גוליבר בארץ הבלדרים

לפני כחודש התמזגו "אביב יעל דרומה" ו"שיגור אקספרס". איך תשפיע על השוק החברה המשותפת, אשר תוביל יותר מ- 3 מיליון משלוחים בשנה, ותהיה הגדולה במשק בתחום הבלדרות הפנים ארצית?

לפני שנים לא רבות, היו המשתמשים בשירות המוניות של "אביב" ו"יעל דרומה" מתל-אביב לירושלים או לבאר-שבע, מצטופפים לצד חבילות או מעטפות שהיו מיועדות לגופים פרטיים או ציבוריים באחת מן הערים הללו. כך זה התחיל. קווי המוניות הבינעירוניים היו היחידים ליעדים אלה, ורבים העדיפו אותם על פני שירות האוטובוסים. בהדרגה, פחת מספר הנוסעים, וגדל מספר החבילות ששוגרו. צי הרכב הותאם לצרכים החדשים. יעל דרומה, ובשלב מאוחר יותר גם חברת המוניות "אביב", הפכו לחלוצות בתחום המשלוחים הפנים ארציים. חלף זמן, ושתיהן התאחדו.

בכך לא הסתיים הסיפור. לאחרונה הודיעו שתי החברות הפרטיות המובילות בתחום הבלדרות הפנים ארצית, "אביב יעל דרומה" ו"שיגור אקספרס", על איחודן. זאת לאחר ש"אביב", הפועלת בארץ יותר מ-60 שנה, רכשה את פעילותה של "שיגור אקספרס" מידי חברת DHL הבינ"ל. המיזוג אושר על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, ונכנס לתוקף ב-31 במארס.

החברה החדשה היא הגוף הפרטי הגדול בארץ בענף הבלדרות, והיא נקראת "אביב יעל דרומה - שיגור אקספרס". בעלת השליטה בחברה תהיה משפחת קרמר. החברה המאוחדת תפעיל יותר מ-30 סניפים בכל הארץ, וכ-200 מכוניות מסחריות, והיא תעסיק כ-500 עובדים. החברה תוביל יותר מ-3 מיליון משלוחים בשנה.

לדברי חיים קרמר, היו"ר הפעיל של החברה, מאפשר מיזוג שתי החברות לחבר בין המוניטין של "אביב" ופריסתה הרחבה (קרית שמונה עד אילת), לבין טכנולוגיות מתקדמות בתחום הבלדרות, ומערכות בקרת איכות שאומצו על-ידי שיגור אקספרס. דן גרנות, מייסד חברת שיגור, המשמש כמנכ"ל החברה החדשה, מסר כי החברה המאוחדת תהיה גורם מוביל בענף המשלוחים הפנים ארציים בכל הקשור לטיב השירות. "נהיה היחידים בשוק המציעים שירות מהיר בו ביום מכל נקודה לכל נקודה, מעקב ממוחשב בכל רגע נתון אחר המשלוח גם באמצעות האינטרנט, ותקן איזו 9002, שיבטיח שירות מעולה".

בעקבות המיזוג תקים "אביב יעל דרומה - שיגור אקספרס" מרכז מיון משוכלל, שבו ימויינו המשלוחים באופן ממוחשב וממוכן. החברה תאחד סניפים מקבילים בערים הראשיות, ותרחיב את היקף פעילותה באמצעות שירותים חדשים שתציע לציבור.

היסטוריה

"אביב יעל דרומה" היא הגורם הוותיק ביותר בשוק הבלדרות בארץ. החברה החלה לפעול בשנת 1936. בשנים הראשונות לקיומה, היה עיקר עיסוקה הובלת נוסעים בשירות מוניות בינעירוניות. החברה הפעילה, בין השאר, קווי מוניות לביירות ולדמשק. במשך השנים הצטמצמה פעילות מוניות השירות, והחברה התמקדה בהובלת דואר וחבילות.

החברה נשלטת על-ידי משפחת קרמר, המחזיקה בכ-%60 מהון המניות. שאר המניות מוחזקות בידי שותפים זרים ומקומיים. עד שנת 1990 סיפקה החברה שירותי בלדרות במרכז הארץ וצפונה. באפריל 1990 היא רכשה את הפעילות העסקית של חברת "יעל דרומה", שעסקה בפעילות דומה בדרום הארץ. מאז מספקת "אביב יעל דרומה" שירותים בכל הארץ. במרוצת השנים, רכשה החברה את פעילותן של מתחרות נוספות, כמו "קשר", "עדן", "ברקלו" ואחרות. ערב המיזוג עם "שיגור אקספרס", הפעילה אביב 32 סניפים מקריית שמונה ועד אילת, כולל במחסום ארז. החברה מספקת שירותי בלדרות פנים ארציים הכוללים העברת מעטפות, דברי דואר וחבילות, בהיקף כספי של כ-45 מיליון שקל בשנה.

"שיגור אקספרס" הוקמה בשנת 1986 על ידי חברת כלל סחר ודן גרנות, המשמש מאז כמנכ"ל החברה. שיגור עסקה במשלוחי אקספרס בינלאומיים, ובהעברת משלוחים פנים ארציים. במשך שנים היא שימשה כקבלן משנה של חברת DHL העולמית בישראל. בחודש פברואר 1997 נמכר חלקה של שיגור מכלל סחר לחברת DHL העולמית, והחברה הפכה לחברה בת שלה. ערב המיזוג הפעילה שיגור 9 סניפים הפרוסים ברחבי הארץ, כ-100 כלי רכב, וכ-200 עובדים. הכנסותיה של החברה מפעילות משלוחים פנים ארציים הסתכמו בכ-25 מיליון שקל.

על פי ההערכה, היקף שוק הבלדרות הפנים ארצי עמד בשנת 1997 על כ-205 מיליון שקל. הפעילות בשוק זה כוללת משלוחי בלדרות מוסדיים, ומשלוחי בלדרות אל ומבתים פרטיים. השוק גדל ב-%5-%8 מדי שנה, וההערכה היא כי פוטנציאל הגידול השנתי גבוה הרבה יותר. משלוחי הבלדרות המוסדיים הם משלוחים מבית עסק אחד למשנהו, הניתנים הן על ידי חברות המספקות שירות בהיקף כלל ארצי, הן על ידי גופים המתמחים בקו חלוקה מסויים (למשל ירושלים-ת"א-באר-שבע-ת"א וכד'), והן על ידי גופים מתמחים בנגזרת מסויימת של השוק (כגון שירות לספקי ציוד מחשבים, או ספקי תרופות וכד').

היקף שוק משלוחי הבלדרות המוסדיים המסופקים על ידי חברות בפריסה כלל ארצית עמד ב-1996 על כ-150 מיליון שקל. בשנת 1997 נרשם בשוק זה גידול של כ-%3. היקף המשלוחים על ידי גופים המתמחים בקו חלוקה מסויים, וגופים המתמחים בנגזרת של השוק, הגיע בשנת 1996, לפי ההערכות, ל-20 מיליון שקל, ובשנת 1997 ל-21 מיליון שקל.

שוק משלוחי בלדרות אל ומבתים פרטיים הוא שוק מתפתח של שיווק באמצעות גופים כגון ויזה, ערוץ הקניות, המכרז של המדינה וכדומה. לפי ההערכה, היו משלוחי הבלדרות בשוק הפרטי בשנת 1996 בהיקף של כ-45 מיליון שקל, ובשנת 1997 בהיקף של 50 מיליון שקל.

השוק נחלק למספר ענפים. שוק המשלוחים בתוך הערים מאופיין בסף כניסה נמוך. חברות בלדרות קמות ונסגרות בתדירות גבוהה. כדי להפעיל חברה העוסקת בשליחויות, מספיק לשכור שטח קטן ולהפעיל מספר קטנועים. לפיכך, בתוך הערים פועלות עשרות חברות המתחרות זו בזו. יתרונן הוא גמישות ומהירות בתוך העיר להעברת מעטפות וחבילות קטנות. אולם ככל שנדרשת פריסה רחבה יותר, המחייבת פתיחת סניפים ברחבי הארץ, וככל שגדל נפח החבילות, נדרשים אמצעי שינוע גדולים בהתאם. לכן, סף הכניסה לתחום הבלדרות הפנים ארצית בארץ כולה גבוה יותר.

הענף השני הוא שוק המשלוחים הבינעירוני. הגורמים העיקריים הפועלים בשוק זה הם חברת "אביב יעל דרומה - שיגור אקספרס" (יותר מ-%30 מהשוק), רשות הדואר (כ-%21 מהשוק), חברת כץ (המאופיינת בעבודה עם כמויות משלוחים גדולות ללקוח ושימוש מינימלי בסניפים) - כ-%15 מהשוק, וגורמים רבים אחרים המהווים כ-%30 מהשוק.

חברות בלדרות ושילוח בינלאומיות (כגון פדרל אקספרס ויו.פי.אס) החלו לפעול באחרונה בארץ באמצעות נציגים מקומיים, אולם עיקר עיסוקן במשלוחים בינלאומיים, והן אינן נכנסות לפעילות הפנים ארצית. ההערכה היא שהן לא ייכנסו לשוק זה.

רווחיות הענף

ענף הבלדרות בארץ שיפר בשנים האחרונות באופן ניכר את איכות השירות, אך איחר בהתאמת התמחיר, מה שמשפיע לרעה על רווחיותו. מחירי המשלוחים בארץ נמוכים בכ-%50 מאלה שבאירופה וגם מהמחירים במדינות השכנות.

הדואר, המשתדל להתחרות בחברות הפרטיות, זול מהן כיום בכ-%30. הדואר מציע שירותי הובלה פנים ארציים לחבילות, במחירים הנמוכים ממחירי העלות. הדואר מתכנן להפריט בעתיד את שירותי הבלדרות שלו, ויש להניח שהחברות הפרטיות הקיימות יתחרו על רכישת הפעילות.

ההערכה היא, כי צפויה זחילה כלפי מעלה של מחירי המשלוחים, במקביל לעלייה ברמת השירות ובמיחשוב מערכות השינוע.«זהבה דברת«גוליבר בארץ הבלדרים«לפני כחודש התמזגו "אביב יעל דרומה" ו"שיגור אקספרס". איך תשפיע על השוק החברה המשותפת, אשר תוביל יותר מ- 3 מיליון משלוחים בשנה, ותהיה הגדולה במשק בתחום הבלדרות הפנים ארצית