גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בבוקר שאחרי חוק האקלים: וול סטריט מהמרת על אנרגיה ירוקה לצד דלקי מאובנים

משקיעים רבים בוול סטריט אומרים שגם אחרי שהחוק, שמתמרץ ומסבסד השקעות ירוקות עבר, הם עדיין ימשיכו לתמוך בחברות גז ונפט ● להערכתם, החברות ימשיכו להרוויח עוד שנים רבות ובהמשך גם ישלטו בטכנולוגיות החדשות בתחום האנרגיה המתחדשת

כלי רכב חולפים ליד חוות טריבונות בקליפורניה, החודש / צילום: Associated Press, Godofredo A Vásquez
כלי רכב חולפים ליד חוות טריבונות בקליפורניה, החודש / צילום: Associated Press, Godofredo A Vásquez

חוק אקלים ואנרגיה שעבר בקונגרס כולל השקעות הן בסטארט־אפים של אנרגיה מתחדשת והן בהפקה של דלקי מאובנים - אסטרטגיה נרחבת שאפילו עלולה להיראות כנמצאת בסתירה, אבל היא דומה לאסטרטגיה שרבים בוול סטריט מיישמים כבר עתה.
חברות מוול סטריט שופכות כספים לתוך פרויקטים שנועדו לצמצם פליטות פחמן ובמקביל ממשיכות לממן חברות גז ונפט דרך הלוואות ישירות והשקעה בתשתיות.

היקף הכסף שגויס דרך אגרות חוב והלוואות לפרויקטים ירוקים ולפרויקטים של חברות גז ונפט הייתה כמעט זהה, כ־570 מיליארד דולר בשנה שעברה, על פי Dealogic. למרות שגיוס הון בשני התחומים האט בזמן התנודתיות בשוק השנה, היחס בין המימון לדלק ירוק למימון לדלק מאובנים נותר פחות או יותר דומה.

הימנעות מהשקעה בדלקי מאובנים אינה מעשית, אומרים משקיעים רבים, בגלל שגז, נפט ופחם עדיין אחראיים לייצור כ־80% מהאנרגיה שצורך העולם. המחסור במזון ובאנרגיה שגרמה המלחמה באוקראינה הציף מחדש ביתר שאת את העובדה הזו והבליט את הסכנות הכרוכות בנטישה חדה ולא זהירה של דלקי מאובנים בחלק מהמדינות באירופה.

נראה שגם החוק שנחתם בשבוע שעבר על ידי הנשיא ג'ו ביידן, שנקרא באופן רשמי "החוק להורדת האינפלציה", נוקט בגישה דומה.

הפילוסופיה של החוק משתקפת בתיק השקעות

הסנאטור ג'ו מנצ'ין שתקע את הצעת החוק במשך זמן ארוך ולבסוף אישר גרסה מרוככת שלה והפך לאחד מתומכיה וסנאטורים אחרים מכנים את החבילה הזו "מדיניות אנרגיה כוללת". הפילוסופיה הזו משתקפת בהרבה תיקי השקעות, אפילו בתיקים של מי שרוצים להקצות יותר כסף לטיפול בסכנות שינויי האקלים.

"התשובה אינה או־או אלא הרבה יותר מזה", אומרת מגאן סטאר, מנהלת השקעות אימפקט בחברת הנכסים הפרטיים Carlyle Group Inc, שהודיעה שתעבוד עם חברות ניהול תיקים כמו קומפניה אספניולה דה פטרולאוס, המוכרת כ־Cepsa מספרד, וכן עם יצרנית הנפט והגז מקולומביה SierraCol Energy כדי להקטין את הפליטות.

החקיקה משתמשת בהטבות מס כמכשיר לעידוד השקעות במכוניות חשמליות, אנרגיה מתחדשת וסוללות. כמו כן, יש בחוק סעיפים התומכים בחוזים חדשים על גז ונפט ובהטבות מס לטכנולוגיות חדשות כמו לכידת פחמן ומימן המיועדים לחזק השקעות בתחומים האלה.

לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

הרפובליקאים טוענים שהחקיקה תפגע בכלכלה. כמה ארגוני תעשיינים בענף הנפט מתחו ביקורת על העלאות המס על דליפת מתאן וכן על סעיפים אחרים. אך בסופו של יום החוק נתפס בעיני רבים כברכה עבור חברות הדלק הגדולות, בנקים וחברות השקעות שיש להן את הכסף לתמוך בכל סוגי פרויקטי האנרגיה.

מהצד השני ישנה ביקורת על כך שהחקיקה לא עושה מספיק ושפעולה אגרסיבית יותר בסופו של דבר תהיה נחוצה כדי לעמוד ביעדי האקלים. "אנחנו מגיעים לנקודה שבה ההיגיון שעדיין אפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה יהיה בלתי נתפס", אמרה רייצ'ל קייט, דיקנית ביה"ס פלטשר באוניברסיטת טאפטס ויועצת אקלים למזכ"ל האו"ם.

ועדיין, משקיעי אקלים רבים תומכים בגישה המעורבת שמוצגת בחוק בגלל שהם חושבים שהיא תעשה יישור קו בנקודת הפתיחה התחרותית של הדלקים המתחדשים ודלקי מאובנים, ותאפשר לשווקים להחליט איזה פתרונות להעדיף כדי להקטין את הפליטות הגז לאורך זמן.

משקיעים גם וגם כדי לא להחמיץ

קרנות שמתמקדות במתן פתרונות השקעה־אחראית לחששות הקשורים לאיכות הסביבה, חברה ומשילות (ESG) ומנוהלות על ידי חברות ניהול נכסים עצומות כמו בלקרוק ו־State Street Corp מחזיקות במניות של חברות גז ונפט כמו "אקסון־מובייל" ו"שברון". הן עושות זאת כדי לשמר מידה מסוימת של השקעה לרוחב התעשייה כולה ולהימנע מהחמצות בתקופות בהן נכסי נפט וגז עוקפים את שאר השוק, כפי שקרה רוב השנה הזו.

ישנם משקיעים שאומרים שעבודה עם חברות האנרגיה להקטנת פליטות היא אחת הדרכים הטובות ביותר להילחם בשינוי האקלים. חלק מהחברות, כמו BP ו־Shell, הן כבר שחקניות גדולות בדלקים מתחדשים, כולל מים ואנרגיית שמש. משקיעים רבים גם מהמרים על כך שחברות גז ונפט שיש להן ניסיון של שנים רבות ייהפכו למנהיגות בתחומים חדשים כמו דלקים מתחדשים או אחסנה קבועה של פחמן מתחת לאדמה.
לא רק בוול סטריט מהמרים על שינוי מדורג. הרבה סטרטאפים של אנרגיה נקייה מתכננים בעצמם להשתמש בגז טבעי בשנים הקרובות וזוכים לגיבוי מצד חברות אנרגיה וחברות ייצור חשמל וותיקות.

"אי אפשר לעבור לאנרגיה נקייה בן לילה", אמרה שנון מילר, מנכ"לית Mainspring Energy, המוכרת גנרטורים לאנרגיה נקייה, שיכולים לפעול עם מקורות אנרגיה שונים כולל גז טבעי, מימן ואמוניה. Mainspring משתפת פעולה עם חברות חשמל כמו NextEra Energy Inc ו־American Electric Power Co. וביל גייטס הוא אחד המשקיעים בה.

בנקי ההשקעות לא עושים מספיק

החוק עשוי גם לעזור לוול סטריט לעמוד במחויבויות להוצאה על אנרגיה נקייה. דוחות של ארגונים כמו "קבוצת המשקיעים המוסדיים" (Institutional Investors Group) על שינוי האקלים מעלים שהבנקים לא עושים מספיק כדי לעמוד ביעדי האקלים.

מנהלים בבנקים אומרים שהם יכולים לפעול רק במידה מוגבלת בתור מתווכים פיננסיים הנתונים למגמות נרחבות יותר במסחר. לטענתם מכירת נכסי דלקי מאובנים או הפסקת יחסים עסקיים רווחיים, שיעברו לבסוף לחברות קטנות שיתפסו את מקום הבנקים, לא ישפיעו על האקלים בשום צורה חיובית.

עוד טוענים הבנקאים ששיחות פרטיות עם חברות ופריצות דרך טכנולוגיות כתוצאה מהשקעות שהבנקים עושים לעתים קרובות לא מקבלות ביטוי בהערכות הנוגעות לאקלים.

מצד אחד ישנם רבים המותחים ביקורת על וול סטריט על כך שהשוק לא נע מהר מספיק לכיוון אנרגיה מתחדשת, אך יש גם אנליסטים שטוענים מצד שני שהשקעות ESG בעצם מהוות הימנעות מלאה מדלקי מאובנים. במדינות כמו מערב ווירג'יניה סילקו את ג'י פי מורגן, בלאקרוק ואחרות משווקי האג"ח המרכזיים, במטרה להקטין את התחרות בשווקים ולהגדיל את עלויות ההלוואה למשלמי המיסים, כך נטען במחקרים אקדמיים. הבנקים ומנהלי הנכסים הגיבו לצעדים אלה על ידי הדגשת העובדה שהם מעניקים מימון לכל סוגי האנרגיה.

"חבילת החוקים הזו היא האינדיקציה הטובה ביותר שלנו לאן כל זה הולך ללכת", אמר אניקט שאה, מנהל אסטרטגיית ESG עולמית בג'פריז. "היא משקפת את הבלגן שבעולם האמיתי".

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים