גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפך מפעל קיבוצי כושל לאימפריה שעושה אקזיט שלישי בחצי מיליארד דולר

בתחילת שנות התשעים הצביעו חברי קיבוץ שמיר נגד סגירת המפעל הכושל שלהם, שמיר אופטיקה, כי חששו לפגוע בתעסוקת החברים המבוגרים ● עשור וחצי אחר כך הוא היה למפעל הקיבוצי הראשון שהונפק בנאסד"ק, ובתחילת החודש נמכר סופית בסכום שמוערך בחצי מיליארד דולר ● איך קרה המהפך, מה גרם לקיבוץ לוותר על האימפריה שנושאת את שמו - ולמה בעצם חיי החברים לא עומדים להשתנות

מובילי העסקה מטעם הקיבוץ: מנהל העסקים של הקיבוץ שי שפיגלר, יו''ר שמיר אופטיקה עמרי רותם ומנהל הקהילה עובד בן זאב / צילום: אייל מרגולין
מובילי העסקה מטעם הקיבוץ: מנהל העסקים של הקיבוץ שי שפיגלר, יו''ר שמיר אופטיקה עמרי רותם ומנהל הקהילה עובד בן זאב / צילום: אייל מרגולין

 

לפני כשבועיים, במהלך אסיפת הקיבוץ שבה הצביעו החברים ברוב מוחלט על מכירת ה־50% שנותרו להם בחברת שמיר אופטיקה ופרידה סופית מהמפעל שליווה את חיי המשק, ניגשו חברים רבים למירה ווטרמן, חברת קיבוץ ומנהלת הלשכה של המפעל, וחיבקו אותה, "כדי לנחם אותי, קצת כמו בשבעה". חייה של ווטרמן, כמו חייהם של חברים רבים בקיבוץ שלמרגלות החרמון, שזורים בחיי המפעל. 30 שנה חלפו מאז שביקשו ממנה לבוא לעבוד בו כמזכירה - עוד בימים שהיה קטן והפסדי - מפני שנישואיה למתנדב אוסטרלי הניבו, מלבד ילדים ונכדים, גם שליטה באנגלית.

בעסקה שנחתמה לפני שבועיים, שלציבור הרחב נדמתה כאקזיט זוהר ומהיר, מוכר הקיבוץ את חלקו בחברת שמיר אופטיקה לשותפתו אסילור לוקסוטיקה (EssilorLuxottica) לפי שווי המוערך בכ-900 מיליון דולר. אבל עבור הקבוצה המצומצמת שהובילה את העסקה מצד הקיבוץ, בראשות היו"ר עמרי רותם (שעזב את התפקיד בתחילת אוגוסט) והמנכ"ל יגן משה, שאינו חבר קיבוץ ויישאר בתפקידו, לא היה כאן לא מזל, לא מהירות ולא זוהר. התהליך התבשל במשך שנה שלמה בשיחות ובדיונים סודיים מול הרוכשת, ומבחינת הקיבוץ מדובר יותר מכל בצעד הגנתי מפני עתיד לא ידוע.

מנכ''ל שמיר אופטיקה יגן משה. מנהל את המפעל מסינגפור / צילום: איל יצהר

ווטרמן לא הייתה בצוות המשא ומתן, אבל מתוקף תפקידה כמנהלת לשכה עודכנה ברוב פרטיו. "היו לנו כאן באופטיקה תקופות של עבודה אינטנסיבית", היא אומרת, "אבל זאת הייתה הקשה ביותר - כי התערב פה גורם נפשי מאוד חזק. ברור לי שזאת עסקה טובה, אבל היו לי גם לא מעט רגעי בכי. זה כמו למכור חלק ממני. וגם לא פשוט לחיות עם סוד כזה. למזלי, בשלב מסוים סיפרו על המהלכים להנהלה הכלכלית של הקיבוץ, שבתי היא חלק ממנה, אז איתה יכולתי לדבר על זה. ולבעלי סיפרתי. לא יכולתי לשמור ממנו דבר כזה".

בצהרי אוגוסט לוהטים של סוף השבוע שעבר, הקיבוץ שהוכתר כאחד העשירים בארץ היה שקט, מנומנם ושביליו כמעט ריקים מאדם. מדי פעם חלף מישהו על אופניים, בכלבו סידרו שני עובדים ירקות בעצלתיים. אם לשפוט לפי מחירי העגבניות (7.80 לקילו), לא זול כאן במיוחד ודומה למצב ברשתות השיווק העירוניות.

שר האוצר פנחס ספיר בהשקת המפעל בשנת 1972. בהתחלה היה מוצלח, אחר כך הידרדר / צילום: ארכיון שמיר אופטיקה

עמרי רותם מספר שכשאשתו פוגשת במסגרת עבודה חברי קיבוצים אחרים בסביבה, הם אומרים לה דברים בסגנון "מה את עובדת? אתם לא צריכים לעבוד יותר, אתם מיליונרים". אבל בשמיר לא מתכוונים להפוך את חיי החברים על פיהם. התמורה שיקבלו מהעסקה לא צפויה להיות שונה מהותית ממה שמכונה אצלם "פירות הכנסה", דיבידנד שנתי שניתן לכל חבר על רווחי הקיבוץ מפעילותו העסקית, ומסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים.

אחד מבני הדור הצעיר, המשלם לקיבוץ מעין משכנתא על הבית שהוא גר בו, לא מתרגש גם מזה מכיוון שממילא, על פי ההסכם שחתם עם קבלת ההלוואה, כל פירות ההכנסה שלו זורמים לכיסוי שלה - כך שמבחינתו, כך סיפר למקורביו, לא באמת ישתנה משהו. "אנשים כאן לא יקבלו סכומים שמשנים חיים", אומר שי שפיגלר, יו"ר ההנהלה הכלכלית של שמיר.

ואנשים לא מתמרמרים?
"את מכירה מקום שאין בו מתמרמרים? אבל עשינו הכנה טובה, בהתחלה בהנהלה הכלכלית ואחר כך בשיחות פרטניות עם קובעי דעה בקיבוץ, והגענו לכך שהמהלך אושר ברוב גורף באסיפה".

"לא מכרנו כדי לחלק לחברים"

שמיר לא מוגדר כקיבוץ שיתופי כבר מ-2001, אבל נסו לומר ליד קברניטיו שהוא מופרט ותראו איך הם מצטמררים. הם מעדיפים לקרוא לו "'קיבוץ מתחדש", שבו לצד האחריות האישית של כל אחד להכנסותיו ולמשק ביתו, קיימות רשתות ביטחון חברתיות כלכליות, שעוד יורחב עליהן בהמשך. מזכיר המשק הפך למנהל הקהילה, תפקיד שבו נושא היום עובד בן זאב, ולצדו הנהלה כלכלית שבראשה עומד היו"ר שי שפיגלר.

המודל הכלכלי של הקיבוץ עובד כבר שנים רבות. במסגרתו, הרווחים מהמפעלים (בקיבוץ פועל גם מפעל שלא"ג לייצור בדים לא ארוגים לתעשיית ההיגיינה והמגבונים, חברה ציבורית בשליטת שמיר) משמשים ברובם לקידום ופיתוח עסקים והיתר הולך לקהילה - חלק לצורכי הכלל כמו סבסוד החינוך והארוחות בחדר האוכל, עזרה כלכלית לנזקקים שבין החברים או בריכת השחייה הפתוחה בחינם. מה שנותר אחרי כל זה מחולק לחברים כאותם פירות הכנסה שהזכרנו קודם.

"ראינו קיבוצים", אומר רותם, "שלא התכוננו לטפל בדברים כאלה, וכאשר היה אירוע מכירה היה מרחץ דמים בין החברים. אצלנו ניסו לחשוב קדימה, ולהקדים החלטה לעניין".

יו''ר שמיר אופטיקה עמרי רותם / צילום: איל יצהר

גורמים המכירים את העסקה טוענים כי החלוקה המסתמנת היא כי 85% מהכסף יילך לפיתוח עסקים - בין השאר כדי למצוא מקורות הכנסה חדשים במקום שמיר אופטיקה, שיפסיק להניב לקיבוץ את דיבידנד הבעלים השנתי - ו-15% לקהילה, כאשר הסכום הזה יתחלק בין הכלל לבין הפרטים. לדברי שפיגלר, אין עדיין החלטה על פרטי החלוקה: "עובד יישב יחד עם נציגי הציבור ויסכמו הצעה שתעלה לאסיפת הקיבוץ".

ווטרמן, הפעילה גם במזכירות הרחבה של הקיבוץ, אומרת כי בימים אלה יצא קול קורא למתנדבים שרוצים לשבת, יחד עם הנהלת הקהילה, על גיבוש ההצעה שתובא בפני האסיפה. "אני מאמינה", היא מוסיפה, "שלא ירצו לקפוץ מעבר לפופיק עם החלק של החברים".

אז החברים לא ממש ייהנו מהאקזיט.
"אנחנו לא רואים את זה כאקזיט", אומר רותם. "וגם לא עשינו את זה כדי לקחת את הכסף ולחלק לחברים. החברים כאן לא מסכנים".

שלישיית המרגלים

שמיר אופטיקה היא חברה שידעה מהפכים ותקופות קשות לאורך השנים, אולם ברוב השנים האחרונות הניבה נחת לבעליה הקיבוצניקים ועשתה קפיצות עסקיות משמעותיות קדימה. אז למה למכור?

מזכירת המפעל, מירה ווטרמן / צילום: אייל מרגולין

כדי לשאול מדוע קיבוץ שמיר החליט לוותר על חלקו במפעל שמזוהה איתו כבר 50 שנה ואף נושא את שמו, צריך לחזור 11 שנה אחורה. באותה עת הייתה שמיר אופטיקה חברה ציבורית שנסחרה דואלית, גם בנאסד"ק וגם בתל אביב. המתחרה הגדולה ביותר שלה, חברת אסילור הצרפתית, רכשה 35% מהמניות בבורסה, כ-11% מהקיבוץ, ו-4% נוספים שהיו בידי קיבוץ אייל, וכך הפכה לבעלת 50% מהחברה. אסילור אמנם היתה מתחרה, אבל מבחינת הלך הרוח שלה התאימה לשותפות עם קיבוץ, שכן עובדיה החזיקו במניות שלה. ב-2018 התמזגה אסילור עם החברה האיטלקית לוקסוטיקה ויחד יצרו ענקית משקפיים ואופטיקה בשווי שוק של 70 מיליארד יורו. האיטלקים הם אלה שמובילים את הגוף המאוחד, וכמו שקורה במקרים כאלה, האג'נדה השתנתה, המנטליות היתה אחרת.

"גם קודם", אומר רותם, "סיטואציית השותפות עם המתחרה הכי גדול בשוק היתה מורכבת והצריכה אלכימאות פוליטית-עסקית כדי להעביר החלטות שטובות לנו, ושגם השותף יתמוך בהן. ברגע שהשותף הזה התמזג, ישבנו ועשינו הערכות מה יקרה עכשיו, תחת האיטלקים. אולי עכשיו פחות יידעו לעבוד איתנו".

עובדת בשמיר אופטיקה. לא עוד ענף בסידור העבודה / צילום: איל יצהר

על הפרק היו שלוש אפשרויות. האחת, להשאיר את המצב על כנו ולקוות שהצדדים ילמדו לעבוד אלה עם אלה; השנייה היתה לרכוש את חלקה של אסילור-לוקסוטיקה, מה שהיה מצריך הוצאה גדולה שכרוכה ב"לקחת סיכון ולשעבד ל-30 שנה את פירות הנכסים", מסביר רותם; האפשרות השלישית היתה למכור לשותפה האיטלקית צרפתית את חלקו של הקיבוץ. "עבדנו בגישה פרו אקטיבית", הוא ממשיך, "הצבנו מול אסילור לוקסוטיקה את הדילמה שחייבים לפתור, ולקח לנו שנה - אבל פתרנו אותה".

בחדר הישיבות מתכנסים לכבודנו בן זאב (47), שפיגלר (57) ורותם (53) כדי לספר קצת על הקשר בין הקיבוץ למפעל. סיפור לידתו של שמיר אופטיקה, שהפך למעין מיתולוגיה, התחיל כאשר בני דור המייסדים, הסבים של רותם ובן זאב (שפיגלר נולד בקיבוץ אחר, אפיקים, אולם עבר עם הוריו לשמיר כשהיה בן 16), ילידי העשור השני של המאה העשרים, הגיעו לגיל המופלג של 45-50 וכבר התקשו לסקל אבנים ולצאת לשדות בשמש הקופחת. כך התעורר הרצון למצוא סביבת עבודה נוחה יותר עם תקרה, צל ואולי אפילו מאוורר.

בתקופה ההיא רוב המפעלים בקיבוצים הגיעו דרך התנועות הקיבוציות (שמיר השתייך לשומר הצעיר), אבל רעיון האופטיקה הגיע מהקיבוץ עצמו. "הם היו חכמים", אומר רותם, "וחיפשו מוצרים שקל להעביר ממקום למקום, כמו עדשות". שלושה חברים, דוד בן חורין המנוח, יורם רותם וגיורא בן זאב, שהיו קצת יותר צעירים, נשלחו לעבוד וללמוד במפעל אופטיקה שייצר עדשות ביפוקליות (דו מוקדיות) של יהודי חם בניו ג'רזי. יורם רותם הוא אביו של עמרי, גיורא בן זאב הוא אביו של עובד.

השלושה חזרו עם שרטוטים מדויקים של המכונות במפעל בו עבדו, ועל בסיסם ייסדו את שמיר אופטיקה ב-1972. כשאני מציינת שזה נשמע קצת כמו ריגול תעשייתי, צוחקים השלושה: "קצת? ריגול תעשייתי לכל דבר". אבל הימים היו אחרים והיהודי החם לא התלונן.

"המחלות של הקיבוץ הישן"

התקופה הראשונה היתה יחסית מוצלחת, אולם לאחר מכן הידרדר המפעל ל-20 שנות הפסדים. בין לבין הציעה התנועה הקיבוצית לשמיר את מפעל החיתולים (תפנוקים), שהיה מוקד לקרב עם קיבוץ עמיר השכן, גם הוא של השומר הצעיר. "כבר הכנו משטח עבור המפעל", מספר רותם, "אבל אז קיבוץ עמיר ערער ואמר שלנו כבר יש מפעל אחד ולהם אין, והמפעל עבר אליהם. היה מתח גדול בין הקיבוצים. אני זוכר את זה כילד, כי אמא שלי היא מקיבוץ עמיר, והיתה תקופה לא נעימה שנמשכה כמה שנים". לימים דווקא מפעל החיתולים של עמיר קרס ואילו שמיר אופטיקה דהר קדימה. אבל זה היה שנים רבות אחרי.

מפעל שלא''ג. במשך שנים נחשב מוצלח יותר מאופטיקה / צילום: איל יצהר

בינתיים, כפיצוי, התנועה הקיבוצית אפשרה לשמיר לפתוח את מפעל שלא"ג, ב-1983. היום זו חברה ציבורית בשווי של כ-425 מיליון שקל. בין שני המפעלים התחוללה מעין תחרות סמויה במשך שנים, סביב השאלה מי תורם יותר לקיבוץ, ושמיר אופטיקה רוב הזמן השתרך מאחור. כשמפעל האופטיקה החל להמריא, חגגו העובדים את המהפך וטבעו את האמרה הפופולרית בקיבוץ: בשלא"ג שולחים קונטיינרים ומקבלים כסף במעטפות, באופטיקה שולחים מעטפות ומקבלים כסף בקונטיינרים.

אבל נחזור לתחילת שנות השמונים, לשנים הקשות של המפעל. ב-1981 החל מהנדס צעיר בשם דני קצמן לפתח בעזרת הטכניון עדשות מולטיפוקל. הוא הגיע לקיבוץ בעקבות אשתו, רחל, בתו של דוד בן חורין, והפך לחבר משק. היו אלה הימים של טרום חברות מסחור הידע, ולימים תבע הטכניון את שמיר אופטיקה על שימוש בקניינו הרוחני, תביעה שהסתיימה בפשרה שקטה בין הצדדים.

אבל הפיתוח התארך, התחרות גברה, הרווחים בוששו להגיע, בסוף שנות השמונים הצטברו הפסדים ובתחילת שנות התשעים נערכה ישיבה סוערת וקשה על סגירת המפעל. מי שהיה המנכ"ל באותם ימים הוא זאב רונן, אז חבר משק צעיר בן 35 והיום מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ מצוינות בעסקים. "הייתי אז סטודנט בסמסטר האחרון שלי בטכניון", הוא משחזר, "עבדתי קודם בחקלאות, אבל מעולם לא עבדתי באופטיקה. הציעו אותי לתפקיד כי אף אחד לא רצה להיות מנכ"ל אז. הסיבה שלא סגרו קודם את המפעל היה כי חשבו להשאיר אותו כמקום תעסוקה למבוגרים. אני אמרתי אז באסיפה, למה לסגור, בואו נעשה מזה עסק רווחי". באסיפה ניצל המפעל "על קרעי קולות", נזכרת ווטרמן, "אבל גם קיבל אולטימטום להתאזן תוך שנה".

זאב רונן, המנכ''ל לשעבר. הגיע מהחקלאות / צילום: דנה זומר

בתקופת רונן עלה המפעל על פסים טובים יותר, נפתחה השלוחה שמיר USA שהיתה מבוסס על אדם אחד, מייקל לצר, שנאלץ להסתפק בתקציב של 1500 דולר לחודש ולטוס רק בסטנד ביי כי זה יותר זול. בהמשך התחילה שמיר אופטיקה, לצד מכירת עדשות, למכור טכנולוגיה למתחרים. אבל רונן עצמו עזב בתוך חמש שנים וחצי.

"לא יכולתי כבר עם חוסר הפרגון", הוא אומר, "הייתי 130 ימים בחו"ל בשנה, מתרוצץ בשביל המפעל, ובקיבוץ חשבו 'איזה צ'ופר זה, נוסע לחו"ל על חשבוננו'. אני זוכר שיום אחד עשיתי הפסקה בעבודה ולקחתי את הילדים לבריכה ב-17:00. ופגש אותי מישהו שהיה עובד כל יום עד 13:00 בצהריים, ואמר לי, 'נו מה, עושה חיים, מבלה'. הוא ביטא את עמדת החבר הפשוט בקיבוץ".

"אלה המחלות של הקיבוץ הישן, השיתופי המלא, שהיינו בו הרבה שנים", אומר בן זאב. "אנשים שמצד אחד לא יודעים לפרגן, ומצד שני נוח להם לעבוד רק עד 13:00, והם לא מרגישים את הדיסוננס בכלל. כשגדלתי אבא שלי כמעט לא היה בבית, אבל לאנשים מהצד הרבה יותר קל לראות את הנסיעות לחו"ל ולא להבין שזה בעצם שעות עבודה ארוכות".

גיורא בן זאב, אבא של עובד, היה מנכ"ל שמיר אופטיקה הבא בתור. "האגדה מספרת", אומר בן זאב הבן, "שכשזאב רונן עזב, שוב רצו לסגור את המפעל, ומי שהיה אז הדמות הכלכלית המובילה, עוזי צור, אמר לאבא שלי, אולי תיקח את זה. באחד הקיבוצים באזור צחקו עליו שהוא מנהל משהו שדומה לחנות בגדים קטנה שלא מרוויחה כסף".

גיורא בן זאב כיהן בתפקיד בין השנים 1994-2008, תקופה של תנופה מלווה בפיתוח מואץ. הוא זה שהוביל את המפעל להנפקה בנאסד"ק (וגם בתל אביב), מה שהפך את שמיר לקיבוץ הראשון שהנפיק שם. עבור ווטרמן ורבים אחרים הוא היה ונשאר המנכ"ל המיתולוגי.

שמיר אופטיקה / צילום: איל יצהר

החברה צמחה, פיתחה במקביל טכנולוגיות חדשניות, שיפרה את מוצריה. אבל היו עוד מוקשים בדרך. בסביבות 2016 הפסיקה החברה לצמוח. בסרט שהופק לקראת 50 שנה לשמיר אופטיקה סיפר יגן משה, המנכ"ל הנוכחי שמכהן מ-2018, כי "העולם השתנה אז לעולם של מיתוג, ושמיר אופטיקה לא שמה לב לזה". משבר גדול נוסף היה בתחילת הקורונה, מרץ אפריל 2020. אמנם הביזנס של שמיר אופטיקה, משקפיים, נחשב לשירות חיוני בתקופת סגרי הקורונה בעולם, אולם אי משם צצה שמועה עקשנית שאפשר להידבק בקורונה ממכשיר הבדיקה אצל האופטומטריסט - ובמשך חודשיים המכירות צנחו כמעט לאפס.

המשקעים האלה דחפו לא מעט לכיוון ההחלטה למכור את החלק של הקיבוץ. מה גם שבעורף נושבת האחריות לעתיד הכלכלי של המשק. "מה יקרה אם ניקלע למלחמה עם השותף הענק האיטלקי צרפתי?", משחזר רותם את הלך הרוח, "ואם זה לא יסתדר מול הסיכון שראינו פה בשנים של הקורונה, ועכשיו אינפלציה? ומה יקרה אם יש מלחמה? כל השנים היינו קיבוץ שמרן, לא נכנסנו לחובות ענקיים ולא למריבות ענקיות".

שמיר אופטיקה / צילום: איל יצהר

"חסר לנו דור המשך"

קיבוץ שמיר הוליד מתוכו שלוש חברות שהונפקו (שלא"ג, החברה-הבת של שלא"ג ספאנטק, שלימים נמכרה לשותפים משפחת ניסן, ושמיר אופטיקה), ושותפויות עסקיות רבות. למשל, עם חברת ההשקעות פיבי של צדיק בינו, שרכשה בשעתו ב-1999 - ב-4 מיליון דולר בלבד - 15% משמיר אופטיקה, הרבה לפני השותפות עם אסילור. הנושאים שהובאו לאסיפת הקיבוץ הוגבלו רק לעסקאות גדולות או להנפקות, וככלל, בקיבוץ ידעו מאז ומעולם שהתעשייה איננה עוד ענף בסידור העבודה כמו המכבסה או הפלחה, ויש לאפשר לה מידה רבה של עצמאות בניהול.

מה שהיה יותר קשה, היה השותפות שבין חברי הקיבוץ לבין עצמם. במציאות הקיבוצית המוזרה של ישראל, רבים מהקיבוצים שעברו הפרטה עשו זאת מתוך חולשה, מצב כלכלי לא טוב. שמיר, שעשה את השינוי באורחות החיים בתחילת שנות ה-2000, עשה את זה עם גב כלכלי קטן: שמיר אופטיקה כבר מכרה ב-10 מיליון דולר לשנה. זה עדיין היה בשבילם כמו לחצות את הרוביקון.

אדריכל השינוי באורחות החיים הוא איציק כהנא (71), שהיה אז מנהל הקהילה. היה מדובר במסע ארוך וקשה, הרבה יותר קשה מאשר לשכנע את אסיפת הקיבוץ למכור משהו או להכניס שותף. "התחלנו לנסות את זה בראשית שנות ה-90", הוא משחזר. "גם התחלנו לראות מה קורה מסביב בקיבוצים אחרים, וגם הבנים, שיצאו ללמוד כי הקיבוץ מימן לימודים, הפסיקו לחזור. היו נעלמים לנו. הרגשנו שחסר לנו דור המשך. דור שעמרי מייצג אותו, שחסר לנו היום".

מנהל הקהילה לשעבר איציק כהנא. ''שינוי אורחות החיים היה קשה'' / צילום: איל יצהר

במאמר מוסגר, רותם עצמו אכן עזב את הקיבוץ ללא מעט שנים, הפך לעורך דין מסחרי, ולפני כמעט 20 שנה חזר ופתח בקיבוץ שלוחה צפונית של המשרד שלו, שנהב קונפורטי רותם.

כהנא נכנס להנהלת הקיבוץ ב-1998, ולקח לו, לדבריו, ארבע שנים להעביר את השינוי, שדרש רוב מיוחס של 66% בהצבעה בקלפי של הקיבוץ.

למה זה היה כל כך קשה?
"כי שינינו להם את אורחות החיים. אם לא קובעים לי מה אעשה עם הכסף, אם לא שומרים על כך שמגיעים לי זוג נעליים וזוג תחתונים בשנה, אז העולם נחרב. מתנגדי השינוי רצו שכולם יקבעו לכולם מה לעשות ואיך לחיות. בעיניי זה קומוניזם ולא סוציאליזם. ברגע שהשינוי נכנס, גם האידיאולוגים הגדולים ביותר הבינו שזה היה לטובה".

בתקופה שדנתם באיך ייראה הקיבוץ עלו שאלות אידיאולוגיות כמו האם אנחנו סוציאליסטים או סוג של 'מדינת רווחה'?
"הזכירו את זה בדיונים, אבל זה לא היה העיקר. העיקר היה להגדיר מטרות מעשיות, מטרות של חברת רווחה שלא מניחה לאנשים ליפול. בעיניי זהו הסוציאליזם. אבל לא צריך לקרוא לזה בשמות".

תגדיר מה זה שינוי אורחות חיים.
"קודם כל, העברת אחריות לחבר ולמשפחתו על התנהלות בתחום ההכנסות. שנית, שמנו רשתות ביטחון, ובמיוחד היה חשוב לנו שוויון ההזדמנויות, כלומר האפשרות לקבל חינוך ללא קשר להכנסת ההורים. הכנסנו שורה של רשתות ביטחון שפעילות במיוחד לאנשים שיש להם ילדים מאוד צעירים.

קיבוץ שמיר. כבר לא שיתופי, אבל גם לא בדיוק מופרט / צילום: איל יצהר

"החינוך מתוקצב במידה מסוימת עבור כולם, אבל אם משפחה משלמת עבור חינוך יותר מ-20% משכרה נטו, הקיבוץ מחזיר לה את ההפרש. ויש סידור דומה עם הבריאות. בנוסף, אנחנו דואגים לסכום מינימום לנפש במשפחה, ומי שלא מגיע לסכום הזה, אנחנו משלימים לו".

והצעירים חזרו?
"כן. הגיעו חברים שהיו בחופשה, אנשים שנולדו כאן עם בני ובנות זוגם. זה היה פתוח גם לאחרים, מבחוץ. אבל מעטים מאוד עברו את המשוכה הזאת, של התאמה ותרומה למקום. יכול להיות שהיינו צריכים להיות קצת יותר פתוחים. אבל בינתיים גם סגרנו את האפשרות הזאת. היום הקיבוץ גדול מאי פעם, 420 חברים שצריך לבנות להם בתים, וזה משאב מוגבל וצריך עבורו תב"ע. אז אמרנו, נדאג קודם כל למי שגדל פה".

הרבה אנשים אומרים שקשה להם רגשית הפרידה משמיר אופטיקה, שזה צובט להם את הלב. גם אתה מרגיש ככה?
"לי זה לא צובט את הלב. אדמה ופרדסים זה מה שצובט לי את הלב".

כהנא, מספר בן זאב, היה זה שהחליט בסוף שנות התשעים לקחת את כל התמורה שהגיעה מעסקאות שונות ולא להחזיר אותה לפיתוח העסקים אלא לארגן ולהשלים פנסיות לחברי הקיבוץ. דווקא לקדחת של שיוך הבתים לחברים החליטו בשמיר לא להיכנס. העניין היה בדיון שנים ארוכות, עד שנפל סופית ב-2013, כשכבר אפשר היה לראות מה קרה בקיבוצים שכן עשו זאת: שכונות רפאים, צימרים במקום מגורים, ובעיקר היעדר בתים כדי לקלוט את החברים הצעירים. במקום זאת יצרו מנגנון שמזכיר קצת דמי מפתח, שבו אדם משלם סכום עבור קנייה או בנייה של הבית שהוקצה לו, וכאשר ירצה לעזוב יקבל סכום שייקבע בשמאות. אותו דבר יקרה אם יילך לעולמו: יורשיו לא ירשו בית, אבל כן ירשו את הכסף המגיע עבורו. מאותה סיבה הקיבוץ מעניק, במקום משכנתאות, הלוואות משלו למי שרוצה להיכנס לבית. כי אם מכניסים בנקים למשוואה הזאת, הם ידרשו אפשרות להיות בעלי הבית במקרי חוסר החזר.

עוד שינוי שהכניסו לאחרונה, שלקח חמש שנים לנסח אותו ולהגיע אליו, היה ההתייחסות לפירות ההכנסה, כלומר לדיבידנד השנתי לכל חבר. בתום מהלך ארוך של מחשבה בצוותים, החליטו שהפירות הללו מגיעים לאדם עד גיל מאה, גם אם הוא עצמו לא הגיע לגיל הזה. כלומר, משאר השנים ייהנו יורשיו. "אנחנו חושבים", אומר בן זאב, "שאם אדם תורם פה הרבה שנים, זכויותיו לא יכולות לפוג ביום אחד. זה שינוי תפיסתי שהוא מאוד חשוב בעיניי. אני לא יודע אם יש עוד מישהו בתנועה הקיבוצית שעושה זאת".

"חשוב לנו שקט נפשי"

שמיר שומר על מהותו כקיבוץ חקלאי עם גידולי שדה, ענבים ליין תירוש, בקר לבשר, לולים לפטם וזיתים לשמן זית. עם זאת, מבחינת ההכנסות של הקיבוץ, החקלאות תורמת אחוזים בודדים יחסית למפעלים, וגם עובדים בה פחות חברים. "במפעלים", אומר שפיגלר, "הקריירות יותר מגוונות וטווח הגילאים יותר רחב. אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים שפחות ופחות צעירים רואים את עצמם נכנסים בגיל 30 למפעל ועושים בו קריירה של 30 שנה, ויותר צעירים שמפתחים קריירות עצמאיות או עסקים משל עצמם".

את המגמה הזאת ייקחו בקיבוץ בחשבון, כאשר תישאל השאלה איך להשקיע את כספי המכירה של שמיר אופטיקה בפיתוח עסקי. "שואלים אותי אם נעשה בכסף פרויקט גדול, מפעל חדש. לפני כמה שנים עשינו תהליך ששיתף את הציבור בשולחנות עגולים, בשאלה אם להקים 'רגל שלישית', עוד תעשייה גדולה. ועלו שאלות של תעסוקה ושל פיזור סיכונים, והגענו למסקנה שלנו כהנהלה כלכלית ולנו כקיבוץ, יהיה יותר שקט נפשי אם נפזר סיכונים".

בין היתר יש לקיבוץ תיקים מנוהלים של השקעות אלטרנטיביות, דבר שהחל כבר לפני שנים לא מעטות ולדברי שפיגלר מכיל "סכום יפה מאוד". בנוסף, הקיבוץ החליט לרכוש ב-2019 משמיר אופטיקה את SPO, סטארט-אפ שנולד בתוך המפעל ועיסוקו באלקטרו אופטיקה ואופטיקה מדויקת, המיועדת בין השאר לתעשיות הביטחוניות. בין היתר הדבר נבע מכך שהשותף האירופי חשש שזיהוי עם תעשיות ביטחוניות ישראליות עלול לייצר עבורו בעיות. הקיבוץ השקיע ב-SPO כמה מיליוני דולרים, ומצפה בסבלנות שיגדל.

אחד מאותם צעירים שלא רואה את עתידו בקריירה מפעלית בת 30 שנה הוא זיו אבישי, 35, נשוי ואב לבן ארבע ובת שנה, שמבלה את היום בבית התינוקות בסכום מסובסד של 3000 שקל לחודש. הוא בן קיבוץ שהסתובב "קצת בעולם וקצת בתל אביב, ולפני שבע-שמונה שנים חזרתי ללמוד במכללת תל חי כלכלה וניהול. באמצע השתעממתי מהתואר וחשבתי איך מכניסים קצת כסף. אז פתחתי עסק. אנחנו עושים תכנים חינוכיים לבתי ספר וחטיבות ביניים, בעיקר משחקים מעץ, עובדים הרבה עם משרד החינוך, עיריות שונות, משרד הביטחון וכל מיני קהילות. אני שוכר פה מהקיבוץ מבנה עם משרד, מחסנים ואזור תפעולי קטן".

איך הדור שלך רואה את מכירת שמיר אופטיקה?
"אני ראיתי את זה בעין טובה. הסבירו פה היטב את הנסיבות למכירה. אבל זה לא ממש משפיע על החיים האישיים שלי. זה הרבה יותר משפיע על אבא שלי".

אבא של זיו אבישי הוא דגן אבישי, סמנכ"ל בכיר בשמיר אופטיקה, 25 שנה בחברה, שותף לרוב המהלכים הגדולים שנעשו בה באותן שנים ועד היום. הוא מארח אותנו לסיור במפעל, מתגאה בטכנולוגיות החדשות שפותחו.

גולת הכותרת של הסיור היא קסדת מירוצים, המסמלת את השותפות שנחתמה ב-2021 בין שמיר אופטיקה לבין קבוצת הפורמולה 1 Alpine F1 Team , שמטרתה לפתח ביחד אמצעים לשדרוג יכולות נהיגה באמצעות אמצעים לשיפור הראייה בעת המירוץ. מאוחר יותר, אם העסק יצליח, הוא יוכל להתגלגל לתעשיית הרכב הכללית.

קסדת מירוצים של קבוצת הפורמולה 1 Alpine F1. שת''פ לשיפור יכולות הראייה של הנהגים / צילום: חברת אלפין

אבישי לוקח אותנו למעבדה שבה רובוט משוכלל לוקח את העדשות המוכנות למחצה ומעבד אותן על פי מרשמים של אופטומטריסטים לעדשות מוגמרות. כמה עובדים צעירים, אף אחד מהם לא קיבוצניק, מסיימים ידנית את התהליך ומכניסים את העדשות למסגרות.

"אנחנו חברה שמעסיקה הרבה אנשים מכל הצפון, כולל רג'ר, בוקעתה, מסעדה, אזור הכנרת, אפיקים, חיפה ואזור תפן", הוא אומר, "משמיר יש פה קצת פחות מ-50 עובדים, בערך 20% מכוח האדם". רובם המכריע שייכים לדרגי הביניים ומעלה, ולא לפסי הייצור.

ואתה לא חושש עכשיו, אחרי המכירה, למקום עבודתך?
"כרגע אין שינויים בחברה. הסיכום אומר שהחברה ממשיכה לפעול כרגיל, עם אותם לקוחות ואותו מותג ובאותו מקום. החברה מאוד מצליחה בשנים האחרונות, אז למה לשנות. להפך, הקשר עם חברת ענק שפועלת ב-42 מדינות בעולם, ב-18 אלף חנויות, יכול להזניק אותנו קדימה".

אבל ווטרמן מודה כי המהלך "בפירוש הכניס בחברה אי שקט ואי ודאות. הקיבוץ עשה שיחות עם שכבת הביניים של מנהלי החברה, ויגן המנכ"ל משקיע בשיחות הרגעה, אומר שעכשיו זה תלוי בנו, ואם נמשיך להיות טובים אין מה לדאוג. לעצמי אני לא דואגת, אני בגיל פנסיה וגם אם ישלחו אותי הביתה זו לא בעיה. אבל אני באמת מאמינה שלא קנו אותנו סתם, אלא כי חושבים שאנחנו טובים וייחודיים, וזה מה שאני משדרת כאשר אנשים שדואגים באים לשאול אותי מה אני חושבת".

תור הזהב של התעשייה הקיבוצית

האקזיט של קיבוץ שמיר עם שמיר אופטיקה אינו חריג בנוף, אלא הוא חלק ממגמה מתמשכת של אקזיטים קיבוציים. החברות תעשייתיות שהוקמו בקיבוצים לפני עשרות שנים הפכו בעשור האחרון לסחורה חמה בשוק, וקיבוצים רבים מימשו את ההזדמנות, ומכרו את אחזקותיהם - כולן או חלקן - מה שאיפשר להם הן להעניק תגמול נאה לחברים, והן להשקיע בתשתיות הקיבוץ.

בשלוש השנים נרשמו לא מעט עסקאות גדולות, ובהן: קיבוץ יזרעאל מכר 10% מיצרנית רובוטי ניקוי הבריכות מיטרוניקס תמורת 235 מיליון שקל; קיבוץ גזית מכר את חברת פלזית-פוליגל שבשליטתו, המייצרת לוחות פלסטיים, לחברה האמריקאית פלסקולייט תמורת כ-210 מיליון דולר; עוד מכר קיבוץ גזית יחד עם המעפיל את יצרנית החמגשיות MCP לענקית הדנית Faerch תמורת 170 מיליון שקל; קיבוץ מצר מכר את חטיבת הצנרת של מצרפלס בבעלותו, תמורת 150 מיליון שקל; והעוגנפלסט, של קיבוץ העוגן העוסקת בפיתוח ובייצור מוצרי pvc, נמכרה לקונצרן הגרמני קאפ תמורת 105 מיליון שקל; קיבוץ געתון מכר 9% מחברת המכשור הרפואי ת.א.ג לקרן טנא לפי שווי של 500 מיליון שקל; נירים וניר עוז מכרו כ-37% בנירלט לאינרום תעשיות בנייה תמורת מניות בשווי 266 מיליון שקל; וקיבוץ דליה מכר 12% ממניות ארד הפועלת בתחום מדידת המים לגופים מוסדיים תמורת 156 מיליון שקל; וזו רשימה חלקית בלבד.

בשנים האחרונות קיבוצים רבים נפתחו לעולם העסקי וגילו נכונות לבחון מודלים שונים כמו הכנסת משקיעים, מכירת אחזקות, הנפקות בבורסות ברחבי העולם ואף הפכו בעצמם למשקיעים בסטארט-אפים ובתעשיות קיבוציות אחרות.

עם הגורמים לריבוי העסקאות אפשר למנות את תהליכי ההפרטה השונים שעוברים על הקיבוצים, השגשוג היחסי שחוו השווקים בשנים האחרונות, לפני המשבר הנוכחי, ואולי בעיקר הרצון של החברים הוותיקים לפגוש כסף שישמש גם לעזרה לילדים וגם לשיפור התשתיות בקיבוצים.

שמיר אופטיקה

הקמה: 1972
תחום: ייצור עדשות למשקפיים
עובדים: 2,500 ב-23 מדינות
מכירה: קיבוץ שמיר מכר 50% מהמניות לענקית הצרפתית-איטלקית אסילור-לוקסוטיקה לפי שווי של כ-900 מיליון דולר. עם השלמת העסקה תחזיק הרוכשת 100% משמיר אופטיקה

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית