשת היטב בכיס והתחושה שהמדיניות הכלכלית מוכתבת מבריסל ● ברקע, סוכנויות דירוג חוזות מיתון קרב

הקואליציה המסתמנת (מימין): סילביו ברלוסקוני מ''פורצה איטליה'',  ג'ורג'ה מלוני מ''אחיי איטליה'' ומתיאו סלביני מ''לגה'' / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE
הקואליציה המסתמנת (מימין): סילביו ברלוסקוני מ''פורצה איטליה'', ג'ורג'ה מלוני מ''אחיי איטליה'' ומתיאו סלביני מ''לגה'' / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE

בחודש שעבר התפרקה באיטליה ממשלת האחדות שהוביל מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר, ומי שנחשב ל"תקווה הגדולה" להציב את הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד על מסלול שיקום וצמיחה. אחת מהשותפות בקואליציה סירבה לתמוך בחבילת המאבק באינפלציה שהציג דראגי בתיאום עם בריסל, הגדירה אותה כ"לא נדיבה מספיק", וכך הפכה הממשלה ברומא לאחת הראשונות ביבשת לשלם מחיר פוליטי על עליות המחירים החדות שנרשמו בשנה האחרונה.

בחירות הבזק נקבעו ל־25 בספטמבר, וכעת האיטלקים נמצאים בטריטוריה כמעט לא מוכרת - קמפיין פוליטי המתקיים במהלך הקיץ, בפעם הראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה. אם מסתמכים על תוצאות הסקרים האחרונים, תקדים היסטורי נוסף הולך להירשם: קואליציה יוצאת־דופן של מפלגות ימין־קיצוני ופופוליסטי עומדת לכבוש את השלטון באיטליה, כשהיא מציבה חזון כלכלי שונה לחלוטין למדינה.

 

בראש הקואליציה צפויה לעמוד פוליטיקאית צעירה יחסית, ממפלגה שבקושי עברה את אחוז החסימה בבחירות הקודמות, אך כעת היא המפלגה הפופולרית ביותר באיטליה עם יותר מ־24% מהקולות. אם הסקרים נכונים, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, בספטמבר הקרוב יסתיים באיטליה עידן דראגי הפרו־אירופי, ויתחיל עידן ג'ורג'ה מלוני.

בית טבעי לפעילים מהימין הקיצוני

בת 45, מלוני מכהנת כבר יותר משמונה שנים בראש מפלגת הימין הקיצוני "אחיי איטליה" (Fratelli d'Italia). המפלגה היא היורשת של המפלגה הפשיסטית, שייצגה את הימין הקיצוני באיטליה במשך עשרות שנים, אך התרחקה מעמדותיה. למרות זאת, סמל הלהבה המופיע על דגלה הפך לסמל של הניאו־פשיסטים באיטליה. היא אינה מפלגה פשיסטית, אך רבים מפעילי הימין הקיצוני ביותר במדינה מרגישים בה בבית. בתקשורת האיטלקית דווח בשנים האחרונות על חברי מפלגה שהצדיעו במועל יד, הביעו געגועים לאיטליה בזמן מוסוליני ועוד.

מלוני מודעת לתדמית הבעייתית של מפלגתה. היא העבירה את השנים האחרונות בניסיונות לשקם אותה, "להלבין" את תדמיתה ולהבהיר כי מדובר בגוף פוליטי שונה לגמרי. בסרטון שפרסמה לתקשורת הבינלאומיות השבוע, בו היא מדברת באנגלית ובספרדית, היא אומרת שהימין באיטליה "דן מזמן את הפשיזם להיסטוריה, כשהוא מגנה באופן ברור את מניעת הדמוקרטיה שלו ואת והחוקים הידועים לשמצה נגד יהודים". באותו סרטון היא אומרת גם כי מפלגתה כעת היא "חלק מגוש שמרני", "כמו המפלגה השמרנית בבריטניה, הרפובליקאים בארה"ב ומפלגת הליכוד בישראל".

"סיפור הסינדרלה" של מלוני דווקא מזכיר יותר סיפורים דומים של הימין הפופוליסטי מרחבי היבשת. כמו אלה של מארין לה־פן ו"האיחוד הלאומי" בצרפת; נייג'ל פאראג' וה־UKIP בבריטניה; "השוודים הדמוקרטים"; וכן מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה". כלומר, מפלגה מהימין־הקיצוני השוברת קלות למרכז, ובמקום ערכים אנטי־דמוקרטיים, היא מציגה תמהיל של ביקורת חריפה על הגירה לא־חוקית ואיסלאם, זכויות להט"ב, אירו־סקפטיות עזה ולפעמים גם דיבורים על "הון גלובלי" ו"אויבי העם" בסגנון ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. מפלגות אלה מהוות אופוזיציה חריפה, לפעמים יחידה, למערכת הפוליטית הקיימת.

וזו מסתמנת גם כסיבה העיקרית לפופולריות הרבה של מלוני ו"אחיי איטליה". הם נשארו באופוזיציה, בזמן שממשלת האחדות של דראגי (וממשלת מרכז־שמאל לפניה) ניסו להוביל את איטליה.

כעת, היא גורפת את פירות ההחלטה להישאר בחוץ, ומקבלת את קולות הצבעת המחאה של תושבים רבים באיטליה על עליות המחירים, על מדיניות שמוכתבת חלקית מבריסל וגם על סוגיות של הגירה. לקראת הבחירות הקרובות, חברו "אחיי איטליה" לקואליציה עם "הלגה" בראשות מתיאו סלביני ו"פורצה איטליה" בראשות סילביו ברלוסקוני בן ה־85.

הסקרים חוזים לקואליציה כזו יתרון של 15% לפחות על קואליציית שמאל. רבים מעריכים כי המרוץ למעשה הוכרע.

"הנציבות האירופית היא כלי בידי רדיקלים"

ההשלכות הכלכליות של ממשלה כזו עדיין רחוקות מלהיות ברורות. עד כה, נחשבה קואליציה זו ל"חלום בלהות" של בריסל. המפלגות ומנהיגיהן הביעו בעבר ביקורת על גוש האירו, קראו לפרישה אפשרית ממנו, יצאו נגד "המנגנון של בריסל" ונראה כי התנגשות בין הצדדים קשה למניעה. בשנה שעברה חתמו יחד המפלגות על הצהרה משותפת, שקובעת כי הנציבות האירופית היא "כלי בידי כוחות רדיקלים שמנסים לבצע מהפך תרבותי ודתי באירופה, ולבנות אותה מחדש ללא לאומים".

כעת, כאשר השלטון נראה בהישג יד, נראה כי המפלגות מנסות לשרטט שינוי מדיניות. השבוע הן פרסמו מצע משותף שבו הן חוזרות בהן במידה רבה מהביקורת החריפה נגד האירו והאיחוד האירופי. "איטליה היא חלק מחויב לחלוטין באירופה", נכתב בו.

מלוני עצמה אמרה כי הרעיון בדבר פרישה מגוש האירו או מהאיחוד האירופי הוא "שטויות". אך בד בבד, המפלגות דורשות לשאת ולתת מחדש על התנאים לקבלת כ־200 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי, שהובטחו לאיטליה (חציים כמענק), ורומזות כי הן מתנגדות לתנאים שהציבה הנציבות לגבי צמצום גירעון, רפורמות מבניות ואחריות תקציבית. הן גם מדברות גלויות על "צמצום הבירוקרטיה שכרוכה בפעילות האיחוד האירופי".

מצע כלכלי שנועד להרגיע את החששות

פרסום המצע הכלכלי־אירופי נועד להרגיע את החששות במדינות השכנות וגם בשווקים הבינלאומיים, על רקע העובדה שאיטליה לא נמצאת בדיוק במצב להעלות דרישות מבריסל. יחס החוב־תוצר שלה שב לטפס, אחרי מגפת הקורונה, והיא תלויה בסיוע מהנציבות. סוכנויות דירוג שונות חוזות מיתון מתקרב, על רקע התלות האיטלקית בגז רוסי, והאינפלציה במדינה עומדת על 7.9%. היא גם תלויה בבנק המרכזי האירופי שימשיך "לסבסד" את עלויות ההלוואה האסטרונומיות שלה, על ידי רכש מסיבי של אג"ח ממשלתי איטלקי. הבנק הבהיר כי "יאבק בכל הכוח" בצמיחת המרווח על תשואה בין אג"ח איטלקי לגרמני, ומשקיע מיליארדי אירו מדי שנה בכך. הדבר מסייע ישירות לכלכלה האיטלקית.

אך החזון הכלכלי הפנים־איטלקי של המפלגות רחוק מאוד מהמשמעת שלה התחייב דראגי, ומגביר את הסיכון לעימות פנים־אירופי. במצע המשותף, המפלגות מציעות להפחית מסים באופן דרסטי ל"משפחות, עצמאים ועסקים", וליצור "מס אחיד" לכל מי שמרוויח פחות מ־100 אלף אירו בשנה. הן גם מבטיחות להעלות את הפנסיות, לאפשר פרישה מוקדמת לפנסיה, להגדיל את קצבאות הילדים ולהשקיע בחינוך בגיל הרך. את המימון לכך תקבל הכלכלה האיטלקית מתוכנית הסיוע האירופית, אך גם מצמצום במערכת הרווחה הקיימת.

המפלגות גם מבטיחות להפריט את חברת התקשורת האיטלקית כדי להשיג הכנסות למדינה.

מי שיכול לחייך, אחרי שהביע תמיכה בימין הפופוליסטי האירופי וקיבל בתמורה תמיכה גורפת וביקורים במוסקבה, הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אמנם, מלוני וסלביני התרחקו בחדות מאהדת פוטין שהביעו בעבר (וזו שחרצה אולי את גורלה הפוליטי של לה־פן בבחירות לנשיאות בצרפת), אבל ללא ספק קואליציה בראשות מלוני באיטליה תחליש את האיחוד האירופי. במצב הנוכחי, שבו הוא מתמודד עם משבר אנרגיה, עליות מחירים, מלחמה משתוללת ומתחים פנימיים, היא עשויה אף לחרוץ את גורלו.

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן