גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פשוט חומר נפץ"

לאחר מלחמת העולם השנייה סירבה ממשלת בריטניה להחזיר לניצולי שואה את הרכוש שהפקידו במדינה זו בשנות ה-30. ספר חדש - "אויבי הוד מלכותו: בריטניה, השואה ורכוש הקורבנות" - מגלה, כי במקביל לסירוב זה, הוחזר למשפחת התעשיינים הגרמנית תיסן זהב בשווי עשרות מיליוני ליש"ט, שהיה שייך לאחד מראשוני תומכיו של אדולף היטלר

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוקמה במשרד המסחר הבריטי מחלקת הנאמן לרכוש אויב. תפקידה היה לתפוס את רכושם בבריטניה של ממשלות ואזרחים מגרמניה, מבעלות בריתה ומהמדינות שנכבשו על ידן, וזאת כדי למנוע ממדינות ה"ציר" להשתמש ברכוש זה למימון המאמץ המלחמתי שלהן. במסגרת זו, תפס הנאמן גם את רכושם של יהודים שהתגוררו באותן מדינות, ואשר עד מהרה היו לנרדפים ואף לקורבנות שואה.

לאחר מלחמת העולם השנייה סירבה בריטניה להחזיר לניצולים וליורשי הקורבנות את הרכוש שתפסה, בנימוק שמדובר ב"רכוש אויב". כפי שנחשף ב"גלובס" ביוני 1997, השתמשה בריטניה ברכוש זה על מנת לפצות את אזרחיה על תביעות שהיו להם נגד מדינות האויב לשעבר, בעיקר - נגד הונגריה, רומניה ובולגריה. אם הוחזר הרכוש, נעשה הדבר לאחר שבעליו נאלצו להיאבק שנים מול הפקידות הבריטית, והם איבדו עשרות אחוזים מערכו. אלא שבמקביל להערמת הקשיים בפני ניצולי השואה, שיחררה בריטניה לפחות במקרה אחד רכוש בשווי עשרות מיליוני ליש"ט, שהיה שייך לאחד מראשוני תומכיו של אדולף היטלר. היתה זו הפרשה של מה שנודע במסמכים הבריטיים כ"זהב תיסן", שערכו הריאלי היה קרוב ל-75 מיליון ליש"ט. פרשה סבוכה זו העסיקה את פקידי משרד האוצר ומשרד המסחר הבריטיים במשך כ-15 שנה, ולתיעודה נדרשים שישה תיקים עבי כרס בארכיון המדינה הבריטי.

* * * פריץ תיסן, יליד 1873, היה אחד מחשובי התעשיינים בגרמניה בשנות ה-20 וה-30, ולאורך השנים תרם למעלה ממיליון מארק לנאצים. בשנת 1923 שמע תיסן לראשונה נאום של היטלר, הוקסם ותרם 100 אלף מארק למפלגה הנאצית הזעירה. עד מהרה השתכנע תיסן, כי היטלר הוא שיציל את גרמניה מסכנת הבולשביזם. את אהדתו הוא תירגם למארקים, וכספו סייע למפלגה לרכוש את "הבית החום" במינכן, אשר שימש כמטה שלה, ולממן את מסעות הבחירות התכופים של אותן שנים.

בדצמבר 1931 הצטרף תיסן למפלגה הנאצית, ויצר עבור היטלר את הקשר החשוב והמשתלם עם גדולי התעשיינים במדינה. בספטמבר 1933, שמונה חודשים לאחר שעלו הנאצים לשלטון, קיבל תיסן את גמולו, כאשר מינה אותו הרמן גרינג לחבר במועצת המדינה הפרוסית, הגדולה והחשובה שבמדינות גרמניה. תיסן נבחר לרייכסטאג, והועמד בראש מכון מחקר כלכלי שהקימה הממשלה הנאצית. כל אלו הפכו את פריץ תיסן לחבר האליטה הנאצית - אך בכך לא הסתיים הסיפור.

לקראת סוף שנות ה-30 החל תיסן מסתייג ממדיניות החימוש המואץ של הממשלה הנאצית, למרות שמדיניות זו שירתה היטב את האינטרסים העיסקיים שלו. גם הרדיפות הגוברות של היהודים והמדיניות האנטי-קתולית של המשטר לא נראו לו. ב-2 בספטמבר, יום לאחר פלישת גרמניה לפולין ויום לפני הכרזת המלחמה בינה לבין בריטניה וצרפת, יצא תיסן לשווייץ, ומשם שיגר להיטלר בדצמבר 1939 את מכתב התפטרותו ממועצת המדינה הפרוסית. ב-1941 הוא פירסם את זכרונותיו, תחת הכותרת "אני שילמתי להיטלר", ובהם קבע שהשלטון הנאצי הרס את גרמניה. הוא עבר לצרפת, נאסר בידי משטר וישי, הועבר לגרמניה ושם היה במאסר עד תום המלחמה. פריץ תיסן מת בפברואר 1951.

גלגוליו של "זהב תיסן" החלו בימיה הראשונים של המלחמה, כשמשרד האוצר הבריטי דיווח למשרד המסחר על 1,100 מטילי זהב, בשווי כולל של 3 מיליון ליש"ט, המוחזקים על שמו של הבנק ההולנדי בנק פור האנדל אן- שיפווארט בחברת הכספות הבריטית סיטי סייף. ואולם, רק בנובמבר 1939 קבע הבנק המרכזי של אנגליה, כי הבנק ההולנדי מצוי בבעלותה של משפחת תיסן, וכי אין לו עסקי בנקאות אמיתיים בהולנד - במילים אחרות: מדובר ב"חברת קש", שמטרתה להסתיר את עובדת בעלותו של תיסן על הזהב ואולי על רכוש נוסף.

ממשלת בריטניה פתחה במו"מ עם פריץ תיסן בנוגע לגורלו של הזהב, אך מגעים אלה לא הבשילו בטרם נכבשה הולנד במאי 1940. נפילתה של הולנד בידי הגרמנים הסירה את המכשול האחרון בפני מכירתו של הזהב, שכן כעת כבר מדובר היה ללא ספק ב"רכוש אויב". ב-1940 רכש הבנק המרכזי של אנגליה את הזהב ממשרד המסחר עבור האוצר, תמורת 3,098,693 ליש"ט (בערכים ריאליים - למעלה מ-70 מיליון ליש"ט).

* * * העניין כולו נותר רדום עד לאחר המלחמה, אך לאחר כניעתה של גרמניה, הבינו הבריטים שיהיה עליהם לשוב ולטפל בנושא. באוקטובר 1945 כתב פקיד בכיר במחלקת הנאמן לאדוארד פלייפיר ממשרד האוצר, וקבע שהמדובר ב"מקרה יוצא דופן" וש"המקרה עצמו הוא פשוט חומר נפץ". הבעיה נבעה מכך, שכאשר נחקר פריץ תיסן בידי נציגי הצבא האמריקני ביולי 1945, הוא טען, שחלק ממניות הבנק היו בידי "נאמנות פלצר", אשר הוקמה בשווייץ בידי אמו - בעלת אזרחות בלגית - כדי לנהל חלק מעיסקי המשפחה.

הפקיד ממחלקת הנאמן הבין שלממשלתו עלולה להיות בעיה לאור מידע זה: פורמלית, הזהב היה שייך לבנק הולנדי שהיה שייך לנאמנות שווייצרית שהוקמה בידי אזרחית בלגית, וקשה יהיה לטעון שמדובר ברכוש אויב. לכן, הציע אותו פקיד לנקוט בקו שלא ננקט בשום שלב לגבי רכושם של קורבנות השואה: להעלות - כפי שהוא עצמו הגדיר זאת - "טיעון מוסרי". הטיעון המוצע היה, שלמרות כל ההיבטים המשפטיים, אין ספק שמקורו של הרכוש הוא גרמני, ויש להתייחס אליו ככזה.

רק ביוני 1948 היה על הבריטים לחשוב בפועל כיצד להתמודד עם הבעיה. באותו חודש פנו עורכי דינה של הנאמנות השווייצרית, משרד הולנד ושות', אל הנאמן, בבקשה להחזיר 318 מבין מטילי הזהב שנמכרו ב-1940 למשרד האוצר. במארס 1949 נכנסו לתמונה גם עורכי דינו של הבנק ההולנדי, משרד הרדמן-פיליפס-מאן, שביקשו להחזיר 585 מטילי זהב נוספים. עורכי הדין טענו, כי הבנק הוא הבעלים האמיתי של הזהב, וכי הוא עצמו נמצא בשליטת שתי חברות הולנדיות, נאמנות שווייצרית והברון היינריך תיסן, בן הענף ההונגרי של משפחת התעשיינים, שבינתיים הלך לעולמו.

* * * הבעיה היתה כה סבוכה ומרחיקת לכת בהשלכותיה (הן בשל הסכום והן בשל הרקע של משפחת תיסן), עד שבנובמבר 1949 היה צורך לערב בה שני שרים - סר סטפורד קריפס ממשרד האוצר והרולד וילסון ממשרד המסחר. לאחר דיונים מרובים התברר לשני המשרדים, כי אין ברירה אלא להעביר את הזהב שתובע הבנק ההולנדי לרשות הנאמן לרכוש אויב בהונגריה, כדי לאפשר לבנק להגיש תביעה נגדו. לאחר ביצוע העברה זו, הגישו יורשיו של היינריך תיסן את התביעה בשמם ובשם הבנק ההולנדי: הם דרשו לא רק להחזיר להם את הזהב שנמכר, אלא גם לפצותם ב-900 אלף ליש"ט (1.8 מיליון ליש"ט בערכים ריאליים) בשל ההפרש בין ערכו של הזהב ביום מכירתו בידי הנאמן לבין ערכו בעת הגשת התביעה.

בעקבות התקדים שיצרה הגשת תביעתו של הבנק ההולנדי, ביקש משרד המסחר בינואר 1951 ממשרד האוצר להעביר את האחריות על יתרת הזהב (זו שנתבעה בידי הנאמנות השווייצרית) אל הנאמן לרכוש אויב בגרמניה, כדי לאפשר גם כאן לבית המשפט להכריע בנושא. ממשלת בריטניה עצמה לא רצתה לשחרר את הזהב, ולא רק מסיבות פיננסיות ברורות. הבריטים המשיכו להאמין, כי תיסן לא היה אנטי-נאצי במובן המוציא אותו מכלל הגדרת ה"אויב". עוד ביוני 1948, כשביקש תיסן סיוע בריטי בקבלת היתר יציאה מגרמניה, כתב פקיד במשרד החוץ, שאין כל הוכחה לכך שהוא היה אנטי-נאצי מובהק או שלפעולותיו נגד משטר היטלר היה ערך משמעותי. מסיבה זו, העדיפה הממשלה שבית המשפט הוא שיטול על עצמו את האחריות בנושא זה, ולכן גם סייעה למעשה לעורכי הדין בכך שנקטה פעולות שאיפשרו להם להגיש תביעה נגדה עצמה.

ביולי 1951 ניתן פסק דין בתביעתו של היינריך תיסן נגד הנאמן לרכוש ההונגרי (כזכור, תביעה זו נגעה ל-585 מטילי זהב, שיורשיו של תיסן והבנק ההולנדי טענו לבעלות עליהם). השופט דוולין קבע, כי על הנאמן לשלם לתובעים 1,962,852 ליש"ט - הסכום שקיבל תמורת הזהב בעת שמכר אותו לאוצר ב-1940, פחות הוצאות בסך 40 אלף ליש"ט. עוד חויבה ממשלת בריטניה לשלם לתיסן ולבנק ההולנדי 151,454 אלף ליש"ט - רווחיה מהשקעת התמורה שהתקבלה ממכירת הזהב - וריבית בסך %4 על שני הסכומים, החל מאפריל 1950, אשר הסתכמה ב-84,572 ליש"ט נוספים. בסך הכל חוייב הנאמן לשלם 2,198,878 ליש"ט - קרוב ל-42 מיליון ליש"ט בערכים ריאליים. משרד המסחר לא עירער על ההחלטה, אלא רק על היבטי המיסוי שלה; נושא שולי זה הגיע עד בית הלורדים, בשבתו כבית המשפט העליון, ובסופו של התהליך שילמה ממשלת בריטניה לתובעים את הסכומים שקבע דוולין.

* * * לאחר פסק הדין בנושא חלקם של היינריך תיסן והבנק ההולנדי בזהב, נותרה פתוחה שאלת חלקה של הנאמנות השווייצרית באותו רכוש רב. ממשלת הולנד הציעה פשרה, ולפיה תקבל הנאמנות %45 משווי הזהב בעת מכירתו, ואילו הנאמן יוכל להמשיך ולהחזיק ב-%55 הנותרים. הסכם ברוח זו הושג ביוני 1952, ובמסגרתו קיבלה נאמנות פלצר 520 אלף ליש"ט (ריאלי - 9.36 מיליון ליש"ט).

סופה של הפרשה טמון במסמכים שאינם ניתנים כעת לעיון, אך הקו העיקרי ברור: משפחת תיסן קיבלה את רוב הזהב שלה, משום שפורמלית הבעלות לא היתה בידי נתיני אויב. זה היה צידה השני של הפורמליות בה נתקלו ניצולי השואה: הם נחשבו רשמית לאויבים, ולכן היה עליהם להיאבק שנים כדי לקבל - אם בכלל - פירורים מרכושם; משפחה שסייעה להיטלר לא נחשבה רשמית לאויבת, ולכן קיבלה את רכושה בתוספת ריבית.

קטע מתוך הספר "אויבי הוד מלכותו: בריטניה, השואה ורכוש הקורבנות", מאת איתמר לוין, שיצא לאור בימים אלה בהוצאת משרד הביטחון« איתמר לוין « "פשוט חומר נפץ" « לאחר מלחמת העולם השנייה סירבה ממשלת בריטניה להחזיר לניצולי שואה את הרכוש שהפקידו במדינה זו בשנות ה-30. ספר חדש - "אויבי הוד מלכותו: בריטניה, השואה ורכוש הקורבנות" - מגלה, כי במקביל לסירוב זה, הוחזר למשפחת התעשיינים הגרמנית תיסן זהב בשווי עשרות מיליוני ליש"ט, שהיה שייך לאחד מראשוני תומכיו של אדולף היטלר

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות