גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיסקת החבילה הושלמה: כור תקבל את אי.סי.איי, כלל תקבל את משאב

כור ירכוש מקלארידג' ומכלל %13.5 ממניות אי.סי.איי; כלל ירכוש מכור %25 ממשאב * כור ישלם תמורת המניות 295 מ' ד', ובינואר 99' הוא עשוי לרכוש מכלל עוד %5 מאי.סי.איי * כתא"ל תרשום רווח הון של 265 מ' ש' ב-98', ובעקבות המכירה ב-99' תרשום רווח של 335-270 מ' ש' * רכישת המניות במשאב תתבצע עד יוני 2000, ועד אז תמכור משאב את אחזקותיה בגרנית ובטמבור, ותכניס שותף לנשר * שוויה של נשר מוערך ב-750 מ' ד'

שניים ממוקדי הכוח הפיננסיים של המשק הישראלי, קונצרן כלל וקלארידג'-כור, סגרו אמש (ד') עיסקה דו-שלבית, בסופה תעבור השליטה בחברת אי.סי.איי טלקום מידי קלארידג' וכלל לידי קונצרן כור. במקביל, סיכמו הצדדים על מכירה עתידית של %25 ממניות חברת משאב מידי קונצרן כור לכלל.

על פי העיסקה שנחתמה אתמול בין כור לקלארידג', ועל פי מיזכר ההבנות שהושג בין כלל לכור, ירכוש קונצרן כור %13.5 ממניות אי.סי.איי תמורת כ-295 מיליון דולר. קלארידג' תעביר לידי כור את כל אחזקותיה באי.סי.איי (%8.5) תמורת כ-183.5 מיליון דולר, ואילו כלל תעשיות אלקטרוניקה תעביר לכור %5 מהונה של אי.סי.איי תמורת כ-112 מיליון דולר, ותרשום מהעיסקה רווח הון של 265 מיליון שקל ברבעון הראשון של 98' (כלל תעשיות תהנה מחלקה ברווח זה, שיגיע ל143 מיליון שקל, ואילו כלל ישראל עצמה תזקוף רווח של 93 מיליון שקל). הרווח שתרשום קלארידג' מהעיסקה מוערך (נטו) ביותר מ-430 מיליון שקל.

כזכור, בעקבות ביקורת ציבורית ונפילת מחיר מניית אי.סי.איי בוול-סטריט, בוטלה עיסקת כור-אי.סי.איי במתכונתה המקורית, במסגרתה היתה אמורה קלארידג' להעביר לידי כור %10.6 מהונה של אי.סי.איי לפי מחיר של 33 דולר למניה.

עיסקת כור-אי.סי.איי החדשה, שנתפרה אתמול בערב, מתבצעת לפי טווח מחירים נמוך יותר: העיסקה עם קלארידג' מתבצעת לפי מחיר של 28 דולר למניה, ואילו כלל אלקטרוניקה תיהנה מתמורה המשקפת מחיר של 29.25 דולר למניה - בדומה למחיר הסגירה של מניית אי.סי.איי אמש בניו-יורק.

לאחר השלב הראשון של העיסקה, תיוותר קבוצת קלארידג' עם אג"חים הניתנים להמרה ל-%2.1 ממניות אי.סי.איי לפי מחיר של 25 דולר, המבטא תמורה כוללת של 40 מיליון דולר. בין כור לקלארידג' הושגה הסכמה, לפיה לכור תינתן הזכות לרכוש מידי קלארידג' את האג"חים הללו במקרה שהקונצרן יבקש להגדיל עוד את אחזקתו באי.סי.איי.

לעומת זאת, כלל אלקטרוניקה, המחזיקה ערב העיסקה בכ-%24 מהונה של אי.סי.איי, תרד לאחזקה של %19, ובחודש ינואר 99' היא עשויה לממש %5 נוספים מאחזקתה באי.סי.איי.

על פי מיזכר ההבנות שהושג בין שני הקונצרנים המובילים במשק, ניתנה לכלל אופציית PUT, המאפשרת לקונצרן למכור %5 נוספים ממניות אי.סי.איי המוחזקות על ידו לפי מחיר של 29.75 דולר למניה. באותה נשימה, ניתנה לקונצרן כור אופציית CALL לרכוש את אותה חבילת מניות, אך לפי מחיר של 37 דולר למניה.

כלומר, הסכום שעשוי קונצרן כור לשלם עבור הגדלת אחזקותיו באי.סי.איי ל-%18.5 ינוע בין 113 מיליון דולר ל-140 מיליון דולר. מימוש האופציה צפוי להניב לכלל אלקטרוניקה רווח הון שינוע בין 270 ל-335 מיליון שקל ברבעון הראשון של 99' - תלוי בזהותו של מממש האופציה.

המעניין באופציה הוא, שהיא ניתנת למימוש אך ורק במהלך חודש ינואר 99', ולכן הפרמטר שיקבע מי יממש את האופציה יהיה, כמובן, מחיר השוק של מניית אי.סי.איי באותו מועד. במקרה שמחיר המניה יהיה נמוך מ-29.75 דולר, יהיה לכלל אינטרס לממש את אופציית הפוט שבידיו, ואם המחיר יהיה גבוה ממחיר של 37 דולר ברור שכור יבקש לממש את אופציית הקול שבידיו.

התסריט המעניין עשוי להתפתח במקרה שמחיר מניית אי.סי.איי ינוע בטווח שבין שני מחירי המימוש, ואז לשני הצדדים לא יהיה כדאי לממש את האופציות שבידיהם (באותו מצב, כור ייאלץ לרכוש במחיר גבוה ממחיר השוק, או שכלל תיאלץ למכור את המניות במחיר נמוך ממחיר השוק). במקרה זה, או שהאופציה לא תמומש, או שהצד שיהיה יותר "לחוץ" יממש בעל כורחו את האופציה שבידיו.

כלומר, אם כור יהיה מוכן להגדיל אחזקות באי.סי.איי בכל מחיר, הוא יממש את האופציה בכל זאת (אפשרות נוספת תהיה רכישה של המניות בבורסה), ואם כלל תחליט שהיא זקוקה למזומנים נוספים, ייתכן שהיא תממש את האופציה גם במצב לא כדאי (שוב, תעמוד לרשותה אפשרות של מכירת המניות בשוק). בסך הכל, אם תמומש האופציה, עשוי קונצרן כור להשקיע למעלה מ-400 מיליון דולר ברכישת אחזקה של %18.5 ממניות אי.סי.איי.

החלק השני של העיסקה שנחתמה אתמול בערב דן, כאמור, באחזקה המשותפת של כור וכלל בחברת משאב. כזכור, התחייב קונצרן כור בפני הממונה על ההגבלים העסקיים, כי יפעל להורדת חלקו במשאב, המוחזקת כיום בחלקים שווים על ידי שני הקונצרנים, לשיעור של %25.

מיזכר ההבנות בין כלל לכור, כמו גם העיסקה עם קלארידג', עברו הליך של PRE RULING אצל הממונה על ההגבלים העסקיים. על פי המיזכר, ניתנה לחברת כלל תעשיות אופציה לרכוש מידי כור %25 ממניותיה של משאב. האופציה ניתנת למימוש במהלך השנה שתחל בתום 15 חודשים ממועד סגירת העיסקה עם כלל, דבר שצפוי להתרחש ב-30 הימים הקרובים. האופציה לגבי משאב ניתנת איפוא למימוש בין יוני 1999 ליוני 2000, בכל מקרה, ועד אז עשויה משאב לצמצם את אחזקותיה באופן משמעותי.

סל האחזקות של משאב מונה כיום את האחזקות הבאות: מונופול המלט, חברת נשר (%100 מהמניות); קבוצת תעבורה (%50); %56 מגרנית הכרמל, שהיא בעלת השליטה בחברת הדלק סונול, ביצרנית המצברים וולקן ובסופרגז; %21 ממונופול הצבע, חברת טמבור, המשתייך לקבוצת דיסקונט השקעות.

על פי ההסכם בין כור לכלל, תבצע משאב רה-ארגון שיסייע לכור לממן חלק מעיסקת אי.סי.איי. עד למועד מימוש האופציה, יפעלו כלל וכור למכירת כל אחזקותיה של משאב בגרנית הכרמל ובטמבור (אחזקות ששווי השוק שלהן מגיע כיום ל-130 מיליון דולר), ובד בבד תחפש משאב שותף אסטרטגי או פיננסי שירכוש מידיה %20 ממניות נשר, המוערכת בכ-750 מיליון דולר.

בסך הכל, אם יעמדו כור וכלל ביעדים אלה, תממש משאב אחזקות בשווי של 280 מיליון דולר, וסכום זה יחולק כדיבידנד לשני הקונצרנים. הדיבידנד יהיה בעל משנה חשיבות עבור כור, שכן באמצעותו הקונצרן יחזיר חלק ניכר מהאשראי שהוא מתכוון ליטול לצורך רכישת המניות באי.סי.איי.

לאחר מכן, בכפוף להערכת שווי חיצונית, יימכרו איפוא לכלל %25 ממשאב החדשה, שתכלול רק %80 מנשר ו-%50 מתעבורה. באופן זה, תגדיל למעשה כלל את שיעור אחזקתה בנשר מ-%50 ל-%60 (הקיטון באחזקת משאב בנשר יקוזז על ידי ההגדלה של אחזקת כלל במשאב). «מאת אמיר אייזנברג «עיסקת החבילה הושלמה: כור תקבל את אי.סי.איי, כלל תקבל את משאב «כור ירכוש מקלארידג' ומכלל %13.5 ממניות אי.סי.איי; כלל ירכוש מכור %25 ממשאב * כור ישלם תמורת המניות 295 מ' ד', ובינואר 99' הוא עשוי לרכוש מכלל עוד %5 מאי.סי.איי * כתא"ל תרשום רווח הון של 265 מ' ש' ב-98', ובעקבות המכירה ב-99' תרשום רווח של 335-270 מ' ש' * רכישת המניות במשאב תתבצע עד יוני 2000, ועד אז תמכור משאב את אחזקותיה בגרנית ובטמבור, ותכניס שותף לנשר * שוויה של נשר מוערך ב-750 מ' ד'

עוד כתבות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט