גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין תחת גל חום כבד: החקלאות בסכנה ומפעלי ענקיות הטק נסגרים

הטמפרטורות מטפסות מעל ל-40 מעלות צלזיוס, בצורת מכה במדינה, וחירום הקורונה המתמשך מכביד עוד יותר ● החום העז מוביל לשיבושים באספקת האנרגיה ובגישה למים, והשלטונות אילצו מפעלים שמייצרים סחורות לשוק הגלובלי להשבית פעילות ● נזקי משבר האקלים, עלולים להוביל להחמרה עתידית במצב: ״סין תסמן את הכיוון אליו ילך העולם כולו"

גל חום קיצוני בבייג'ינג, בירת סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
גל חום קיצוני בבייג'ינג, בירת סין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

יום אחר יום, נאלצים תושבי סין להתמודד עם טמפרטורות קיצוניות המשבשות את חייהם ומאיימות על פרנסתם. מזה כ-64 ימים, מתמודדים אזורים במדינה עם גל חום כבד בו הטמפרטורות עולות על 40 מעלות צלזיוס, ממחוז סצ'ואן ועד לג'יאנגסו. החום העז והמתמשך יצר תנאים של בצורת קשה, שיבושים באספקת האנרגיה, שיבושים בגישה למים עבור מאות אלפים ואפילו הפסקת ייצור בחלק מהמפעלים במדינה, המייצרים מוצרים פופולריים עבור חברות ענק בינלאומיות, דוגמת אפל וטסלה.

זהו גל החום המשמעותי ביותר שידעה המדינה מאז החלו רשומות הטמפרטורה המלאות בשנות השישים, עם השלכות כבדות על מפעלי תעשייה שנאלצים לסגור דלתותיהם, על אספקת החשמל, היבולים ומערכות הבריאות במדינה. עד ימיו האחרונים של חודש אוגוסט, לא צפויה הקלה משמעותית בעומס החום הכבד, ומדענים מזהירים: בשל השלכות משבר האקלים, העתיד אף יהיה מאתגר יותר עבור סין.

מזג אוויר קיצוני מוסיף לצרות הכלכליות של סין, ואף מאיים להעלות מחירי סחורות בעולם. במחוז סצ'ואן, בו מתגוררים 84 מיליון תושבים, הורו השלטונות לעצור את הייצור במפעלים ב-19 מתוך 21 הערים למשך שישה ימים, כדי להקל על בעיות באספקת החשמל בבתי התושבים באזור, ולאפשר להם להתקרר בבטחה במהלך גל החום הקשה. החום הכבד הוביל לעלייה בביקוש למיזוג אוויר, לצד ירידה ביעילותן של תחנות הכוח, עומס על רשתות החשמל, ותחנות המייצרות חשמל הידרואלקטרי שתפוקתן ירדה, בשל הבצורת שהובילה לירידת מפלס המים בנהרות.

צילומי בצורת בטלוויזיה הסינית / צילום: Associated Press, CCTV

סצ'ואן עומדת כעת בפני "הרגע החמור והקיצוני ביותר"

סצ'ואן היא מקום ייצור מרכזי עבור תעשיות אלקטרוניקה ופאנלים סולריים, והדרישה ממפעלים לדלל את צריכת החשמל שלהם כעת, עלוה לפגוע במפעלים של כמה מחברות האלקטרוניקה הגדולות בעולם, ובהן אפל, אינטל ו-Foxconn המחוז הוא גם מרכז כריית הליתיום של סין - מרכיב מרכזי בסוללות מכוניות חשמליות, וכך מיוצרות בו גם הסוללות המשמשות את חברת הרכב טסלה. אנליסטים צופים שגל החום שהוביל לשיבושי החשמל, עלול אף לגרום לעלייה במחירי חומרי הגלם.

בכירי המחוז הזהירו ביום שני כי סצ'ואן עומדת כעת בפני "הרגע החמור והקיצוני ביותר" באספקת החשמל. לוז'ו, עיר בסצ'ואן, מצאה צעד שיאפשר לה לחסוך בחשמל: כיבוי אורות הרחוב בעיר במהלך הלילה. גם במחוזות אחרים במדינה, קראו הרשויות לעסקים ומשקי בית לחסוך בחשמל. בחלק מהאזורים, קיבלו העסקים הוראה להעלות את טמפרטורות המזגנים למינימום של 26 מעלות, ולהפסיק להשתמש במעליות עבור עלייה לשלוש הקומות הראשונות בבניין, כדי לחסוך בחשמל. תחנות רכבת תחתית ורכבות בבירת המחוז של סצ'ואן, צ'נגדו, כיבו את האורות העיליים, ובנייני משרדים בדאזו, עיר שכנה, התבקשו להפסיק להשתמש במיזוג אוויר.

פלג לוי, ראש הקונסוליה הכללית של ישראל בדרום סין, מספר כיצד משפיע גל החום הכבד על המדינה שעדיין מתמודדת עם תקנות קורונה מחמירות. לדבריו, ״זו מכה נוספת שמקשה על החיים בסין, שעדיין נמצאת במדיניות אפס קורונה. זה אומר שכל מקרה קורונה הוא סיבה לסגור שכונה או רובע, מסכות מחייבות בכל מקום, ויש מגבלות מאוד קשות. עכשיו, נוסף גל החום הזה. רמת החיים בסין נמצאת במשבר כלכלי לא פשוט בגלל משבר הקורונה, וגל החום מכביד עוד יותר. צריכת האנרגיה הופכת מוגברת.

אם לכל חקלאי ונהג יש היום מזגן, זה מקשה עוד יותר על משק האנרגיה שבין כה נמצא במצב מאתגר בגלל מחירי האנרגיה. תעשיות נסגרות בגלל הצורך לחסוך בחשמל ובמים. אם סגרו בסצ'ואן, יתכן שסגרו במקומות אחרים וזה פשוט לא פורסם. זה מראה כמה קשה גל החום הזה. מאז תחילת הקורונה, לא נעצר הייצור. סגירה של מפעלים שמעבדים ליתיום בצ'אנגדו, משפיעה על מי שרוצה לקנות רכב היברידי בישראל. זה אפקט הפרפר שנוגע לכל העולם״.

היקף קציר האורז יקטן משמעותית

במטרופולין הדרום-מערבי של צ'ונגצ'ינג, הטמפרטורות הגבוהות הובילו את הממשלה להוציא את אזהרת החום הגבוהה ביותר הקיימת, בפעם השמינית הקיץ. המדינה רשמה הקיץ בממוצע 12 ימים של טמפרטורות גבוהות, כחמישה ימים יותר מהרגיל, עוד בטרם צפוי גל החום לדעוך, בעוד כשבוע. החום העז לא משפיע רק על בני האדם שדורשים לקרר את עצמם, אלא גם על הטבע, בעלי החיים והיבולים החקלאיים - להם אין מפלט מהטמפרטורות ההרסניות.

נהר מתייבש כמעט לחלוטין בצ'ונגצ'ינג, סין / צילום: Reuters, Thomas Peter

כך למשל, החום העז צפוי להקטין באופן משמעותי את היקף קציר האורז בסין מכיוון שהוא גרם לתקופות ארוכות של בצורת, ושדות האורז הזקוקים לגשם - יבשו. בעיר האנגג'ואו, חקלאי תה המתכוננים לקציר הסתיו, כיסו את גידוליהם ברשתות גדולות, במאמץ להגן עליהם מהחום הלוהט. יבולים רבים 'התבשלו' בשדות, ומחירם בשווקים עלה, וכך גדלו אף הלחצים האינפלציוניים.

"בהשפעת הטמפרטורה הגבוהה המתמשכת במקומות רבים, מחיר הירקות הטריים עלה ב-12.9% משנה לשנה, שהיה גבוה משמעותית מהתקופה המקבילה בשנים קודמות", אמר פו לינגהוי, דובר הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בסין, במסיבת עיתונאים ביום שני האחרון. הוא הוסיף כי החום הכבד גרם לבצורת בדרום, אך בצפון גשמים כבדים הובילו להצפות - ולהרס יבולים גם כן. בשינינג, עיר בצפון-מערב המדינה, שבה שיטפונות ביום חמישי הרגו 16 בני אדם והותירו 36 נעדרים, כך דיווחו כלי תקשורת במדינה.

סין מתמודדת ועומדת בפני ריבוי של אירועי מזג אוויר קיצוניים בשנים הקרובות, בשל שינויי האקלים הקיצוניים, ועליית הטמפרטורה שעוד תהפוך את ההתמודדות של מדינת הענק למורכבת יותר, ככל שהמצב יחריף. לפי מדעני האקלים, התדירות והעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים יגדלו בעשורים הקרובים, לאור הירידה האיטית בפליטת גזי חממה בעולם. סין, כיום, היא למעשה פולטת גזי החממה המשמעותית בעולם, כאשר באופן היסטורי מקדימה אותה רק ארה״ב.

אם סין תעבור לאנרגיות מתחדשות - היא תראה לעולם שזה אפשרי

״סין הינה שחקנית מפתח במאבק במשבר האקלים. ביחד עם ארה״ב והודו היא אחראית למרבית גזי החממה בעולם״, מסביר ד״ר עמיר גבעתי, מבית הספר לסביבה באוניברסיטת תל אביב. ״סין, כמו מדינות רבות בעולם, סובלת רבות בשנים האחרונות ממשבר האקלים. הקוטביות של אירועי הקיצון שמזמן משבר האקלים, נחזתה היטב במשך חודשים בודדים במדינה: בקיץ הנוכחי נשברו בסין שיאי טמפרטורת ובמקביל היכו בה שיטפונות ענק. סין תסמן את הכיוון אליו ילך העולם כולו.

"הצלחה של הענק הסיני במעבר למסיבי ומהיר לאנרגיות מתחדשות תראה לעולם שניתן להמשיך בצמיחה כלכלית ברת קיימה תוך שימוש באנרגיות נקיות. הסינים מכריזים שזה היעד אליו הם שואפים ומבינים את התועלות הכלכליות שבו מעבר לתועלת הסביבתית. צריך לקוות שהמשטר הסיני גם יקיים״.

 בניין הקונסוליה הישראלית של משרד הכלכלה נאלצו לכבות את מיזוג האוויר בעת הז, ומתמקדים כעת בקידום שיתופי פעולה מקומיים בנושאי חקלאות, עניין אותו רואה סין כאסטרטגי, נוכח התחזיות האקלימיות הקודרות.

אנשים מסתכלים על דגים מתים בנהר מתייבש בג'יאלינג, סין / צילום: Reuters, Thomas Peter

״האזור של דרום מערב סין, אלו פרובינציות מתפתחות ש-80% מהתמ״ג שלהן מושתת על חקלאות״, מספרת אב ירמישין, הנספחת הכלכלית וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי בעיר צ'נגדו אשר בסין. ״בסין מאוד חוששים מההשפעה של המצב הזה על הביטחון התזונתי, ולכן הם מנסים להפנות משאבים להתמודדות עתידית עם החמרה וצמצום בתחומי המים, באופן שיוכל לקיים את החקלאות. קיבלנו לא מעט פניות מחברות מקומיות שמבקשות להיפגש עם חברות ישראל כדי ללמוד איך עושים חקלאות בתנאים שבהם 60% המדינה היא מדבר. הם רואים את זה כירידה לצורך עלייה, ומקווים שהצעדים שהם עושים יעזרו להם להתמודד שנים קדימה עם ההשלכות הברורות של משבר האקלים״.

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס