הסכם גז נוסף בדרך? מצרים, הרשות הפלסטינית וישראל במגעים לפיתוח שדה הגז מול עזה

מצרים מובילה את היוזמה לפיתוח המאגר שיזרים עשרות מיליארדי דולר לכלכלה הפלסטינית • ישראל מעולם לא ויתרה רשמית על השטח, וכחלק מהפיתוח יידרש הסכם בין הצדדים המעורבים • שרת האנרגיה קארין אלהרר אישרה את הפרסום בגלובס בנושא

עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, וראש הממשלה, יאיר לפיד / צילום: Kanok Sulaiman, shutterstock קובי גדעון-לע״מ ,Darko Vojinovic, Ap
עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, וראש הממשלה, יאיר לפיד / צילום: Kanok Sulaiman, shutterstock קובי גדעון-לע״מ ,Darko Vojinovic, Ap

שרת האנרגיה קארין אלהרר מאשרת את הפרסום בגלובס אודות המגעים לפיתוח שדה הגז מרין - מגעים שלפי הפרסום, הרשות הפלסטינית וגם גורמים בינלאומיים כמו האיחוד האירופי היו מעורבים בהם.

ממשרד האנרגיה נמסר כי בעקבות הסכם בין מצרים לרשות הפלסטינית, הגיעה לפני כחצי שנה פנייה לקידום פיתוח מאגר גזה מרין. כבר בחודש יולי החליטה שרת האנרגיה, וזאת לאור ההכרזה על בחירות, כי יש לחכות עם ההחלטה על קידום הנושא לממשלה הבאה.

מוקדם יותר היום פורסם כי הרשות הפלסטינית, ישראל ומצרים פועלות, בתיווך ובסיוע האיחוד האירופי וארה"ב, לקדם תהליך שיביא לתחילת פיתוח שדה הגז מרין מול חופי רצועת עזה. לפי דיווחים ערביים, מצרים עומדת מאחורי היוזמה, כאשר לגלובס נודע כי בישראל מגלים כלפיה גישה חיובית - במטרה לסייע באספקת גז לתחנת הכוח ברצועת עזה ולרשות הפלסטינית בהכנסות. 

● הממשלה לבג"ץ: קיימת דחיפות לחתום על ההסכם עם לבנון כעת
ההסכם עדיין לא אושר, אבל בלבנון נערכים לתחילת הקידוחים
מה מרוויחות ארה"ב וצרפת מהסכם הגז של ישראל עם לבנון?

בכיר בקהיר סיפר לגלובס כי במסגרת היות מצרים מוקד הפקת גז אזורי ומתווכת בין ישראל לרשות וחמאס, הם רואים בפיתוח מרין עוגן חיובי. לדבריו, צעד כזה יפחית את התלות בסולר שנקנה מבחוץ, ויספק אלפי מקורות תעסוקה לתושבי עזה.

בפברואר 2021 חתמו הרשות הפלסטינית ומצרים על מזכר הבנות לפיתוח מרין. במסגרת ההסכם, חברת אחזקות הגז הטבעי המצרית והרשות הפלסטינית ישתפו פעולה בפיתוח שדה הגז, ובהולכה לרצועת עזה ולמתקני הנזלה במצרים.

בדיווחים ערביים נטען לאחרונה, מפי גורמים באש"ף ובשירות הביון המצרי - הגוף שמנהל את המגעים, כי ישראל נענתה למאמצי מצרים לאפשר הפקת גז ממרין. עם זאת, הממשלה הנוכחית בישראל אמנם הייתה שמחה לקדם את המהלך, אך בשלב זה מעדיפים בירושלים להצניעו.

בכיר ישראלי אומר כי פיתוח מרין עשוי לצנן את המוטיבציה של ארגוני הטרור ובראשם חמאס לחדש את ירי הרקטות בכלל, ואת האיום על מתקני הגז בפרט. "פיתוח מרין, בדומה להסכם עם לבנון, יוצר משוואה חדשה שבה לחמאס יהיה הרבה יותר מה להפסיד אם יחדש את האש", אומר הבכיר שציין כי בעת ההסלמה באוגוסט הופסקה כניסת הפועלים מהרצועה - מה שיצר לחץ על הנהגת חמאס להימנע מהצטרפות לג'יהאד האסלאמי. "שדה גז פלסטיני יגביר פי כמה את מנופי הלחץ על חמאס", הוסיף. לפי הערכות בישראל, מהלך מעשי במרין יתרחש, אם בכלל, רק ב־2024.

ישראל וארה"ב מתנגדות בתוקף למעורבות חמאס

לסוגיית פיתוח מרין יש צד חשוב נוסף, הרשות הפלסטינית. ישראל וארה"ב לא מוכנות לאפשר לחמאס נגיעה ישירה לפרויקטים בינלאומיים גדולים ברצועה. הרשות הפלסטינית אמורה להיות זו שתנהל את מתן הזיכיון לקידוחים ואת הפקה במרין, בהנחה שכמויות הגז ותנאי השטח מאפשרים זאת.

גורם ברשות הפלסטינית מאשר את המגעים. לדבריו, הרשות מנהלת משא-ומתן עם כמה חברות בינלאומיות, בהן אנרג'יאן שמפיקה גז ממאגר כריש, וטוטאל הצרפתית שאמורה לבצע את הקידוחים במאגר צידון־קנה.

לפי הבכיר הפלסטיני, למצוקת האנרגיה האירופית יש חלק חשוב בהתקדמות המגעים. "הנושא עלה בכל ביקור של בכירים מאירופה באזור, לרבות הביקור של נשיאת נציבות האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, ביוני", הוא הוסיף. לדבריו, במסגרת ההבנות שהסתמנו, מצרים וישראל יפקחו על ההפקה, חלק מהגז ייצא למתקני הנזלה במצרים ומשם לאירופה, וחלק כאמור ישמש את תחנת הכוח ברצועת עזה שתוסב לגז.

חמאס לא מתכוון לוותר על מעורבות משמעותית במהלך. בחודש שעבר התקיימה בנמל עזה הפגנה שבה דרשו הנואמים נציגי חמאס וארגונים אחרים לאפשר להם ליהנות ממשאבי הגז שלהם, ולמנוע מישראל "לגנוב את האוצר הפלסטיני".

שדה הגז מרין שנמצא כ־36 ק"מ מחופי רצועת עזה, התגלה בספטמבר 2000 על ידי "בריטיש גז" ואחר כך עבר לחברת "של" ההולנדית שרכשה את בריטיש. אולם, זו ויתרה על זכות ההפקה בשל המצב הביטחוני. הזכויות נמכרו לקרן ההשקעות הפלסטינית (PIF), השייכת לרשות, וכן לחברה בשם CCC שבבעלות איש עסקים פלסטיני־לבנוני - כאשר נתח בהיקף של 45% נשמר לחברת אנרגיה שתפתח את המאגר. על פי הערכות, יש במאגר כ־30 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) גז. כלומר, מדובר בהכנסות פוטנציאליות של עשרות מליארדי דולרים. עלות ההפקה מוערכת ביותר ממיליארד דולרים.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא ויתרה רשמית על השטח של מרין

מעמד השטח שבו נמצא שדה מרין לא ברור. ישראל לא ויתרה עליו רשמית, אך ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק העניק בשנת 2000 ליאסר ערפאת את הזכות לקדוח בו ולהשתמש בהכנסותיו. במטרה לקדם את מהלך ההפקה, יהיה צורך בהסכם בין כל הצדדים שיבטיח משפטית את מעמדו ואת ביטחונו. באקלים המזרח תיכוני הנפיץ, יהיה קשה מאוד להגיע להסכם כזה.