גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקצה המרוץ בין שקד, בן גביר וסמוטריץ' עומד אדם אחד מודאג מאוד

הרוח הציונית, עוצמה יהודית והציונות הדתית נאבקות על 11 מנדטים, והאפשרות שאחת מהן תישאר מתחת לאחוז החסימה מדאיגה את נתניהו ● לאחר הצטרפות איזנקוט לגנץ, במערכת הפוליטית מבינים: כוכבים לא בהכרח מביאים מנדטים ● וגם: ש"ס מקווה שקמפיין יוקר המחיה יחזק את מעמדה בגוש הימין

בקצה המרוץ בין שקד, בן גביר וסמוטריץ' עומד אדם אחד מודאג מאוד: בנימין נתניהו. צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בקצה המרוץ בין שקד, בן גביר וסמוטריץ' עומד אדם אחד מודאג מאוד: בנימין נתניהו. צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יועציה של יו"ר הרוח הציונית איילת שקד צופים בסקרים בתסכול. הרשימה לא עוברת את אחוז החסימה, אך מסקרי דעת הקהל שהם עורכים בולטים בבירור בין שניים לארבעה מנדטים שהצביעו בעבר לתקווה חדשה או לימינה - והם קהל היעד.

ניסיון העבר, הם אומרים, מלמד כי בכל הימין הדתי, קרי "הציונות הדתית", יש כ־11 מנדטים. יותר ממחצית מהם חונים אצל בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אך יש עוד שני מנדטים שעזבו מימינה לליכוד - ומחכים להתייצבות הרשימה של שקד. אולי עם שמות חדשים ומסרים מחודשים, הם ימצאו בה מפלט. לכן, שקד מתכננת להכניס את הבית היהודי למקום השלישי ברשימה.

יו"ר הרשימה לא מסתפקת בסקרים. בחיוג המהיר שלה נמצאים כל מנהיגי הציונות הדתית. ברגע שיביעו בה ובהנדל תמיכה מוצהרת, כך היא מקווה, המפלגה תתייצב מעל לאחוז החסימה. בינתיים הם דוחפים אותה מאחורי הקלעים, אך מסרבים לצאת בפומבי לפני שתציג רשימה ותתייצב בסקרים. כל עוד הם לא יתגייסו, היא תתקשה לעבור את אחוז החסימה. הביצה והתרנגולת - גרסת ימינה המחודשת.

בסוף השבוע יצאה הרשימה בקמפיין שלטי חוצות מהסוג המורכב: "לא ניתן להם 61. ישראל בוחרת אחדות". כששאלתי לפשר המסר המורכב הציגו שוב את הפיצול של מצביעי הרוח הציונית: חלקם רל"ביסטים (רק לא ביבי) מובהקים, ואילו החלק השני לא מתנגד לנתניהו. המסר היחיד ש"טורגט" כמרצה את שני החלקים היה העדפת ממשלת אחדות, על פני ממשלת ימין צרה. למעשה, בזמן שביש עתיד וכחול לבן מתחמקים משאלת השאלות, בהנחה שנתניהו לא מגיע ליעד, "איך תקימו ממשלה בגוש שבו נמצאת גם הרשימה המשותפת ומגיע יחד ל־61 מנדטים?" שקד ויועז הנדל מניחים תוכנית פעולה.

השבוע הודיע יו"ר עוצמה יהודית בן גביר על ריצה עצמאית. על פי סקרי הליכוד הוא עובר את אחוז החסימה, בעוד שסמוטריץ' מתנדנד. גורם בכיר שנמצא מאחורי הקלעים של שדה הפוליטי בציונות הדתית מנתח את המצב. לדבריו, בכל אחד מארבעת הסבבים האחרונים עברו שתי מפלגות שהשלימו בקירוב ל־11 מנדטים, או שמפלגה אחת עברה והאחרת נשארה מתחת לאחוז החסימה. הפעם, ההימור דומה: אחת משלוש המפלגות, הציונות הדתית, עוצמה יהודית והרוח הציונית תעבור את אחוז החסימה, אחת בוודאות לא תעבור - והשלישית בסימן שאלה גדול. במצב הזה לשקד אין סיבה לפרוש עדיין, המרוץ עוד פתוח ובקצה יושב אדם אחד מודאג מאוד: בנימין נתניהו.

מבחן איזנקוט

ביום ראשון הציג יו"ר כחול לבן בני גנץ את הרכש החדש הנחשק ביותר בכל מערכת בחירות: הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. בסוף השבוע כבר יצאו יחדיו שני הרמטכ"לים לשעבר לסבב גיוסים במעוזי ההצבעה של מפלגת העבודה: הקיבוצים. אך הקהל ששבע ממערכות בחירות ומשמות נוצצים לא התרגש. החיבור לא יצר מפץ, מנדטים לא עברו מצד לצד - ואיזנקוט הפך ממועמד מחוזר ל"רק" מספר שתיים של גנץ ברשימה הממלכתית. המסר נקלט במהירות במפלגות מסביב שחיפשו אף הן שם מכובד לחמישייה הפותחת.

סקרים שנערכו באשר לצירוף אבי ניסנקורן למפלגת העבודה או מרים פרץ ליש עתיד חזו את אותו הדבר: אין אף "סלב" שמביא איתו מנדטים. בעבודה חיפשו לאחד משני השיריונים של מרב מיכאלי פובליציסט בעל שיעור קומה מהשמאל, בדומה להתברגות בועז ביסמוט בליכוד. עם זאת, לא נמצא ולו אחד שנושא באמתחתו מצביעים. מן הצד השני, גם במפלגות שהציעו הצעות מרחיקות לכת לשמות בעלי ערך - אף אחד לא בא. כולם צופים לעבר מערכת בחירות שישית.

באגף הרכבת הרשימות, על פני כל המפה הפוליטית יעסקו בחודש הקרוב בהצגת הרשימה האולטימטיבית לבוחר. ביש עתיד צפויים להציג את הרשימה ב־12 בספטמבר, ימים ספורים לפני התייצבותם בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית - כאשר לא צפויות אצלם הפתעות. "אמרו שאיזנקוט מביא איתו מנדטים - זה לא קרה. בסוף בוחרים ביבי או לפיד או בני", אמרו במפלגה שבה סירבו לקלוט גם את פליטי המפלגות שסומנו כבעייתיים, כמו שירלי פינטו מימינה או אלי אבידר. גם מתן כהנא, שהוכח כבעל ערך אלקטורלי וביקש להשתבץ בעשירייה הראשונה, סורב.

שמירה על אנשי הרשימה ועל המסר המרכזי של המפלגה קריטית יותר בעיני היו"ר יאיר לפיד, שהצליח איפה שנכשלו לפניו בהרכבת מפלגת מרכז ששורדת כבר עשור. הוא ראה איך כחול לבן התפרקה כשגנץ הפר את הבטחת הליבה שלו שלא לשבת עם נתניהו, ושילם בכך שכמעט לא עבר את אחוז החסימה. כמו כן, כתוצאה מהפרה שיטתית של הבטחות הבחירות שלה - ימינה של נפתלי בנט מתפזרת השבוע לחלקיקים. אם יש לקח אחד שמשותף לגנץ ולשקד, בהתחשב בכך שבנט כבר פרש, הוא השבת אמון הבוחרים דרך קיום הבטחות בחירות. המסר הערכי חשוב, אך יותר מזה חשובים הבוחרים שהביעו את דעתם באופן נחרץ על הפרת אמון במערכת הפוליטית.

מישהו אמר יוקר המחיה?

בעבודה מכוונים למצוקת יוקר המחיה עם מצע שעליו עובדים בכירים במפלגה. ביש עתיד שלחו השבוע את המצע לעדכון, בעיקר בנושאים הכלכליים - כולל לקחים רבים אחרי שנה במשרד הכלכלה. במפלגה דואגים להחתים על המצע כל אחד מחברי הרשימה, כך שלא יהיו להם הפתעות במליאה על ידי מורדים. הערות וטענות הם מוזמנים להשמיע עכשיו, או לעולם לא.

אפילו יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן הניח השבוע על השולחן מצע שעוסק ברובו בענייני ביטחון אישי ויציבות שלטונית, כשהרגל הכלכלית היא אחת מארבע בלבד. בהיעדר מפלגה כלכלית שעוברת את אחוז החסימה מעניין לראות מה עושים בש"ס, שהייתה הקרובה ביותר בשנים האחרונות למסרי יוקר המחיה. בראש הקמפיין של אריה דרעי עומד היועץ האסטרטגי ישראל בכר, ומי שפונה למגזר החרדי הוא איש הפרסום יענקי ביכלר.

עוד לפני נפילת הממשלה, הח"כים של ש"ס נכחו בוועדת הכספים ונשאו את דגל השכבות החלשות - כשבראשם הח"כים ינון אזולאי, משה ארבל ומיכאל מלכיאלי. קמפיין המפלגה מתגלגל כבר שבועות בנושאים האלו, ממחיר הלחם ועד לסרטון הטיקטוק הראשון שפרסם דרעי על עליית המחירים. כמו שהפגנות בלפור היו הרקע לנסיקת כחול לבן, כך מקווים בש"ס שעליית המחירים תעשה עבורם.

הפעם, אומרים מי שישבו לשיחות קמפיין עם דרעי - לא נראה שוב מסרים נוסח "ביבי צריך אריה חזק". לכאורה, בשנה האחרונה - בזמן שמשה גפני זיגזג עם התחייבויותיו לגוש - דרעי נותר יציב בנושא. כעת, ש"ס יכולה לפרוח על רקע השיח החברתי־כלכלי שעדיף לה על פני שיח ביטחוני, או כזה שנסוב סביב סוגיית נתניהו כן או לא.

בשבוע הקרוב תצטרף לש"ס, כאמור, גם העבודה עם מצע סוציאליסטי עם ניחוח של צדק חלוקתי, שבראש נבחריה עומדת נעמה לזימי. העבודה קיבלה השבוע דחיפה מכיוונו של ליברמן שמשחק על "טיקט" שר האוצר האחראי. "אין ספק שהעבודה זזה לכיוון צפון קוריאה", הודיע ליברמן, "אני מחבב את נעמה לזימי. שמעתי אותה בדיוני תקציב, אבל בינה לבין הבורגנות הקלאסית שהצביעה העבודה זה בטח חלום בלהות".

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד