גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוצאים באלגנטיות מהעסק המשפחתי

האחים אהוד ואליעזר אלקון החליטו מיוזמתם לצאת מעיסקי יבוא הרכב, לאחר עשרות שנים של עסק משפחתי. בית המשפט מינה מנהל מפעיל לסוכנות משאיות מאק ורנו, במטרה למוכרה כעסק חי

בחוק הישראלי, "צ'פטר 11" לא קיים. מדובר במהלך שנועד להגן על חברה מפני תביעות משפטיות, במהלך פירוק או מכירה מרצון. האחים אליעזר ואהוד אלקון הגיעו למסקנה, לאחר התלבטויות רבות, כי ברצונם לפרק את החברה המשפחתית ולמוכרה. הם לא נתבעו לעשות זאת על ידי הבנק, ולא עומדות ותלויות נגדם תביעות משפטיות. האחים החליטו על הפירוק ומכירה מרצון, והחלו בניסיון למכור בעצמם את העסקים. אלא שלאחר מספר חודשי מו"מ, הבינו שני דברים: הם כשלעצמם אנשי עבודה. מכירה וניהול מגעים, אינם ממומחיותם. יותר מכך, הבינו, כי הימשכות התהליך, תגרור תביעות מצד ספקים ולקוחות שיחששו להמשך קיומו של העסק.

בעקבות זאת, פנו האחים אלקון לבנק דיסקונט, שליווה אותם לאורך השנים. לחברת האחים אלקון חוב של כ-20 מיליון דולר לבנק. חוב לא קטן. אך כנגד החוב, לחברה נכסי מקרקעין ומלאים בהיקף כספי הנאמד ב-50 מיליון דולר. רובו ככולו משועבד לבנק, כך שהבנק מבחינתו ישן בשקט.

מצב נדיר הוא שבעלי חברה ותיקה נכנסים לבנק ומבקשים לשים את המפתחות על השולחן. אלא שאז התברר לאחים אלקון, כי הדרך היחידה לבצע מכירה מסודרת, תוך הימנעות מתביעות, היא באמצעות פנייה לבית המשפט ומינוי כונס נכסים ומנהל מפעיל. בהסכמה, הוחלט על הצעד. השופט ישי לויט מינה היום (ה') את עו"ד רון בר-ניר למנהל המפעיל של החברה, וזאת על פי בקשתם של האחים ובהסכמה מלאה עימם.

מדובר בחברה משפחתית שהוקמה לפני 66 שנה. החשש מפני כותרות של "מינוי כונס נכסים" היה גדול. הרי לא מדובר על מקרה רגיל של מינוי כונס, אלא הליך דומה לצ'פטר 11. בצעד נדיר, כינס בר-ניר את נציגי התקשורת.

האחים אלקון ישבו לשיחות כדי להסביר את המצב. לדידם, השמירה על כבוד המשפחה עומדת בראש סדר העדיפויות. הם לא מסתתרים מאחורי עלה תאנה, ומציגים מצב עסקי שאינו מן הקלים. יחד עם זאת, הם מפרטים את המניעים לצעד היזום שביצעו, בגילוי לב ובפתיחות.

אהוד ואליעזר אלקון חצו זה מכבר את שנת ה-60 לחייהם. אביהם, אריה ז"ל, עלה מפולין, והקים בשנת 1933 את סוכנות היבוא של משאיות מאק האמריקניות. בשנת 1973 רכשה המשפחה את מפעל ההרכבה של חברת ליילנד אשדוד, שהיתה עד סוף שנות ה-60 בעלת הזיכיון הבלעדי להרכבת משאיות ואוטובוסים בישראל. המפעל הוסב להרכבת משאיות מאק, וסיפק את מרבית המשאיות והאוטובוסים בישראל באותן שנים. בין השאר, ייצר את גוררי הטנקים ומתדלקות עבור צה"ל.

ב-1977 יצאה ליילנד מפעילותה בישראל, לאחר שנכנעה לחרם הערבי, ואז החלה משפחת אלקון בפיתוח וייצור משאית ואוטובוס מתוצרת ישראל. כך נולדה המשאית "אשדוד". זו לא זכתה לחיים ארוכים, לאחר שחברת מאק סברה שהייצור המקומי יתחרה בייבוא מתוצרתה ודרשה להפסיקו. במקביל ייצרה החברה אוטובוס ישראלי ראשון, "חץ", שגם הוא לא זכה להצלחה של ממש.

האחים אלקון הפכו במהרה מיצרנים ל"גוזרי קופונים". "חדוות היצירה נעלמה, והיה קשה ביותר מול הרשויות הישראליות שתמכו ביבוא מול הייצור המקומי", הם אומרים. המפעל באשדוד נסגר, כ-500 עובדים פוטרו והמשפחה ספגה הפסדים כבדים.

אלא שגם עסקי הייבוא לא שגשגו לאורך זמן. האחים אלקון אמנם קיבלו גם את זכיון היבוא של משאיות רנו, שכיום היא בעלת מאק. אך התקנים האירופיים, על פיהם פועלת גם ישראל, שונו והוחמרו. חברת מאק האמריקנית מייצרת על פי תקן אמריקני. לפיכך, בשנים האחרונות פסקה כמעט לחלוטין פעילות מכירת משאיות מאק בארץ. לצד זאת, דשדשה פעילות מכירת משאיות רנו. לדברי האחים אלקון, הם מהווים %5.5 משוק המשאיות בארץ, עם מכירות של 120-100 משאיות בשנה.

בשל התחרות הגוברת, שולי הרווח הצטמצמו. בסופו של דבר, מפסידה החברה מזה מספר שנים. ב-1998 הסתכם מחזור המכירות שלה ב-60-50 מיליון שקל, וההפסד לדבריהם היה 2-1 מיליון שקל.

האחים אלקון מבקשים למכור את הזיכיונות בהסכמה עם החברה הזרה. עוד הם מציעים למכירה את מלאי החלפים, הציוד והנדל"ן. מדובר בשני נכסי מקרקעין מרכזיים: קרקע בעורף נמל אשדוד בשטח של 70 דונם, עליה מבנה בשטח של 7,500 מ"ר. קרקע זו נאמדת ב-30 מיליון דולר. בנוסף, בבעלות החברה קרקע בשטח 17.5 דונם באיזור התעשייה של יהוד. על קרקע זו ממוקם המוסך המרכזי של החברה ומכון רישוי. נכס זה מוערך ב-15-10 מיליון דולר.

ההחלטה למכור נובעת מהמצב הקשה של הענף בכלל, והחברה בפרט. למעשה, מרימים האחים אלקון ידיים, ומבקשים לסיים את הפרק המשפחתי הזה בצורה אלגנטית. דור ההמשך אינו מעונין בעסק המשפחתי. ילדי המשפחה שקועים בקריירות משלהם: היי-טק, בנקאות להשקעות, משפטים ורפואה. החלום של כל אמא יהודייה כיום, הוא כבר מזמן לא בתעשייה. בנוסף, מבקשים האחים אלקון להימנע מפיטורי 100 העובדים ביהוד. תקוותם היא, כי העסק יימכר כעסק חי.

לדברי בר-ניר, העסק ימשיך לפעול כעסק חי, ובמקביל ייבחנו הדרכים למכירתו. לדבריו, אין לחץ לבצע זאת במהרה, וישנן כבר עתה מספר הצעות. על הפרק יבואניות אחרות, כמו משפחת קרסו, יבואנית המכוניות הפרטיות של רנו בישראל.

האחים אלקון נמנעו במהלך השנים מחשיפה תקשורתית. מדובר באנשי עבודה מדור שהולך ונעלם, שהתקשו להתאים עצמם למציאות המשתנה, התחרותית והאגרסיבית. ללא רצון מצד דור ההמשך, ושבעי מאבקים מול הממשלה והמתחרים, החליטו להיפרד, לא בלי כאב, מעסק שליווה את המדינה עוד מהתקופה טרום הקמתה, ובמשך שנים רבות היה לספינת דגל בתעשיית הרכב המקומית.« מאת אורנה רביב « יוצאים באלגנטיות מהעסק המשפחתי « האחים אהוד ואליעזר אלקון החליטו מיוזמתם לצאת מעיסקי יבוא הרכב, לאחר עשרות שנים של עסק משפחתי. בית המשפט מינה מנהל מפעיל לסוכנות משאיות מאק ורנו, במטרה למוכרה כעסק חי

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו