כשכסף וכסף נפגשים

השבוע יתכנסו כל המי ומי בעולם העסקים הישראלי בהילטון תל אביב, לחתונתם של דפנה רקנאטי, בתם של יו"ר כלל, ליאון רקנאטי, והפסלת מירה רקנאטי, עם טום קפלן. נוהגים לומר כי "כסף נדבק לכסף". במקרה דנן, זה נכון שבעתיים.

קפלן הצעיר, נחשב כיום לאחד מאילי הכסף והאבץ הגדולים בעולם. החברה שבשליטתו מחזיקה בבעלות על כ-120 מכרות כסף ואבץ בעולם, וכל זאת בתקופה של פחות משש שנים.

קפלן, שהתחנך בפנימייה בשווייץ, עשה שלושה תארים בהרוורד - כולם בהיסטוריה. לאביו, שעסק בסחר בינלאומי, היה ברור שהילד לא הולך בעקבותיו. אלא שהילד חיפש דרכים ליישם את הלימודים בצורה מעשית. הוא עקב אחר התפתחויות היסטוריות, והפך למומחה באוצרות טבע.

ב-93', בן 30 בלבד, הקים חברה שמטרתה לרכוש כמה שיותר מכרות כסף בעולם. מחירי הכסף היו אז בשפל, וקפלן פשט אסף לחיקו אוסף מרשים של מכרות בדרום אמריקה, אסיה ואפריקה.

לימים התגלה כי באחד המכרות שרכש בבוליביה יש מצבור עצום, מהגדולים בעולם, של כסף ואבץ. ב-94' הצליח לעניין את ג'ורג' סורוס ואחיו, פול, מהנדס בעל שם עולמי. השניים, לצד קרנות קוונטום, השקיעו 10 מיליון דולר ורכשו %40. ב-96' נכנסה לשותפות קרן הגידור השנייה בגודלה בעולם, מור קפיטל, שהשקיעה 35 מיליון דולר.

החברה, אייפקס, גייסה 60 מיליון דולר בוול סטריט בשווי של כ-235 מיליון דולר, לפני כשנתיים. לפני כשבוע השלימה הנפקה לגופים מוסדיים בארה"ב, וגייסה כ-100 מיליון דולר. שווי החברה כיום בבורסה האמריקנית כ-400 מיליון דולר. אגב, לקפלן, בשותפות עם סורוס, חברה שרכשה מטעי קפה ותה ברחבי העולם.

קפלן ואשתו יתגוררו לסירוגין בבתיהם בניו-יורק ובפריס. עסקים עם משפחת אשתו, לא צפוי קפלן לעשות. אומרים עליו שהוא דוגל בהפרדה בין עסקים למשפחה.

בישראל ביצע מספר השקעות בחברות היי-טק, בעיקר בהמלצת חברים טובים, בכללם, איש העסקים אבי טיומקין, העובד עימו בנושא שווקים בינלאומיים, ולא מתוך איזושהי מדיניות. לא מפתיע, לפיכך, ששתיים מהשקעותיו הבולטות כאן הן בבי.וי.אר ואם-סיסטמס.« אורנה רביב « כשכסף וכסף נפגשים «