"אימת שוק ההון" פורש

ראובן קובנט, מנהל מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, פורש מתפקידו. האיש שנחשב לאימת פעילי שוק ההון, בעקבות המעצרים והחקירות שניהל, יהיה מעתה מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל

אתמול (ב') בשעות הבוקר, כינס ראובן קובנט, מנהל מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, את עובדי מחלקת החקירות, והודיע להם כי הוא עוזב. הידיעה הממה את כולם כמעט. גם אנשים הקרובים לו, שמעו על עזיבתו לראשונה, במסגרת ההצהרה הרשמית ששיחרר. אפילו פרקליטים בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), העובדים עם קובנט בתיאום, בשיתוף פעולה, ותוך קירבה, ידעו על עזיבתו לראשונה רק הבוקר, מהעיתון. ההפתעה היתה גדולה, וכלפי חוץ לפחות, היה גם צער.

הבוסית של קובנט, עו"ד מירי כץ, ידעה על כך יום אחד בלבד לפני העובדים. בשלב מסויים, בין שלשום לאתמול, משהתברר כי הידיעה מתחילה לדלוף ברשות, החליט קובנט לכנס את העובדים ולהודיע להם.

עקרונית, לפי החוזה שלו, מחוייב קובנט להודיע שלושה חודשים מראש על התפטרות. נכון לעכשיו, הכל פתוח: לא ברור מתי יעזוב, ולא ברור אם לנעליו ייכנס מישהו מבפנים - אחד מארבעת סגניו, או מישהו מבחוץ.

לקובנט ארבעה סגנים: יעקב קאופמן, רו"ח בהשכלתו, הבכיר מבין הסגנים; מיכל נבו-ברק, ועזר צפריר - משפטנים בהשכלתם, וכן יואב מרום, רואה חשבון בהשכלתו. בתור הסגן הבכיר, טבעי יהיה שקאופמן יתפוס את מקומו של קובנט. אלא שככל הנראה, בצד ההערכה לכישוריו כחוקר, יש שאלות לגבי התאמתו לתפקיד מנהל. במצב שכזה, כמובן עולים סיכוייהם של שלושת הסגנים האחרים.

יחד עם זאת, נשקלת ברצינות גם הבאתו של מועמד מבחוץ. אם יובא מישהו מבחוץ, יהיה זה אדם בעל הבנה במאטריה של שוק ההון, ובעל אוטוריטה ניהולית. בין השאר, יש אפשרות כי יובא אדם מהפרקליטות.

אם יוחלט להביא מישהו מבחוץ, עולה חשש לפרישת חלק מהסגנים, הרואים עצמם מועמדים טבעיים וראויים לרשת את קובנט. גם זה דבר שנלקח בחשבון. בפרקליטות נזהרים מפני מצב שבו יובא אדם שיוגדר "פודל", מה שיסמן את סופה של מחלקת החקירות.

ברשות ני"ע אומרים, כי אמנם העזיבה מביאה לאי-שקט, אך בצד זה, יש גם תחושה של דינמיקה בריאה, שממסגרתה ייהנו מספר חוקרים מקידום. אחרי ככלות הכל, קובנט שימש בתפקיד ראש מחלקת חקירות, מזה 10 שנים.

עזיבתו של קובנט מתרחשת זמן לא רב אחרי לכתו של הבוס לשעבר שלו, ומי ששלף אותו מיאח"ה (יחידה ארצית לחקירות הונאה) כדי להקים את מחלקת החקירות ברשות ני"ע - אריה מינטקביץ', כיום יו"ר דיסקונט. סמיכות הזמנים הצמיחה באופן טבעי את השמועות, כאילו קובנט עוזב בעקבות ובגלל לכתו של מינטקביץ'. באופן טבעי, צצו גם שמועות על כך שכביכול קובנט ומחליפתו של מינטקביץ', כץ, לא הסתדרו.

לשמועות האלה כנראה אין רגליים, וזאת משתי סיבות: האחת - כץ ידועה כנוחה לבריות ובעלת יחסי אנוש טובים, כך שההערכות כאילו התעמתה עם קובנט, לא נשמעו הגיוניות; שנית, מתברר כי קובנט כבר דיבר מזה זמן, עוד בימיו של מינטקביץ', על רצונו לעזוב. היו אפילו שמועות כי באחרונה, במסגרת סבב התפקידים האחרון במשטרה, התעניין או אפילו הציע את מועמדותו, לראשות יאח"ה - המקום ממנו צמח.

תפקידו הבא של קובנט יהיה מנכ"ל "דן אנד ברדסריט" ישראל. על כניסתו לג'וב החדש, סיכם לאחר מו"מ שנמשך זמן לא קצר. רק משהעניין נסגר סופית, הודיע רשמית. אנשי חקירות, כידוע, לא מפטפטים יותר מדי.

תקופת העדנה של מחלקת החקירות ברשות ני"ע, החלה בשנת 94', בשורת מעצרים סנסציוניים: אז נעצרו עמוס וייס, אריה סער, הדיסקונטאים, איתן שמידט, וכמובן - אילון צברי. מחלקת החקירות הגיעה אז לכותרות הראשונות של העיתונים, חדשות לבקרים, כל אימת שעצרה מנהל תיקים ובעלי תפקידים בכירים בבנקים, בחשד לעבירות של השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך.

קובנט היה אז כוכב. "אימת שוק ההון" כינו אותו. בהמשך, משהחלו להתנהל משפטיהם של עצורי 94', זוהרו הועם במקצת: ממטאור חקירתי, הנלחם בכרישי שוק ההון, הפך קובנט לחוקר אלים, המוציא מחוקריו מידע בדרכים לא פסולות. דמותו החדשה של קובנט, עלתה במשפטי הזוטא שניהלו כנגדו הדיסקונטאים וצברי.

מה לא אמרו עליו ועל החוקרים שעבדו תחתיו? עופר הלדשטיין, הנאשם הראשי בפרשת הדיסקונטאים, טען כי החוקרים "סחטו" ממנו הודאה, בעודו נלקח על אלונקה לבית החולים, ובעוד הרופא מנסה להחדיר לו אינפוזיה לווריד; קובנט אמר לו: "אתה תצא מפה רק בארון. אתה אפס"; במהלך חקירת הדיסקונטאים, שררה אווירת טרור ולחץ פיסי, וקולות בכי נשמעו במסדרונות; הופעלו על הנחקרים שיטות של השפלות, קללות, איומים, לחצים ופיתויים; קובנט איים על אחד הנאשמים כי יגיע למקום העבודה של אשתו ויעשה חיפוש בחפציה; בין השאר טענו, כי עשה, יחד עם ראש יחידת המודיעין במחלקת החקירות ברשות, שימוש לא חוקי במידע שהושג בהאזנת סתר; בין השאר הוצג קטע עיתונות, בו נטען כי ניצב בדימוס יחזקאל קרתי, לשעבר ראש אגף חקירות במשטרה, צוטט באומרו, כי מפקדו הישיר של קובנט העיר לו מספר פעמים והוכיחו על אי ביצוע הוראות ועל סטייה מנהלי עבודה.

צברי טען, כי חוקרי הרשות נכנסו לביתו בשעת בוקר, כשכל משפחתו עוד ישנה; איימו עליו שאשתו תוכנס למעצר, אם לא יודה; כי הטיחו בו שהוא רוצח (צברי אכן נחשד בחיסול עד, והובא בשל כך לבית המשפט. הרשות ספגה בשל כך ביקורת מהשופט); והקבלן אפרים יונה, שהורשע בשימוש במידע פנים, טען במהלך משפטו, כי קובנט נכנס לחדר בו נחקר, הצביע על החלון ואמר לו: 'חקרתי את מיקי אלבין, שהתאבד מהחלון הזה'. אגב, קובנט חקר את אלבין אולי, אבל בתפקידו הקודם, כחוקר ביאח"ה, ולפחות עובדתית, אלבין ממילא לא היה יכול לקפוץ מחלון חדר החקירות של רשות ני"ע, שם נחקר יונה.

בין השאר, נטענו גם טענות על ביצוע פעולות שלא היו בסמכות חוקרי הרשות: ביצוע מעצרים, וחקירת עבירות על חוק העונשין, ובעיקר עבירת שוחד. בסופו של דבר התברר, כי חוקרי הרשות הוסמכו לבצע מעצרים, ובאשר לחקירת עבירות שאינן לחוק ניירות ערך, הורחבה סמכותם.

טענות הזוטא שניהלו הדיסקונטאים וצברי כנגד חוקרי הרשות - נידחו, תוך שהשופטים שדנו בתיקים, קבעו כי לא היה פסול בשיטות החקירה של חוקרי הרשות, הכפופים לקובנט. יחד עם זאת, השופט אמנון סטרשנוב, במשפט הדיסקונטאים, מתח ביקורת חריפה על מחלקת החקירות של הרשות, בשל אי ניהול יומן חקירות - עובדה שעלתה במהלך המשפטים. השופט ציין, כי גישת החוקרים כלפי הנאשמים היתה הוגנת ועניינית ביותר, וכי הנאשמים זכו ליחס הוגן ואנושי. גם אם התגלו ליקויים טכניים, אמר, עדיין לא היה בכך כדי לפגוע ברצונם הטוב והחופשי של הנאשמים.

מכריו של קובנט ברשות אומרים כי הוא נפגע מאוד מכל הפירסומים. קובנט עצמו לא הגיב מעולם על ההאשמות נגדו. בכל מקרה, בתפקידו החדש בדן אנד ברדסטריט, הוא יצטרך להשתמש בשיטות אחרות להשגת מידע « «"אימת שוק ההון" פורש «ראובן קובנט, מנהל מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, פורש מתפקידו. האיש שנחשב לאימת פעילי שוק ההון, בעקבות המעצרים והחקירות שניהל, יהיה מעתה מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל