גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לתוך המילניום בלי רכבת לירושלים

עוזי וכסלר, יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, אולי עשה את הדבר הנכון כאשר הסתער בשבוע שעבר על גופי התכנון, והזכיר להם שכותרת מאמר זה אינה לתפארת מדינת ישראל

כמה פעמים במהלך שנות קיום המדינה שמענו, שלא יתכן שלעיר הבירה של מדינת ישראל לא תגיע רכבת מהירה ויעילה. כמה פעמים שמענו, שהפתרון היחיד למצוקת התחבורה של העיר יהיה אך ורק ברכבת נוסעים, שתקל את הלחץ הקשה בכניסות לעיר ותשחרר את תושבי הבירה מהפקקים. הצהרות לחוד ומציאות לחוד: קידום נושא הרכבת נראה עתה איטי ומעיק מתמיד, והמתכננים מתווכחים בינם לבין עצמם על חלופות, כאילו מדובר בנושא תיאורטי ולא בצורך דחוף מאין כמוהו. גם אם אין די בוויכוחי המתכננים, באוצר טרם התפנו להקצות תקציב לרכבת, מה שהופך את הוויכוחים לתיאורטיים אפילו יותר.

ראשיתו של הוויכוח לפני כשבוע. יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, עוזי וכסלר, שלח מכתב למנהלת מינהל התיכנון במשרד הפנים, דינה רצ'בסקי, ובו הוא מתלונן על החלטת משרד הפנים לתמוך בתכנון תוואי רכבת חדש בין תל אביב לירושלים, דרך שדה התעופה בן גוריון ומודיעין, במקום להשתמש בתוואי המסילה הישן. לטענת וכסלר, תכנון התוואי החדש יארך לפחות 15 שנה, זאת בשעה שהעיר זקוקה לפתרון מיידי.

העתקים ממכתבו שלח וכסלר לראש הממשלה אהוד ברק, ולכל יתר שרי הממשלה שיש להם נגיעה לנושא הרכבת. במכתבו דורש וכסלר ממשרד הפנים לדון מחדש בנושא, ולאשר בתוכנית המתאר הארצית להסעת המונים (תמ"א 23) גם את נתיב הרכבת הקיים, כדי שניתן יהיה להתחיל במלאכת שיפורו ושיקומו - ומיד.

רצ'בסקי טוענת שוכסלר מעורר מהומה מיותרת. לדבריה, המועצה הארצית אישרה את שני התוואים ואף ביקשה מהוועדות המחוזיות להעיר את הערותיהן בנושא.

רצ'בסקי: "התוואי החדש מתל אביב דרך נמל התעופה בן גוריון עד לירושלים תוכנן כדי שיהווה עתודה ליום שבו יוחלט להקים תוואי עתידי נוסף לרכבת מהירה יותר. אם וכסלר היה פונה אלינו, היה מקבל מאתנו את ההסברים המתאימים, אך הוא בחר להתכתב עם כל שרי הממשלה במקום לפנות ישירות אלינו".

עד לפני שנה וחצי ניתן היה להגיע לירושלים ברכבת. הנוסעים התבקשו להגיע לרכבת צפון בתל אביב, להמתין בסבלנות לאחת משתי רכבות שהובילו לבירה מדי יום. זמן הנסיעה שעה וחצי. אין פלא שרכבת "יעילה ומהירה" זו הפכה לכלי תחבורה פופולרי בעיקר בקרב טיולי בתי הספר, שלכבודם נקבעה תחנה מיוחדת בנחל שורק, ובקרב סבתות חביבות, שלקחו את הנכדים לטיול ראשון ברכבת ושילבו בו טיול בגן החיות התנ"כי, שגם בפתחו נקבעה תחנה. יתר המשתמשים הפוטנציאליים הדירו את רגליהם מכלי נסיעה איטי ובלתי יעיל זה, והעדיפו את הפקקים בשער הגיא.

פה ושם אכן נעשו ניסיונות לעשות משהו. בפברואר 99' החליטה הממשלה הקודמת, בראשות בנימין נתניהו, להטיל על רשות שדות התעופה לבדוק אפשרות להקים שני קווי רכבת חדשים, בין תל אביב ושדה התעופה בן גוריון, וקו נוסף בין שדה התעופה בן גוריון וירושלים. יזם את ההצעה שר התחבורה הקודם, שאול יהלום, שהאמין שעם השלמת השלב הראשון של פרוייקט נתב"ג 2000, צפוי מספר הנוסעים בשדה לעלות מ-7 מיליון ל-12 מיליון, דבר שיחייב שיפור התחבורה אל השדה וממנו. מנכ"ל הרכבת, עמוס עוזני, לא התנגד לרעיון, ואמר אז, שכדי למלא אחר החלטת הממשלה יש צורך בתוספת תקציב של 60 מיליון דולר, כדי לשפר את קו תל אביב ירושלים.

במהלך טקס להנחת אבן הפינה לקו תל אביב ראש העין, שנערך במרץ 99', ביקש עוזני מנתניהו להעמיד תקציב מיוחד של כ-60 מיליון דולר לשיקום המסילה, והודיע, שאם הכסף יגיע ניתן לגמור את העבודה תוך 15 חודשים בלבד. עוזני סיפר לנתניהו, שרכישת קרוניות חדשות מסוג טילטינג (קרונות שנועדו לנסיעה בפיתולים) שמהירות נסיעתן 160 קמ"ש, תאפשר לגמוע את הדרך בין תל אביב לירושלים ב-50 דקות בלבד. עוזני הודיע באותה הזדמנות, שאם בעתיד אכן תיסלל מסילה חדשה, שתעבור בשדה התעופה בן גוריון, אפשר יהיה לקצר את זמן הנסיעה ל-28 דקות בלבד.

כמה ימים אחר כך, במרץ 99', התבשרנו שהרכבת פרסמה מיכרז בינלאומי לרכישת קרונות טילטינג, המאפשרים מהירות נסיעה של 160 קמ"ש. עוזני הודיע אז, שהרכבת מעוניינת לרכוש ארבעה מערכים של קרונות בהיקף כספי של 35 מיליון דולר. לדברי עוזני, המיכרז טרם הסתיים והוא מותנה בהחלטת הקנייה.

לא עברו מספר חודשים, וביוני 99' בישר שורש לרר, המנכ"ל לשעבר של רשות הנמלים והרכבות, שבעצם אין שום כדאיות כלכלית להקמת רכבת נוסעים חדישה בקו תל אביב ירושלים. במקום רכבת כזו הוא הציע להקים רכבת תיירים בלבד. עוזני אמר בתגובה, שלדעתו ניתן לפחות להקים את הקו הפחות יקר, כלומר לשדרג את התשתית המסילתית הקיימת, וכי לדעתו, ממשלת ישראל יכולה לעמוד במשימה.

ביולי השנה נראה היה שמשהו בכל זאת מתקדם. המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביקשה מהוועדות המחוזיות שיעירו הערות באשר לשינויים הנדרשים בתוכנית המיתאר הארצית למסילות ברזל (תמ"א 23). האופטימיים שמעו באוזניהם את שאון שקשוק הגלגלים, הפסימיים חוששים שבלהט הוויכוחים שוב לא ניתן יהיה להגיע להסכמה.

בפני המועצה הארצית עמדו שתי חלופות, שנבחרו מתוך שבע אפשריות. הראשונה - שיפור קו הרכבת הקיים במסלול ההררי שלו (ציר G) שעלותו, כזכור, 60 מיליון דולר וזמן העבודה כ-15 חודשים בלבד, והחלופה השנייה - תכנון תוואי רכבת חדש בין תל אביב לירושלים, שיעבור דרך שדה התעופה בן גוריון ומודיעין (ציר A), שיש לתכננו מבראשית ועלותו 500 מיליון דולר.

לדברי וכסלר, המועצה הארצית בחרה בחלופה יקרה, בלתי זמינה ומוצלחת הרבה פחות, רק בשל העובדה שהיא מבטיחה זמן נסיעה קצר יותר של 15 דקות בלבד מהחלופה השנייה.

"אי אפשר לבלף את העולם בהשוואת עלויות: ירושלים-תל אביב מול עלות נתב"ג-ירושלים. ההפרש האמיתי הוא חסכון של 15 ק"מ בלבד. הבדלי הזמן ייגזרו ממספר התחנות שבדרך, וקשה להניח שכניסה ויציאה מנתב"ג תהא כה פשוטה וכה מהירה, אלא תבוצע בהשקעה דמיונית".

לדעת וכסלר, חלופת התוואי הקיים הגיונית הרבה יותר. לציר זה אין מתנגדים, הוא לא יגרום לפגיעה נוספת בנוף, עלות הקמתו נמוכה, נקודת החיבור מטה את הלחץ מהכניסה לעיר העמוס כבר כיום. ציר זה יחבר את בית שמש, צור הדסה וגם את אשקלון ואשדוד עם הבירה. ציר A אמנם עובר בעיר מודיעין, אך לטענתו אין במעבר זה שום יתרון או חשיבות. מנכ"ל הרכבת, עמוס עוזני, אינו מבין על מה הוויכוח: "קיים ציר G המאושר מזה 100 שנה וכל מה שצריך לעשות לגביו הוא לשנות מספר נקודות קטנות בתב"ע. התוואי השני נמצא בתהליכי אישור. הבעיה העיקרית היא בגלל המימון. הכנו כבר את כל המיכרזים לעבודות בתוואי ואנחנו רק מחכים לאישור.

"אני מאמין, שבסופו של דבר ייבחר התוואי הישן, ובעוד כ-10 שנים אולי יתחילו בתכנון התוואי החדש. גם במקרה זה התוואי הישן לא ילך לאיבוד, והוא יוכל לשמש את הפרברים של בית שמש". אנחנו מחכים".« דליה טל « לתוך המילניום בלי רכבת לירושלים « עוזי וכסלר, יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, אולי עשה את הדבר הנכון כאשר הסתער בשבוע שעבר על גופי התכנון, והזכיר להם שכותרת מאמר זה אינה לתפארת מדינת ישראל

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר